لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

همه چیز در رابطه با جراحی سرطان سینه

جراحی سرطان سینه (توده پستانی) چیست و چه زمانی انجام میشود؟

مرحله اول در فرایند درمان سرطان پستان، اغلب جراحی سینه و برداشتن تومور است! در جراحی سرطان سینه، که با دو روش ماستکتومی یا لامپکتومی انجام می‌گیرد، جراح در تلاش است تا تومور و بافت‌های مجاوری که سلول‌های سرطانی به آن‌ها حمله کرده‌اند را خارج کند. برای مثال، ممکن است غدد لنفاوی نیز به سلول‌های سرطانی آلوده شده باشند، که در این صورت در حین جراحی توده پستانی، تمامی غددی که با سرطان درگیر شده‌اند، خارج می‌گردند. در جراحی پستان از نوع ماستکتومی، تمامی بافت سینه برداشته می‌شود؛ اما لامپکتومی، به خود تومور و بخشی از بافت‌های مجاور آن محدود خواهد شد. معمولا پس از جراحی لامپکتومی پستان، بیمار باید از روش‌های درمانی تکمیلی، مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز استفاده کند! در حالت کلی، هر چه جراحی برداشتن سینه زودتر انجام گیرد، میزان موفقیت بیشتری داشته و از پیشرفت سرطان جلوگیری به عمل می‌آورد.

جراحی سرطان سینه چیست؟

هنگامی که تشخیص سرطان پستان، به صورت قطعی تایید شد، اغلب جراحی سرطان سینه، یکی از مراحل اصلی فرایند درمان خواهد بود. این جراحی ممکن است قبل یا بعد از درمان‌های تکمیلی، مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی انجام گیرد. در هر حال، تا زمانی که بتوان از طریق برداشتن تومور سینه، به درمان این بیماری کمک نمود، انجام عمل سرطان پستان یک راهکار مفید خواهد بود. اما در مورد سرطان سینه متاستاتیک، امکان انجام این عمل باید توسط پزشک متخصص بررسی گردد! عمل جراحی توده پستانی، می‌تواند به صورت کاملا تهاجمی یا کمتر تهاجمی انجام شود. جراحی ماستکتومی و جراحی لامپکتومی (یا حفظ پستان)، نام‌هایی هستند که به ترتیب، به این نوع عمل‌ها اتلاق می‌گردند.

انواع جراحی برداشتن سینه کدامند؟

پزشک جراح پستان، بر اساس میزان پیشرفت بیماری و اندازه تومور، نوع و روش جراحی برداشتن سینه را مشخص می‌کند. در ادامه، به انواع عمل برای برداشتن توده پستانی اشاره می‌کنیم.

  •  جراحی لامپکتومی؛ برای این جراحی، تومور پستانی همراه با قسمتی از بافت‌های مجاور آن، برداشته می‌شوند. اغلب بیمارانی که به سرطان پستان در گام‌های اولیه مبتلا هستند، از طریق جراحی لامپکتومی،درمان خود را آغاز می‌کنند! به این روش درمانی، ماستکتومی جزئی نیز گفته می‌شود.
  • جراحی ماستکتومی؛ این نوع جراحی برداشتن سینه، نسبت به لامپکتومی، تهاجمی‌تر است. در این روش، تمام بافت پستان برداشته می‌شود! حتی ممکن است بنا بر تشخیص پزشک، بافت هر دو پستان در طول یک جراحی برداشته شوند. علاوه بر این، بسته به میزان پیشرفت تومور، ممکن است لازم باشد سایر بافت‌های آسیب دیده در ناحیه سینه، مانند عضلات قفسه سینه و سایر ساختارهای دیواره آن، برداشته شوند. گاهی در حین انجام جراحی سرطان سینه با یکی از روش‌های یاد شده، جراح متخصص، کارهای دیگری را نیز برای تشخیص دقیق‌تر میزان پیشرفت بیماری انجام دهد، که این اقدامات به قرار زیر هستند:
  • بیوپسی گره نگهبان؛ که عبارت است از آزمایش یک یا چند غده لنفاوی، که در مجاورت بافت پستان قرار دارند. این کار برای آن است تا مشخص گردد، که آیا سرطان سینه تا این غدد پیشرفت داشته است یا خیر!
  • لنفادنکتومی؛ در این عمل نیز جراح متخصص، تعداد زیادی از غدد لنفاوی زیر بغل را که در همسایگی بافت پستان هستند، تشریح می‌کند، تا احتمال پیشرفت بیماری را بررسی نماید.BC Surgery Types

زمان انجام عمل جراحی سرطان سینه

عمل جراحی توده پستانی، اولین مرحله از فرایند درمان سرطان پستان به حساب می‌آید. هر چه این جراحی، زودتر انجام گیرد، احتمال پیشرفت بیماری به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند! بنابراین باید گفت که عمل جراحی سرطان سینه، باید به صورت یک درمان فوری، اولویت داده شود. بررسی‌های آماری نشان می‌دهند، که موثرترین زمان برای عمل سرطان پستان، در ۸ هفته اول بعد از تشخیص بیماری خواهد بود. صرف نظر از اینکه استیج و گرید بیماری چگونه باشد، این مساله صادق است. با این حال، ممکن است بنا بر وضعیت بیمار و میزان پیشرفت تومور، پزشک متخصص انجام چند جلسه شیمی درمانی یا پرتودرمانی قبل از جراحی را در نظر بگیرد.

فرایند جراحی سرطان سینه چگونه است؟

در تمامی مراحل بیماری، غیر از سرطان سینه متاستاتیک، جراحی اولین گام درمانی است. پزشک متخصص باید در طول یک جلسه، اطلاعات کافی را در اختیار بیمار قرار دهد. برای مثال، لازم است پزشک درباره مراقبت‌های قبل از جراحی، با او صحبت کرده و تلاش کند تا نگرانی‌های بیمار را کاهش دهد. پس از آن، بیمار باید آزمایش‌های قبل از عمل، شامل آزمایش خون، سونوگرافی و ماموگرافی پستان و احتمالا تصویربرداری MRI را انجام دهد، تا پزشک بتواند در حین جراحی، از آن‌ها کمک بگیرد.

نحوه انجام عمل جراحی توده پستانی

بیمار باید تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد؛ پس از آن، جراح با ایجاد برش‌های لازم، تمامی بافت تومور و بافت‌هایی را که به سلول‌های سرطانی آلوده شده‌اند، خارج می‌کند. جراحی می‌تواند به صورت ماستکتومی یا لامپکتومی بوده و با برداشتن یا تشریح چند غده لنفاوی، ادامه پیدا کند.
در مواردی که عمل بازسازی پستان، همزمان با جراحی سرطان سینه انجام گیرد، مدت زمان بیشتری برای عمل لازم است. پس از انجام همه این مراحل، پزشک متخصص، محل جراحی را بخیه زده و آن را پانسمان می‌کند. البته یک درن باید به محل جراحی متصل گردد تا مایعات اضافی، از طریق آن خارج گردند.

پس از جراحی برداشتن سینه چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از اتمام جراحی و به هوش آمدن بیمار، بنا بر تشخیص پزشک، اجازه ترخیص صادر می‌گردد. اما لازم است بافت‌های خارج شده از بدن، همراه با بیوپسی غدد لنفاوی، به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال گردند، تا نوع سرطان و میزان پیشرفت آن مشخص گردد. نتیجه این آزمایش‌ها، در برنامه‌ریزی درمانی سرطان پستان، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

برای مثال، اگر غدد لنفاوی به سرطان آلوده شده باشند، بیمار به جراحی اضافی، رادیوتراپی و شیمی درمانی نیاز دارد، که انتخاب بهترین روش، به عهده پزشک متخصص خواهد بود.

جراحی سرطان پستان چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان عمل جراحی سرطان سینه، به فاکتورهای متعددی بستگی دارد، که عبارتند از:

  • بزرگی یا کوچکی تومور
  • میزان پیشرفت بیماری
  • نیاز به برداشتن یا تشریح غدد لنفاوی
  • انجام عمل بازسازی سینه به صورت همزمان

عمل لامپکتومی ساده، که معمولا با بیوپسی گره نگهبان همراه می‌شود، به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد. اما جراحی ماستکتومی، عمدتا با برش غدد لنفاوی زیر بغل یا بازسازی سینه همراه می‌شود و به مدت ۳ تا ۴ ساعت، طول می‌کشد.

دوران نقاهت عمل جراحی برداشتن سینه

با توجه به اینکه بخشی از بافت پستان برداشته می‌شود، ممکن است فرد تا چند هفته بعد از جراحی سرطان سینه، درد داشته باشد، که این درد می‌تواند تا سینه و بازوها انتشار یابد! پزشک متخصص با تجویز داروهای مسکن مناسب، تحمل این درد را راحت‌تر می‌کند. همچنین، از طریق فیزیوتراپی سرطان پستان و یا انجام تمرینات بازو و شانه در خانه، می‌توان به افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود دامنه حرکتی بازو، کمک نمود. کمی احساس خستگی بعد از عمل جراحی توده پستانی، کاملا طبیعی است، و پس از چند هفته، این حالت برطرف خواهد شد. اغلب بیماران، یک هفته پس از عمل، به فعالیت‌های روزمره خود مشغول می شوند.

میزان بقای جراحی سرطان سینه چقدر است؟

نرخ بقای نسبی ۵ ساله، برای بیمارانی که تحت جراحی برداشتن سینه قرار می‌گیرند، ۹۱ درصد خواهد بود! البته برای کسانی که در مراحل اولیه سرطان سینه هستند، و توده‌های کوچکی دارند، نرخ بقا تا ۹۹ درصد افزایش می‌یابد! برای کسانی که سرطان به غدد لنفاوی آن‌ها سرایت کرده، ۸۶ درصد نرخ بقا خواهیم داشت؛ اما برای کسانی که سلول‌های سرطانی به سایر اندام‌های آن‌ها سرایت کرده باشند، نرخ بقا کمتر می‌شود.

در هر حال، تجربه، مهارت و تخصص پزشک جراح پستان، اهمیت بسیاری در نتیجه نهایی خواهد داشت. پیشرفت بیماری می‌تواند منجر به پیچیده‌تر شدن جراحی سرطان سینه شود؛ اما یک پزشک مجرب می‌تواند از بهترین روش‌ها برای انجام عمل، استفاده کرده و از بروز عوارض شدید پیشگیری کند!

برای مطالعه تکمیلی تر در رابطه با طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه می توانید مقاله طول عمر مبتلایان به سرطان سینه را نیز مطالعه کنید.

عوارض جراحی سرطان سینه

عمل سرطان پستان نیز مانند سایر جراحی‌ها، عوارض و خطرات خاص خود را دارد. اما اگر مراقبت‌های قبل و بعد از عمل را به خوبی رعایت کنید، قطعا شدت عوارض به حداقل خواهد رسید. از مهم‌ترین عوارض احتمالی جراحی سرطان سینه، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1.  عفونت زخم که معمولا با تب، قرمزی و گرما در محل همراه است.
  2. لخته شدن خون، که می‌تواند باعث تورم دردناک پا، درد قفسه سینه و تنگی نفس شدید شود.
  3. سروما، که عبارت است از تجمع مایع در محل جراحی؛ این عارضه معمولا به صورت خود به خود برطرف
    می‌شود. اما اگر خیلی شدید باشد، پزشک باید آن را تخلیه کند.
  4. هماتوم، که با جمع شدن خون در اطراف زخم همراه است و درد و تورم این ناحیه را افزایش می‌دهد. گاهی به
    صورت خود به خود برطرف می‌گردد، که البته ممکن است تا چند ماه طول بکشد!
  5. لنف ادم؛ که به معنای تجمع مایع لنفی در بازو یا دست است و دامنه حرکتی بازو را کاهش می‌دهد.Breast Cancer Surgery

جمع‌بندی
جراحی سرطان سینه، به عنوان اولین گام درمانی این بیماری، باید حتما توسط یک جراح متخصص پستان با تجربه مانند دکتر فرهاد موسی زاده انجام گیرد، تا کمترین عوارض را در پی داشته باشد. این جراحی، عمدتا با دو روش ماستکتومی یا لامپکتومی انجام می‌گیرد، و می‌تواند با جراحی بازسازی پستان همراه شود. گاهی لازم است بعد از جراحی برداشتن سینه، پرتو درمانی و شیمی درمانی نیز انجام گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.