عفونت باکتریال پستان و مراقبت‌های ویژه در دوران شیردهی

عفونت باکتریال پستان

استافیلوکوکوس اورئوس (استاف)‌‌‌،‌‌‌ ‌نوعی باکتری است که در پوست افراد یافت می‌شود‌‌‌.‌‌‌ ‌باکتری‌های استاف می‌توانند توسط افراد حمل شوند و علائمی ایجاد نکنند‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ همچنین می‌توانند عفونت‌های جدی ایجاد کنند که منجر به سپسیس یا مرگ شود‌‌‌.‌‌‌ ‌استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین، عفونت باکتریال پستان مقاوم به متی سیلین، نوعی باکتری استاف است که به چندین آنتی بیوتیک مقاوم است‌‌‌.

در ادامه درباره عفونت باکتریال پستان خواهید خواند:

عفونت های باکتریال پستان

عفونت پستان

عفونت پستان معمولاً به دلیل باکتری‌های رایج (استافیلوکوکوس اورئوس) موجود در پوست طبیعی ایجاد می‌شود‌‌‌.‌‌‌ ‌باکتری‌ها از طریق خراش یا ترک در پوست‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ وارد نوک سینه می‌شوند‌‌‌. ‌این عفونت در بافت چربی سینه اتفاق می‌افتد و باعث تورم می‌شود‌‌‌ و تورم آن مجاری شیر را تحت فشار قرار می‌دهد و نتیجه آن درد و توده‌ در پستان آلوده است‌‌‌. ‌عفونت‌های پستان معمولاً در زنان شیرده‌‌‌ ‌رخ می‌دهد‌‌‌.‌‌‌ ‌عفونت‌های پستانی که مربوط به شیردهی نیستند ممکن است سرطان پستان باشند‌‌‌ که برای تشخیص آن‌ها باید بررسی دقیق انجام شود.

بخشی از علائم عفونت باکتریال پستان شامل موارد زیر است:

• بزرگ شدن پستان فقط از یک طرف
  • توده پستان
  • درد پستان
  • تب و علائم شبیه آنفولانزا‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌از جمله حالت تهوع و استفراغ
  • خارش
  • ترشحات نوک پستان (ممکن است حاوی چرک باشد)
  • تورم‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌حساسیت و گرما در بافت پستان
  • قرمزی پوست
  • گره‌های لنفاوی حساس و بزرگ شده در زیر بغل در همان طرف

بزرگ شدن فیبروآدنوم در زمان حاملگی نیز یکی از تورم‌هایی است که ممکن است بدن را درگیر خود کند که علائمی دارد که باید از آن مطلع شوید.

دکتر موسی زاده متخصص پستان ، طی روند تشخیص ابتدا معاینه فیزیکی انجام می‌دهند تا عوارضی مانند تورم و چرک (آبسه) را رد کند‌‌‌.‌‌‌ ‌همچنین گاهی اوقات سونوگرافی برای بررسی وجود آبسه توصیه می‌کنند. و آزمایشات دیگر انجام شود. در زنانی که شیرده نیستند‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌آزمایشات انجام شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• نمونه برداری از پستان
  • ام آر آی پستان
  • سونوگرافی پستان
  • ماموگرافی

عفونت پستان در دوران شیردهی

روش های خودمراقبتی

مراقبت از خود شامل قرار دادن کمپرس گرم بر روی بافت پستان آلوده به مدت 15 تا 20 دقیقه و چهار بار در روز است‌‌‌.‌‌‌ ‌همچنین شاید لازم باشد از داروهای مسکن استفاده کنید‌‌‌. آنتی بیوتیک‌ها در درمان عفونت باکتریال پستان بسیار موثرند‌‌‌.‌‌‌ ‌اگر آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌باید شیر دادن یا پمپ کردن را ادامه دهید تا تورم ناشی از تولید شیر برطرف شود‌‌‌. ‌در صورت از بین رفتن آبسه‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌آسپیراسیون با سوزن تحت هدایت سونوگرافی‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌همراه با آنتی بیوتیک انجام می‌شود‌‌‌.‌‌‌ ‌اگر این روش پاسخ ندهد‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌برش و تخلیه روش درمانی جایگزین است‌‌‌. ‌

این بیماری عفونی پستان، معمولاً با آنتی بیوتیک درمانی به سرعت برطرف می‌شود. در عفونت‌های باکتریال پستان شدید‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌ممکن است آبسه ایجاد شود‌‌‌.‌‌‌ ‌آبسه‌ها باید‌ یا در مطب یا با روش جراحی‌‌‌ تخلیه شوند‌‌‌‌‌‌. ‌برای کمک به بهبودی سریع بعد از عمل‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌به پانسمان زخم نیاز است‌‌‌.‌‌‌ ‌ممکن است به زنان مبتلا به آبسه، پیشنهاد شود که به طور موقت شیردهی را قطع کنند‌‌‌. ‌در صورتی که علائم زیر را داشتید فورا به پزشک متخصص سینه مراجعه کنید:

• اگر هر بخشی از بافت پستان قرمز‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌لطیف‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌متورم یا گرم می‌شود
  • در حال شیردهی تب شدید داشتید
  • گره‌های لنفاوی زیر بغل شما حساس یا متورم می‌شوند

روش‌های خود مراقبتی بیماری های سینه

چه اقداماتی خطر عفونت باکتریال پستان را کاهش می‌دهد؟

• مراقبت دقیق از نوک سینه برای جلوگیری از تحریک و ترک خوردگی
  • تغذیه کودک و پمپاژ شیر برای جلوگیری از تورم پستان (تجمع شیر در پستان)
  • روش مناسب تغذیه با شیر مادر با چفت شدن خوب توسط کودک

مادران مبتلا به عفونت باکتریال پستان، معمولاً در حالی که تحت درمان مناسب و شیردهی قرار می‌گیرند‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌می‌توانند به شیردهی ادامه دهند‌‌‌.‌‌‌ ‌این عوامل بیماری زای باکتریایی می‌توانند با ورم پستان (عفونت پستان) و آبسه‌های پستان در مادران شیرده در ارتباط باشند و نیاز به رسیدگی سریع پزشکی دارند‌‌‌.‌‌‌

اگر مادری مبتلا به عفونت باکتریال پستان‌ باشد‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌آیا می‌تواند به شیر دادن خود ادامه دهد؟

همانطور که اشاره شد، معمولاً شیردهی مداوم برای بیش‌تر نوزادان سالم توصیه می‌شود‌‌‌.‌‌‌ ‌شیردهی باعث تخلیه می‌شود و اگر پستان را درگیر کند به رفع عفونت کمک می‌کند‌‌‌.‌‌‌ ‌باکتری‌های استاف‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌از جمله‌‌‌ عفونت باکتریال پستان‌‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌از طریق شیر انسان قابل انتقال نیستند‌‌‌.‌‌‌ ‌با این حال‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌این باکتری‌ها می‌توانند از طریق تماس مستقیم با بافت آلوده‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌مانند ضایعه باز روی پستان‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌یا از طریق شیر فشرده شده در تماس با بافت آلوده منتقل شوند‌‌‌.‌‌‌ تا زمانی که دهان کودک با تخلیه چرکی یا بافت آلوده برخورد نکند، ‌تغذیه از پستان آسیب دیده می‌تواند ادامه یابد (حتی اگر آبسه ترشح داشته باشد).‌‌‌ ‌تمام بافت‌های عفونی باز، هنگام شیردهی یا شیر دادن باید کاملاً با بانداژ تمیز و خشک پوشانده شوند‌‌‌.‌‌‌

اگر جلوگیری از تماس با بافت‌های عفونی هنگام شیردهی یا شیر دادن امکان پذیر نباشد‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌مادر می‌تواند شیر را از پستان آسیب دیده خارج کرده و آن را دور بریزد تا جایی که دیگر عفونت باقی نماند. تخلیه شیر برای حفظ تولید شیر مهم است.‌‌‌ ‌مادران باید مراقب بهداشت دست و قطعات پمپ پستان باشند‌‌‌. ‌

درمان عفونت باکتریال پستان

بهترین روش درمانی برای مادران شیرده دارای عفونت باکتریال پستان چیست؟

چندین دارو برای درمان عفونت باکتریال پستان استفاده می‌شود که با شیردهی سازگار است‌‌‌.‌‌‌‌‌‌ ‌‌اگر مادر به تخلیه آبسه احتیاج دارد‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌درمان سرپایی با استفاده از سوزن یا آسپیراسیون به نوزاد اجازه می‌دهد تا به تغذیه از شیر مادر ادامه دهد‌‌‌.‌‌‌ ‌علاوه بر این‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌شیردهی باعث تخلیه آبسه می‌شود و به رفع عفونت کمک می‌کند‌‌‌.‌‌‌ ‌اگر برای ترمیم نیاز به تخلیه در آبسه باشد‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ تا زمانی که دهان نوزاد یا شیردوش پمپ با ترشحات آبسه تماس پیدا نکند‌‌‌. می‌تواند به شیردهی ادامه داد.

آیا اگر نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) باشد‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌احتیاط‌های ویژه‌ای برای مادران دارای عفونت باکتریال پستان وجود دارد؟

بله‌‌‌.‌‌‌ ‌نوزادانی که در NICU هستند یا در سن حاملگی نارس یا کوچک هستند‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌به دلیل‌‌‌ ‌عفونت باکتریال پستان‌ بیش‎تر در معرض بیماری و مرگ و میر هستند‌‌‌.‌‌‌ بنابر‌این احتیاط‌های ویژه مانند استفاده از روپوش و دستکش هنگام مراقبت از نوزادانی که مادرانشان به‌‌‌ ‌عفونت باکتریال پستان‌ آلوده‌‌اند‌ یا قرار دادن مادر و نوزاد در اتاق مخصوص توصیه می‌شود‌‌‌.‌‌‌ ‌اگر‌‌‌ عفونت باکتریال پستان‌ یا ورم پستان وجود دارد، تا زمانی که شیر مادر از‌‌‌ عفونت باکتریال پستان‌ پاک شود، شیر مادر می‌تواند دور‌‌اند‌اخته شود و در صورت لزوم‌‌‌‌‌‌،‌‌‌ ‌شیر فرد دیگری در اختیار نوزاد قرار گیرد.‌‌‌

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

برای دانلود این مقاله میتوانید روی این لینک کلیک کنید.

منبع:medlineplus‌‌‌. ‌gov