عفونت قارچی پستان

(2)

عفونت قارچی پستان یکی از انواع بیماری های پوستی التهابی است که در لایه ها و چین های پوستی سینه ایجاد می شود. عفونت قارچی که تحت عنوان کاندیدیاسیس (Candidiasis) نیز شناخته می شود ، زمانی رخ می دهد که سلول های میزان سلول های قارچی در بدن انسان فراتر از حد نرمال باشد. عفونت قارچی ممکن است در قسمت های مختلف بدن مانند دهان و گلو، واژن ، آلت مردانه و قسمت های مختلف پوست نی رخ دهد.

مخمر کاندیدا یک نوع قارچ است که به طور طبیعی روی سطح پوست و درون سیستم گوارشی ، دهان و واژن وجود دارد و در بالای هفتاد درصد افراد مشاهده می شود. سطوح نرمال مخمر کاندیدا می تواند سلامت عمومی بدن را تنظیم کند اما اگر این مقدار افزایش پیدا کند ، تعادل میکرو ارگانیسم هایی که در بدن انسان زندگی می کنند بر هم زده می شود و یک بیماری پوستی به نام کاندیدیازیس به وجود می آید.

تا کنون بیش از 150 گونه مختلف از کپک کاندیدیا شناخته شده است اما محققان بر این باورند که تنها 20 درصد از این گونه ها می توانند سبب بروز عفونت قارچی در بدن شوند. در این مطلب قصد داریم درباره عفونت قارچی پستان ، علائم ، دلایل به وجود آورنده و همچنین روش های درمان آن صبحت کنیم. علاوه بر این ، بطور مختصر به بیماری های مشابه آن می پردازیم.

آنچه در ادامه مطلب درباره عفونت قارچی پستان خواهید خواند:

علائم عفونت قارچی پستان

عفونت قارچی سینه می تواند سبب ایجاد بثورات قرمز رنگ و براق روی در قسمت های چین دار پوست سینه به خصوص در ناحیه زیر سینه و اطراف نوک سینه شود. مانند سایر عفونت های قارچی در قسمت های دیگر بدن ، عفونت قارچی پستان نیز می تواند سبب بروز علائم زیر شود:

• خارش
  • سوزش
  • جوش های برجسته گرد
  • تاول های چرکی بدبو

عفونت های قارچی پستان و زیر پوست پستان می توانند سبب حسی شبیه به عرق سوز شدن ایجاد کنند. انواع سایر باکتری ها و قارچ ها نیز می توانند سبب عارضه عرق سوز شدن شوند. افراد دارای عفونت قارچی پوست به ندرت این عفونت را به افراد دیگر منتقل می کنند. در بسیاری از موارد ، یک فرد تنها زمانی دچار عفونت قارچی پستان می شود که رشد سلول های قارچ در بدن خود او افزایش غیر قابل کنترلی پیدا کند.

سایر بیماری های دارای علائم مشابه با عفونت قارچی پستان

برخی شرایط دیگر نیز ممکن است سبب ایجاد علائمی مشابه با عفونت قارچی پستان شوند. بیماری های دیگری که ممکن است سبب ایجاد علائم کاندیدیازیس پوستی یا عرق سوز شدن شوند عبارتند از:

• اکزما
  • درماتیت تماسی
  • درماتیت سبورئیک
  • درماتوفیتوز
  • تبخال

دیابت نیز می تواند سبب ایجاد عوارض پوستی شود و برخی افراد علت آن را با قارچ ها و سایر عفونت های پوستی اشتباه می گیرند.

دلایل عفونت قارچی پستان

دلایل-عفونت-قارچی-پستان

قارچ کاندیدا در محیط های گرم و مرطوب مانند درون دهان ، سیستم گوارشی و چین های پوستی رشد می کند. زنان ممکن است دچار عفونت قارچی پستان در دوره بارداری یا شیردهی شوند. پوشیدن لباس ها و یا سوتین های نامناسب می تواند سبب عدم توانایی پوست در تنفس و به دام افتادن عرق در چین های پوستی شود که این امر محیط مناسب برای رشد و تکثیر قارچ ها و باکتری ها را افزایش می دهد. علاوه بر این، داشتن چربی اضافی در بدن سبب افزایش چین های پوستی و همچنین تعریق بیشتر می شود که این امر نیز می تواند به ایجاد عفونت قارچی پستان کمک کند.

البته عفونت پستان انواع متفاوتی دارد و در ابتدا باید دید که بدن دچار چه عفونتی شده است.

عوامل مختلفی می توانند ریسک ابتلای افراد به عفونت قارچی پستان را افزایش دهند. این عوامل ریسک عبارتند از:

• تضعیف سیستم ایمنی بدن بر اثر افزایش سن ، عفونت های مزمن و یا مصرف داروهای خاص
  • دیابت نوع دو
  • هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد
  • زندگی در محیط های گرم و مرطوب
  • استفاده مداوم از آنتی بیوتیک ها و داروهای کورتونی
  • مصرف قرص های پیشگیری از بارداری حاوی هورمون استروژن

برفک نوک سینه ، رایج ترین عفونت قارچی پستان در دوران شیردهی و بارداری

برفک-نوک-سینه

برفک نوک سینه یکی از عفونت های رایج قارچی است که زنان در دوران شیردهی و بارداری خود ممکن است تجربه کنند. این عفونت قارچی به راحتی از طریق مکیدن نوک سینه به دهان نوزاد منتقل می شود و ممکن است باعث بروز مشکلات و عارضه های مختلف در نوزاد شود. برفک نوک سینه نیز در نتیجه رشد قارچ کاندیدا در ناحیه نوک سینه به علت عدم رعایت بهداشت و عدم شستشوی مناسب نوک سینه ها قبل و بعد از شیردهی ایجاد می شود. در نتیجه ، توصیه می شود مادرانی که در دوران شیردهی خود قرار دارند ، نسبت به تمیز نگه داشتن پستان های خود و اطمینان از خشک بودن آن ها قبل و بعد از هر نوبت شیردهی اطمینان حاصل کنند.

شیردهی با پروتز پستان یکی دیگر از سوالات متداول کاربران است که در مطلب دیگری به آن پاسخ دادیم.

روش های درمان عفونت های قارچی پستان

درمان-عفونت-های-قارچی-پستان

افرادی که به این عفونت های قارچی مبتلا شده اند می توانند از کرم ها ، قرص ها و پماد های مخصوص ضد قارچ که به طور رایج در داروخانه ها عرضه می شود استفاده کنند. عفونت های قارچی سینه خفیف تا متوسط معمولاً با استفاده از کرم های OTC مانند کلوتریمازول (مایسلکس) برطرف می شوند. تمیز نگه داشتن و خشک کردن ناحیه آسیب دیده توسط عفونت قارچی می تواند به روند بهبودی سرعت بخشد و ریسک ابتلا به عفونت مجدد را کاهش دهد.

عفونت های قارچی شدید که با داروهای ضد قارچ رایج در داروخانه ها برطرف نشده اند نیاز داروهای قوی تری برای درمان مانند کتوکونازول (نیزورال) دارند که برای خرید آن تجویز پزشک الزامی است. افراد می توانند در صورت مشاهده تشدید علائم پس از درمان اولیه عفونت قارچی به پزشک متخصص پوست مراجعه کنند.

چگونه می توان ریسک ابتلا به عفونت قارچی پستان را کاهش داد؟

پیشگیری-از-ابتلا-عفونت-قارچی-پستان

افرادی که دچار عفونت قارچی پستان می شوند ممکن است بازگشت این عفونت ها را پس از درمان تجربه کنند. بنابر اعلام سازمان ملی اختلالات و بیماری های نادر، افرادی که مبتلا به بیماری دیابت نوع دو هستند ، ریسک بالاتری در ابتلا به عارضه عفونت قارچی را تجربه می کنند.

با این حال می توان با رعایت نکات زیر ، ریسک ابتلا به عفونت قارچی سینه را کاهش داد:

• پوشیدن لباس ها و لباس زیر های مناسب که امکان جذب عرق بدن و تنفس پوست را فراهم می کنند.
  • شستشو و خشک کردن کامل بدن پس از انجام فعالیت های ورزشی و شنا.
  • مصرف رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه ها و سبزیجات و با حداقل میزان کربوهیدرات های ساده و غذاهای فراوری شده.
  • تلاش برای حفظ وزن متعادل
  • مدیریت بیماری های ایجاد کننده عارضه های پوستی مانند دیابت نوع دو که ممکن است سبب ابتلا به عفونت قارچی سینه شوند.

توجه کنید که جوش قرمز روی سینه با عفونت قارچی پستان متفاوت است و روش درمان متفاوتی را باید پیش بگیریم.

سخن پایانی

بسیاری از زنان ممکن است در نتیجه بروز عفونت قارچی پستان ، دچار عرق سوز شدن و بروز سایر عارضه های پوستی مانند سوزش و خارش شوند. عفونت های قارچی سینه ممکن است علائمی شبیه به سایر عارضه های پوستی مانند اکزما داشته باشند. یک پزشک متخصص پوست می تواند با انجام نمونه برداری از سطح پوست به راحتی نوع عارضه پوستی شما را تشخیص دهد و نشانه های رشد عفونت قارچی پستان را به شما گوشزد کند.

افرادی که عفونت قارچی پستان مواجه می شوند می توانند علائم خود را با استفاده از داروهای ضد قارچ رایج در داروخانه ها برطرف کنند. داشتن یک سیستم ایمنی ضعیف، زندگی با دیابت و بارداری و شیردهی می تواند شانس افراد در ابتلا به این عارضه پوستی را افزایش دهد.

در صورت بروز عفونت قارچی پستان علل الخصوص در ناحیه نوک سینه ، بلافاصله جهت برطرف کردن و درمان آن اقدام کنید زیرا عفونت های قارچی می توانند به راحتی از طریق مجرای نوک سینه وارد بافت پستان شده و سبب بروز بیماری های التهابی پستان شوند. علاوه بر این، عفونت های قارچی پستان از جمله برفک نوک سینه در دوران شیردهی می تواند خطراتی برای نوزاد شما به همراه داشته باشد.

بسیاری از افراد ، با بروز علائمی مانند خارش ، التهاب و قرمزی پوست پستان بلافاصله نگران وجود عارضه جدی در پستان های خود مانند بیماری پاژه پستان و یا بیماری التهابی سینه می شوند. به منظور تشخیص دقیق تر علت بروز چنین علائمی می توانید به پزشک مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع بیماری های پستان و علائم آن می توانید به سایر مقالات وبلاگ یا صفحه اینستاگرام دکتر موسی زاده با آدرس @Drmoussazadeh مراجعه کنید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

منابع:

medicalnewstoday
healthline

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها 3 / 5. تعداد امتیازات: 2

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید