لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

نولی پاریته و سرطان پستان

نولی پاریته و سرطان پستان

نولی پاریته در اصطلاح به زنانی گفته می شود که توانایی به دنیا آوردن نوزاد زنده را ندارند. در واقع جنین در شکم مادر به دلایل مختلف ممکن است نتواند رشد سالم و کاملی داشته باشد. اما این موضوع نه تنها برای نوزاد بلکه برای مادر عوارضی خواهد داشت. ابتلا به سرطان پستان یکی از مهم ترین خطرات پیش رو افرادی است که از نولی پاریته رنج می برند. اما ارتباط نولی پاریته با سرطان پستان چیست؟ آیا می توان از این گونه عوارض پیشگیری کرد؟ آیا با افزایش شانس بارداری و حاملگی می توان به کاهش ابتلا به سرطان پستان کمک کرد؟ پاریته در بارداری چیست؟ پاریته بالا چیست؟

این مقاله با هدف پاسخگویی به سوالات شما و بررسی کامل تاثیر نولی پاریته بر سرطان پستان نگارش شده است. پس با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

بررسی سرطان پستان و انواع آن

سرطان پستان و انواع آن

سرطان پستان یکی از بیماری‌های شایعی است که در آن سلول های سینه به صورت غیرقابل کنترل رشد می کنند. برای پیشگیری از سرطان پستان شما باید با دلایل احتمالی مقصر در این بیماری آشنا شوید. سرطان پستان می تواند در بخش های مختلف سینه از جمله، لوبول ها (غده های تولید کننده شیر)، مجراها (لوله های انتقال دهنده شیر به نوک سینه) و بافت همبند بافت (تشکیل شده از فیبر و چربی) ایجاد شوند. بیشترین سرطان ها در مجراها و لوبول ها اتفاق می افتد. در صورت عدم درمان به موقع، سرطان پستان می تواند به وسیله رگ های خونی و لنفاوی در اطراف سینه و خارج  آن گسترش پیدا کند. زمانی که این بیماری به قسمت های دیگر بدن می رسد، در اصطلاح پزشکی متاستاز نامیده می شود. سرطان سینه انواع مختلفی دارد به شرح زیر دارد:

  • کارسینوم مجرای مهاجم: در این نوع رشد سلول های سرطانی از مجاری شروع شده، سپس در خارج از مجاری و در دیگر قسمت های بافت پستان رشد می کنند. سلول های سرطانی مهاجم همچنین می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یافته و باعث متاستاز شوند.
  • کارسینوم لوبولار مهاجم: رشد سلول های سرطانی از لوبول ها شروع شده و سپس از لوبول ها به بافت های سینه گسترش می یابند. این سلول های سرطانی مهاجم می توانند سایر قسمت های بدن را نیز در گیر کنند. آشنایی با راه های پیشگیری از سرطان پستان باعث می شود تا سلامت کل بدن به خطر نیفتد.

بیماری پاژه پستان، سرطان سینه مدولاری، مخاطی و سرطان التهابی پستان از دیگر انواع سرطان سینه هستند. کارسینوم مجرای درجا (DCIS) یک بیماری پستان است که ممکن است منجر به سرطان سینه مهاجم شود. در این بیماری، سلول های سرطانی فقط در پوشش مجاری قرار دارند و به سایر بافت های سینه گسترش پیدا نمی کنند.

توجه کنید که خودآزمایی پستان در منزل می‌تواند به شما کمک کند که زودتر تغییرات بدنی خود را شناخته و نسبت به درمان زودتر بیماری خود اقدام کنید.

در کنار تمام این موارد، عامل مهم دیگری که می‌تواند در سرطان پستان نقش داشته باشد، نولی پاریته است. طبق تحقیقات جدید بین سقط جنین با سرطان پستان ارتباط وجود دارد. این مقاله با هدف بررسی این موضوع و پیشگیری از سرطان پستان از طریق حاملگی نگارش شده است، پس با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بیاموزید.

نولی پاریته چیست؟

نولی پاریته چیست؟

این اصطلاح پزشکی برای توصیف زنانی به کار می‌رود که تاکنون نتوانسته اند نوزاد زنده ای به دنیا بیاورند. البته این افراد ممکن است حاملگی پوچ، سقط جنین یا حتی تولد نوزاد مرده، بارداری کمتر از 20 هفته را در پرونده پزشکی خود داشته باشند، اما در حالت کلی تجربه به دنیا آوردن نوزاد زنده را نداشته اند. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بودن سن
  • داشتن اضافه وزن زیاد
  • سابقه ابتلا به عفونت های مقاربتی
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • نارسایی اولیه تخمدان
  • مصرف زیاد مواد مخدر
  • مصرف مشروبات الکلی

علت نولی پاریته هرچه که باشد این می‌تواند بر سلامت زنان و ابتلا به سرطان پستان تاثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری های مختلفی از جمله سرطان پستان، را افزایش دهد. بنابراین یکی از راه های پیشگیری از سرطان پستان برای زنان متاهل داشتن بارداری های سالم و بدون مشکل است.

ارتباط نولی پاریته با سرطان پستان

ارتباط نولی پاریته با سرطان پستان

مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان به دلیل قرار گرفتن در معرض هورمون هایی ( استروژن درون زا و پروژسترون )است که توسط تخمدان های او تولید می شوند. عوامل تولید مثلی که مدت و یا سطح قرار گرفتن در معرض هورمون‌های تخمدانی را افزایش می‌ دهند و رشد سلولی را تحریک می‌ کنند با افزایش خطر سرطان سینه مرتبط هستند. این عوامل عبارتند از:

  • شروع زودرس قاعدگی یا منارک زودرس
  • شروع دیررس یائسگی
  • آسیب به بافت پستان
  • بارداری اول در سن بالا
  • نولی پاریته

ده ها سال است که متخصصان متوجه ارتباط نولی پاریته با افزایش خطر ابتلا به برخی بدخیمی های تولید مثلی، از جمله سرطان سینه، تخمدان و رحم  شده اند. بارداری ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را از طریق ایجاد تغییرات مداوم در غده پستانی کاهش دهد. این باعث می شود تا پستان کمتر در معرض عوامل سرطان زا قرار گیرد.

علاوه بر این، بارداری و شیردهی تأثیر مستقیمی بر سلول‌های سینه دارند، باعث تمایز یا بلوغ آن‌ها شده تا بتوانند شیر تولید کنند. برخی از محققان این فرضیه را مطرح می کنند که این سلول های تمایز یافته مقاومت بیشتری برای تبدیل شدن به  سلول های سرطانی دارند.

زنانی که برای باردار شدن مشکل دارند، ممکن است تحت درمان باروری قرار بگیرند. داروهای تحریک تخمک گذاری، جراحی و دیگر روش های پیشرفته کمک باروری به طور موقت سطح استروژن و پروژسترون را در بدن زنان تغییر می دهند. این درمان ها نگرانی ‌هایی را در مورد افزایش خطرات احتمالی سرطان، به‌ ویژه سرطان‌ هایی که با سطوح بالای این هورمون‌ ها مرتبط هستند، از جمله سرطان پستان ایجاد کرده است.

از طرفی نولی پاریته و اضافه وزن ممکن است  خطر ابتلا به سرطان پستان در سنین بالاتر افزایش دهند. در واقع نولی پاریته و اضافه وزن اثر هم افزایی بر افزایش خطر سرطان سینه در زنان مسن دارند.

آیا شیردهی به فرزند ارتباطی با سرطان پستان دارد؟

در مورد تاثیر تغذیه با شیر مادر بر سلامتی کودک زیاد شنیده اید، اما این تنها مزیت شیردهی نیست. در واقع شیردهی به فرزند یکی از راه های پیشگیری از سرطان پستان است. مادران شیرده کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قبل و بعد از یائسگی هستند، البته به شرط اینکه شیردهی بیش از شش ماه طول بکشد. دلایل احتمالی  ارتباط کاهش سرطان پستان با شیردهی عبارتند از:

  • در دوران بارداری و شیردهی، بافت پستان می ریزد. این ریزش می‌ تواند به حذف سلول‌های دارای آسیب احتمالی DNA کمک کند، بنابراین شانس ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش می دهد.
  • شیردهی سلول‌های سینه را تغییر می‌دهد تا در برابر تغییراتی که منجر به سرطان می‌شود، مقاومت بیشتری داشته باشند.

طبق مطالعات انجام شده، برای به دست آوردن مزایای سلامتی شیردهی یا حتی پیشگیری از سرطان پستان باید حداقل شش ماه شیردهی به طول بیانجامد. محققان دریافتند که به ازای هر 12 ماه شیردهی یک زن، خطر ابتلا به سرطان سینه در او 4.3 درصد کاهش می‌ یابد.

در کل، تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد، به خصوص اگر بارداری و به دنیا آمدن فرزند در همان سنین جوانی اتفاق بیفتد. هرچه مدت زمان شیردهی بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان نیز کاهش می یابد.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطلب غذاهای مفید برای سرطان سینه را نیز بخوانید.

تاثیر حاملگی بر کاهش ابتلا به سرطان پستان

تاثیر حاملگی بر کاهش ابتلا به سرطان پستان

اثر محافظتی بارداری در برابر سرطان سینه برای اولین بار در سال 1926 مطرح شد و در مطالعات متعدد بعدی تایید شد که تمایز سلول های اپیتلیال پستان، کاهش تعداد سلول های بنیادی پستانی، تغییر پاسخ پستان به استروژن و کاهش سطح هورمون های در گردش می توانند در این زمینه تاثیر گذار باشند.

سینه یکی از اندام های مهم است که در طول زندگی زنان دستخوش تغییرات رشدی متعدد و پیچیده می شود. برخی از این شرایط مانند بارداری و شیردهی غده پستانی را به طور دائمی تغییر دهند و یا از انکوژن ( ژن سرطانی ) جلوگیری کنند. انکوژن سینه چندین مکانیسم از جمله افزایش تکثیر سلولی، کاهش آپوپتوز سلولی، تغییر بیان ژن و تغییرات ماتریکس خارج سلولی را تقلید می کند که معمولاً در طول بارداری فعال می شوند. این مکانیسم‌ ها به سیگنال‌های بارداری واکنش نشان می‌ دهند، و در رابطه با پیشگیری سرطان سینه نقش موثر و کمک دهنده ای دارند.

در آخرین تحقیقات انجام شده، محققان به بررسی جزئیات مولکولی سلول‌های سینه پس از بارداری پرداختند تا میزان مقاومت آن ها را در برابر سرطان مشخص کنند. بر اساس مطالعات حیوانی سلول‌های سینه پس از بارداری می توانند یک ژن سرطانی قوی به نام cMYC را از بین ببرند. این یافته ها بینش جدیدی در مورد درمان سرطان آینده و راه های بهتر برای شناسایی خطر قبل از ایجاد تومور یا پیشگیری از سرطان پستان ارائه می دهند. در مورد تاثیر بارداری و شیردهی بر سرطان پستان تحقیقات همچنان ادامه دارند.

کلام آخر

سرطان پستان از جمله بیماری های شایع در زنان است. دلایل مختلفی از جمله سقط جنین، عدم بارداری موفق، تولد نوزاد مرده و… در ابتلا به این بیماری موثر هستند. زنانی که در سنین زیر ۳۰ سالگی اقدام به بارداری می کنند، کمتر در معرض سرطان پستان قرار دارند و این به دلیل تغییرات مثبت ایجاد شده بر روی سلول های سینه در دوران بارداری و شیردهی است. بارداری و شیردهی هر دو تعداد چرخه های قاعدگی یک زن را در طول زندگی تحت تاثیر قرار می دهند و با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند.

درمان سرطان پستان ارتباط مستقیمی با استیج سرطان پستان و میزان تهاجمی شدن بیماری دارد. با کاهش عواملی که ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد، می‌توانید زندگی سالم‌تری را داشته باشید.

رای پیشگیری از سرطان پستان بهتر است هر چند وقت یکبار معاینات منظمی را در منزل انجام دهید و در صورت مشکوک بودن به هر نوع توده یا بافتی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید دکتر فرهاد موسی زاده یکی از حاذق ترین پزشکان در حوزه جراحی سرطان پستان، انکوپلاستی، ماموپلاستی، پروتز سینه و… هستند. سالها تجربه، انجام عمل های موفقیت آمیز باعث شده تا ایشان بتوانند بهترین تکنیک ها و روش های روز دنیا را برای بهبود و درمان بیماران به کار برند.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

منابع:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.