لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تفاوت کیست با سرطان سینه چیست؟ و راه های درمان آن

تفاوت-کیست-با-سرطان-سینه-چیست

هر توده غیر طبیعی که در سینه احساس شود، الزاما دلیلی بر وجود سرطان پستان نیست. توده ها انواع مختلفی دارند که عمده آن ها کیست های خوش خیم به حساب می آیند. تنها تعداد محدودی از توده ها علائم بدخیمی و سرطانی شدن را دارا هستند. برای درک تفاوت کیست با سرطان سینه نشانه هایی وجود دارد. اما تشخیص دقیق این که آیا توده ایجاد شده کیست هست یا تومور، به معاینات و تصویربرداری کامل نیاز دارد. برای بررسی این مساله باید به یک پزشک مجرب مراجعه کنید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت کیست با سرطان سینه پرداخته و نشانه های خوش خیمی یا بدخیمی توده ها را ارزیابی کنیم.

آنچه در ادامه درباره تفاوت کیست با سرطان سینه چیست خواهید خواند:

توده پستان چیست؟

توده پستان یک اصطلاح عام است که در علم پزشکی به هر ضایعه غیرعادی در داخل بافت سینه (مانند کیست یا تومور) اطلاق می شود. درک تفاوت کیست با سرطان سینه تنها به راه های تشخیصی دقیق وابسته است.

گاهی ممکن است در اثر خود آزمایی پستان یا معایناتی که پزشک معالج انجام می دهد، توده ای نرم یا سفت در سینه احساس شود. این مساله می تواند نگرانی های شدیدی مبنی بر ابتلا به سرطان سینه در فرد ایجاد کند. در حالی که توده پستان در اکثر مواقع یک کیست ساده و یا از نوع خوش خیم بوده و جای نگرانی ندارد. البته این به معنای بی تفاوتی نسبت به بررسی های بیشتر نیست و باید موضوع را به طور جدی پیگیری نمود.

از همین ابتدا باید این را متذکر شویم که هیچ فردی غیر از پزشک متخصص نمی تواند خوش خیمی توده پستان و یا بدخیمی توده پستان آن را تعیین نماید. ناگفته نماند که پزشک هم برای انجام این کار نیاز به ابزار تشخیصی دقیق مانند سونوگرافی، ماموگرافی و بیوپسی دارد.

با این حال، توجه به تفاوت کیست با سرطان سینه می تواند دیدگاه اولیه در مورد خوش خیمی یا بدخیمی توده پستان را ایجاد کند؛ هر چند، با توجه به تنوع موجود در توده های پستانی نمی توان این تفاوت ها را قطعی دانست. در هر حال، باید با سونوگرافی، ماموگرافی و یا در موارد خیلی خاص با بیوپسی پستان (Breast Biopsy) قطعیت آن را بررسی نمود.

توده-پستان-چیست

آیا ساختار کیست ها در تفاوت کیست با سرطان سینه اثرگذار است؟

کیست سینه به توده های خوش خیمی گفته می شود که در بافت سینه ایجاد می گردد. این کیست ها در دو دسته کلی ساده و پیچیده تقسیم بندی می شوند. یک کیست ساده با تجمع مایع در درون خود حجیم و از زیر پوست قابل لمس می شود. نرم بودن کیست ساده ممکن است بتواند به عنوان یک تفاوت کیست با سرطان سینه در نظر گرفته شود.
یک کیست پیچیده نیز ممکن است ترکیبی از مواد مایع و جامد را در درون خود جای داده باشد. برای بررسی خوش خیمی یا بدخیمی یک کیست، گاهی لازم است از محتویات آن نمونه برداری انجام شود که به آن بیوپسی پستان می گویند.

علت ایجاد کیست سینه چیست و چه نقشی در سرطان سینه دارد؟

علت ایجاد کیست سینه ساده تغییرات هورمونی است که در بدن رخ می دهد. در واقع، وقتی سطح هورمون ها و مخصوصا استروژن در اثر عواملی چون استرس دچار تغییرات غیرطبیعی شود، کیست های ساده در پستان شکل می گیرند. این حالت را تغییر فیبروکیستیک پستان می گویند و ارتباطی با سرطان سینه ندارد.

در اثر تغییرات فیبروکیستیک یاد شده در سینه، امکان ایجاد بافت های اسکار مانند و برجسته نیز بر روی پستان وجود دارد. بنابراین، در صورت احساس برجستگی های غیر طبیعی و بزرگ بر روی سینه خود حتما باید مساله را با پزشک در میان بگذارید. پزشک بر اساس تشخیص تفاوت کیست با سرطان سینه و با استفاده از ابزارهای تصویربرداری، فرایند درمانی را برنامه ریزی خواهد کرد.
گاهی ممکن است برآمدگی احساس شده بر روی سطح پوست ارتباطی با بافت سینه نداشته باشد. برای مثال این برآمدگی را می توان به بروز یک کیست مویی تحت عنوان پیلار نسبت داد. این کیست ها بی خطر بوده و معمولا به طور خود به خود رفع می شوند.

تفاوت کیست با سرطان سینه چیست؟

همواره به این نکته توجه داشته باشید که توده پستان همیشه هم یک تومور بدخیم نیست. در بسیاری از موارد این توده ها از نوع کیست های ساده هستند و حتی ممکن است تا پایان عمر هم هیچ مشکلی ایجاد نکنند. تفاوت های عمده ای بین کیست ها و تومورهای سرطانی سینه وجود دارد که در ادامه به بیان این تفاوت ها می پردازیم.

تفاوت کیست با سرطان سینه؛ میزان نرمی و تراکم

کیست های سینه معمولا نرم و بدون تراکم هستند و این موضوع در هنگام لمس آن ها نیز قابل احساس است. اما توده های مشکوک بر اساس ساختار خود می توانند متراکم بوده و بافتی ترکیبی از مایع و جامد داشته باشند. توده های مشکوک سینه را می توان به سنگ های مرمری سفت تشبیه کرد که در زیر پوست جا خوش کرده اند. در هر حال، اگر چه این موضوع به عنوان تفاوت کیست با سرطان سینه در نظر گرفته می شود اما نیاز به بررسی های بیشتر تشخیصی دارد.

تفاوت کیست با سرطان سینه؛ قابلیت جا به جایی

جا به جا کردن کیست های سینه خیلی راحت تر از توده ها است. در واقع، هنگام لمس کیست های سینه پوست به راحتی بر روی آن ها حرکت می کند. به طوری که جا به جا شدن کیست را می توان احساس کرد. اما در مورد توده ها، معمولا این حالت وجود نداشته و آن ها جای ثابتی دارند.

نکته دیگر آن است که کیست ها عمدتا سطحی صاف دارند و به همین دلیل، پوست راحت تر بر روی آن ها می لغزد. این در حالی است که یک توده مشکوک می تواند برجستگی ها و بافت پیچیده تری داشته باشد.

تفاوت-ظاهری-کیست-با-سرطان-سینه

تفاوت کیست با سرطان سینه؛ احساس درد و حساسیت

بروز حساسیت در اطراف کیست های ساده و پیچیده مساله ای طبیعی است. اما در مورد تغییرات فیبروکیستیک باید گفت که احساس درد پستان در طول یک سیکل کامل قاعدگی ادامه دارد. توده های سرطانی بر خلاف کیست ها هیچ دردی ایجاد نمی کنند. مگر آن که توده سرطانی خیلی تهاجمی و غیرمعمول باشد و به عنوان سرطان التهابی سینه شناخته شود. در زمان ابتلا به سرطان سینه ممکن است پوست پستان دچار حفره شده و اندازه سینه ها به طور غیر طبیعی بزرگ شود.

راه های تشخیص کیست از تومور سینه چیست؟

علاوه بر بررسی نشانه های تفاوت کیست با سرطان سینه، خوش خیمی و بدخیمی توده های درون پستان با روش های مختلفی باید بررسی شود. در گام اول باید سونوگرافی انجام گیرد تا وجود کیست تایید گردد. در صورت نیاز، پزشک باید ماموگرافی را تجویز کند تا تصویر دقیق تری از بافت سینه به دست آید. اگر ماموگرافی وجود توده را تایید کرد، لازم است با بیوپسی پستان نوع بافت آن مشخص شود.

تشخیص-کیست-از-تومور-سینه-چیست

انتخاب بهترین پزشک متخصص پستان در تهران

دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین متخصصان و جراحان پستان در تهران به شمار می روند. ایشان با تجربه فراوانی که در این زمینه دارند، می توانند وضعیت بیماران با توده های مشکوک را به طور دقیق بررسی نموده و تشخیص دقیقی ارائه دهند. برای اطلاع از نحوه مراجعه حضوری و یا دریافت نوبت به قسمت تماس با دکتر در همین سایت مراجعه نمایید.

منابع

self

healthline

foxchase

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.