لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

ارتباط سایز سینه و سایز سوتین در زنان

ارتباط_سایز_سینه_و_سایز_سوتین_در_زنان

پوشیدن یک سوتین مناسب نه تنها از نظر ظاهری می تواند جلوه زیبایی به سینه ها ببخشد ، بلکه می تواند نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از عارضه های پستانی مانند افتادگی سینه داشته باشد. بنابر مطالعات انجام شده توسط بنیاد ملی سرطان آمریکا، از هر پنج زن چهار نفر آن ها سوتین هایی با سایز نامتناسب با اندازه پستان های خود می پوشند. پوشیدن سوتین نامناسب می تواند سبب تشدید دردهای دوره ای یا غیر دوره ای پستان شود. در این مطلب قصد داریم نکاتی در خصوص ارتباط سایز سینه و سایز سوتین در زنان ارائه کنیم.

ارتباط-سایز-سینه-و-سایز-سوتین

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند:

اهمیت انتخاب سایز سوتین مناسب

اهمیت-انتخاب-سایز-سوتین-مناسب

پوشیدن سوتین متناسب با سایز سینه می تواند نقش مهمی در تناسب ظاهری سینه های شما داشته باشد. در مقابل،سوتین های نامناسب می تواند عالوه بر ظاهر نامطلوب سینه ها ، برای سالمتی شما نیز مضر باشد. پوشیدن سوتین های تنگ می تواند سبب ایجاد دردهای سینه ، قفسه سینه و حتی ستون فقرات شود. به این دلیل است که انتخاب یک سوتین متناسب با اندازه سینه می تواند از اهمیت بسیاری برخوردار باشد.

مزایای انتخاب یک سوتین مناسب

  • احساس راحتی بیشتر
  • پیشگیری از دردهای شانه و ستون فقرات در زنانی که سایز سینه آن ها بزرگ است
  • کاهش حرکات سینه در هنگام فعالیت فیزیکی و در نتیجه کاهش آسیب به بافت سینه
  • افزایش اعتماد بنفس و داشتن ظاهری بهتر

عوارض پوشیدن سوتین با سایز نامناسب

  • قرمزی و احساس درد ناشی از رد بند سوتین روی شانه ها ، اطراف سینه و کمر
  • فشار روی شانه ها که سبب ایستادن نامناسب ، درد گردن ، سر و ستون فقرات می شود
  • آسیب به بافت سینه که می تواند سبب افتادگی و شل شدن سینه شود
  • احساس آزار در سینه ها و درد قفسه سینه

دردهای سینه در بانوان

دردهای سینه در بانوان درد سینه که در اصطلاح پزشکی ماستالژی گفته می شود یکی از مشکلات شایع در زنان است که سبب ایجاد دردهای مداوم یا لحظه ای ، احساس سوزش در بافت سینه و حساسیت سینه ها می شود. درصورتی که درد سینه مرتبط با چرخه قاعدگی باشد به آن دردهای دوره ای پستان یا ماستالژی دوره ای می گویند.

بنابر اعلام بنیاد سرطان سینه آمریکا، ماستالژی شامل هرگونه درد ، حساسیت و احساس ناراحتی در سینه یا ناحیه زیر بغل می شود و می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. خوشبختانه در اغلب موارد درد سینه از نشانه های اصلی سرطان نیست و ریشه آن عارضه هایی است که به راحتی قابل درمان هستند. در بسیاری از موارد درد سینه ناحیه بالایی و خارجی هر دو سینه را تحت تأثیر قرار می دهد اما گاهی نیز این درد ممکن است سبب ایجاد در ناحیه بازو و زیر بغل شود. حدود 70 درصد از زنان حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار دردهای سینه می شوند.

آیا پوشیدن سوتین نامناسب می تواند سبب بروز سرطان سینه شود؟

پوشیدن-سوتین-سرطان-سینه

تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط بین پوشیدن سوتین های تنگ یا گشاد و شانس ابتلا به سرطان سینه گزارش نشده است. با این حال، اندازه سینه یکی از فاکتورهایی است که می تواند روی شانس ابتلا به سرطان سینه تأثیر گذار باشد. بنابر مطالعات انجام شده ، میزان شیوع سرطان سینه در افرادی که سایز کاپ سینه آن ها D و بزرگتر است حدود برابر افرادی است که سایز کاپ سینه آن ها A است. دلیل این امر نیز آن است که به هر میزان که بافت چربی و لوبول های سینه بیشتر باشد ، فضای بیشتری برای تشکیل توده های پستانی وجود دارد. البته اندازه سینه عامل اصلی در تعیین میزان ریسک ابتلا به سرطان سینه نیست و عواملی از جمله سن، چاقی ، سبک زندگی و وراثت در تعیین ریسک ابتلا به سرطان پستان از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

عواملی که در تعیین سایز سوتین مناسب تأثیرگذار هستند

کاهش و یا افزایش وزن می تواند تأثیر مهمی در تغییرات ظاهری بدن از جمله پستان ها داشته باشد. وقتی یک زن پنج کیلوگرم یا بیشتر از وزن خود را از دست بدهد یا اضافه وزن پیدا کند ، زمان آن است که اندازه سوتین خود را تغییر دهد. حتی اگر شما قصد دارید با ورزش و رژیم غذایی به میزان بیشتری وزن خود را تغییر دهید ، باید به طور دوره ای اندازه سینه های خود را زیر نظر بگیرید و بطور مرتب سوتین مناسب با سایز سینه خود را تهیه کنید تا از مشکلات و عوارض پوشیدن سوتین با سایز نامناسب جلوگیری کنید. گاهی نیز ممکن است با وجود ثابت ماندن وزن ، سایز سینه ها دچار تغییر شود. عوامل زیر می توانند در تعیین سایز سوتین مناسب تأثیرگذار باشند:

روش انتخاب سایز سوتین متناسب با اندازه سینه

اندازه-مناسب-سایز-سوتین

برای انتخاب سایز سوتین متناسب با اندازه سینه ، شما باید اندازه دور سینه و زیر سینه خود را داشته باشید. برای اندازه گیری سایز سینه های خود می توانید از متر استفاده کنید. پس از یادداشت کردن این اندازه ها ، باید آن را به اینچ تبدیل کنید زیرا سیستم سایز بندی سوتین ها معمولاً به اینچ است.

گام اول: اندازه گیری زیر سینه

برای اینکار باید یک سوتین مناسب که در آن احساس راحتی می کنید بپوشید. سپس متر را دقیقاً مماس با خط زیر سینه قرار داده و با چرخش آن دور بدن اندازه زیر سینه خود را مشاهده و یادداشت کنید.

گام دوم : اندازه گیری دور سینه

اینکار را هم زمانی انجام دهید که یک سوتین مناسب پوشیده اید. برای اندازه گیری دور سینه ، متر را روی برجسته ترین نقطه سینه خود قرار داده و با چرخاندن آن دور بدن خود ، اندازه دور سینه های خود را یادداشت کنید.

گام سوم : اندازه گیری کاپ سینه یا سایز سوتین

در مرحله آخر برای انتخاب سایز سوتین متناسب با اندازه سینه های خود از فرمول زیر استفاده کنید.

اندازه کاپ سینه = اندازه زیر سینه (اینچ) – اندازه دور سینه (اینچ)

پس از بدست آوردن عدد مورد نظر ، از جدول راهنمای زیر برای انتخاب سایز کاپ سینه مناسب استفاده کنید:

اندازه کاپ 1 اینچ 2 اینچ 3 اینچ 4 اینچ 5 اینچ 6 اینچ 7 اینچ
سایز کاپ A B C D E یا DD F G

سوتین مناسب پس از جراحی سینه چه ویژگی هایی دارد؟

سوتین-مناسب-پس-از-جراحی-سینه

در سال اول پس از جراحی سینه شامل عمل پروتز سینه ، ماستکتومی و یا لامپکتومی شما مجاز به استفاده از سوتین های رایج در بازار نیستید. سوتین استاندارد پس از جراحی سینه باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • محل دوخت و درزهای آن ظریف و نرم باشد
  • بند زیر سینه آن عریض باشد
  • کل کاپ پستان را بپوشاند
  • سینه ها را به طور کامل از یکدیگر جدا کند
  • بندهای آن به راحتی قابل تنظیم باشد
  • فاقد سیم نگهدارنده باشد
  • به منظور جلوگیری از تعریق و عفونت از الیاف طبیعی پنبه ساخته شده باشد
  • و در طراحی و دوخت آن حداقل جزئیات به کار رفته باشد

دوران نقاهت و بهبودی کامل پس از عمل جراحی سینه ممکن است حدود یک سال طول بکشد. در طول این یکسال به مرور زمان التهاب سینه ها کاهش پیدا می کند و عصب های ناحیه سینه ترمیم پیدا می کنند. در نتیجه با توجه به تغییراتی که به مرور زمان در ظاهر سینه ها ایجاد می شود ، نیاز است شما سوتین خود را طبق نظر جراح خود انتخاب کنید. توصیه ما این است که از استفاده از سوتین هایی که درون آن ها سیم های نگه دارنده به کار رفته است خودداری کنید زیرا ممکن است سبب وارد شدن فشار به بافت پستان شود.

همچنین بعد از عمل ماموپلاستی شما باید از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی استفاده کنید که شرح کامل آن در سایت داده شده است.

نوعی عمل زیبایی پستان نیز با نام ماستوپکسی یا عمل لیفت سینه نیز وجود دارد که می‌توانید در سایت ما اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید.

سخن پایانی

انتخاب یک سوتین مناسب چه در دوران نقاهت پس از جراحی سینه و چه در یک فرد عادی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بسیاری از زنان در طول زندگی خود حداقل یک بار از ناراحتی و درد سینه رنج برده اند که این ناراحتی اغلب به دلیل تغییرات هورمونی و تغییرات فیبروکیستیک پستان ها است. در صورت استفاده از سوتین مناسب ، احساس ناراحتی و درد ناشی از تغییرات هورمونی و سایر عارضه های پستانی تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند. در صورتی که به تازگی عمل جراحی زیبایی سینه انجام داده اید توصیه ما این است که برای انتخاب یک سوتین متناسب با اندازه سینه های خود حتماً با پزشک و جراح متخصص پستان مشورت کنید. دکتر فرهاد موسی زاده ، جراح و متخصص پستان با سال ها سابقه در انجام انواع عمل های زیبایی و درمانی پستان آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان می باشند.

منبع

breastcancernow

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.