افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در منارک زودرس

منارک به اولین قاعدگی در دختران گفته می شود که عمدتا در سنین بین 11 تا 14 سالگی رخ می دهد. منارک نشان دهنده آغاز سن باروری در بانوان است. در واقع، نشان دهنده آن است فرد از آن پس قابلیت بارداری دارد؛ مگر آن که در اثر هر نوع بیماری یا مشکل پزشکی نتواند باردار گردد. منارک را می توان انتقال از دوره کودکی به بزرگسالی یا همان بلوغ نیز دانست. هر چند ممکن است تغییرات جسمی را از قبل از این دوره تجربه کرده باشید.

از جمله علائم منارک یا اولین دوره قاعدگی در بانوان می توان به احساس ضعف، گرفتگی عضلات و نوسانات خلقی اشاره نمود. تا پیش از وقوع اولین دوره قاعدگی در بانوان نیز بروز علائمی مانند رشد سینه ها، رشد مو در زیر بغل، رشد مو در ناحیه تناسلی، پهن شدن باسن و ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست امکان پذیر است. این علائم معمولا 2 تا 3 سال پیش از مشاهده اولین قاعدگی ایجاد می گردند.

گاهی افراد دچار منارک زودرس می شوند. به این معنا که فرد در سنین قبل از 11 سالگی علائم و نشانه های منارک را تجربه خواهد کرد. این مساله ممکن است از نظر پزشکی مشکلاتی را در آینده برای فرد در پی داشته باشد.

در این مطلب در مورد ارتباط منارک زودرس با سرطان پستان و فهمیدن معنی واژه Menarche ، اطلاعات کاملی را به شما خواهیم داد.

نشانه های منارک

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که نشان دهنده بلوغ در بانوان و آغاز سن باروری است، بروز اولین قاعدگی خواهد بود. اولین قاعدگی در بانوان را منارک (Menarche) می نامند. منارک نشان دهنده انتقال افراد از سنین کودکی به بزرگسالی است و با نشانه هایی همراه خواهد بود. پیش از وقوع منارک افراد تغییرات زیر را در بدن خود مشاهده خواهند کرد:

• رشد سینه ها
  • پهن تر شدن باسن به دلیل رشد رحم و تخمدان ها
  • بروز جهش هایی در رشد جسمانی
  • چرب شدن پوست و ظهور انواع آکنه
  • رشد موهای زیر بغل
  • رشد موهای ناحیه تناسلی

به طور کلی، برای پشت سر گذاشتن دوران بلوغ، مشاهده نشانه های یاد شده امری عادی و طبیعی خواهد بود. با این حال، از زمان شروع اولین قاعدگی یا همان منارک، بدن بیشترین تغییرات جسمانی را تجربه خواهد کرد. برخی از نشانه های منارک عبارتند از:

• احساس نفخ یا متورم شدن شکم
  • حساس و دردناک شدن سینه ها
  • احساس گرفتگی در ناحیه شکم، کمر و پاها
  • بروز جوش و آکنه بر روی صورت و بدن
  • نوسانات خلقی
  • احساس خستگی

دردناک بودن سینه در بانوان همیشه نشانه منارک زودرس نیست و می‌تواند عوامل دیگری داشته باشد.

اصلی ترین نشانه منارک، خونریزی خفیف خواهد بود. ممکن است مقدار خونریزی چنان کم باشد که تنها به چند قطره در طول دوره، محدود گردد. البته این امکان وجود دارد که میزان خونریزی در دفعات بعدی بیشتر از اولین دوره قاعدگی فرد باشد.

عوامل ایجاد منارک

منارک تحت چه عواملی زودتر اتفاق می افتد؟

به طور کلی، بانوان در بازه سنی ۱۱ تا ۱۴ سالگی اولین قاعدگی خود یا همان منارک را تجربه خواهند کرد. البته این مساله بر اساس موقعیت جغرافیایی و طبیعت بدن افراد ممکن است کمی متغیر باشد. در هر صورت، معمولا مشاهده منارک قبل از سنین 9 سالگی، منارک زودهنگام به حساب می آید.

عوامل متعددی می توانند بر شروع زودهنگام دوران قاعدگی تاثیر بگذارند. از مهم ترین عوامل موثر بر منارک می توان به ژنتیک اشاره کرد. به طور کلی، هر فرد بنا بر ساختار ژنتیکی بدن خود می تواند منارک زودرس را تجربه کند. معمولا فرزندان در همان سنینی منارک را تجربه می کنند که مادر یا والدین شان با آن مواجه شده اند. محیط جغرافیایی و شرایط زندگی نیز به اندازه ژنتیک می توانند بر مشاهده منارک تاثیرگذار باشند. آمار نشان می دهند که مردم کشورهای ثروتمندتر نسبت به کشورهایی با ثروت کمتر، در سنین پایین تری ممکن است منارک را تجربه کنند.

عامل دیگری که می تواند منجر به منارک زودرس شود، ساختار بدنی فرد و شاخص توده بدنی او است. مواردی مانند تناسب قد و وزن و توزیع چربی در بدن، بر ظهور اولین دوره قاعدگی تاثیرگذار خواهد بود.

در مواردی که افراد تحت تاثیر استرس شدید و یا تغذیه نامناسب قرار بگیرند، ممکن است منارک دیرتر از حالت عادی رخ دهد. علاوه بر این، ادامه دار شدن شرایط استرس زا می تواند منجر به پریودهای نامنظم در فرد گردد.

ارتباط بین منارک زودرس و سرطان پستان

علت دقیق ابتلا به سرطان پستان هنوز نامشخص است. با این حال، بررسی فاکتورهای مختلف نشان می دهد که برخی عوامل می توانند احتمال ابتلا را تشدید نمایند. بر اساس تحقیقات انجام شده، منارک زودرس یکی از عوامل ابتلا به سرطان پستان شناخته می شود. شاید بتوان علت این موضوع را به ترشح استروژن در بدن مرتبط دانست. در واقع، با افزایش ترشح استروژن، بافت پستان نسبت به قبل از دوران بلوغ، تاثیر بیشتری از این هورمون خواهد گرفت. در نتیجه، احتمال ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد.

در واقع، عمده افرادی که دچار منارک زودرس می شوند، اختلالات هورمونی بیشتری دارند. همین مساله تاثیر مستقیمی بر ایجاد پریودهای نامنظم خواهد داشت. مطالعات نشان می دهند که پریود نامنظم، نقش موثری در ابتلا به انواع سرطان مخصوصا سرطان پستان خواهد داشت.

به طور کلی، افرادی که در سنین پایین تر از حد استاندارد، منارک را تجربه می کنند، در حدود 15 درصد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار می گیرند. اما لازم است بدانید که پیگیری معاینات منظم و غربالگری سرطان پستان به صورت دوره ای و منظم به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک می کند. از نظر دکتر فرهاد موسی زاده، تشخیص زودهنگام توده های ناآشنا در بافت پستان و بررسی بدخیم یا خوش خیم بودن آن ها، برنامه ریزی برای درمان سرطان پستان را تسهیل و تسریع خواهد کرد.

یکی از بهترین راه‌های تشخیص زودهنگام سرطان پستان، خودآزمایی پستان در منزل است که شما را نسبت به تغییرات بدنی خود بیش از پیش آگاه می‌کند.

منارک زودرس یکی از عواملی است که شانس سقط جنین یا نولی پاریته را افزایش می‌دهد.

در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بعد از مشاهده منارک بهتر است با یک پزشک متخصص ملاقات داشته باشید. این کار کمک می کند تا پزشک مناسب بودن زمان منارک را تشخیص دهد. افرادی که در زیر سن 9 سالگی با اولین قاعدگی روبرو می شوند، قطعا دچار منارک زودرس هستند. در صورت بروز منارک زودرس، پزشک می تواند علائم و نشانه های آن را بررسی نماید.

گاهی رخ دادن اولین قاعدگی با درد و گرفتگی های عضلانی شدید همراه است. در چنین شرایطی، پزشک با تجویز داروهای مناسب می تواند به کاهش این علائم آزاردهنده کمک کند.

در ملاقات با پزشک می توانید درباره مواردی مانند میزان خونریزی در هر دوره، راه های کنترل درد قاعدگی در منزل و مدت زمانی که طول می کشد تا دوره های قاعدگی منظم شوند، سوال کنید.

دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین پزشکانی هستند که افراد می توانند برای بررسی وضعیت خود به ایشان مراجعه نمایند. جهت ارتباط با پزشک می توانید به قسمت دریافت نوبت یا تماس با پزشک در همین وبسایت مراجعه کنید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

منابع: