لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تغییرات سینه در دوران بارداری

تغییرات سینه در دوران بارداری

برای بسیاری از خانم ها، تغییر در پستان یکی از اولین علائم بارداری است و با پیشرفت بارداری سینه ها، تغییر خواهند کرد. تغییرات در سینه ممکن است از یک هفته بعد از بارداری شروع شده و تا زمان زایمان یا حتی بعد از زایمان نیز ادامه داشته باشد.

آگاهی از ساختار ظاهری سینه و چگونگی تغییرات شکلی سینه ها و نحوه برخورد با این تغییرات در دوران بارداری مهم است. این به این معناست که شما از چگونگی روند تغییر

کمک میکند تا نسبت به موارد ذکر شده اطلاعات جامعی را کسب کنید.

آنچه در ادامه درباره تغییرات سینه در دوران بارداری خواهید خواند:

ساختار سینه ها

ساختار سینه‌ها از غدد تولید‌کننده شیر و مجاری که شیر را به نوک پستان منتقل می‌کند، تشکیل شده‌است. این غدد و مجاری که به سینه‌ها شکل می‌دهد توسط بافت غده‌ای، رشته‌ای و چربی احاطه شده اند.

 به ناحیه تیره رنگ پوست اطراف نوک سینه‌ها، آرئول گفته می‌شود.

در ناحیه آرئول برجستگی های کوچکی وجود دارد که غدد مونتگومری نامیده می‌شوند و مایعی را برای مرطوب کردن سینه تولید می‌کند.

ساختار سینه ها

تغییرات هورمونی در دوران بارداری

بارداری بر سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن شما تأثیر می‌گذارد. این هورمون ها نقش مهمی در آماده سازی سینه ها برای شیردهی دارند و مسئول بسیاری از تغییراتی هستند که ممکن است تجربه کنید.

استروژن رشد سلولهای مجاری سینه را تحریک می کند و ترشح پرولاکتین، هورمون دیگری را ایجاد می‌کند. پرولاکتین می‌تواند بزرگ شدن سینه ها و تولید شیر را تحریک کند.

 پروژسترون از تشکیل و رشد سلولهای تولید کننده شیر در غدد سینه پشتیبانی می کند.پس از زایمان ، سطح استروژن و پروژسترون به شدت کاهش می‌یابد و سطح پرولاکتین افزایش می‌یابد و باعث می شود شیردهی رخ دهد.

بارداری بر سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن شما تأثیر می‌گذارد. این هورمون ها نقش مهمی در آماده سازی سینه ها برای شیردهی دارند و مسئول بسیاری از تغییراتی هستند که ممکن است تجربه کنید. استروژن رشد سلولهای مجاری سینه را تحریک می کند و ترشح پرولاکتین، هورمون دیگری را ایجاد می‌کند. پرولاکتین می‌تواند بزرگ شدن سینه ها و تولید شیر را تحریک کند. پروژسترون از تشکیل و رشد سلولهای تولید کننده شیر در غدد سینه پشتیبانی می کند.پس از زایمان ، سطح استروژن و پروژسترون به شدت کاهش می‌یابد و سطح پرولاکتین افزایش می‌یابد و باعث می شود شیردهی رخ دهد.

سینه ها در دوران بارداری چه تغییراتی میکنند؟

به محض باردار شدن بدن  کم کم شروع به آماده شدن برای ورود نوزاد، می‌کند در این میان علاوه بر  رحم، سینه‌ها نیز شروع به تغییرات اساسی می‌کند. تغییرات در سینه‌ها از طبیعی‌ترین علائم بارداری به حساب می‌آید که باید تقریبا از هفته های اول بارداری انتظار آن را داشته باشید.

با این حال، زنانی که در دوران بارداری تغییرات چشمگیری در پستان تجربه نمی‌کنند، نباید نگران توانایی خود در تغذیه کودک خود باشند. تغییرات سینه ها و نوک سینه ها نشان دهنده توانایی زن در تولید شیر یا شیردهی نیست.

اکنون رایج ترین علائم و تغییراتی را که سینه ها در حین بارداری از خود نشان میدهند را بررسی می کنیم.

