لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی

5
(1)

یکی از مهم ترین مراقبت هایی که باید بعد از عمل ماموپلاستی انجام گیرد، استفاده از سوتین های مخصوص یا اصطلاح عامیانه تر سینه بندهای فشاری است. سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی و دیگر جراحی های مرتبط با پستان، نقش بسزایی در روند بهبودی بیمار خواهد داشت. از اثرات مثبت سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی می توان به کاهش درد، تورم و همچنین التهاب ناشی از جراحی اشاره کرد.

استفاده از سوتین فشاری برای جراحی پروتز سینه نیز مفید است. زیرا استفاده از یک سینه بند فشاری استاندارد کمک می کند تا ایمپلنت های به کار برده شده برای بزرگ کردن سینه دقیقا در جای خود نگهداری شوند. در بسیاری از موارد، اگر در استفاده از سوتین مخصوص سهل انگاری صورت گیرد، ایمپلنت ممکن است از جای خود خارج شود زیرا در روزهای اول هنوز بافت محل جراحی استحکام کامل را ندارد.
سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی به پیشگیری از افتادگی پوست نیز کمک خواهد کرد. بنابراین، حتی بعد از جراحی هایی مانند ژنیکوماستی و ماستوپکسی نیز استفاده از این لباس های فشرده الزامی است. از اثرات دیگر استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی می توان به پیشگیری از ایجاد اسکارهای بزرگ و تشکیل کلوئید در محل جراحی نیز اشاره نمود.
در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی بپردازیم. خواهیم دید که استفاده از این نوع لباس های زیر فشرده کننده، علاوه بر اثرات زیبایی، اثرات درمانی نیز خواهد داشت.

مزایای استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی چیست؟

استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی از مراقبت های اصلی پس از انواع جراحی به حساب می آید. به همین دلیل، در انواع عمل ماموپلاستی شامل ماموپلاستی کاهنده، ماموپلاستی افزاینده، ماموپلاستی ترمیمی، ماستکتومی و ژنیکوماستی، پزشک استفاده از سوتین مخصوص را تجویز خواهد کرد. در ادامه به برخی از مهم ترین مزایای استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی اشاره خواهیم کرد.

 

مزایای از سوتین بند بعد از عمل ماموپلاستی

 

  • پیشگیری از تجمع مایعات و تورم

به طور کلی، بعد از انجام هر نوع عمل جراحی سینه ممکن است مایعات زیادی در داخل و اطراف بافت سینه جمع شوند. استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی، به کاهش تورم ناشی از تجمع مایعات کمک خواهد کرد.

  • کاهش احتمال کبودی ناشی از جراحی

یکی دیگر از مزایای استفاده از سوتین بعد از عمل ماموپلاستی، کاهش احتمال کبودی اطراف سینه ها است. در هنگام جراحی سینه، آسیب به رگ های خونی در محل جراحی امری طبیعی خواهد بود. این آسیب ها تجمع خون در محل جراحی را در بر داشته و باعث ایجاد کبودی های شدید می شوند. پوشیدن سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی و فشرده سازی ناحیه جراحی، احتمال کبودی بعد از جراحی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. در واقع، سینه بند فشاری از طریق فشرده کردن عروق اطراف سینه، از انتقال گلبول های قرمز به سمت اپیدرم جلوگیری کرده و احتمال کبودی را به حداقل می رساند.

  • کاهش التهاب و درد ناشی از جراحی

درد ناشی از جراحی سینه، برای بسیاری از افراد آزاردهنده خواهد بود. استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی کمک می کند تا گردش خون در ناحیه تحت جراحی بهبود پیدا کنند. این مساله تاثیر زیادی بر کاهش التهاب در اطراف بافت سینه خواهد داشت. به این ترتیب بیمار درد کمتری را احساس می کند.

