لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

خودآزمایی سینه برای پیشگیری و تشخیص سرطان پستان

خودآزمایی سینه برای پیشگیری

یکی از روش های ابتدایی برای تشخیص سرطان پستان، خودآزمایی سینه است که به کمک آن می توان در منزل و پیش از مراجعه به پزشک متخصص، از مشکلات احتمالی و توده های سینه مطلع شد و به موقع به متخصص و جراح پستان مراجعه کرد. به صورت کلی پیشنهاد می‌شود در سنین بزرگسالی خودآزمایی پستان به صورت دوره‌ای انجام شود تا در صورت وجود هرگونه ایراد غیرعادی در بدن، نسبت به پیگیری‌های بیشتر و تشخیص زودهنگام سرطان پستان اقدام شود.

البته توجه داشته باشید که در خودآزمایی پستان برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه، ما به دنبال تغییرات غیرعادی هستیم که به صورت معمول ممکن است متوجه آن‌ها نباشیم و سپس با ترکیبی از روش‌های معاینه فیزیکی، ماموگرافی و سونوگرافی نسبت به تشخیص نهایی اقدام خواهیم کرد.

در خودآزمایی سینه می توانید برآمدگی ها یا تغییرات دیگر بافت و پوست سینه را کشف کرده و همین طور چک کنید که آیا ترشح از نوک سینه وجود دارد یا خیر

در ادامه می خوانیم:

خودآزمایی سینه چیست؟

خودآزمایی سینه راهی است که شما می توانید از طریق آن پستان های خود را از نظر وجود تغییرات بافتی، لمس توده و غیره بررسی کنید. در این تکنیک شما با نگاه کردن به هر دو سمت سینه، تفاوت ها و تغییرات آن ها را بررسی خواهید کرد. اگر متوجه موردی غیر معمول گشتید، باید آن را بلافاصله با پزشک خود در میان بگذارید. در بسیاری از مواقع این تغییرات سرطانی نیستند، اما برای کشف این موضوع باید به پزشک مراجعه نمایید.

بهترین زمان معاینه سینه باید به صورت ماهانه و 2 الی 3 روز بعد پایان پریود باشد. در واقع روز نهم یا دهم پایان سیکل قاعدگی بهترین زمان برای معاینه سینه است. زیرا در این زمان پستان‌ها دارای کمترین میزان حساسیت هستند و اجازه معاینه دقیقتری را به فرد می‌دهد.

چگونه خودآزمایی پستان را انجام دهیم؟

برای انجام خودآزمایی پستان باید مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول خودآزمایی پستان

1- لباس های خود را بیرون آورده و در مقابل آینه بزرگی در یک اتاق با نور کافی بایستید. به سينه های خود در آینه نگاه کنید. توقع نداشته باشید که هر دو سینه به لحاظ اندازه و ظاهر کاملا مانند هم باشند. در واقع در اکثر خانم ها چنین چیزی وجود نداشته و سینه ها به لحاظ سایز و فرم تفاوت هایی با هم دارند. دست های خود را رها شده در دو طرف بدن نگاه داشته و به سینه ها نگاه کنید. آیا به لحاظ فرم، وضعیت و سایز، تغییری دارند؟ همین طور آیا در پوست یکی از سینه ها یا هر دوی آن ها تفاوت یا چیز خاصی مشاهده می کنید؟ تغییر رنگ، زخم، فرورفتگی یا هر چیزی شبیه به آن را نیز حتما جدی بگیرید.

مرحله 2 و 3 خودآزمایی پستان

2- نوک سینه های خود را بررسی کنید. به دنبال هر گونه زخم، فرو رفتگی، پوست آسیب دیده یا شبیه به آن ها باشید.

3- دستان خود را روی باسن قرار داده و محکم فشار دهید تا عضلات قفسه سینه زیر پستان سفت شوند. حال از یک طرف به طرف دیگر بچرخید تا بتوانید به قسمت خارجی و بیرونی پستان خود در آینه نگاه کنید. سپس به سمت جلو و به سمت آینه خم شوید. شانه ها و آرنج ها را به سمت جلو بیاورید تا عضلات سینه شما سفت شود. به این ترتیب سینه های شما به جلو می آیند. به دنبال هر گونه تغییر در شکل یا بافت آن ها باشید.

مرحله 4 خودآزمایی پستان

4- اکنون دستان خود را پشت سر برده و طوری بکشید که سینه ها کامل بیرون زده شوند. در این حال به دو سمت چرخیده و از هر دو طرف بخش خارجی پستان ها را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که به خوبی به دور سینه ها و بخش مرزی آن ها نیز نگاه کنید و هر گونه تغییری را بررسی نمایید. حتی ممکن است لازم باشد به کمک دست خود هر یک از سینه ها را مقداری بالا نگه دارید تا بخش زیرین آن به خوبی قابل رویت باشد.

مرحله 5 خودآزمایی پستان

5- نوک سینه ها را نیز به لحاظ ترشح معاینه کنید. کمی هر یک را فشار داده و بررسی کنید که آیا مایعی از آن ها خارج می شود یا خیر. برای این کار انگشت شست و اشاره خود را روی بافت نزدیک اطراف نوک سینه گذاشته و به سمت بیرون بکشید. آیا ترشحی خارج می شود؟ این کار را روی هر دو سینه تکرار کنید.

معاینه سینه

زمان مناسب برای معاینه سینه

در مورد بهترین زمان برای معاینه سینه قبل‌تر به این اشاره کردیم که بهتر از 10 روز بعد از کاملا شدن سیکل ماهانه، این کار انجام شود. یکی از سوالاتی که بانوان به صورت متداول از ما می‌پرسند این است که بهترین فاصله بین هر معاینه سینه چقدر است که باید در جواب بگوییم که این موضوع ارتباط مستقیمی با سلامت و شرایط فرد دارد. ولی به صورت کلی پیشنهاد می‌کنیم که هر بانوی بالای 20 سال به صورت متناوب نسبت به معاینه سینه خود اقدام کرده و برای بانوان بالای 40 سال خود آزمایی سینه به صورت ماهیانه و همچنین غربالگری سرطان پستان به صورت سالانه انجام شود.

شیوه درمان سرطان پستان ارتباط مستقیمی با استیج سرطان پستان دارد و باید به این موضوع توجه کنید که هر چه زودتر بیماری تشخیص داده شود، روند درمانی آن راحت تر طی خواهد شد.

در ادامه نکات مهم برای اینکه راحت تر بتوانید تست سرطان سینه در منزل را انجام دهید را با شما در میان خواهیم گذاشت.

در حمام

در حمام شرایط به مراتب ساده تری پیش رو خواهید داشت. شما می توانید در محیط مرطوب حمام، دستان خود را با آب و صابون لغزنده کرده و وجود توده کوچک تا بزرگ را در سینه ها و ناحیه زیر بغل بررسی کنید. دست چپ خود را روی ران قرار داده و با دست راست خود زیر بغل چپ را بررسی کنید. همین کار را به صورت برعکس برای طرف دیگر تکرار نمایید.

یک دست خود را به پشت سر ببرید تا بافت پستان کاملا مشخص گردد. اکنون به کمک دست دیگر خود که قبلا صابونی کرده اید، به آرامی روی سینه حرکت کرده و با حرکات دورانی تمام نواحي بافت سینه و کمی از اطراف آن را بررسی نمایید.

در حالت دراز کشیده

دراز بکشید و یک بالش کوچک یا حوله تا شده را زیر شانه راست خود قرار دهید. دست راست خود را پشت سر ببرید و دست چپ خود را با انگشتان صاف روی قسمت بالای پستان راست قرار دهید. (اگر کمی لوسیون به پوست خود بزنید، انجام این تست به مراتب ساده تر خواهد بود.)

به پستان خود به چشم یک ساعت نگاه کرده و مانند حرکات عقربه ساعت، از ساعت 12 شروع کرده و با حرکات دایره ای کوچک به سمت ساعت 1 حرکت کنید. دور دایره را ادامه دهید تا دوباره به ساعت 12 برسید. در تمام این مدت باید انگشتان شما صاف و کشیده نگاه داشته شده و روی پستان قرار داشته باشد. زمانی که دایره کامل شد، به اندازه نیم سانت به سمت داخل سینه رفته و این عمل را دوباره تکرار کنید. همین طور قطر دایره را کوچک تر کرده و باز حرکات را تکرار نمایید.

سپس همین عمل را به صورت ضربدری برای سینه چپ تکرار کنید.

خودآزمایی سینه

در صورت یافتن توده در پستان چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتی که حین معاینه متوجه توده ای در پستان های خود گشتید، وحشت نکرده و تنها به پزشک و متخصص جراحی پستان مراجعه نمایید. به هیچ عنوان نمی توان با اطمینان گفت که توده کشف شده به طور حتم سرطانی است، در بسیاری از موارد می تواند یک کیست یا توده کاملا خوش خیم باشد. بنابر این مضطرب نشده، اما حتما به پزشک مراجعه داشته باشید. از یاد نبرید که در صورت کشف به موقع توده های بدخیم و سرطانی و شروع به معالجه به موقع، امکان بهبودی کامل با توجه به شیوه های جدید درمانی و مهارت پزشک، بسیار محتمل خواهد بود.

توده‌هایی که درون پستان می‌توانند به وجود بیایند، می‌توانند توده‌های خوش خیم پستان و توده‌های بدخیم پستان باشند که تشخیص نهایی توسط پزشک انجام می‌شود.

کلام آخر

دکتر فرهاد موسی زاده داراي بورد تخصصی جراحی های پستان و درمان سرطان های سینه، روش های درمانی و زیبایی سینه را در تلفیق با یکدیگر جهت درمان قطعی و حفظ روحیه بیمار به لحاظ زیبایی، ارائه می کنند این عمل تحت عنوان انکوپلاستی انجام شده و دکتر موسی زاده جزء انگشت شمار پزشکانی هستند که در کشور توانایی انجام این عمل حساس را دارند و بر اساس تعداد عمل های انجام داده می توان ایشان را بهترین جراح برای عمل انکوپلاستی دانست.

تشخیص سرطان سینه در منزل یکی از راه‌های ابتدایی پیشگیری از سرطان پستان است و برای تشخیص قطعی مراجعه به پزشک متخصص الزامی است. در این مطلب سعی کردیم که بهترین نحوه معاینه سینه را به شما آموزش دهیم ولی در مرحله ای از این تست اگر به چالش یا سوالی برخورد کردید، کافیست از طریق بخش نظرات سوالات خود را از ما بپرسید و سعی می‌کنیم در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

منبع:

https://www.webmd.com/breast-cancer/breast-self-exam

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/breast-exam/about/pac-20393237

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.