لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

بیماری پاژه پستان ؛ معرفی، علائم و درمان

راه درمان پاژه سینه

این بیماری در واقع نوع نادر و کمیابی از سرطان درجای نوک پستان است که به صورت زخم بروز می‌کند. راه درمان پاژه سینه می‌تواند به شکل ماستکتومی باشد.اما اگر تنها نوک پستان برداشته شود، نیاز به پرتودرمانی هم دارد.بیماری پاژه سینه می‌تواند به تنهایی یا همراه با یکی از انواع سرطان‌ های تهاجمی پستان رخ دهد. به همین دلیل، راه درمان پاژه سینه برای هر فرد، متفاوت خواهد بود. برای مثال، ممکن است بیمار به شیمی درمانی هم نیاز داشته باشد تا سرطان تهاجمی پستان هم برطرف گردد. برنامه درمانی این بیماری نیز به میزان پیشرفت آن و وضعیت عمومی فرد بستگی خواهد داشت.به نظر می‌رسد که ابتلا به بیماری پاژه سینه، نسبت به انواع دیگر آن، احتمال کمتری دارد. با این حال هر فرد ممکن است به آن مبتلا گردد. بهتر است برای تشخیص و درمان پاژه سینه به یک پزشک حاذق و مجرب مراجعه نمایید.Paget Disease

معرفی بیماری پاژه پستان

بیماری پاژه سینه یکی از انواع نسبتا نادر سرطان پستان است. این بیماری را می‌توان به عنوان سرطان درجای نوک پستان معرفی کرد. بیماری پاژه سینه ممکن است به تنهایی یا همراه با یکی از انواع سرطان‌های تهاجمی سینه رخ دهد. بر همین اساس، ممکن است برای درمان این بیماری نیاز به یک برنامه ترکیبی باشد. در حالت کلی، راه درمان پاژه سینه تنها ماستکتومی یا برداشتن نوک پستان همراه با پرتودرمانی خواهد بود.
راه درمان پاژه سینه

همان‌گونه که در ابتدای مطلب بیان شد، این بیماری نوعی از سرطان پستان است که در بین بانوان به ندرت به چشم می‌خورد. نکته‌ای که در مورد این بیماری وجود دارد، این است که معمولاً در یک پستان اتفاق می‌افتد.این بیماری  ساختار نوک پستان را تغییر می‌دهد و با احساس درد، سوزش و خارش همراه است. این بیماری از نوک پستان آغاز می‌شود و این امکان وجود دارد که به سایر نواحی پستان نیز انتشار یابد.

برای انتخاب راه درمان پاژه سینه چه باید کرد؟

یکی از علائم بیماری پاژه پستان، پوسته پوسته شدن نوک سینه است. سوزش، احساس درد و خارش نوک پستان نیز از علایم اصلی این بیماری به حساب می‌آیند. به همین دلیل هم ممکن است این اختلال با اگزما به اشتباه گرفته شود. بنابراین با دیدن چنین علائمی بهتر است به یک پزشک متخصص درمانگر سرطان سینه مراجعه کنید. راه درمان پاژه سینه زمانی مشخص می‌شود که تشخیص دقیق این بیماری انجام گیرد.معمولا برای اینکه بتوان بهترین راه درمان پاژه سینه را مشخص کرد، نمونه برداری از نوک سینه لازم است. نمونه برداری کمک می‌کند تا نوع بیماری پستان به طور دقیق مشخص گردد. در نتیجه پزشک متخصص می‌تواند بر اساس نتیجه نمونه برداری، بهترین برنامه درمانی را تنظیم نماید.

بهترین راه درمان پاژه سینه چیست؟

بهترین راه درمان پاژه سینه تنها به نوع بیماری و میزان پیشرفت آن بستگی دارد. مخصوصا اگر این بیماری همراه با نوعی سرطان تهاجمی پستان همراه گردد. هر چه بیماری پیشرفته‌تر باشد، برنامه درمانی نیز پیچیده‌تر خواهد بود. اما با اعتماد به یک پزشک متبحر و حرفه‌ای می‌توان بهترین راه درمان پاژه سینه را پشت سر گذاشته و بیماری را درمان کرد.ناگفته نماند که در عمده موارد، بیماری پاژه سینه با سرطان پستان همراه است. از این رو، معمولا باید از روش‌های معمول که برای درمان سرطان سینه به کار می‌روند، استفاده نمود. در ادامه به روش‌های درمان بیماری پاژه سینه اشاره خواهیم کرد.

جراحی برداشتن نوک پستان

بیماری پاژه سینه به ناحیه نوک پستان مربوط است و برای درمان آن باید نوک سینه جراحی شده و برداشته شود. می‌توان گفت که درمان اصلی بیماری پاژه سینه، جراحی برداشتن نوک پستان است. در این جراحی، تنها ناحیه نوک پستان برداشته شده و بقیه بافت پستان حفظ می‌گردد. با توجه به این که قسمت‌هایی از بافت سینه باقی می‌مانند، ممکن است لازم باشد درمان‌های تکمیلی مانند پرتودرمانی نیز انجام گیرند.
راه درمان پاژه سینه
در حین جراحی نوک پستان به عنوان راه درمان پاژه سینه، پزشک جراح قسمت‌هایی از بافت سالم سینه را نیز خارج می‌کند. این کار برای ردیابی دقیق‌تر سرطان انجام می‌گیرد. در صورتی که سلول‌های بافت سالم نیز به بیماری آلوده شده باشند، باید بخش‌های بیشتری از بافت پستان برداشته شود.

جراحی ماستکتومی برای بیماری پاژه سینه

اگر اطلاعات کافی درباره درمان سرطان برست داشته باشید، حتما می‌دانید که جراحی ماستکتومی به معنای برداشتن کل بافت پستان است. در این روش جراحی، پزشک جراح تمام بافت پستان شامل نوک سینه، آرئول و بافت‌های چربی آن را بر می‌دارد. به این ترتیب، تمامی بافت آلوده به سلول‌های سرطانی خارج شده و احتمال عود سرطان پستان به حداقل می‌رسد. لازم است یادآوری کنیم که اگر فرد تنها به بیماری پاژه سینه مبتلا باشد، پس از جراحی ماستکتومی نیازی به درمان‌های مکمل نیست. گاهی بهترین راه درمان پاژه سینه همین جراحی ماستکتومی است. مخصوصا اگر علاوه بر پاژه، سرطان تهاجمی پستان نیز وجود داشته باشد. به طور کلی، برای افرادی که یکی از شرایط زیر را دارند، انجام جراحی ماستکتومی یک روش درمانی مناسب است:

  • داشتن تومور بزرگ یا ایجاد تومور در مرکز سینه
  • وجود بیش از یک ناحیه سرطانی در بافت پستان
  • عدم دریافت پاسخ مناسب از جراحی برداشتن نوک پستان

پرتو درمانی برای بیماری پاژه سینه

یک راه درمان پاژه سینه، استفاده از دوزهای کنترل شده پرتوهای پر انرژی است. پرتو درمانی را می‌توان یک راه درمانی مکمل برای بیماری پاژه سینه دانست. در افرادی که جراحی برداشتن نوک پستان را انجام می‌دهند، پرتو درمانی، سلول‌های سرطانی باقی مانده را حذف خواهد کرد.در این روش، اشعه ایکس، پرتوهای گاما یا مواردی از این قبیل به ناحیه تحت درمان تابانیده می‌شوند. انرژی این پرتوها، سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار داده و آن‌ها را از بین می‌برند.

تعداد جلسات پرتودرمانی به وضعیت بیمار بستگی دارد. به این که آیا فرد تنها به بیماری پاژه سینه مبتلا شده یا با نوعی سرطان تهاجمی پستان نیز درگیر است.