  • پیشگیری از افتادگی پوست پس از جراحی ژنیکوماستی

استفاده از سینه بند مخصوص بعد از عمل ژنیکوماستی نیز به کاهش افتادگی پوست کمک خواهد کرد. در واقع، طی عمل ژنیکوماستی در مردان که شامل برداشتن چربی اضافی سینه ها می شود، بافت پوست اضافی همچنان باقی می ماند. استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی کمک می کند تا افتادگی پوست به تدریج کاهش پیدا کرده و بهبودی سینه ها تسریع شود.
از دیگر مزایای سوتین مخصوص در جراحی ژنیکوماستی می توان به پیشگیری از بروز عفونت اشاره کرد. در اصل، استفاده از لباس های فشرده ساز در ناحیه سینه باعث می شود تا سلول های ضدمیکروب، گردش موثرتر و بهتری در محل جراحی داشته و از بروز عفونت جلوگیری نمایند.

 

پیشگیری از افتادگی پوست پس از جراحی ژنیکوماستی

 

  • حفظ محل پروتز در جراحی زیبایی پستان

یکی از انواع جراحی های زیبایی سینه، بزرگ کردن سینه به کمک پروتز است. هنگامی که جراح، پروتز سینه را در محل اصلی قرار می دهد، لازم است تا بیمار با پوشیدن لباس های فشرده از جابجا شدن آن جلوگیری کند. با توجه به اینکه شکل و ابعاد پروتز کاملا مشخص است، استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی از جابجایی پروتز، تغییر اندازه و تغییر شکل سینه جلوگیری خواهد کرد.

 

حفظ محل پروتز در جراحی زیبایی پستان

 

  • پیشگیری از تشکیل لخته و امبولی ریه

یکی از مهم ترین عوارض ناشی از انواع جراحی پلاستیک، تشکیل لخته خون در محل جراحی و مهاجرت آن به اندام دیگر از جمله ریه است. حرکت لخته خون ایجاد شده به سمت ریه ها را آمبولی ریه می نامند که عوارض خطرناکی در پی دارد. استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی کمک می کند تا رگ های خونی محیطی، کاملا فشرده شده و جریان خون در ناحیه تحت جراحی تقویت شود. این مساله کمک می کند تا هر گونه خطر مرتبط با گردش خون ضعیف، از جمله تشکیل لخته خون به حداقل برسد.

  • جلوگیری از اسکار بزرگ ناشی از جراحی

در محل جراحی سینه، بافت های اسکار ناشی زخم تجمع پیدا می کنند. این کار در نهایت منجر به تشکیل کلوئید شده و می تواند جای زخم بزرگی در ناحیه جراحی به جای بگذارد. کمک گرفتن از یک سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی، این کلوئیدها را نرم و تجزیه خواهد کرد و بنابراین اسکار ناشی از جراحی به کمترین مقدار خود خواهد رسید.

چگونه بهترین سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی را انتخاب کنیم؟

از دید جراحان زیبایی پستان از جمله دکتر فرهاد موسی زاده پوشیدن سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی، اثر بسزایی در نتیجه جراحی خواهد داشت. البته با این شرط که بهترین سینه بند فشاری را انتخاب نماییم. بیمار باید به مدت ۲ تا ۳ هفته پس از هر عمل ماموپلاستی، از این لباس فشاری استفاده کند. بنابراین، کیفیت لباس برای اثربخشی بیشتر اهمیت بسیاری خواهد داشت. یک سینه بند فشاری ویژگی هایی باید داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

بهترین سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی

  • بهتر است سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی از جلو بسته شود. این کار به بیمار کمک می کند تا به راحتی بتواند آن را تنظیم کرده، بپوشد و یا آن را از بدن خارج کند.
  • بهتر است سوتین فشاری بدون سیم باشد. در صورتی که در ساخت سوتین فشاری از سیم استفاده شده باشد، ناراحتی بیمار را در پی خواهد داشت. این مساله با توجه به استفاده طولانی مدت از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی اهمیت بسیاری دارد.
  • جنس سوتین فشاری باید از مواد قابل تنفس باشد و تهویه مناسبی برای سینه ها ایجاد کند. کاهش تعریق و بهبود ورود و خروج هوا باعث راحتی هر چه بیشتر بیمار خواهد شد. در مواردی که از سینه بند فشاری با کیفیت نامناسب استفاده گردد، تجمع رطوبت و عفونت در محل جراحی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
  • در مواد سازنده سوتین مخصوص باید از مواد با خواص ضد باکتریایی استفاده شده باشد. این کار از رشد باکتری بر روی سینه ها و ایجاد بوی بد جلوگیری خواهد کرد.
  • بهتر است سینه بند فشاری بند داشته باشد. بندهای قابل تنظیم به بیمار کمک می کند تا در دوره نقاهت، اندازه آن را بنا بر وضعیت خود تنظیم نماید.
  • اندازه سینه بند فشاری باید به گونه ای انتخاب شود تا در مواردی مانند استفاده از ایمپلنت، کمترین فشار بر ناحیه تحت جراحی اعمال شود. افرادی که سوتین های مخصوص و راحت با فشار کافی را به کار می برند، دوران نقاهت راحت تری خواهند داشت و نتیجه بهتری از جراحی خود دریافت خواهند کرد.

مدت زمان استفاده از سوتین بعد از عمل ماموپلاستی

انواع جراحی سینه از نظر پیچیدگی و تهاجمی بودن با یکدیگر تفاوت دارند. مدت زمان استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی نیز بر اساس همین موارد تعیین می شود. برای مثال، افرادی که از روش کاشت پروتز سینه استفاده می کنند معمولا تا سه هفته پس از عمل باید از این نوع سینه بند فشاری استفاده کنند. لازم است بدانید که در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی، سینه بند فشاری تنها در هنگام دوش گرفتن می تواند از بدن خارج شود. این قاعده تقریبا برای انواع ماموپلاستی صدق می کند.

 

مدت زمان استفاده از سوتین بعد از عمل ماموپلاستی

 

عدم استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی چه عوارضی در بر دارد؟

عدم استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی می تواند منجر به جابجایی پروتز شده و سرعت بهبود بیمار را کاهش دهد. برای مثال، عدم استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی بزرگ کننده سینه، خطر دررفتگی پروتز از موقعیت خود را خواهد داشت. در مورد جراحی های دیگر نیز عدم فشرده سازی ناحیه تحت جراحی باعث ایجاد تورم، التهاب و درد بیش از حد خواهد شد.
علاوه بر این، عدم استفاده از سینه بند فشاری در ناحیه جراحی، می تواند منجر به ایجاد زخم های وسیع و اسکارهای بزرگ گردد. برای افرادی که تحت عمل جراحی ژنیکوماستی قرار می گیرند نیز نپوشیدن سوتین مخصوص، باعث باقی ماندن پوست های اضافی و افتادگی پوست در اطراف سینه ها خواهد شد. بسیاری از عوارض عدم استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی نیز تا مدت ها پس از بهبودی کامل، قابل تشخیص نخواهند بود.

عوارض استفاده از سوتین نامناسب بعد از عمل ماموپلاستی چیست؟

بر اساس نظر پزشکان متخصصی مانند دکتر فرهاد موسی زاده، انتخاب یک سوتین مخصوص با کیفیت بالا برای رسیدن به بهترین نتیجه از جراحی سینه، اهمیت بسیاری دارد. یک سوتین راحت و قابل تنفس که به راحتی قابل تنظیم است، می تواند از شکل و ابعاد جدید سینه حمایت کرده و به بهبودی سریع تر بیمار کمک کند.

 

عوارض استفاده از سوتین نامناسب بعد از عمل ماموپلاستی چیست

اگر سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی کیفیت لازم را نداشته باشد، مطمئنا آسیب های بیشتری به بیمار وارد خواهد کرد. برای مثال، سوتین فشاری نباید زیاد سفت باشد. برای مواردی که سینه بند فشاری بیش از حد تنگ باشد، خونرسانی به سینه مختل خواهد شد. این کار باعث می شود تا روند بهبودی سینه بیمار مختل گردد. از عوارض استفاده از سوتین فشاری تنگ و سفت می توان به تغییر رنگ و پرپیگمانتاسیون اطراف سینه اشاره کرد.

منابع:

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها 5 / 5. تعداد امتیازات: 1

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.