لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

علت سفت شدن نوک سینه زنان | نگران سرطان باشیم!؟

علت سفت شدن نوک سینه زنان

علت اصلی سفت شدن نوک سینه زنان را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد. شیردهی، بارداری، واکنش‌های آلرژیک، ابتلا به عفونت و کیست سینه از رایج‌ترین علل سفت شدن نوک پستان در بانوان به حساب می‌آیند. البته ابتلا به انواع سرطان پستان را نیز می‌توان یکی از دلایل نادر این اختلال دانست.

آگاهی درباره علل ابتلا به ناهنجاری سفت شدن نوک سینه، علاوه بر رفع برخی نگرانی‌ها، شرایط را برای اقدام درمانی سریع توسط فرد فراهم خواهد کرد. در بسیاری از موارد، این گونه اختلال جای نگرانی نداشته و با رفع عامل به وجود آورنده برطرف می‌گردد. در این مقاله، به کلیه جزئیات مربوط به علت سیخ شدن نوک سینه زنان و روش‌های درمان آن اشاره خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می­خوانید

دلایل سفت شدن نوک سینه

عوامل متعددی می‌توانند به عنوان علت اصلی سفت شدن نوک سینه در بانوان شناخته شوند. معمولا این عارضه با احساس ناراحتی، درد، حساسیت، خارش و قرمزی همراه می‌شود. میزان عوارض جانبی ناشی از سفت شدن نوک پستان به علت بروز آن بستگی خواهد داشت. همچنین، نوع علائم و نشانه‌های سفت شدن نوک سینه در هر فرد، متفاوت خواهد بود. در ادامه به مهم‌ترین علل سفت شدن نوک سینه اشاره خواهیم کرد.

 

دلایل سفت شدن نوک پستان

قاعدگی و تغییرات هورمونی

در هنگام قاعدگی، تغییرات هورمونی زیادی در بدن به وجود می‌آیند. این گونه تغییرات هورمونی می‌توانند علت اصلی سفت شدن نوک سینه باشند. معمولا در این گونه موارد، علاوه بر سفت شدن نوک پستان، عوارض دیگری مانند حساسیت سینه‌ها نیز بروز خواهند کرد.

علت اصلی سفت شدن نوک سینه در این دوران را می‌توان به افزایش سطح استروژن و پروژسترون مربوط دانست. زیرا تغییر سطح این هورمون‌ها در بدن باعث تورم بافت سینه خواهد شد.

در دوران نوجوانی و شروع سن بلوغ یا با رسیدن فرد به دوران یائسگی نیز تغییرات هورمونی بدن زیاد است. عدم تعادل هورمون‌ها در این سنین از علل اصلی سفت شدن نوک پستان و درد آن به حساب می‌آید.

تغییرات نوک پستان در دوران بارداری

از فاکتورهای اصلی که می‌توان آن را به عنوان علت سیخ شدن نوک سینه زنان به حساب آورد، حاملگی و دوران بارداری است. در دوران بارداری، بدن بانوان تغییرات هورمونی شدیدی را تجربه می‌کند. مهم‌ترین تغییرات بدن در دوران بارداری، به سینه‌ها مربوط می‌شود. علت اصلی سفت شدن نوک سینه در دوران بارداری به دلیل تغییر شدید سطح هورمون‌ها در بدن است. معمولا در هنگام بارداری، نوک سینه‌ها بزرگ‌تر، حساس‌تر و تیره‌تر خواهند شد. به این ترتیب، می‌توان حتی سفت شدن نوک پستان را یکی از نشانه‌های بارداری دانست.

دوران شیردهی مادر

نحوه غیرصحیح شیر دادن به نوزاد را نیز می‌توان علت اصلی سفت شدن نوک سینه در دوران شیردهی دانست. برای شیردهی صحیح لازم است نوزاد تمام نوک سینه و آرئول پستان (ناحیه قهوه‌ای رنگ حول نوک سینه) را در دهان خود جای دهد.

در مواردی که نوزاد به جای نواحی یاد شده، تنها نوک سینه را بمکد، سفت شدن نوک پستان و احساس درد شدید در این ناحیه اجتناب ناپذیر خواهد بود. معمولا درد ناشی از شیردهی در ماه اول پس از زایمان، برطرف می‌شود. با این حال، در مواردی که مادر به مدت چند هفته با این درد و ناراحتی دست و پنجه نرم کند، مراجعه به یک پزشکی یا مراقبت بهداشتی الزامی است.

مقاله مرتبط: سرطان پستان در دوران بارداری و شیردهی

استفاده از ابزار نامناسب برای دوشیدن شیر مادر

برای دوشیدن شیر مادر نیز استفاده از یک روش صحیح و ابزار مناسب الزامی است. در غیر این صورت می‌توان این موضوع را به عنوان علت اصلی سفت شدن نوک سینه یا علت سیخ شدن نوک سینه زنان به حساب آورد. بهترین راه برای دوشیدن شیر مادر استفاده از یک ابزار مخصوص با اندازه صحیح است. در واقع، برای این کار یک پمپ پلاستیکی مخصوص روی هاله دور نوک سینه یا همان آرئول قرار می‌گیرد. البته در صورت ایجاد مکش قوی، سفت شدن نوک پستان رخ داده و درد و ناراحتی زیادی را برای مادر در پی خواهد داشت.

به افرادی که در هنگام استفاده از ابزار یاد شده احساس درد شدیدی دارند، توصیه می‌شود تا در اسرع وقت به پزشک متخصص یا مراقبت بهداشتی مراجعه نمایند.

اصطکاک و سایش نوک سینه با لباس

یکی از عواملی که به عنوان علت اصلی سفت شدن نوک سینه به حساب می‌آید، اصطکاک و سایش آن با لباس است. برخی لباس‌ها یا سوتین‌ها جنس خشن یا نامناسبی دارند. سایش نوک سینه با این گونه لباس‌ها، منجر به احساس درد و ناراحتی در بانوان خواهد شد. این موضوع در افرادی که ورزش دو میدانی یا بعضی ورزش‌های پرتحرک دیگر را انجام می‌دهند، مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد.

در هر حال، سایش و اصطکاک لباس با نوک سینه علاوه بر سفت شدن نوک پستان، می‌تواند منجر به قرمزی، ترک خوردن و خشکی این ناحیه نیز بشود. در چنین مواردی، برای پیشگیری از سفت شدن نوک پستان، بانداژ مناسب برای نوک سینه در حین ورزش استفاده می‌شود. در برخی حالت‌ها نیز برای کاهش حساسیت و رفع علت اصلی سفت شدن نوک سینه باید از پمادهای مخصوص استفاده نمود. مصرف این پمادها از ساییدگی بیشتر نوک سینه جلوگیری به عمل می‌آورد.

وارد شدن ضربه به نوک سینه

از علل اصلی سفت شدن نوک سینه می‌توان به وارد شدن ضربه به نوک پستان اشاره کرد. در واقع، معمولا در حین رابطه جنسی یا در اثر وصل پیرسینگ، به نوک پستان ضربه و آسیب وارد می‌شود. این موضوع می‌تواند درد و سوزش شدیدی را در نوک پستان ایجاد کند. سفت شدن نوک پستان یکی از عوارض اصلی وارد شدن ضربه به نوک سینه است.

در مواردی که علت اصلی سفت شدن نوک سینه ضربه باشد، ممکن است علائم و نشانه‌هایی نظیر عفونت و تورم نیز به وجود آیند. ترشحات چرک مانند نیز می‌توانند نشانه‌ای از آسیب شدید به نوک سینه باشد. در صورتی که علت سفت شدن نوک سینه زنان و احساس درد و ناراحتی در آن ناشی از معاشقه یا رابطه جنسی باشد، گذشت زمان می‌تواند باعث بهبودی آن گردد.

بروز عفونت و تغییرات نوک پستان

گاهی نوک سینه به دلایل مختلفی دچار ترک خوردگی و حساسیت می‌شود. در چنین شرایطی، احتمال عفونت نوک سینه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. علت این مساله نیز به باز بودن ترک‌های نوک سینه و در نتیجه، نفوذ باکتری‌ها مربوط می‌شود. ترک خوردگی نوک سینه‌ها عمدتا به دلایلی مانند شیردهی به نوزاد یا وارد شدن ضربه ایجاد می‌گردند.

مقاله مرتبط: کپسول در پروتز سینه چیست

حساسیت و آلرژی‌های پوستی

برخی از افراد به مواد مختلفی مانند صابون‌ها، شوینده‌ها، لوسیون‌ها و عطرها حساسیت‌های خاص دارند. گاهی استفاده از این گونه مواد می‌تواند علت اصلی سفت شدن نوک سینه در بانوان باشد. معمولا واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های پوستی با عوارضی مانند درد و سفت شدن نوک پستان و یا خارش پوست همراه خواهند بود.

اگر بثورات پوستی ایجاد شده شدید باشند، معمولا درد نوک سینه با بروز تاول، لکه‌های پوستی، پوسته پوسته شدن و قرمزی در ناحیه نوک سینه همراه است. این نوع واکنش آلرژیک را تحت عنوان درماتیت نیز می‌شناسند.

حالت درماتیت تماسی در اثر تماس مواد محرک و محصولات آلرژی زا با پوست ایجاد می‌گردد. اما اگزما که به آن درماتیت اتوپیک نیز می‌گویند به آلرژی‌هایی اطلاق می‌شود که سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌سازند. در هر صورت، ابتلا به هر یک از انواع درماتیت می‌تواند علت اصلی سفت شدن نوک سینه در بانوان باشد.

سرطان پستان و سفت شدن نوک پستان

بیماری‌هایی مانند بیماری پاژه سینه یا سرطان سینه را نیز می‌توان به عنوان یکی از علل سفت شدن نوک سینه در نظر گرفت. در مواردی که فرد به این گونه بیماری‌ها مبتلا می‌شود، علائم دیگری مانند درد شدید، خارش، ترشح از نوک پستان و شکل‌گیری توده در سینه نیز بروز خواهند کرد.

در بانوانی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، معمولا نوک سینه به سمت داخل یا به حالت وارونه می‌چرخد. البته یادآوری می‌کنیم که سفت شدن نوک پستان و احساس درد شدید در آن از علائم نادر ابتلا به سرطان سینه است. با این حال، در صورتی که این اختلال برای مدت طولانی وجود داشته باشد، بهتر است توسط یک پزشک متخصص تحت معاینه قرار بگیرید.

احتمال سرطان پستان با سفت شدن نوک سینه

در موارد بسیار نادر ممکن است احساس درد یا سفت شدن نوک پستان ناشی از ابتلا به بیماری سرطان پستان باشد. به همین دلیل، از نظر دکتر فرهاد موسی زاده افرادی که در طولانی مدت دچار سیخ شدن نوک سینه یا سفت شدن آن هستند، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنند. یک معاینه کامل شامل معاینه بالینی، سونوگرافی و ماموگرافی سینه می‌تواند وضعیت دقیق و سطح سلامت سینه‌ها را مشخص کند.

در صورتی که علت اصلی سفت شدن نوک سینه ناشی از ابتلا به سرطان سینه باشد، ممکن است علائم دیگری مانند چرخیدن نوک سینه به سمت داخل یا وارونه شدن آن نیز مشاهده شوند.

روش درمان سفت شدن نوک سینه

 

درمان سفت شدن نوک پستان

 

از نظر دکتر فرهاد موسی زاده، انتخاب بهترین روش درمان سفت شدن نوک پستان، به علت اصلی سفت شدن نوک سینه بستگی دارد. به همین دلیل نیز روش‌های درمان سفت شدن نوک پستان برای افراد مختلف، متفاوت خواهد بود.

در بسیاری از موارد سفت شدن نوک پستان با روش‌های بسیار ساده‌ای درمان می‌گردد. مصرف برخی داروها و پمادها از جمله روش‌های درمانی به حساب می‌آیند.

درمان سفت شدگی نوک سینه ناشی از هورمون­ها

برای مواردی که علت اصلی سفت شدن نوک سینه ناشی از تغییرات هورمونی قاعدگی باشد، مصرف مسکن‌ها می تواند راهگشا خواهد بود. استامینوفن و ایبوپروفن از جمله این مسکن‌ها به حساب می‌آیند. معمولا بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از مصرف داروهای مسکن، سفت شدگی نوک پستان و احساس درد و ناراحتی ناشی از آن از بین خواهد رفت.

درمان سفتی نوک پستان در اثر سایش

اگر به دلیل پوشیدن لباس نامناسب، دچار سفت شدن نوک پستان شده‌اید، می‌توانید با تعویض لباس خود این مشکل را برطرف نمایید. همچنین قرار دادن بانداژ یا استفاده از کرم یا پماد مخصوص روی نوک سینه‌ها، می‌تواند اثر ساییدگی را به حداقل برساند.

رفع سفت شدن نوک پستان در دوران شیردهی

اصطلاح روش شیردهی به نوزاد یا استفاده از ابزار مناسب برای دوشیدن شیر مادر نیز به رفع علت اصلی سفت شدن نوک سینه کمک خواهد کرد. رعایت این مورد برای مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند مناسب خواهد بود.

در صورتی که علت سفت شدن نوک سینه زنان به واکنش‌های آلرژیک مرتبط باشد، مصرف نوعی کرم ضد التهابی موضعی راهکار مناسبی است. آنتی هیستامین خوراکی نیز به کاهش علائم ناشی از آلرژی کمک خواهد کرد.

درمان مشکل سفتی نوک پستان در اثر سرطان سینه

اگر علت اصلی سفت شدن نوک سینه به بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان یا سایر بیماری‌های پستان مرتبط باشد، روش درمان باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. بر اساس نظر دکتر فرهاد موسی زاده، در چنین شرایطی استفاده از روش‌های درمان ترکیب مانند پرتودرمانی، شیمی درمانی، جراحی یا ماستکتومی به درمان این اختلال کمک خواهد کرد.

باز هم تاکید می‌کنیم که درد نوک سینه به تنهایی نمی‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به سرطان سینه باشد. با این حال، اگر سفت شدن نوک پستان با علائم دیگری مانند ترشحات نوک سینه، چرخش نوک پستان به سمت داخل و شکل‌گیری توده‌هایی در داخل سینه همراه باشد، لازم است توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید و در واقع باید به دنبال درمان سرطان سینه باشید تا مشکل سفتی آن حل شود.

چه زمانی برای سفت شدن نوک سینه باید به پزشک مراجعه کنیم؟

 

زمان مراجعه به پزشک در سفتی نوک پستان

 

در صورتی که مطمئن هستید علت اصلی سفت شدن نوک سینه به مواردی مانند اختلالات هورمونی ناشی از قاعدگی مرتبط است، نیاز به مراجعه به پزشک نخواهد بود. زیرا استفاده از روش‌های ساده مانند مصرف مسکن‌ها به درمان این حالت کمک خواهد کرد.

اما گاهی ممکن است علت سفت شدن نوک سینه زنان از عوامل مهم‌تری ناشی گردد. در صورتی که هر یک از علائم زیر را داشته باشید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس درد مداوم در ناحیه نوک سینه
  • وجود ترشحات غیرعادی نوک پستان که شباهتی به شیر مادر ندارد
  • شکل‌گیری توده‌های جدید در بافت پستان
  • احساس درد شدید همراه با تب یا بی‌حالی عمومی بدن

با مشکل سفتی نوک پستان  چه کنیم؟

علت اصلی سفت شدن نوک سینه در زنان به مواردی مانند اختلالات هورمونی، بارداری، شیردهی و حساسیت، مربوط می‌شود. در موارد نادر، علت سیخ شدن نوک سینه زنان می‌تواند به بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان پستان نیز مربوط گردد. در هر حال، از دیدگاه یک پزشک متخصص، زمانی سفت شدن نوک پستان نیاز به درمان جدی دارد که علت بروز آن یک بیماری و اختلال پیچیده یا خطرناک باشد.

برای آگاهی بیشتر درباره علت اصلی سفت شدن نوک سینه و انتخاب بهترین روش درمانی می‌توانید با دکتر فرهاد موسی زاده فلوشیپ پستان مشاوره‌ای داشته باشید. جهت تماس با دکتر یا دریافت نوبت می‌توانید به قسمت ارتباط با ما مراجعه نمایید.

منابع:

https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/23164-sore-nipples#:~:text=In%20most%20cases%2C%20sore%20nipples,lumps%20as%20soon%20as%20possible.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320436#causes

https://www.healthline.com/health/why-do-my-nipples-hurt

6 دیدگاه دربارهٔ «علت سفت شدن نوک سینه زنان | نگران سرطان باشیم!؟»

  1. سلام من از دیروز نوک سینم باد کرده و بزرگ شده و درد میکنه و صفت شده علتش چیه ؟

    1. دکتر فرهاد موسی زاده

      سلام وقتتون بخیر باشه
      برای راهنمایی دقیقتر ما باید اطلاعات بیشتری از جمله وضعیت تاهلتون و اینکه در دوران بارداری یا شیردهی هستید یا خیر داشته باشیم و بهتون پیشنهاد می کنیم که برای اطمینان خاطر از وضعیت سلامتیتون حتما توسط یک پزشک متخصص پستان معاینه بشید.

  2. سلام امروز یکدفعه فهمیدم نوک سینه سمت چپم جمع شده و سفت شده و نوک از حدودش اومد جلو تر .علتش چیه ?

    1. دکتر فرهاد موسی زاده

      سلام آتوسا جان
      باید بررسی بشه که این جمع شدگی نوک پستانی که راجبش داریم صحبت می کنیم موقت هست و به حالت اولیه برمیگرده یا نه که اگر موقت نبود و به حالت قبلی برنگشت بهترین کار اینه که توسط یک جراح پستان معاینه بشه.

  3. سلام آقای دکتر بنده خانمم یک سال یا بیشتر کیست سینه سمت چپ سینه ایشان درگیر شده وکیست شکل بزرگتر به خودش گرفته میخوام بدونم که سن ایشان رو به سن یائسگی هستش و50سال دارند خطری تحدید نمیکنه ایشون رو گاهی اوقات هم کمی تیر میکشه لطفا راهنمایی کنید بنده رو
    تشکر

    1. دکتر فرهاد موسی زاده

      سلام وقتتون بخیر باشه
      باید به صورت کلی بدونین که کیست پستان اصولا تهدید کننده نیست و ما جز در مواردی که کیست از نوع کمپلکس باشه یا وقتی که مایعی که از داخلش تخلیه میشه حاوی خون باشه که در این دو حالت نیاز به انجام بررسی های تکمیلی تر هست نگرانی زیادی بایت کیست پستان نداریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.