شیمی درمانی بیماری پاژه سینه

شیمی درمانی به عنوان راه درمان پاژه سینه (به تنهایی) به حساب نمی‌آید. زمانی می‌توانیم از شیمی درمانی استفاده کنیم که این بیماری با نوعی سرطان تهاجمی پستان نیز همراه باشد. در چنین مواردی، حتما باید ابتدا ناحیه نوک پستان از طریق جراحی برداشته شده و روش‌های تکمیلی برای درمان نوع دیگر سرطان به کار گرفته شوند. البته در صورت پیشرفت شدید هر دو نوع بیماری، با جراحی ماستکتومی تمامی بافت پستان برداشته خواهد شد.این که از کدام یک از داروهای شیمی درمانی سرطان پستان باید برای بیمار استفاده گردد، تنها به نوع بیماری و نظر پزشک معالج بستگی خواهد داشت.Paget disease Treatment

آیا جراحی تنها راه درمان بیماری پاژه است؟

اصلی‌ترین راه درمان پاژه سینه، جراحی برداشتن نوک پستان همراه با پرتودرمانی یا جراحی ماستکتومی است. در مواردی که فرد تنها به بیماری پاژه سینه یعنی سرطان درجای نوک پستان مبتلا می باشد، به راه درمانی اضافه‌تری نیاز نخواهد بود. در هر صورت، انجام جراحی به عنوان بخش اصلی راه درمان پاژه سینه ضروری است.اما هر گاه شخص علاوه بر بیماری پاژه سینه به سرطان تهاجمی پستان نیز مبتلا باشد، برنامه درمانی پیچیده‌تر خواهد بود. تشخیص این که چه روش درمانی برای درمان این گونه بیماران مفیدتر است، به نظر پزشک معالج بستگی دارد. ممکن است لازم باشد شیمی درمانی، درمان هدفمند و هورمون تراپی را تا مدت‌ها ادامه دهید. برای مثال:

  •  در افراد مبتلا به سرطان‌های HER2 مثبت؛ درمان‌های هدفمند مناسب هستند. زیرا به تقویت سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و مقابله با سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند.
  • در افرادی که به سرطان‌های گیرنده هورمونی مثبت؛ مبتلا هستند نیز هورمون تراپی به کار می‌رود. مکانیسم این داروها به گونه‌ای است که جذب استروژن توسط تومور را کاهش می‌دهد. ضمن این که برخی از این داروها، سطح ترشح هورمون استروژن در بدن را کمتر خواهند کرد.

به این ترتیب، راه درمان پاژه سینه فقط شامل جراحی و نهایتا پرتودرمانی خواهد بود. تنها در صورتی از درمان‌های مکمل هورمون تراپی و درمان هدفمند سرطان پستان استفاده می‌شود که پای یک بیماری تهاجمی پستان نیز در میان باشد.

علائم بیماری پاژه پستان

معمولاً بیماری‌ها علائمی دارند که با مشاهده آن علائم به این نتیجه می‌رسیم که این بیماری قطع به یقین در افراد وجود دارد. در این بخش از مطلب تصمیم داریم به علائم این بیماری  بپردازیم. این علائم عبارت است از:

علائم-بیماری-پاژه-پستان

  • درد
  • خارش
  • سوزش
  • زخم
  • نوک پستان پوسته پوسته می‌شود
  • نوک پستان (سینه) مسطحمی‌شود
  • قرمز شدن
  • ترشحات زرد رنگ یا به رنگ خون از نوک پستان
  • پوست پستان ضخیم می‌شود
  • احساس وجود توده در پستان

هر کدام از علائم بالا را می‌توان به بیماری پاژه پستان نسبت داد. بنابرین در صورت مشاهده علائم بیماری پاژه پستان به پزشک متخصص پستان مراجعه نمایید.

میزان شیوع بیماری پاژه پستان

هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص میزان شیوع بیماری پاژه پستان در دست نیست. با این حال بر اساس گزارشات، این بیماری بخش اندکی از کل موارد ابتلا به سرطان پستان را تشکیل می دهد و تنها چیزی بین یک الی چهار درصد از موارد سرطان پستان، بیماری پاژه تشخیص داده شده اند.

چه عواملی ریسک ابتلا به بیماری پاژه پستان را افزایش می دهند؟

عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به بیماری پاژه پستان هنوز به طور دقیق شناسایی نشده اند. با این حال عوامل زیر به طور کلی سرطان سینه را افزایش می دهند:

  • بالای پنجاه سال سن دارید
  • سابقه ابتلا به سرطان سینه و یا ناهنجاری های پستان (سرطان پستان ارثی)
  • در خانواده شما افرادی هستند که به سرطان پستان یا سرطان تخمدان مبتلا می باشند.
  • در پستان های شما توده های ضخیم و منسجم وجود دارد.
  • شما قبلاً در ناحیه پستان های خود پرتودرمانی انجام داده اید.
  • اضافه وزن دارید، بخصوص پس از دوران یائسگی
  • شما درمان های جایگزین هورمونی انجام داده اید.
  • سابقه سوء مصرف نوشیدنی های الکلی

روش های تشخیص بیماری پاژه پستان

پزشک پستان شما را معاینه می‌ کند. نوک پستان  و اطراف آن به صورت کامل لمس و بررسی می‌شود. ممکن است از بیمار بخواهد که کمی بنشیند و بایستد. تنها روش تشخیص بیماری پاژه پستان انجام بیوپسی پستان یا نمونه برداری است.

بیوپسی (نمونه برداری)

بیوپسی نوعی آزمایش پزشکی است که به بافت‌برداری، نمونه برداری و تکه‌برداری هم معروف است.

راه درمان پاژه سینه

 با استفاده از این روش می‌تواند به بیماری پاژه پی برد. بیوپسی به پزشک کمک می‌کند که با برداشتن بافت و نمونه‌های مایع برای آزمایش، به وجود سول‌های سرطانی پی ببرند.

بیوپسی پوست با ضخامت کامل

در این روش، باید بیوپسی از پوست انجام شود. در برخی از موارد، لایه نازکی از سطح فوقانی پوست برداشته می‌شود و در نوع دیگر، نمونه از لایه‌های فوقانی و زیرین گرفته می‌شود. برای تشخیص بیماری پاژه پستان معمولاً از هر دولایه بافت‌برداری می‌شود.

بیوپسی دقیق با سوزن (core needle biopsy)

در این روش، نمونه‌های بافتی با استفاده از یک سوزن توخالی برداشته می‌شود. این روش معمولاً مربوط به زمانی است که یک توده درون پستان  احساس شود. برای هدایت سوزن به سمت تومور، ابزارهای تصویربرداری خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال گاهی برای حصول اطمینان در خصوص عدم وجود توده های بدخیم یا ناهنجاری دیگر ناحیه پستان، پزشکان انجام آزمایشات زیر را نیز توصیه می کنند.

ماموگرافی

در روش ماموگرافی، تصاویری از داخل بدن به دست می‌آید. از این تصاویر برای پیدا کردن سرطان استفاده می‌شود. رادیولوژیست تصاویر حاصل از عکس‌برداری را تجزیه و تحلیل می‌کند و به پزشک شما اطلاع می‌دهد.

تشخیص-بیماری-پاژه-پستان

عکس حاصل از پستان یا ماموگرافی با استفاده از اشعه X به دست می‌آید. برای تهیه ماموگرام، پستان  در یک صفحه مسطح قرار می‌گیرد. سپس صفحه دیگری روی پستان  شما قرار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود که تصویر کامل و واضحی از فضای داخل پستان  تهیه شود.

سونوگرافی

روش دیگری برای بررسی بیماری پاژه پستان سونوگرافی است. در این روش موج‌های صوتی به داخل پستان  ارسال و تصویری ایجاد می‌کنند. در این روش، یک پروب روی پستان  قرار می‌گیرد. وقتی پروب روی پستان  باشد، صفحه نمایش اطلاعات لازم را نمایش می‌دهد. روش سونوگرافی معمولا در هنگام مشاهده علائم بیماری پاژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این روش توده‌های موجود در پستان  هم بررسی می‌شود.

MRI پستان

در صورتی که مبتلا به بیماری پاژه پستان  باشید، احتمالاً باید MRI پستان  بگیرید. وقتی سرطان در ماموگرام مشاهده نشود، MRI  سینه مسیری است که به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمایش به کمک یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی انجام می‌شود. این امواج و میدان، تشکیل تصویر می‌دهند.Paget disease Diagnosis

دیگر روش های درمان بیماری پاژه پستان

گاهی افرادی که با این بیماری  درگیر هستند، در جای دیگری از سینه خود به سرطان سینه مبتلا هستند. در این بخش از مطلب قصد داریم به ترفندهای مناسب برای درمان بیماری پاژه پستان اشاره کنیم.

درمان-بیماری-پاژه-پستان

 روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که ممکن است یک یا چند مورد آن برای یک بیمار مورد استفاده قرار گیرد. در واقع درمان سرطان پستان، ارتباط مستقیمی با شرایط حال حاضر بیمار دارد.

کوادرانتکتومی مرکزی (Central Quadrantectomy)

در این روش، ترکیب نوک پستان و هاله اطراف آن برداشته می‌شود. بافت‌های نرمال زیر این ترکیب هم برداشته می‌شود تا تمامی سلول‌های سرطانی حذف شوند. مزیت این روش آن است که پستان  باقی می‌ماند و برداشته نمی‌شود. جهت کاهش ریسک بازگشت سرطان پس از جراحی، معمولا از درمان به کمک تشعشع و همچنین بیوپسی غده لنفاوی سنتینل (اولین گروه غدد لنفاوی زیر بغل که محتویات لنفاوی پستان در ابتدا درون آن ها ریخته می شود و به غدد نگهبان معروف هستند اگر این غدد سالم باشند مبین سالم بودن سایر غدد لنفاوی زیر بغل می باشد) استفاده می‌شود. همچنین لازم است مراقبت‌های پس از جراحی صورت گیرد تا سلامتی شخص در طولانی مدت تضمین گردد. مصرف دارو و داشتن یک سبک زندگی سالم فوق‌العاده مفید و موثر خواهد بود.

ماستکتومی کامل (Total mastectomy)

ماستکتومی کامل یکی از روش‌های درمان بیماری پاژه پستان است که در آن کل پستان  برداشته می‌شود. در این روش عضله پستان  تغییری نمی‌کند و برداشته نمی‌شود. در واقع این روش «ماستکتومی ساده» نام دارد که در این روش برای کاهش ریسک بازگشت سرطان از روش بیوپسی (بافت برداری) غده لنفاوی سنتینل (sentinal node) استفاده می‌کنند.

درمان های تکمیلی با استفاده از شیمی درمانی و پرتودرمانی

پس از انجام عمل ماستکتومی، پزشک شما ممکن است با توجه به نوع و میزان پیشرفت سرطان، استفاده از داروهای شیمیایی ضد سرطان، رادیوتراپی و یا هورمون تراپی را به منظور جلوگیری از بازگشت سرطان پستان تجویز کند. درمان های تکمیلی سرطان پستان و بیماری پاژه تا حد زیادی به نوع سرطان و اینکه آیا این سرطان ویژگی های خاصی مانند داشتن پذیرنده های استروژن یا پروژسترون دارد ، بستگی دارد.

بیوپسی غده لنفاوی سنتینل

در زنانی که سرطان پستان در آن ها به طور قطعی تشخیص داده شده است و مبتلا به نوع تهاجمی این سرطان هستند، گره های لنفاوی اولیه اولین محل انتشار سرطان پستان هستند. این روش به اختصار به صورت “SLNB” نامیده می‌شود. در روش SLNB دو تا سه غده لنفاوی سنتینل برداشته می‌شود. سپس از این غده‌ها برای تست و آزمایش انتشار سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل استفاده می‌شود.

روش های پیشگیری از بیماری پاژه پستان

ایجاد تغییر در سبک زندگی می تواند ریسک ابتلا به سرطان پستان و به طور خاص بیماری پاژه پستان را کاهش دهد. برای تغییر سبک زندگی، موارد زیر را رعایت کنید:

از-بیماری-پاژه-پستان

  • انجام آزمایشات دوره ای سرطان پستان
  • انجام خودآزمایی پستان
  • پرهیز از مصرف مشروبات الکلی
  • افزایش فعالیت جسمانی و انجام ورزش به طور مداوم
  • محدود کردن هورمون درمانی در دوران یائسگی
  • کاهش وزن
  • رژیم غذایی مناسب

پیشگیری از ابتلا به بیماری پاژه در زنانی که ریسک بالای ابتلا به سرطان پستان دارند. اگر پزشک شما با بررسی سوابق خانوادگی و پزشکی شما تشخیص دهد که شما ریسک بالای ابتلا به سرطان سینه دارید، انجام روش های درمانی زیر می تواند در ابتلا به سرطان سینه و بیماری پاژه پستان جلوگیری کند:

خودآزمایی پستان در منزل نبز می‌تواند به شما برای آگاهی از تغییرات بدن خود کمک بسیار زیادی کند.

