رایج ترین توده های خوش خیم پستان

رایج-ترین-توده-های-خوش-خیم-پستان

توده های پستانی یکی از علل اصلی نگرانی بانوان در طول زندگی است. این توده ها ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شوند و خبر خوب این است که اغلب این توده ها ماهیت سرطانی ندارند و قابل درمان هستند. تنها 20 درصد ازکل توده های پستانی ممکن است سرطانی باشند.  فیبروآدنوم و کیست ها ، دو نوع شایع توده های بیخطر پستانی هستند. علاوه برای، بسیاری از بیماری های دیگر پستان می توانند خود را به شکل توده های پستانی مانند نکروز چربی نشان دهند. تشخیص نوع توده پستانی تنها توسط پزشک و با استفاده از انجام معاینات فیزیکی، سونوگرافی پستان و ماموگرافی قابل انجام است.

کیست پستان چیست؟

کیست-پستان-چیست

کیست پستان یکی از رایج ترین توده های خوش خیم پستان است و در واقع یک کیسه پر از مایع است که در بافت پستان ایجاد می شود. کیست ها معمولاً در سنین قاعدگی و در زنان بین 35 الی 50 سال ایجاد می شوند و با نزدیک شدن به سن یائسگی احتمال وقوع آن ها افزایش پیدا می کند. اندازه کیست ها معمولاً با چرخه قاعدگی در زنان ارتباط دارد به این صورت که اندازه و میزان التهاب آن ها با نزدیک به پریود بیشتر می شود. کیست ها به ندرت می توانند نشانه سرطان باشند و معمولاً به سبب انسداد غده های تولید شیر در پستان ایجاد می شوند.

کیست پستان می تواند نرم یا سخت باشند و در صورت وقوع در نزدیکی سطح پستان قابل لمس هستند و معمولاً بافتی با دیواره های نرم و قابل انعطاف دارند. در صورتی که کیست ها در بخش های عمقی پستان به وجود آیند در هنگام لمس سخت تر به نظر می رسند زیرا توسط بافت های چربی پستان احاطه می شوند.

کیست پستان و کیست تخمدان در زنان

کیست ها در واقع کیسه های پر از آب هستند که در بافت های مختلف اعضای بدن ایجاد می شوند. بروز کیست های مختلف در زنان بسیار شایع است و از مهم ترین آن ها می توان به کیست های پستان و کیست های تخمدان اشاره کرد. مهمترین علت ایجاد کیست ها ، تغییرات هورمونی و تجمع آب میان بافتی در یک ناحیه از بدن است. این عارضه معمولاً مشکلی جدی برای زنان ایجاد نمی کند و بی خطر است. با این حال، عدم توجه به برخی از کیست ها می تواند سبب بروز مشکلات جدی تر مانند عفونت ها شود. در ادامه به شایع ترین کیست هایی که زنان را مبتلا می کند می پردازیم.

روش های تشخیص و درمان کیست پستان

کیست ها ممکن است در طول معاینه فیزیکی پستان ها توسط پزشک تشخیص داده شوند. ممکن است برای اطمینان ، پزشک شما سونوگرافی پستان یا ماموگرافی تجویز کند. برای تشخیص کیست پستان می توان از روش آسپرسیون با نیدل ظریف (FNA) نیز استفاده کرد. در صورتی که در حین آسپرسیون مایع درون کیست ها تخلیه شود ، پزشک از همین روش برای تخلیه سایر کیست ها نیز استفاده می کند. اغلب کیست ها نیازی به درمان ندارند مگر اینکه اندازه بزرگ آن ها سبب آزار بیش از حد و درد در ناحیه پستان شود.

فیبروآدنوم چیست

فیبروآدنوم-چیست

فیبرو آدنوم ها توده های نرم، منسجم و جامد پستان هستند که از توده های رایج خوش خیم پستانی به شمار می آیند. این توده ها بیشتر در سنین بیست الی سی سالگی در زنان یافت می شوند و شایع ترین توده های بیخطری هستند که در هر سنی می توانند پیدا شوند. فیبروآدنوم ها در زنانی که در سنین یائسگی قرار دارند و درمان های هورمونی انجام می دهند در حال شیوع بیشتری هستند.

فیبروآدنوم ها توده های بدون دردی هستند که به راحتی در زیر پوست پستان حرکت می کنند ، سایزهای متفاوتی دارند و می توانند در هر قسمتی از بافت پستان یافت شوند.

روش تشخیص و درمان فیبروآدنوم

مانند کیست ها، فیبروآدنوم نیز به راحتی با معاینه فیزیکی توسط پزشک قابل تشخیص است و برای تشخیص دقیق تر آزمایش های مختلفی از جمله سونوگرافی و ماموگرافی انجام می شود. فیبروآدنوم در خانم های جوان معمولاً نیازی به درمان ندارد اما در صورتی که به دلیل شیردهی یا بارداری اندازه این توده ها بزرگ شود، ممکن است جراح پستان اقدام به خارج کردن آن ها از طریق جراحی کند.

اگر چه اغلب انواع فیبروآدنوم منجر به سرطان سینه نمی شوند، اما نوعی از فیبروآدنوم است که ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد به خصوص اگر فرد سابقه خانوادگی سرطان پستان داشته باشد.

نکروز چربی چیست

نکروز-چربی-چیست

نکروز چربی توده ای بدون درد، منسجم و گرد است که در نتیجه آسیب دیدن بافت های چربی در پستان ایجاد می شود. نکروز چربی معمولاً در زنانی شایع تر است که سینه های بسیار بزرگی دارند و یا دچار کبودی یا ضربه در ناحیه پستان خود شده اند. علاوه بر این، نکروز چربی ممکن است به سبب انجام لامپکتومی یا پرتودرمانی جهت درمان سرطان پستان ایجاد شود. برای صحت اطمینان از وجود نکروز چربی، معمولاً پزشک این توده ها را در طول چرخه قاعدگی زیر نظر می گیرند و قبل از تصمیم گیری در خصوص خارج کردن یا نکردن آن از طریق جراحی، انجام ماموگرافی سینه را توصیه می کنند. نکروز چربی ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد و کاملاً بیخطر است.

گالاکتوسل چیست

گالاکتوسل که تحت عنوان کیست های لاکتال (شیری) نیز شناخته می شود یک نوع کیست حاوی شیر است که معمولاً در غده های تولید شیر پیدا می شود. گالاکتوسل معمولاً در نتیجه انسداد غدد شیری ایجاد شده و در زنانی که در دوره شیردهی یا اندکی پس از آن قرار دارند شایع تر است. این توده معمولاً در هنگام لمس و معاینات کلینیکی شبیه به کیست است. گالاکتوسل به تنهایی خطرناک نیست و ممکن است به مرور زمان برطرف شود اما گاهی نیز می تواند سبب بروز بیماری های ثانویه مانند آبسه و عفونت پستان شود. این کیست ها ممکن است دچار پارگی و بروز واکنش التهابی در پستان ها شوند.

گالاکتوسل ها معمولاً در صورت نیاز به درمان، به وسیله آسپرسیون با نیدل تخلیه می شوند و برای جلوگیری از بروز عفونت یا ماستیت پستان، پس از خارج کردن این کیست ها آنتی بیوتیک تجویز می شود. تحقیقات نشان می دهد بروز گالاکتوسل ممکن است با مصرف قرص های پیشگیری از بارداری ارتباط مستقیم داشته باشد.

هماتوم سینه چیست

هماتوم-سینه-چیست

هماتوم سینه در واقع تجمع خون در بافت پستان و زیر پوست پستان است. هماتوم بی شباهت به کبودی های بزرگ روی سینه نیست. این توده به تنهایی سبب ایجاد سرطان نمی شود اما گاهی ممکن است سبب بروز عفونت، تب، تغییر رنگ پوست پستان و باقی گذاشتن اسکار (جای زخم) در بافت پستان شود که ظاهری شبیه به تومور پیدا میکند.

هماتوم سینه می تواند فارغ از سن و یا وضعیت قاعدگی در هر فردی رخ دهد و علت اصلی آن ضربه یا تروما به پستان و یا انجام بیوپسی یا جراحی های پستان است. هماتوم سینه در ماموگرافی تشخیص داده می شود و گاهی اوقات ممکن است در سایر تصویربرداری های پستان با تومور سینه اشتباه گرفته شود. هماتوم عموماً نیازی به درمان ندارد و به مرور زمان از بین می رود اما گاهی نیز نیاز به مداخله جراحی است.

آدنوزیس اسکلروز پستان چیست

آدنوز سینه یک غده خوش خیم غیر سرطانی در پستان است که در نتیجه بزرگ شدن غده های تولید کننده شیر و افزایش تراکم پستان ایجاد می شود. زمانی که نسبت لوبول ها و داکت های شیری در پستان به بافت چربی پستان بیش از حد شود ، ممکن است بیماری آدنوزیس اسکلروز ایجاد شود. در بیماری آدنوز اسکلروز سینه، غده های شیری حاوی بافت زخم مانندی می شوند که شکلی شبیه به تومور پیدا می کنند.

تشخیص آدنوز سینه از طریق معاینه فیزیکی امکان پذیر نیست و برای انجام آزمایشات تکمیلی از ماموگرافی پستان و حتی نمونه برداری از بافت پستان استفاده می شود. آدنوزیس اسکلروز پستان محلی برای تجمع توده های کلسیمی سینه است و این توده ها در موارد بسیار اندکی با ایجاد سرطان سینه مرتبط است. آدنوز سینه معمولاً نیازی به درمان ندارد مگر اینکه علائم آن آزار دهنده باشد و سبب ایجاد دردهای مداوم در پستان شود.

آیا توده های پستانی سبب بروز عفونت می شوند

توده های پستانی با اینکه در اکثر مواقع بیخطر هستند اما می توانند سبب بروز عفونت یا ماستیت پستان شوند. گاهی اوقات یک توده دردناک پستان می تواند از علائم اولیه عفونت پستان باشد. ماستیت یا عفونت پستان معمولاً در زنان شیرده شایع تر است و زمانی رخ می دهد که باکتری ها از طریق داکت های شیری نوک پستان وارد بافت پستان می شوند. برای کاهش درد و احتمال عفونت توده های پستانی می توانید از روش های درمان خانگی مانند کمپرس سرد و گرم و ماساژ سینه ها با روغن های گیاهی استفاده کنید.

جمع بندی

مشورت با پزشک متخصص می تواند شما را در بهترین زمان برای شروع مراقبت های پستان یاری کند. بنابر توصیه جامعه سرطان آمریکا، زنان بالای 45 سال باید به طور سالیانه ماموگرافی پستان انجام دهند تا ماهیت توده های پستانی در آن ها تشخیص داده شود و از احتمال بروز سرطان سینه در مراحل پیشرفته چلوگیری شود. اگر شما به دلیل سوابق خانوادگی یا موتاسیون های ژنی در دسته افراد پر ریسک از نظر ابتلا به سرطان پستان قرار دارید ، باید معاینات دوره ای پستان ها را از سنین پایین تر شروع کنید.

دکتر فرهاد موسی زاده، متخصص جراحی پستان آماده پاسخ به سؤالات شما در زمینه انواع توده های پستانی و بیماری های مرتبط با پستان هستند. برای کسب اطلاع از روش های مراقبتی پستان و پیشگیری از بروز سرطان سینه می توانید به صفحه ایشان در اینستاگرام با آدرس @Drmoussazadeh مراجعه فرمایید.

منابع

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.