لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سرطان التهابی پستان

سرطان التهابی پستان یکی از گونه های نادر سرطان سینه است که به سرعت پیشرفت می کند و باعث ایجاد قرمزی، التهاب و حساسیت سینه می شود. این سرطان زمانی ایجاد می شود که سلول های سرطانی گره ها و رگ های لنفاوی موجود در پوست پستان در مسدود می کنند و باعث ایجاد ظاهر قرمزی و التهاب در سینه می شوند.

این بیماری از دسته سرطان های پیشرفته موضعی است به این معنی که از نقطه شروع خود به بافت های مجاور و گره های لنفاوی نزدیک سرایت پیدا می کند. سرطان التهابی سینه (IBC) ممکن است به راحتی با عفونت سینه اشتباه گرفته شود که یک علت شایع تر قرمزی و التهاب سینه است. بنابراین ، در صورت مشاهده تغییرات در پوست پستان های خود در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

سرطان التهابی پستان چیست

در ادامه درباره سرطان التهابی پستان خواهید خواند:

علائم سرطان التهابی پستان

علائم-سرطان-التهابی-پستان

سرطان التهابی پستان بر خلاف سایر انواع سرطان سینه توده ای در بافت سینه ایجاد نمی کند. در عوض ، نشانه ها و علائم این بیماری عبارتند از:

  • تغییر سریع در ظاهر یکی از پستان ها تنها در عرض چند هفته
  • ضخامت ، سنگینی و بزرگ شدن قابل ملاحظه یکی از سینه ها
  • تغییر رنگ یکی از سینه ها به قرمز ، صورتی و یا ظاهر کبود
  • احساس داغی غیر طبیعی در سینه تحت تأثیر قرار گرفته
  • ایجاد برجستگی و فرو رفتگی های ریز ، مانند پوست پرتقال در پوست سینه
  • حساسیت سینه ، درد و حس نبض
  • بزرگ شدن گره های لنفاوی زیر بغل ، بالا و زیر استخوان ترقوه
  • صاف شدن و یا فرو رفتگی نوک پستان

برای اینکه سرطان سینه التهابی به درستی تشخیص داده شود ، این علائم باید در عرض کمتر از شش ماه ظاهر شوند. عکس سرطان التهابی سینه در بالا قابل مشاهده است.

چه زمانی برای سرطان التهابی سینه به پزشک مراجعه کنیم؟

دلایل-ابتلا-به-سرطان-التهابی-پستان

در صورت تشخیص هرگونه علائم نگران کننده در سینه های خود ، بلافاصله قرار ملاقاتی با پزشک خود تنظیم کنید. برخی دیگر از عارضه های پستانی ممکن است علائم و نشانه هایی شبیه به سرطان التهابی پستان داشته باشند. به عنوان مثال، صدمات وارد شده به سینه و یا عفونت پستان (ماستیت) نیز ممکن است سبب قرمزی ، کبودی و درد سینه شوند.

توجه کنید که یکی از بهترین راه‌های تشخیص زودهنگام سرطان پستان، خودآزمایی پستان در منزل است که شما را نسبت به تغییرات بدنی تان آگاه می‌کند.

سرطان التهابی سینه می تواند به راحتی با عفونت یا ماستیت سینه که یک عارضه شایع تر است اشتباه گرفته شود. منطقی است که در صورت بروز علائم اولیه ، پزشک شما برای هفته اول داروهای آنتی بیوتیک تجویز کند. در صورتی که علائم با مصرف آنتی بیوتیک ها برطرف شدند ، نیازی به انجام آزمایشات دیگر نیست. اما اگر قرمزی و التهاب سینه برطرف نشد، پزشک شما ممکن است سایر احتمالات جدی تر علائم شما مانند سرطان التهابی سینه را بررسی کند.

در صورتی اقدامات درمانی پزشک مبنی بر تشخیص اولیه عفونت سینه بود اما علائم شما بعد از چند وقت پس از مصرف داروهای آنتی بیوتیک ادامه پیدا کرد ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. تنها راه تشخیص اینکه علائم شما در نتیجه ابتلا به سرطان التهابی سینه به وجود آمده اند، انجام بیوپسی به منظور برداشتن یک نمونه از بافت پستان برای بررسی در آزمایشگاه است.
هنوز به طور واضح مشخص نشده است که چه چیزی سبب بروز سرطان التهابی پستان می شود. پزشکان می دانند که سرطان سینه در نتیجه ایجاد تغییر در DNA سلول های پستان ایجاد می شود. معمولاً سلول های سرطانی در داکت ها یا مجاری که شیر را از غدد پستانی به نوک سینه می رسانند ایجاد می شوند. اما گاهی نیز سلول های سرطانی می توانند درون لوبول ها یا غدد شیری ایجاد شوند.

DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی برای رشد و تکثیر سلولی است. تغییر یا موتاسیون در DNA سلول های بافت سینه را وادار می کنند که با سرعت زیادی رشد و تکثیر پیدا کنند. تجمع سلول های غیر نرمال در بافت لوبولار یا داکتال سینه سبب ایجاد انسداد در داکت های پستان و یا شریان های لنفاوی اطراف آن می شود و این عامل ، باعث بروز علائم سرطان سینه می شود. انسداد شریان های لنفاوی زیر پوست پستان سبب ایجاد قرمزی، التهاب و تغییر در بافت پوست سینه که از نشانه های رایج سرطان التهابی سینه است می شوند.

عواملی که ریسک ابتلا به سرطان التهابی پستان را افزایش می دهند

ریسک فاکتور یا عواملی که احتمال ابتلا به سرطان التهابی سینه را افزایش می دهند عبارتند از:

زن بودن :

احتمال بروز سرطان التهابی پستان در زنان بسیار بیشتر از مردان است اما در موارد بسیار نادری مردان نیز ممکن است دچار این بیماری شوند.

سن کمتر :

یکی از تفاوت های سرطان التهابی سینه با سایر انواع سرطان پستان در این است که این سرطان در سنین کمتر و در میانسالی (حدود 40 الی 50 سالگی) ایجاد می شود.

سیاه پوست بودن :

زنان سیاه پوست بیشتر از زنان سفید پوست در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.

چاقی :

افراد چاق در مقایسه با افراد نرمال بیشتر در ریسک ابتلا به سرطان سینه التهابی قرار دارند.

روش های تشخیص سرطان التهابی پستان

تشخیص-سرطان-التهابی-پستان

روش هایی که به منظور تشخیص سرطان التهابی پستان استفاده می شوند عبارتند از :

معاینه فیزیکی :

در اولین جلسه معاینه ، پزشک سینه های شما را به منظور مشاهده هر گونه قرمزی و یا نشانه های دیگر این سرطان بررسی می کند.

تصویربرداری پستان :

ممکن است پزشک شما انجام تصویربرداری اشعه ایکس سینه (ماموگرافی) و یا سونوگرافی پستان را به منظور بررسی نشانه های سرطان سینه التهابی تجویز کند. سایر روش های تصویربرداری مانند MRI نیز ممکن است در شرایط خاصی تجویز شوند.

ماموگرافی یکی از بهترین راه‌های تشخیص قطعی سرطان پستان است که می‌تواند به صورت دوره ای انجام شود. در جواب به سوال شما کاربران عزیز در مورد اینکه آیا اشعه ماموگرافی خطرناک است، باید بگوییم که این اشعه بسیار ضعیف است و آسیبی به بدن شما وارد نمی‌کند.

نمونه برداری پستان :

بیوپسی پستان فرایندی است که در آن نمونه کوچکی از بافت پستان مشکوک به سرطان برای بررسی های میکروسکوپی برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می شود. گاهی ، نمونه برداری از پوست سینه نیز می تواند برای تشخیص سرطان سینه التهابی کمک کننده باشد. نوعی بیوپسی دیگر نیز با نام وکیوم بیوپسی وجود دارد که در آن به سلول‌های بدن زیر میکروسکوپ بررسی شده و از دقت بسیار بالایی برخوردار است.

روش های درمان سرطان التهابی پستان

بر خلاف بسیاری از انواع سرطان های سینه ، درمان سرطان التهابی سینه با شیمی درمانی شروع می شود. در صورتی که سرطان به سایر قسمت های بدن انتشار نیافته باشد و اصطلاحا متاستاز نشده باشد، درمان با جراحی پستان و رادیوتراپی تکمیل می شود. در صورتی که سرطان متاستاز کرده باشد، پزشک شما ممکن است علاوه بر تجویز داروهای رایج شیمی درمانی از سایر درمان های دارویی به منظور کاهش سرعت رشد سرطان سینه استفاده کند. به طور کلی، روش های رایج درمان سرطان التهابی سینه عبارتند از :

شیمی درمانی :

این روش به عنوان خط مقدم مقابله با سرطان التهابی سینه استفاده می شود تا هر چه سریع تر از پیشروی سرطان به سایر قسمت های بدن جلوگیری شود. تغذیه در شیمی درمانی بسیار مهم است و می‌تواند دوره نقاهت بیماری به شکل محسوسی کاهش دهد.

جراحی سینه :

پس از تکمیل فرایند شیمی درمانی ، سینه ها توسط متخصص جراحی پستان در عمل ماستکتومی به طور کامل برداشته می شوند. معمولاً به دلیل تهاجمی بودن سرطان سینه التهابی ، امکان انجام عمل لامپکتومی (برداشتن قسمتی از بافت سینه) امکان پذیر نیست. علاوه بر این، جراح ممکن است بخشی از گره های لنفاوی مجاور و زیر بغل را نیز در حین جراحی حذف کند.

پرتودرمانی :

پس از جراحی ، پرتودرمانی به منظور از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده انجام می شود.

تارگت تراپی :

در این درمان با استفاده از دارو ، بخش خاصی از سلول های سرطانی سینه که تولید کننده پروتئین HER2 که محرک رشد و تکثیر این سلول ها هستند هدف گرفته می شود. برای انجام این درمان ، باید پس از طی آزمایشات لازم مشخص شود که سلول های سرطانی دارای پذیرنده HER2 در سطح خود هستند.

هورمون درمانی :

برخی از سلول های سرطانی با داشتن پذیرنده هورمون استروژن (ER positive) ، و یا هورمون پروژسترون (PR positive) نسبت به این هورمون ها واکنش نشان می دهند و رشد و تکثیر آن ها تحریک می شود. در صورتی که آزمایشات نشان دهنده که این سلول های سرطانی سینه دارای رسپتور مثبت هستند ، هورمون درمانی آغاز می شود. هورمون درمانی معمولاً از سه طریق جراحی به منظور توقف ترشح هورمون در تخمدان ها ، داروهای متوقف کننده ترشح هورمون پس از یائسگی ، و داروهای مسدود کننده پذیرنده های هورمونی در سطح سلول های سرطانی انجام می شود.

ایمونوتراپی :

در این درمان تلاش می شود با استفاده از سیستم ایمنی بدن به سلول های سرطانی حمله شود.

مراقبت های تسکینی (Palliative Care) :

استفاده از داروها و روش های تسکین درد با کمک متخصصین درد و در تکمیل سایر روش های درمانی انجام می شود تا بیمار در طی فرایند درمان احساس درد کمتری داشته باشد و کیفیت زندگی او کمتر تحت تأثیر قرار گیرد.

سخن پایانی

سرطان التهابی پستان از گونه های نادر ولی تهاجمی سرطان سینه است. از آنجایی که ممکن است به دلیل تشابه علائم ، این سرطان با عارضه های دیگر سینه مانند عفونت اشتباه گرفته شود به محض مشاهده هرگونه تغییر در ظاهر پستان های خود بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات و قرار گرفتن تحت مراقبت های پزشکی ، از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید. در صورت ابتلا به سرطان سینه التهابی ، تیمی از متخصصین پاتولوژی ، آنکولوژی و همچنین جراحی پستان در کنار شما خواهند بود تا فرایند درمان شما به بهترین شکل ممکن طی شود. دکتر فرهاد موسی زاده ، متخصص جراحی داخلی و دارای مدرک تخصصی جراحی پستان از کانادا ، با سال ها سابقه انجام انواع عمل های جراحی سینه به منظور درمان سرطان پستان آماده همراهی بیماران از مراحل اولیه تشخیص تا آخرین مرحله درمان هستند.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

منبع

mayoclinic

6 دیدگاه دربارهٔ «سرطان التهابی پستان»

    1. دکتر فرهاد موسی زاده

      سلام وقت بخیر بله به شرط تشخیص به موقع و طی کردن روند درمانی کامل سرطان پستان قابل درمان است

  1. سلام وقت بخیر
    چند روزیه که یهو هر دو طرف سینه ها و زیر انها دچار خارش زیاد و جوش های ریز قرمز شده
    آیا این می‌تونه نشانه سرطان پستان التهابی باشه؟ توده ای حس نکردم
    مادرم هم کانسر پستان البته با لمس توده داشتن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.