سینه ها در دوران بارداری چه تغییراتی میکنند؟

تغییرات در سه ماهه اول

همانطور که اشاره شد، بسیاری از زنان در اوایل بارداری تغییرات سینه را تجربه می کنند. تغییرات سینه‌ها در هر زن متفاوت است.

 علائم زیر جزو چند مورد از رایج ترین تغییرات سینه ها در سه ماهه اول بارداری است.

دردناک شدن سینه ها

زنان ممکن است از 1 تا 2 هفته پس از بارداری با افزایش سطح هورمون ها، جریان خون و احتباس مایعات مواجه شوند که این حالت باعث می‌شود سینه ها دردناک و سنگین شوند و به دنبال آن نسبت به لمس حساس شوند و یا در مواردی حس گزگز در سینه ها رخ دهد. مقاله درد سینه در بانوان را برای اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید

بزرگ شدن سینه ها

سینه‌های شما ممکن است در واقع تا مدتی قبل یا حتی بعد از تولد رشد زیادی نکنند. اما اگر این سوال ذهن شما را مشغول کرده که در کل بارداری چه مقدار سینه‌هایتان رشد می‌کند در پاسخ باید گفت که تا زمانی که شیر شما تولید می‌شود، تقریباً یک و نیم برابر بزرگتر از قبل از باردار شدن شما خواهد شد.

رشد پستان در بارداری ممکن است در هفته‌های اولیه سریع یا تدریجی باشد. افزایش سایز سینه‌ها تغییراتی دیگری را از جمله تورم، نرمی، گشیدگی پوست و یا حتی خارش را به همراه داشته باشد. این تغییرات به دلیل افزایش سطح هورمون در بدن و افزایش جریان خون در بافت پستان رخ می‌دهد.

با این حال این علائم ممکن است در هفته های اول بارداری از بین روند زیرا بدن شما با تغییرات هورمونی که تجربه می‌کنید سازگار می‌شود در عین حال ممکن است در مراحل بعدی بارداری برگردد.

در مورد فیبروآدنوم در حاملگی در مطلب دیگری به طور کامل توضیح دادیم.

بزرگ شدن سینه ها

نمایان شدن رگ های تیره و برجسته در روی سینه ها

حجم خون بدن شما برای تأمین نیازهای جنین در حال رشد، به طور معمول 50 درصد افزایش می‌یابد .این ممکن است باعث شود رگهای سینه های شما بزرگتر، کبود و بیشتر نمایان شوند.

تغییر نوک سینه ها و آرئول

تغییر در نوک سینه ها خود شامل سه تغییر اساسی است :

افزایش اندازه نوک سینه ها و هاله رنگی نوک سینه (آرئول)

ممکن است در دوران بارداری متوجه تغییراتی در نوک سینه های خود شوید. ممکن است بزرگتر و حساس تر شوند.

تغییر رنگ نوک سینه ها و آرئول

 شما ممکن است تیره شدن آرئولا (هاله رنگی اطراف نوک سینه) را مشاهده کنید. تیرگی نوک سینه ها و آرئول به دلیل هورمون هایی که بر رنگدانه های پوست تاثیر می‌گذارند، صورت میگیرد.

افزایش قابل توجه اندازه غدد مونتگومری

نوک سینه های شما ممکن است شروع به ایجاد غدد مونتگومری در آرئول کند. این برجستگی‌های کوچک و بدون درد دارای خاصیت ضدعفونی کننده و روان کننده هستند و به مادر برای شیر دهی کمک میکنند.

افزایش قابل توجه اندازه غدد مونتگومری

تغییرات در سه ماهه دوم بارداری

از حدود هفته پانزدهم بارداری، سلولهای جدید تولید کننده شیر در سینه های شما فعال می‌شوند و تا حدود هفته 22 شروع به تولید شیر می کنند. اما نگران نباشید تا زمانی که شما باردار هستید بیشتر این شیر توسط بدن جذب می شود در حقیقت هورمون ها از تجمع یا نشت زیاد شیر جلوگیری می کنند.

از هفته 14 تا 27 ، سه ماهه دوم بارداری ممکن است تغییرات زیر را در پستان مشاهده کنید:

آرئول های تیره تر

 در سه ماهه دوم بارداری ، می توانید نوک پستان ها و آرئول ها (هاله اطراف نوک سینه) را بزرگتر و تیره تر ببینید.

غالباً ، آرئول ها پس از شیردهی به رنگ قبل از بارداری برمی گردد، اما گاهی اوقات یک یا دو سایه تیره تر از حالت اولیه باقی می‌ماند.

افزایش غدد مونتگومری

برجستگی ها یا جوش های کوچک روی آرئول بیشتر دیده می‌شوند. به این جوش ها «غدد مونتگومری» گفته می‌شود که به طرز شگفت انگیزی، یک روغن مرطوب کننده تولید می‌کند که به محض شروع شیردهی از درد و عفونت جلوگیری می‌کند.

در حقیقت، دانشمندان بر این باورند که بوی این روغن شبیه مایع آمنیوتیک است و ممکن است پس از تولد، نوزاد شما را به سمت نوک پستان هدایت کند.

این روغن های طبیعی را با استفاده از صابون یا مالش خشک با حوله از نوک سینه های خود جدا نکنید. فقط از آب گرم استفاده کنید و آنها را خشک کنید.

ترشحات نوک سینه ها

برخی از زنان ممکن است در سه ماهه دوم بارداری متوجه ترشحات نوک سینه‌ها شوند. برای دیگران، این ممکن است تا سه ماهه سوم یا بعد از زایمان رخ ندهد. ترشح ممکن است در هر زمان، هنگام ماساژ پستانها یا تحریک جنسی رخ دهد.

در سه ماهه دوم بارداری، پستانهای شما شروع به تولید نوعی از این ترشحات به نام آغوز می‌کنند. آغوز، مایعی شیرین و آبکی است که هضم آن آسان است که در ابتدا ضخیم و زرد به نظر می‌رسد و با نزدیک شدن به زمان تولد، رنگ پریده و تقریباً بی‌رنگ می‌شود.

خوب است که بررسی کنید آیا آغوز وجود دارد یا خیر ، اما از تحریک بیش از حد نوک سینه های خود خودداری کنید زیرا می تواند شما را در زایمان زودرس قرار دهد.

زنانی که این ترشحات را در بارداری تجربه نمی کنند، همچنان برای کودک خود شیر تولید می‌کنند و نباید از این بابت احساس نگرانی کنند. مقاله ترشحات سینه در بانوان را برای اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

ترشحات نوک سینه ها

تغییرات در سه ماهه سوم

هفته های 28 تا 40 بارداری می تواند منجر به تغییرات زیر پستان شود:

ادامه تغییرات سینه ها

بسیاری از تغییرات پستانی که در سه ماهه اول و دوم رخ می دهد در تمام ماههای آخر بارداری ادامه خواهد داشت با ادامه آماده شدن بدن برای زایمان، سینه های شما حتی سنگین و متراکم‌تر می‌شوند. نوک سینه‌های شما بزرگتر و برجسته‌تر می‌شوند.همچنین نوک سینه ها و آرئول شما ممکن است به طور قابل توجهی تیره‌تر شوند.

علائم کشش

رشد سریع بافت باعث کشیدگی پوست می شود که ممکن است منجر به استریا گراویداروم یا ایجاد علائم کششی شود. تحقیقات نشان می دهد که بین 50 تا 90 درصد زنان باردار در بدن خود دچار علائم کشش می شوند.

این خطوط قرمز به طور معمول در ماه های 6 و 7 بارداری رخ می دهد، اما همچنین می‌تواند قبل یا بعد از این زمان ظاهر شود.

علائم کشش

افزایش ترشح آغوز

به طرز حیرت انگیزی شیر شما قبل از تولد کودک در سینه های شما آماده است. این بدان معنی است که ممکن است نوک پستان شما کمی آغوز(شیر مادر اولیه) که نسبتاً غلیظ و چسبناک است، نشت کند. این ممکن است در اوایل هفته 14 اتفاق بیفتد، اما در اواخر بارداری شیوع بیشتری دارد.

مقاله مرتبط: علل سفت شدن نوک پستان

چگونه می توان درد و ناراحتی سینه را در دوران بارداری کاهش داد؟

چند پیشنهاد مفید وجود دارد که می توانید آنها را دنبال کنید تا مدیریت برخی از این تغییرات برایتان راحت تر و بهتر باشد.

رشد و بزرگ شدن

 استفاده از سوتین مخصوص خواب ممکن است باعث راحتی شما شود و در کاهش احساس ناراحتی، سنگینی، درد سینه ها موثر باشد. بهتر است هنگام ورزش از سوتین های مخصوص ورزشی استفاده کنید تا از درد پستان و آسیب رباط ها جلوگیری کنید.

مقاله مرتبط : سوتین مخصوص عمل ماموپلاستی

چه مواردی را باید در انتخاب سوتین در نظر گرفت؟

راحتی و سهولت استفاده از موارد مهمی است که باید در هنگام انتخاب سوتین های بارداری و شیردهی مورد توجه قرار گیرد.

هنگام خرید سوتین در دوران بارداری

  • پارچه های نرم و طبیعی مانند پنبه را انتخاب کنید.
  • به دنبال سوتین هایی باشید که زیر باند و بندهای شانه ای پهن داشته باشد.
  • از سوتین های فنر دار که ممکن است برای سینه های حساس شما ناراحت کننده باشد استفاده نکنید
  • اگر سینه هایتان نشت می کند ، به دنبال مدل های سوتین باشید که در عین داشتن پوشش کافی، پدهای پرستاری را به راحتی در خود جای دهند.

اگر مطمئن نیستید چه سایز یا نوع را بخرید، به فروشگاهی بروید که مخصوص سوتین باشد. مسئولین فروش باید بتوانند سوتین های متناسب برای شما را تشخیص داده و به شما پیشنهاد دهند.

در مورد انتخاب سوتین مناسب در مطلب ارتباط سایز سینه و سایز سوتین در زنان توضیح کاملی دادیم.

چه مواردی را باید در انتخاب سوتین در نظر گرفت؟ راحتی و سهولت استفاده از موارد مهمی است که باید در هنگام انتخاب سوتین های بارداری و شیردهی مورد توجه قرار گیرد. هنگام خرید سوتین در دوران بارداری ● پارچه های نرم و طبیعی مانند پنبه را انتخاب کنید. ● به دنبال سوتین هایی باشید که زیر باند و بندهای شانه ای پهن داشته باشد. ● از سوتین های فنر دار که ممکن است برای سینه های حساس شما ناراحت کننده باشد استفاده نکنید ● اگر سینه هایتان نشت می کند ، به دنبال مدل های سوتین باشید که در عین داشتن پوشش کافی، پدهای پرستاری را به راحتی در خود جای دهند. اگر مطمئن نیستید چه سایز یا نوع را بخرید، به فروشگاهی بروید که مخصوص سوتین باشد. مسئولین فروش باید بتوانند سوتین های متناسب برای شما را تشخیص داده و به شما پیشنهاد دهند.

علائم کشش در سینه ها در دوران بارداری

در طول بارداری ایجاد علامت کشش در پهلوها یا جلوی پستان چیز غیر طبیعی نیست. اگر در دوران بارداری به دنبال افزایش ناگهانی اندازه پستان پوستتان دچار کشش گردد، یک مرطوب کننده ملایم می تواند به تسکین این حالات، کمک کند.

برای جلوگیری از این امر بهتر است پوست خود را تا حد ممکن نرم نگه دارید‌، حداقل یک بار در روز و قبل از خواب سینه های خود را با یک کرم مرطوب کننده یا روغن خوب مالش دهید.

با این حال، اگر شما مستعد ابتلا به آنها هستید، کارهای زیادی نمی‌توانید برای جلوگیری از آنها انجام دهید اما خبر خوب این است که آنها با گذشت زمان کمرنگ می‌شوند و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

هیچ کرمی توانایی از بین بردن علائم کششی را در مدت کوتاه ندارد اما مرطوب نگه داشتن پوست ممکن است به کاهش علائم کشیدگی و از بین بردن خشکی و خارش کمک کند.

علائم کشش در سینه ها در دوران بارداری

فرق درد های قائدگی با درد های دوران بارداری چست؟

بسیاری از علائم اولیه بارداری از علائم مرتبط با سندرم قبل از قاعدگی (PMS) تقلید می‌کنند. در نیمه دوم چرخه قاعدگی، ممکن است سینه‌هایی دردناک ، سنگین یا حساس به عنوان علامت PMS داشته باشید. سینه‌های شما ممکن است احساس برجستگی یا درد داشته باشد. همانند اوایل بارداری، این علائم جسمی با تولید هورمون هایی مانند پروژسترون ایجاد می‌شود.

بسیاری از علائم اولیه بارداری از علائم مرتبط با سندرم قبل از قاعدگی (PMS) تقلید می‌کنند. در نیمه دوم چرخه قاعدگی، ممکن است سینههایی دردناک ، سنگین یا حساس به عنوان علامت PMS داشته باشید. سینه‌های شما ممکن است احساس برجستگی یا درد داشته باشد. همانند اوایل بارداری، این علائم جسمی با تولید هورمون هایی مانند پروژسترون ایجاد میشود.

معاینات سینه در دوران بارداری

ادامه دادن به معاینات خودآزمایی پستان در دوران بارداری مهم است. متأسفانه، در دوران بارداری، انجام آن به دلیل  تغییراتی که سینه‌های شما متحمل می‌شوند، دشوارتر است.

سینه‌های شما از نظر سایز رشد می‌کنند، لطیف هستند و حتی گاهی اوقات ممکن است برآمدگی داشته باشند. برای شما هنوز مهم است که هر 4-5 هفته یکبار سینه های خود را معاینه کنید.

توده های بسیار رایجی که در زنان در دوران بارداری یافت می‌شود که باعث مسدود شدن مجاری شیر می‌شود. این توده ها قرمز رنگ،سفت و حساس به لمس هستند.

کمپرس گرم (حین دوش آب گرم گرفتن روی سینه های خود زیر دوش یا استفاده از پارچه گرم) و ماساژها احتمالاً ظرف چند روز مجرا را پاک می‌کنند. اگر از وجود هیچ توده جدیدی مطمئن نیستید، در ویزیت بعدی به پزشک خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید سرطان پستان در زنان زیر 35 سال نادر است. اگر قصد بچه دار شدن دارید و بالای 35 سال را دارید، قبل از بارداری از پزشک خود درباره با انجام ماموگرافی راهنمایی بخواهید.

سرطان پستان در دوره بارداری شرایط متفاوتی را برای درمان به وجود می‌آورد که به شما پیشنهاد می‌کنیم در این مورد با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

سفت شدن سینه می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد و حاملگی یک از آن‌هاست.

معاینات سینه در دوران بارداری

خلاصه

ادامه دادن به معاینات خودآزمایی پستان در دوران بارداری مهم است. متأسفانه، در دوران بارداری، انجام آن به دلیل  تغییراتی که سینه‌های شما متحمل می‌شوند، دشوارتر است.

سینه‌های شما از نظر سایز رشد می‌کنند، لطیف هستند و حتی گاهی اوقات ممکن است برآمدگی داشته باشند. برای شما هنوز مهم است که هر 4-5 هفته یکبار سینه های خود را معاینه کنید.

توده های بسیار رایجی که در زنان در دوران بارداری یافت می‌شود که باعث مسدود شدن مجاری شیر می‌شود. این توده ها قرمز رنگ،سفت و حساس به لمس هستند.

کمپرس گرم (حین دوش آب گرم گرفتن روی سینه های خود زیر دوش یا استفاده از پارچه گرم) و ماساژها احتمالاً ظرف چند روز مجرا را پاک می‌کنند. اگر از وجود هیچ توده جدیدی مطمئن نیستید، در ویزیت بعدی به پزشک خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید سرطان پستان در زنان زیر 35 سال نادر است. اگر قصد بچه دار شدن دارید و بالای 35 سال را دارید، قبل از بارداری از پزشک خود درباره با انجام ماموگرافی راهنمایی بخواهید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

برای دانلود این مقاله اینجا کلیک کنید.

منایع:

healthline

medela

americanpregnancy

medicalnewstoday

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.