مصرف داروهای پیشگیرانه (Chemoprevention)

داروهایی که تولید استروژن در زنان را متوقف می کنند می تواند نقش تأثیرگذاری در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه داشته باشند. البته این داروها می توانند عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشند بنابراین ، این داروها تنها در زمانی تجویز می شوند که پزشک شما تشخیص دهد ریسک ابتلا به سرطان پستان در شما بسیار بالاست.

جراحی پیشگیرانه

در افرادی که ریسک بالایی در ابتلا به سرطان پستان دارند، انجام عمل ماستکتومی یا حذف کامل بافت پستان توصیه می شود. امروزه این عمل با عمل زیبایی پستان ادغام شده و بلافاصله پس از تخلیه بافت پستان، جای خالی آن با پروتز سینه پر می شود تا زیبایی ظاهری پستان ها حفظ شود.

در مورد پیشگیری از سرطان پستان در مطلب دیگری به تفصیل صحبت کردیم

پیگیری درمان

پیگیری درمان باعث می‌شود که احتمال بازگشت سرطان به کمترین میزان ممکن برسد. در واقع با این کار، بیمار با آسودگی خاطر به زندگی خود ادامه می‌دهد و از عدم بازشگت بیماری اطمینان کامل حاصل می‌کند. پیگیری درمان بیماری معمولاً به دو صورت انجام می‌شود:

  • سوابق پزشکی و آزمایش‌های جسمانی؛ در این مرحله، سوابق و اطلاعات درمانی و پزشکی فرد به صورت مرتب بررسی و به‌روزرسانی می‌شود. آزمایش‌های جسمانی در این مرحله فوق‌العاده مهم است. هر دو کار باید به مدت پنج سال، هر 6 تا 12 ماه انجام شود.
  • ماموگرافی؛این کار باید هر 12 ماه یک‌بار انجام شود. ممکن است ماموگرافی‌های اولیه هر شش ماه یک‌بار انجام شود. اگر هر دو پستان برای کاهش ریسک سرطان برداشته شده باشد، ماموگرافی نیاز نیست.

برای انتخاب راه درمان پاژه سینه به چه کسی مراجعه کنیم؟

  • ممکن است پزشک بر اساس عواملی که در شما مشاهده می‌کند، به وجود این بیماری  مشکوک شود.
  • برای ارزیابی بافت غیرنرمال باید آزمایش‌های بالینی و عکس‌برداری انجام شود.
  • برای این‌که وجود سرطان تأیید شود، ممکن است به نمونه‌های بافتی نیاز باشد. در این مرحله، بافت‌برداری (بیوپسی) انجام می‌شود.
  • اگر تیم پزشکی به این نتیجه برسد که مشکل، فقط بیماری پاژه پستان است، آن‌گاه ترکیب نوک پستان و هاله دور آن برداشته می‌شود. این احتمال نیز وجود دارد که کل پستان برداشته شود. پس از برداشتن نوک پستان و هاله دور آن، درمان به کمک تشعشع اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.
  • بعد از درمان کامل بیماری، باید یک یا دو بار در سال مورد معاینه پزشک قرار بگیرید.

برای انتخاب راه درمان پاژه سینه باید حتما به یک پزشک متخصص و متبحر در درمان سرطان پستان مراجعه کنید. انتخاب راه درمان پاژه سینه به شرایط بیمار و میزان پیشرفت بیماری مربوط است. به همین دلیل، لازم است تجربه پزشک برای درمان این بیماری زیاد باشد تا بتواند بهترین برنامه درمانی را برای فرد تنظیم نماید.

دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین پزشکانی هستند که تجربه فراوانی در این زمینه دارند. دقت داشته باشید که هر چه تجربه پزشک شما در این زمینه بیشتر باشد، روش‌های بهتری را برای درمان بیماری انتخاب خواهد کرد. بنابراین اثربخشی درمان بیشتر شده و سرعت بهبودی بیمار نیز افزایش می‌یابد.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان نیز بهره مند شوید.

1 دیدگاه دربارهٔ «بیماری پاژه پستان ؛ معرفی، علائم و درمان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.