لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

هفت دلیل اصلی سفت شدن سینه

دلایل-سفت-شدن-سینه

احساس تغییر در بافت پستان ها یکی از مواردی است که بسیاری از بانوان را نگران می کند،. تغییری که گاهاً با احساس سفت شدن سینه و سنگینی پستان ها همراه است. اگر احساس سفتی و سنگینی در سینه های خود دارید نگران نباشید چون سفتی سینه به ندرت از علائم سرطان پستان محسوب می شود. در این مطلب به تعدادی از دلایل سفت شدن و احساس سنگینی در سینه ها می پردازیم می توانید مقاله سفت شدن نوک پستان را نیز مطالعه نمایید.

در ادامه درباره هفت دلیل اصلی سفت شدن سینه خواهید خواند:

تغییرات فیبروکیستیک پستان

تغییرات-فیبروکیستیک-سفت-شدن-سینه

تغییرات فیبروکیستیک پستان یکی از عارضه های شایع در بین زنان است. بیش از نیمی از خانم ها حداقل یک بار در طول زندگی خود با این مشکل مواجه می شوند. این عارضه یک وضعیت غیر سرطانی است که می تواند باعث تغییرات متعددی در بافت پستان ها مانند تجمع آب میان بافتی در سینه ها شود. زمانی که بافت پستان ها از آب پر می شود ، فرد احساس سنگینی و سفت شدن سینه می کند.

تغییرات فیبروکیستیک می تواند در یک یا هر دو پستان رخ دهد. این تغییرات یا از چرخه طبیعی قاعدگی پیروی می کنند یا نظم خاصی ندارند و هر زمانی می توانند رخ دهند. در برخی موارد، علائم تغییرات فیبروکیستیک پستان می تواند به صورت پایدار در فرد باقی بماند. سایر علائم شایع تغییرات فیبروکیستیک پستان عبارتند از:

  • وجود توده های متحرک در بافت پستان
  • احساس درد و حساسیت پستان ها به خصوص در زمان قاعدگی
  • احساس دردی که به زیر بغل و حتی بازوها کشیده می شود.
  • ظاهر شدن و از بین رفتن توده ها ، یا وجود توده هایی که سایز آن ها بطور پیوسته تغییر می کند.
  • خروج مایع سبز یا قهوه ای رنگ از نوک پستان

با شکل گیری و از بین رفتن کیست های پستان، بافت پستان دچار سفتی و ضخیم شدن می شود که به این وضعیت فیبروز پستان گفته می شود. این تغییرات به سادگی قابل مشاهده نیستند اما می توانند سبب ایجاد احساس سفت شدن پستان و سنگینی آن شوند.

در مورد تفاوت کیست پستان با سرطان سینه در مطلب دیگری به صورت کامل توضیح دادیم که به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را نیز بخوانید.

چرخه قاعدگی و سفت شدن سینه

قاعدگی-و-سفت-شدن-سینه

درد و ورم هایی که در پستان از الگوی قاعدگی پیروی می کنند ، می توانند ارتباط مستقیمی با چرخه قاعدگی داشته باشند. به این وضعیت ، دردهای چرخه ای پستان گفته می شود.

در روزهای نزدیک به پریود، سطح استروژن و پروژسترون در بدن به طور قابل توجهی نوسان می کند. افزایش سطح استروژن سبب افزایش سایز و تعداد داکت ها و غده های درون سینه می شود. علاوه بر این، افزایش هورمون های زنانه می توانند سبب جذب آب توسط بافت پستان و ایجاد حس سفت شدن سینه و سنگینی آن شوند.

تغییرات چرخه ای پستان معمولاً هر دو سینه را تحت تأثیر قرار می دهند ، در طول دو هفته نزدیک به پریود به اوج خود می رسند و سپس ناپدید می شوند. این تغییرات معمولاً علائم زیر را به همراه خود دارند:

  • ورم و سنگینی سینه
  • احساس درد همراه با تیر کشیدن سینه
  • بافت های توده مانند در پستان

بارداری و سفت شدن سینه

بارداری-و-سفت-شدن-سینه

گاهی اوقات سفت شدن سینه یکی از علائم اولیه بارداری است. در یک یا دو هفته اول پس از تشکیل جنین ، سینه ها دچار ورم و سنگینی می شوند. سفت شدن و سنگینی سینه ها در طول بارداری در نتیجه تغییرات هورمونی است. این تغییرات می توانند سبب احساس سنگینی، تیر کشیدن و حساس شدن سینه ها شوند. علاوه بر این، در هفته های اول بارداری، ممکن است متوجه تغییر سایز قابل توجه سینه های خود شوید.

در صورتی که سفت شدن سینه و سنگینی آن همراه با به تعویق افتادن قاعدگی باشد ، پیشنهاد می شود از تست های رایج بارداری استفاده کنید. سایر علائم اولیه بارداری عبارتند از:

  • از دست دادن یک پریود یا بیشتر
  • مشاهده لکه های کمرنگ
  • تهوع و استفراغ
  • احساس خستگی و بیحالی

در طول بارداری، به مرور زمان فرد احساس سنگینی بیشتری در سینه های خود می کند. این سنگینی تا پایان بارداری به اوج خود می رسد و نشان دهنده این است که بدن مادر برای شیردهی آماده شده است. تغییرات سینه در دوران بارداری با سرعت ملایمی در بدن ایجاد می‌شود که باید اطلاعات کاملی از آن‌ها داشته باشیم.

دو مقاله زیر شاید برای شما مفید باشد:

سرطان سینه در دوران بارداری و شیردهی

حفظ باروری و فرزنداوری در درمان سرطان سینه

شیردهی و سفت شدن سینه

شیردهی-و-سفت-شدن-سینه

شیردهی یکی دیگر از دلایل ایجاد حس سنگینی و سفت شدن سینه است. شیردهی در بسیاری از زنان به خصوص در ماه های اول ، چالش های زیادی به همراه دارد به خصوص اگر شیر تولید شده در سینه ها زیاد تر از نیاز نوزاد باشد. احساس پر بودن و سنگینی سینه ها گاهی به عارضه ای به نام احتقان پستان (Breast Engorgement) منجر می شود. احتقان پستان زمانی رخ می دهد که شیر زیادی در پستان ها تولید شود. این عارضه می تواند سبب ایجاد درد شدید در پستان ها شود. سایر علائم احتقان پستان عبارتند از:

  • سفتی سینه ها
  • حساس شدن سینه ها
  • احساس داغی در سینه ها
  • قرمزی پستان ها
  • صاف شدن نوک پستان
  • تب خفیف

احتقان پستان در هفته اول شیردهی شایع است ولی می تواند هر زمانی در طول دوران شیردهی به نوزاد رخ دهد. احتمال بروز این عارضه زمانی بیشتر است که مادر به دفعات کافی نوزاد خود را با شیر خود تغذیه نمی کند.

عوارض جانبی مصرف داروها

مصرف-دارو-ها-و-سفت-شدن-سینه

مصرف برخی از داروها می تواند سبب ایجاد عوارض جانبی در پستان ها شود. شایع ترین داروهایی که می توانند سبب سفت شدن سینه و احساس سنگینی در آن ها شوند ، داروهای هورمونی مانند قرص های پیشگیری از بارداری، داروهای درمان ناباروری، و درمان های جایگزین هورمونی هستند.

داروهای هورمونی برای تنظیم سطح هورمون های زنانه مکانیسم های مختلفی دارند. ایجاد نوسان در سطح استروژن یا پروژسترون می تواند سبب حفظ و جذب آب میان بافتی در سینه ها شود و ایجاد حس سنگینی و سفتی سینه نماید.

برخی از داروهای مخصوص ضد افسردگی نیز می توانند سبب سفت شدن، حساسیت و دردناک شدن سینه ها شوند. این داروها عبارتند از سرترالین و سیتالوپرام.

عفونت یا ماستیت پستان و سفت شدن سینه

یا-ماستیت-و-سفت-شدن-سینه

عفونت های پستان که با نام دیگر ماستیت شناخته می شوند، بیشتر در افرادی شایع است که در دوران شیردهی خود قرار دارند. ماستیت پستان می تواند سبب تورم بافت پستان و در نتیجه سفت شدن پستان و ایجاد حس سنگینی در بافت آن شوند.

این عفونت ها معمولاً زمانی رخ می دهند که شیر در مجاری شیری باقی می ماند و تبدیل به محیطی مناسب برای رشد باکتری ها می شود. این عارضه در نتیجه بسته شدن مجاری یا داکت های شیری یا ورود باکتری از طریق پوست یا دهان نوزاد به سینه ها از طریق نوک سینه ایجاد می شود. سایر علائم عفونت پستان یا ماستیت عبارتند از:

  • حساسیت پستان ها
  • احساس داغی در پستان ها به خصوص در هنگام لمس آن ها
  • ورم پستان
  • احساس درد و سوزش که می تواند یا به صورت مداوم باشد یا تنها در زمان شیردهی رخ دهد.
  • قرمزی پستان
  • احساس سستی و بیماری
  • تب

در موورد عفونت باکتریال پستان و عفونت قارچی پستان نیز در مطلب دیگری به صورت کامل توضیح دادیم که می‌توانید این مطالب را نیز بخوانید.

سرطان التهابی پستان و سفت شدن سینه

سرطان-و-سفت-شدن-سینه

سنگینی و سفت شدن سینه معمولاً از علائم سرطان سینه نیست مگر در موارد استثنا در سرطان های التهابی پستان. هر چند ، این نوع سرطان نیز به ندرت سبب ایجاد حس سنگینی در سینه ها می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده، سرطان التهابی سینه عارضه ای بسیار نادر است و تنها یک الی پنج درصد کل موارد ابتلا به سرطان پستان را تشکیل می دهد. این سرطان یکی از انواع تهاجمی سرطان پستان است که خیلی سریع پیشرفت می کند.

سرطان التهابی پستان سبب قرمزی و تورم بافت پستان ها می شود و گاهاً می تواند به سرعت سایز و وزن سینه ها را به طور قابل توجهی افزایش دهد. سایر علائم سرطان التهابی سینه عبارتند از:

  • تورم و قرمزی بیش از یک سوم کل ناحیه پستان
  • تغییر رنگ پستان به صورتی ، بنفش یا کبود
  • شباهت ظاهری پوست پستان به پوست پرتقال
  • احساس سوزش و حساسیت در پستان
  • فرو رفتگی نوک پستان
  • ورم غده های لنفاوی

دلایل-سفت-شدن-سینه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به خاطر داشته باشید که سفت شدن پستان و احساس سنگینی به ندرت نشان دهنده مشکل جدی در بدن است. بسیاری از مشکلاتی که سبب سفت شدن سینه ها می شوند ، به راحتی قابل درمان هستند. به عنوان مثال، عفونت های پستان در بسیاری از موارد با مصرف آنتی بیوتیک برطرف می شوند و یا درد ناشی از تغییرات فیبروکیستیک پستان به راحتی با مصرف داروهای مسکن کاهش پیدا می کند. با این حال در برخی موارد نادر، نیاز است به محض مشاهده علائم زیر در کنار سفت شدن سینه ها ، به پزشک و جراح متخصص پستان مراجعه کنید.

  • احساس توده های سفت و بدون درد در بافت سینه
  • قرمزی و تغییر رنگ در پستان ، نوک پستان یا هاله اطراف آن
  • احساس درد و سوزش در هنگام شیردهی
  • تب
  • صاف شدن یا فرو رفتگی نوک پستان
  • خروج خون یا مایعات رنگی از نوک پستان
  • احساس خستگی و ضعف شدید

علاوه بر این، در صورتی که در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود داشته است و یا قبلاً عمل های جراحی پستان را تجربه کرده اید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. دکتر فرهاد موسی زاده، جراح و متخصص پستان با سال ها تجربه در انجام انواع جراحی های زیبایی و درمانی پستان، می توانند به شما کمک کنند.

اگر مشکلاتی مانند تیر کشیدن پستان دارید، بهتر است این موضوع را با دقت بیشتری و به همراه پزشک بررسی کنید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

منبع

https://www.healthline.com/health/heavy-breasts#see-a-doctor

37 دیدگاه دربارهٔ «هفت دلیل اصلی سفت شدن سینه»

  1. سلام دکتر من دختر هستم ۲۲ سالمه و از موقعی ک با موتور خوردم زمین پنج سال میگذره سینم از اون زمان درد میکنه همش و ورم داره سفته دست میزنی بدتر درد میاد علتش چیه چه دکتری برم؟ سرما بهش میخوره بدتر میشه لطفا راهنماییم کنید

  2. سلام وقتتون بخیر من حدود یک ۱۰روزه هست که هر دو سینخ هام متورم و بزرگ شدن و درد میکنن خیلی نگرانم و ۱۸سال دارم دکتر میشه راهنماییم کنید واقعا همه برنامه هام مختل شده😔

    1. دکتر فرهاد موسی زاده
      دکتر فرهاد موسی زاده

      سلام وقت بخیر بدون معاینه و سونوگرافی نمیشه هیچگونه تشخیص یا نظر قابل استنادی داد لطفا به مطب مراجعه بفرماید

  3. سلام
    مادر من تومور سینه داشته و جراحی انجام داده و تومور رو برداشت و سینه رو به طور کامل تخلیه نکرده بعد از اون شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام داده حالا دو سال هست که میگذره اما هنوز درد شدید همراه با سفت شدن سینه داره به نظرتون مشکلش چیه

  4. سلام دکتر من 19 سالمه حدودا دو ماه پیش ی جسم سنگینو بلند کرده بودم و تا چند رو کمر درد داشتم و شانه سمت راستم درد میکرد وقتی دست ب سینم زدم حس کردم ک انگار چربی های داخلش تیکه تیکه شدن و سفت هستن ظاهر هر دو شبیه به همه ولی سمت راستم هنوز همونطوره میشه راه نمایی کنین

  5. سلام ببخشید من ۳ سالی هست که از طریق ماموگرافی و سونوگرافی متوجه شدم‌ کیست دارم توی هر دو سینم . و بعضی هاشون بزرگتر شدن و الان ۲ ماهی هست که سفت تر شدن کیست ها و درد دارن چکار باید بکنم . لطفا راهنمایی کنید ممنونم

  6. سلام وقت بخیر
    میشه در طول زمان شیر دهی هم سینه هامون رو سفت کنیم یا اینکه باید بمونه بعد از زمان شیر دهی؟

    1. دکتر فرهاد موسی زاده

      سلام وقت بخیر اگر منظور شما جراحی زیبایی پستان است باید تا پایان شیردهی صبور باشید

  7. سلام شرمنده میشه بهم ی کمکی کنین جواب بدین خیلی نگرانم من یک روزه ک سر سینم برامده شده و درد میکنه حتی وقتی اروم لمسش میکنه یهو یکیش میگیره و یکی دیگش درد میگیره و برعکس نشونه سرطان سینست من فقط ۱۸ سالمه میشه بهم بگین

    1. دکتر فرهاد موسی زاده

      سلام وقت بخیر اصلا نگران نباشید و فکر سرطان سینه با توجه به سن 18 سال به هیچ وجه گزینه اول شما نباید باشد لطفا جهت معاینات و رفع مشکلات آزاردهنده به مطب مراجعه نمایید

  8. سلام من تازه با خانمم عقد کردم وقتی که به سینه اش خیلی آروم دست می زدم احساس درد زیادی می کرد و اصلا هم تحریک نمی شد. با توجه به اینکه حدود ده سال پیش شیمی درمانی شده و قسمتی از یکی از سینه هاشو برداشتن آیا همچنان می تواند خطر بازگشت بیماری وجود داشته باشد ؟ با تشکر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.