لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

چه زمانی جراحی ماستکتومی انجام می شود؟

زهنگامی که صحبت از درمان سرطان پستان می‌شود، جراحی تومور سینه اولین گامی است، که بیمار باید برای آن آماده شود! میزان تهاجمی بودن عمل، به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد، که می‌تواند به صورت جراحی ماستکتومی (Mastectomy) و یا عمل حفظ پستان (لامپکتومی) انجام گیرد. با توجه به اینکه در عمل لامپکتومی، تنها بخشی از بافت‌های پستان همراه با تومور حذف می گردد، از این رو به آن ماستکتومی جزئی نیز می گویند.

برای آگاهی بیشتر از عمل لامپکتومی و مقایسه آن با ماستکتومی می توانید مقاله لامپکتومی بهتر است یا ماستکتومی را نیز مطالعه کنید

در هر حال،بهترین زمان انجام جراحی ماستکتومی، در روزهای اولیه بعد از تشخیص قطعی سرطان سینه خواهد بود؛ هر چند گاهی بنا بر تشخیص پزشک، چند جلسه شیمی درمانی یا رادیوتراپی لازم است، تا اندازه تومور کاهش پیدا کرده و خارج کردن آن از بافت سینه، راحت‌تر شود. در ادامه این مقاله، به دنبال آن هستیم تا علت انجام Mastectomy و همچنین، بهترین زمان انجام جراحی ماستکتومی را توضیح دهیم. خواهیم دید که مزایا و معایب ماستکتومی نسبت به روش‌های دیگر چگونه است، و بهترین جراح ماستکتومی کیست.

چرا باید ماستکتومی انجام داد؟

در حالت کلی، عمل Mastectomy کامل یا جزئی، با هدف درمان سرطان پستان انجام می‌گیرد؛ اگر تومور بزرگ باشد یا تمام بافت‌های مجاور را آلوده کند، بیمار به جراحی ماستکتومی توتال، یعنی برداشتن کامل بافت پستان نیاز دارد. البته بسته به گرید و استیج سرطان پستان، ممکن است ماستکتومی رادیکال نیز انجام گیرد. جراح پستان در طی این عمل‌ها، تمام بافت پستان و بخش‌هایی از قفسه سینه را بر می‌دارد، تا احتمال باقی ماندن سلول‌های سرطانی، تا حد امکان برطرف گردد.

برای تومورهای کوچک، و سرطان‌هایی که در گام‌های اولیه تشخیص می دهند، عمل لامپکتومی یا Mastectomy جزئی انجام می‌گیرد، که به آن جراحی حفظ پستان نیز می‌گویند؛ زیرا هدف اصلی، خارج کردن تومور است و تنها قسمت محدودی از بافت پستان، همراه با تومور برداشته می‌شود. بهترین زمان انجام جراحی ماستکتومی نیز، در چند هفته اول پس از تشخیص قطعی بیماری است، تا از پیشرفت تومور جلوگیری شود.

مهم‌ترین حالت‌هایی که جراحی پستان ضرورت دارد

شرایط زیر باعث می‌شود تا شخص به جراحی ماستکتومی نیاز پیدا کند:

  • افرادی که قادر به انجام پرتودرمانی نباشند
  • بیمارانی که انجام جراحی را به پرتو درمانی ترجیح دهند.
  •  کسانی که سابقه درمان سرطان پستان با پرتو درمانی را از قبل دارند.
  • افرادی که قبلا با جراحی لامپکتومی درمان شده‌اند؛ اما سرطان به طور کامل حذف نشده است!
  • کسانی که در قسمت‌های مختلف پستان خود تومور دارند، و فاصله بین تومورها به گونه‌ای است که نتوان بدون تغییر ظاهر سینه، آن‌ها را خارج نمود.
  • وجود تومورهای بزرگتر از ۵ سانتی‌متر، یا تومورهایی که نسبت به ابعاد پستان، بزرگ به حساب می‌آیند.
  • بانوان بارداری که به سرطان پستان مبتلا هستند، و به دلیل پیشگیری از آسیب به جنین، امکان پرتو درمانی ندارند.
  • وجود یک عامل ژنتیکی، که احتمال ابتلا به سرطان سینه دوم را افزایش می‌دهد.
  • ابتلای بیماران به بیماری جدی بافت همبند، مانند لوپوس، که بیمار را نسبت به عوارض جانبی پرتو درمانی حساس می‌کند.
  • افرادی که به سرطان سینه التهابی مبتلا هستند.Mastectomy Candidate

یکی از مواردی که باعث می‌شود، بانوان انجام جراحی ماستکتومی را نسبت به جراحی لامپکتومی و پرتو درمانی بعد از آن ترجیح دهند، ترس از عود سرطان سینه است. در واقع، ترکیب لامپکتومی با پرتو درمانی، تنها احتمال ابتلا به سرطان پستان مجدد را در همان سینه میزبان کاهش می‌دهد؛ اما این فرایند درمانی، نمی‌تواند احتمال عود سرطان در سینه دوم یا سایر قسمت‌های بدن را از بین ببرد!

انواع سرطان سینه که با جراحی ماستکتومی درمان می‌شوند

از مهم‌ترین انواع سرطان سینه که باید با کمک جراحی ماستکتومی درمان گردد، می‌توان موارد زیر را اشاره کرد:

  • کارسینوم مجرای نفوذی
  • کارسینوم لوبولار نفوذی
  • سرطان سینه سه گانه منفی
  • سرطان سینه التهابی
  • بیماری پستان پاژه

روش‌های جایگزین ماستکتومی چیست؟

با اینکه بهترین زمان انجام جراحی ماستکتومی، در اوایل فرایند درمانی سرطان پستان است، اما برخی از بیماران با این سوال مواجه می‌شوند، که آیا روش‌های جایگزین Mastectomy وجود دارند یا خیر؟ همچنین، آن‌ها می‌خواهند بدانند که در چه صورتی، می‌توان از روش‌های جایگزین این جراحی استفاده نمود.

در حالت کلی، جراحی توده پستانی، یک مرحله اصلی و اساسی در درمان سرطان پستان به حساب می‌آید؛ بنابراین معمولا روش جایگزینی ندارد! با این حال، ممکن است بنا بر تشخیص پزشک، انجام برخی درمان‌های مکمل در کنار این جراحی لازم باشد. برای مثال در اکثر موارد، بیمارانی که عمل لامپکتومی انجام می‌دهند، باید درمان‌های دیگر را نیز پشت سر بگذارند. درباره جراحی ماستکتومی توتال نیز روند درمانی بنا بر شرایط بیمار و طبق تشخیص پزشک متخصص، ادامه پیدا می‌کند.Alternative Treatments for BC

درمان‌های مکمل برای سرطان برست

برخی از مهم‌ترین درمان‌های مکملی، که در اغلب بیماران مبتلا به سرطان سینه باید انجام گیرند، عبارتند از:

  1.  رادیو تراپی؛ در این روش، که به آن پرتو درمانی نیز می گویند، از پرتوهای پر انرژی مشابه با اشعه ایکس کمک می‌گیرند، تا سلول‌های سرطانی باقیمانده در بافت پستان از بین بروند. گاهی قبل از جراحی ماستکتومی، بیمار تحت رادیوتراپی قرار می‌گیرد، تا اندازه تومور کوچکتر و برداشتن آن ساده‌تر گردد.
  2. شیمی درمانی؛ که عبارت است از مصرف داروهای خاص، که به از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک کرده، و اندازه تومور را کوچک می‌کند. این داروها، به شکل قرص یا به صورت تزریقی، قابل مصرف هستند؛میزان اثربخشی هر دارو برای هر فرد متفاوت است!
  3. هورمون درمانی؛ داروهای هورمونی، سلول‌های سرطانی را که به گیرنده‌های هورمونی مجهز هستند، مسدود می‌کنند تا از رشد آن‌ها جلوگیری به عمل آید.
  4. درمان‌های بیولوژیکی؛ مانند استفاده از آنتی بادی‌ها و داروهای هدفمند، که با تقویت سیستم ایمنی بدن، با سلول‌های سرطانی مقابله کرده و عوارض جانبی درمان‌های دیگر را کنترل می‌کنند.Complementry Therapy in BC

سرطان پستان روش های درمانی متفاوتی دارد.برای آگاهی بیشتر از این روش های نوین می توانید مقاله درمان سرطان پستان را نیز مطالعه کنید.

مزایا و معایب ماستکتومی به نسبت بقیه روش ها

افرادی که به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، پس از انتخاب بهترین زمان انجام جراحی ماستکتومی، می‌توانند درمان خود را آغاز کنند. لازم است بدانید که جراحی سرطان سینه، می‌تواند پایان سفر درمانی شما باشد یا خیر؛ اما با توجه به مزایا ماستکتومی، قطعا این جراحی، یک گام مهم و تعیین‌کننده در پیشبرد درمان این بیماری خواهد بود. با اینکه بسیاری از بیماران، در اثر از دست دادن بافت پستان خود، دچار ناراحتی‌های روانی نیز هستند، اما این مشکل با انجام جراحی بازسازی سینه، قابل حل است؛ بنابراین نجات جان بیمار با جراحی Mastectomy ارزشمندتر است و می‌توان عوارض ظاهری ناشی از آن را بعدها، یا به طور همزمان با عمل برداشتن پستان، برطرف نمود. از طرفی، درمان‌های مکمل مانند فیزیوتراپی سرطان سینه، مدیتیشن و ماساژ درمانی، می‌توانند شرایط روانی بیمار را بهبود داده، و در کنار سلامت جسمانی فرد، ناراحتی‌های روحی او را نیز برطرف نمایند.

عوارض جراحی ماستکتومی

با اینکه جراحی نسبتا تهاجمی برداشتن توده سینه، خطر پیشرفت سرطان پستان را کاهش داده و به درمان سریع‌تر آن کمک می‌کند، اما احتمال بروز برخی عوارض پس از این جراحی، وجود دارد که در ادامه، به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می کنیم.

  •  عفونت زخم؛ یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از برداشتن بافت پستان به وجود آید، ایجاد عفونت در محل زخم است، که احتمال آن کمتر از یک درصد خواهد بود.
  • هماتوم؛ که شامل جمع شدن خون در زیر زخم محل جراحی است. احتمال بروز هماتوم در جراحی پستان، بسیار کم است.
  • نکروز بافتی؛ به معنای مرگ بافت در محل جراحی است، که در اثر قطع جریان خون به این ناحیه، رخ می‌دهد. این عارضه نیز با احتمال بسیار کمی به وجود می‌آید.

برخی از عوارض عمل بافت سینه، ممکن است در طولانی مدت ظاهر گردند، و مشکلاتی را برای بیمار در پی داشته باشند! از مهم‌ترین عوارض ماستکتومی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سروما؛ که در اثر این عارضه، مایعات در داخل زخم تجمع پیدا کرده و تورم و حساسیت ناحیه جراحی را افزایش می‌دهد. در برخی موارد، لازم است پزشک متخصص این مایعات اضافی را تخلیه کند.
  •  سندرم درد پس از ماستکتومی؛ به این معنا است که علائم درد یا سوزش، به صورت ماندگار در محل جراحی ایجاد می‌گردند. به طوری که فرد، دائما احساس گزگز، سوزش، خارش و درد ضربان‌دار دارد. اغلب این علائم، در اثر آسیب‌های عصبی به وجود می‌آیند، و با مصرف داروهای خاص برطرف می‌شوند!
  • لنف ادم؛ گاهی در طول جراحی Mastectomy، پزشک متخصص ناچار به برداشتن تعدادی از غدد لنفاوی، برای آزمایش پاتولوژی بعد از عمل سرطان سینه می‌شود. این مساله، در عملکرد سیستم لنفاوی اختلال ایجاد می‌کند و در نتیجه، مایع لنف به درستی تخلیه نمی‌شود! تجمع این مایع در ناحیه زیر بغل، بازوها و پاها، باعث ایجاد تورم خفیف تا شدید خواهد شد. فیزیوتراپی و ماساژ لنف ادم، دو روش اصلی برای درمان این اختلال هستند، که باید در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز شوند. لنف ادم قابل درمان نیست؛ اما علائم آن قابل کنترل هستند!Risks and Benefits of Mastectomy

بهترین جراح ماستکتومی در تهران کیست؟

عمل جراحی ماستکتومی یک جراحی نسبتا پیچیده و تهاجمی به حساب می‌آید. از این رو، تجربه و مهارت پزشک جراح،در رسیدن به نتیجه رضایت‌بخش، بسیار مهم است. دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین جراحان متخصص در زمینه جراحی سرطان پستان هستند، که سلامت بسیاری از بیماران را به آن‌ها بازگردانده‌اند. بنابراین، شما می‌توانید با خیال راحت، به ایشان مراجعه کرده و جراحی برداشتن توده پستانی را نزد ایشان انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.