بیماری موندور سینه

(0)

بیماری موندور سینه یکی از عارضه های پستانی بسیار نادر و خوش خیم (غیر سرطانی) است. این بیماری بر اثر ایجاد تورم (ترومبوز) در یکی از عروق خونی زیر پوست سینه یا دیواره سینه ایجاد می شود. این عارضه تحت عنوان ترومبوفلبیت (Thrombophlebitis) نیز شناخته می شود.

موندور سینه ممکن است هر یک از عروق ناحیه پستان را درگیر کند اما اغلب، رگ های ناحیه بیرونی بافت پستان که به سطح پوست نزدیک هستند و یا رگ های زیر نوک سینه دچار این عارضه می شوند. اگرچه  موندور سینه سبب ابتلا به سرطان سینه نمی شود ، در موارد بسیار نادر این عارضه می تواند از علائم و نشانه های وجود سلول های سرطانی در بافت پستان باشد. اگرچه موندور سینه در زنان شایع تر است اما در موارد بسیار اندکی مردان نیز ممکن است دچار این بیماری شوند.

بیماری-موندور-سینه

در ادامه درباره بیماری موندور سینه خواهید خواند:

علت ابتلا به بیماری موندور سینه

علت-ابتلا-به-بیماری-موندور-سینه

با اینکه سال ها از اولین گزارش ابتلا به بیماری موندور سینه گذشته است ، جزئیات این بیماری به دلیل نادر بودن هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. تا کنون در ادبیات علم پزشکی ، فقط چهارصد مورد از ابتلا به این بیماری گزارش شده است.  تا کنون علت دقیق و قطعی ابتلا به  موندور سینه تشخیص داده نشده است. با این حال پیش بینی می شود که احتمال بروز این بیماری بر اثر موارد زیر افرایش پیدا می کند.

• ورزش های سنگین و فعالیت بدنی شدید
  • آسیب یا تروما به بافت سینه
  • پوشیدن سوتین های بسیار تنگ ( هرچند این عامل به ندرت باعث این بیماری می شود ).

بیماری موندور سینه می تواند یکی از عوارض جانبی جراحی زیبایی سینه (ماموپلاستی) و  یا عمل بازسازی پستان باشد. اگر این بیماری پس از جراحی سرطان سینه در ناحیه زیر بغل ایجاد شود به آن سندروم شبکه ای زیر بغل یا کوردینگ (طناب) گفته می شود. علاوه بر این ، در موارد بسیار کمی ، این بیماری  ممکن است بر اثر بیوپسی پستان یا نمونه برداری سینه ایجاد شود.

ازجمله دلایل دیگر ابتلا به این بیماری می توان به آسیب مستقیم به رگ ها ، راکد شدن خون ، یا فشار خارجی به رگ ها اشاره کرد. بیماری موندور ممکن است سایر نواحی بدن از جمله شکم ، دست ، زیر بغل و کشاله ران را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم و نشانه های بیماری موندور سینه

بیماری موندور سینه خود را شبیه به یک طناب باریک و بلند زیر پوست پستان نشان می دهد که در اغلب موارد رنگ قرمز دارد و با لمس سبب ایجاد درد در این ناحیه می شود. در طول زمان ، این طناب باریک ، تبدیل به یک بند سخت و بدون درد می شود و پوست این ناحیه به سمت داخل کشیده می شود.

یکی از علائم شایع این بیماری به این صورت است که اگر دست نزدیک به ناحیه ایجاد موندر به سمت بالا کشیده شود ، پوست زیر سینه کشیده می شود و شیار کم عمق بر روی طناب دیده می شود و باعث می شود این ناحیه به راحتی تشخیص داده شود.

برخی از بیماران موندور سینه از درد ، احساس تنگی و کشیدگی پوست ، تغییر ظاهر پوست ، تب ، و احساس ناراحتی در حین حرکت رنج می برند. علاوه بر این، برخی از بیماران به دلیل ظاهر نامناسبی که در ناحیه سینه خود مشاهده می کنند دچار اضطراب می شوند. وقتی این یماری  به صورت یک بیماری ثانویه و بر اثر بیماری دیگر مانند آرتریت سلول غول پیکر ایجاد می شود ، ممکن است با علائم آن بیماری از جمله تب شدید همراه شود.

روش تشخیص بیماری موندور سینه

تشخیص-بیماری-موندور-سینه

به منظور تشخیص بیماری موندور سینه ، پزشک شما در ابتدا پستان ها را به صورت فیزیکی معاینه می کند و در صورت نیاز شما را به یک کلینیک پستان ارجاع می دهد تا توسط متخصص جراحی پستان معاینه شوید. این بیماری معمولاً پس از معاینه فیزیکی توسط متخصص پستان تشخیص داده می شود. در غیر این صورت از روش های تصویربرداری زیر به منظور کسب اطمینان از وجود این بیماری استفاده می شود.

• ماموگرافی : این تصویربرداری با استفاده از پرتوهای ضعیف اشعه ایکس انجام می شود.
  • سونوگرافی پستان : در این روش با استفاده از امواج صوتی که در محدوده شنوایی انسان قرار ندارند ، تصویربرداری انجام می شود.
  • سونوگرافی داپلر عروق : در این سونوگرافی ، با استفاده از یک مبدل مخصوص جریان خون عروق ناحیه مورد نظر مورد بررسی قرار می گیرد. در تصاویر سونوگرافی داپلر رنگی ، در عروق ناحیه ای که دچار ترومبوفلبیت شده اند جریان خون مشاهده نمی شود.

روش درمان بیماری موندور سینه

معمولاً بیماری موندور سینه به مرور زمان و خود به خود برطرف می شود و نیازی به درمان وجود ندارد. درد ناشی از این بیماری ممکن است پس از گذشت چند هفته کاملاً برطرف شود. گاهی نیز ممکن است درد به مدت چند ماه ادامه دار باشد. برای تسکین درد ناشی از این بیماری می توان از داروهای مسکن ضد التهاب غیر استروئیدی به صورت موضعی (پماد های تسکین دهنده درد) یا خوراکی (مانند استامینوفن و ایبوبروفن) استفاده کرد. علاوه بر این، می توان از کمپرس گرم برای کاهش درد و التهاب ناحیه ای که دچار ترومبوفلبیت شده است استفاده کرد.

استراحت روی پلهو ، عدم وارد کردن فشار و فعالیت سنگین ، و پوشیدن سوتین های طبی مناسب نیز می تواند درد و ناراحتی ناشی از این بیماری را کاهش دهد. در مواردی ، استفاده از داروهای ضد انعقاد خون مانند هپارین و آسپرین نیز سبب تسکین درد و بهبودی  موندور سینه می شود.

آیا بیماری موندور سینه ریسک سرطان سینه را افزایش می دهد؟

سرطان پستان در نتیجه ایجاد و تکثیر بیش از حد سلول های ناهنجار سرطانی در بافت های لوبولار (غدد شیری) و یا داکت ها ایجاد می شود. این در حالیست که بیماری موندور سینه در نتیج التهاب و لخته شدن عروق خونی در زیر پوست پستان ایجاد می شود و ارتباطی به بافت سینه ندارد. در نتیجه، ابتلا به موندور سینه به هیچ عنوان ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد.

درمان سرطان پستان کاملا بستگی به شرایط بیمار و نوع سرطانی است که دارد و استیج سرطان پستان نیز کاملا روند درمان را تغییر می‌دهد.

جمع بندی

بیماری موندور سینه یکی از عارضه های بسیار نادر در پستان است که در نتیجه تروما یا آسیب به عروق خونی زیر پوست پستان و نواحی اطراف آن ایجاد می شود. تشخیص این بیماری معمولاً از روی علائم ظاهری امکان پذیر است به این صورت که رگ های ناحیه تحت تأثیر دچار تورم می شوند و از روی پوست شبیه به یک طناب باریک و بلند خود را نشان می دهند.

این بیماری هیچ گونه علائم خطرناکی ندارد و در اغلب موارد نیازی به درمان ندارد. با این حال، از آنجا که ممکن است این بیماری  یک بیماری ثانویه باشد و از عوارض ابتلا به یک بیماری دیگر در پستان باشد ، به محض مشاهده تغییرات ظاهری در پستان های خود ، بلافاصله به یک متخصص پستان مراجعه کنید. دکتر فرهاد موسی زاده ، بهترین متخصص جراحی پستان ، با سال ها سابقه در تشخیص و درمان انواع عارضه ها و بیماری های مرتبط با پستان، آماده ارائه مشاوره به بیماران عزیز می باشند.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

منابع:

breastcancernow

healthjade

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید