لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

پارگی پروتز سینه و روش‌های درمان آن

پارگی-پروتز-سینه-و-روش_های-درمان-آن

پارگی پروتز سینه یکی از عوارض این روش جراحی زیبایی سینه‌هاست که البته قابل پیشگیری است. جراحی پروتز سینه یکی از عمل های پرطرفدار و رایج بانوان برای زیبایی فرم پستان ها محسوب می گردد، با پروتزها و روش های جدید جراحی عوارض این عمل به حداقل رسیده است اما همچنان باید نسبت به آن ها آگاه باشیم. پارگی پروتز سینه می‌تواند باعث درد پستان یا تغییر در کانتور یا شکل آن شود.

با این حال تاکنون نتیجه‌ای مبتنی بر اینکه پروتز پاره شده در سینه باعث مشکلات حادی همچون سرطان پستان، مشکلات تولید مثل یا بیماری بافت همبند مثل آرتریت روماتوئید شود، مشاهده نشده است. هنگامی که  پروتز سیلیکونی پاره می‌شود، ممکن است فرد متوجه این مشکل نشود، زیرا احتمال دارد سیلیکون در بافت اطراف سینه گیر افتاده باشد تغییر ظاهری ایجاد نکند. این مشکل با عنوان پارگی خاموش شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل این عارضه را بررسی کنیم.

بزرگ کردن سینه با استفاده از پروتز یکی از عمل‌هایی که بسیاری از زیباجویان به آن علاقه دارند و در این مطلب به صورت کامل در مورد یکی از عارضه‌های عمل پروتز پستان یعنی پارگی آن صحبت کردیم.

برای مطالعه اطلاعات جامع پروتز پستان کلیک کنید.

در ادامه درباره پارگی پروتز سینه خواهید خواند:

پارگی پروتز سینه در نسل‌های مختلف آن چگونه بوده است؟

ایمپلنت‌های سیلیکونی بر اساس پیشرفت و توسعه مواد خارجی پوسته و ژل آن‌ها به نسل‌های متفاوتی طبقه بندی می‌شوند. در ادامه توضیحاتی در مورد هر نسل و احتمال پارگی در آن‌ها ارائه داده‌ایم.

نسل اول

پروتزهای نسل اول در دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۷۰ مورد استفاده قرار گرفتند. آن‌ها پوسته‌ای ضخیم و مواد پر از سیلیکون بسیار چسبناک داشتند که منجر به تشکیل پروتز بسیار محکم و بادوام می‌شدند. میزان پارگی در این نسل از پروتز سینه بسیار کم بود. مشکل اصلی در این پروتزها سفت بودن بیش از اندازه آن‌ها بود. خانم‌هایی که از این محصولات استفاده می‌کردند، در سینه‌های خود احساس طبیعی نداشتند. به همین دلیل نسل‌های بعدی پروتز سینه ایجاد شد.

پارگی-پروتز-سینه-در-نسل_های-مختلف-آن-

نسل دوم

ایمپلنت‌های نسل دوم با پوسته بسیار نازک‌تر و سیلیکون با چسبندگی کمتر طراحی شدند تا نرم‌تر باشند و شخص احساس طبیعی‌تری داشته باشد. به عنوان یک نتیجه از این تغییرات طراحی، نسل دوم، احتمال پارگی پروتز تا ۶۰% افزایش داشت. علاوه بر این، اندازه کوچک ذرات با حداقل اتصال برای سیالیت بیشتر، منجر به انتشار قابل توجهی از قطعات سیلیکونی با زنجیره کوتاه از طریق پوسته و درون کپسول پروپروستیک می‌شود.

نسل سوم تا پنجم

ایمپلنت‌های نسل سوم به دلیل افزایش میزان پارگی و خونریزی قابل توجه در نمونه‌های نسل دوم طراحی شدند. در پروتز سینه نسل سوم پوسته‌ای با دوام و چند لایه با یک لایه مانع میانی به طور قابل توجهی پارگی و ترشح سیلیکون به خارج را کاهش می‌دهد. ایمپلنت‌های نسل چهارم و پنجم در حال حاضر برای پروتز سینه استفاده می‌شوند. این ایمپلنت‌ها پوسته‌های ضخیم‌تری دارند که با ماده پرکننده ژل منسجم‌تری پر می‌شوند و مقاومت بیشتری دارند و احتمال پارگی پروتز را به صورت چشم گیری کاهش می دهد.

علت‌ پاره شدن پروتز سینه چیست؟

علت_-پاره-شدن-پروتز-سینه-

نسل دوم

ایمپلنت‌های نسل دوم با پوسته بسیار نازک‌تر و سیلیکون با چسبندگی کمتر طراحی شدند تا نرم‌تر باشند و شخص احساس طبیعی‌تری داشته باشد. به عنوان یک نتیجه از این تغییرات طراحی، نسل دوم، احتمال پارگی پروتز سینه تا ۶۰% افزایش داشت. علاوه بر این، اندازه کوچک ذرات با حداقل اتصال برای سیالیت بیشتر، منجر به انتشار قابل توجهی از قطعات سیلیکونی با زنجیره کوتاه از طریق پوسته و درون کپسول پروپروستیک می‌شود.

نسل سوم تا پنجم

ایمپلنت‌های نسل سوم به دلیل افزایش میزان پارگی و خونریزی قابل توجه در نمونه‌های نسل دوم طراحی شدند. در پروتز سینه نسل سوم پوسته‌ای با دوام و چند لایه با یک لایه مانع میانی به طور قابل توجهی پارگی و ترشح سیلیکون به خارج را کاهش می‌دهد. ایمپلنت‌های نسل چهارم و پنجم در حال حاضر برای پروتز سینه استفاده می‌شوند. این ایمپلنت‌ها پوسته‌های ضخیم‌تری دارند که با ماده پرکننده ژل منسجم‌تری پر می‌شوند و مقاومت بیشتری دارند و احتمال پارگی پروتز را به صورت چشم گیری کاهش می دهد.

علائم پارگی پروتز سینه چیست؟

پاره شدن پروتز سینه ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

  • بافت سینه تحریک و متورم می‌شود.
  • ممکن است در بافت سینه عارضه‌هایی چون اسکار اضافی ایجاد شود.

دو مشکل بالا باعث ایجاد عوارض دیگری نیز می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

  • درد
  • تورم
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه‌ها
  • سفت شدن سینه

اگر فردی پس از جراحی و کاشت پروتز سینه با هر یک از علائم زیر مواجه شد، لازم است با جراح خود در میان بگذارد.

در مطلب علت کوچک شدن پروتز سینه به طور کامل در مورد این مساله صحبت کردیم.

پارگی پروتز سینه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص-پارگی-پروتز-سینه

پزشک با تجویز روش های تصویربرداری، مانند MRI یا سونوگرافی پاره شدن یا نشدن پروتز سینه را تشخیص خواهد داد. اگر فردی دچار پارگی خاموش پروتز سینه شود و علائم یا نشانه‌ای نداشته باشد، با استفاده از این تست‌ها مشخص خواهد شد. MRI با تجهیزات مخصوص تصویربرداری از سینه، دقیق‌ترین تستی است که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمال ایجاد خطا در نتیجه تست‌ها نیز وجود دارد. اما پزشکان حرفه‌ای به خوبی سینه‌ای که دچار پارگی شده است را می‌شناسند. بنابراین در صورت مشکوک بودن به پارگی ممکن است تست‌های دیگر یا تکرار عکسبرداری را تجویز کنند.

میزان طول عمر پروتز سینه در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین لازم است معاینات بالینی پستان افرادی که پروتز سینه انجام داده‌اند، به صورت دوره ای توسط پزشک انجام شود. در صورت ایجاد تغییرات جدید در بافت سینه لازم است پزشک اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

یکی از سوالات متداول بیماران این است که آیا ماموگرافی به پروتز پستان آسیب وارد می‌کند که باید در جواب به این سوال بگوییم در صورتی که در پروتز مشکلی از قبل وجود نداشته باشد، معمولا آسیبی در فرآیند ماموگرافی به پروتز وارد نمی‌شود. ولی بهتر است قبل از انجام ماموگرافی این موضوع را با کلینیک در میان بگذارید.

روش‌های درمان پارگی پروتز سینه چیست؟

روش_های-درمان-پارگی-پروتز-سینه-

پزشک پس از تشخیص پارگی گزینه‌های درمان مختلفی را به فرد پیشنهاد می‌کند. برخی از زنان ترجیح می‌دهند پروتز پاره را برداشته یا جایگزین کنند. بهتر است بیماران برای تصمیم گیری در این باره از جراح خود کمک بگیرند. پزشک به آن‌ها کمک خواهد کرد تا جوانب مثبت و منفی گزینه‌های پیشنهادی را بسنجند.

اگر فردی با پارگی پروتز سینه که علائم یا نشانه‌هایی ایجاد کرده است، به پزشک مراجعه کند، احتمالا جراح برداشتن پروتز آسیب دیده را توصیه می‌کند. در صورت تمایل فرد برای کاشت پروتز جدید، جراح معمولا می‌تواند آن را همزمان با جراحی برداشتن پروتز آسیب، پروتز جدید را در بافت بدن قرار دهد. اگر فرد دیگر متقاضی کاشت پروتز سینه نباشد، ممکن است پزشک لیفت پستان که به آن ماستوپکسی می‌گویند یا جراحی اصلاحی دیگری را به او پیشنهاد دهد.

جمع بندی

به طور کلی پروتزهایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسبت به نسل‌های قبلی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل احتمال پارگی پروتز سینه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. پارگی این ایمپلنت‌ها معمولا نگران کننده نیست و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. تنها نکته‌ای که خانم‌ها باید به آن توجه داشته باشند، معاینات منظم است. در صورت تشخیص به موقع می‌توانند پیش از اینکه پارگی تأثیری روی فرم سینه‌ها داشته باشد، اقدامات لازم را انجام دهند.

طبق نتایج حاصل و نظرات بیماران دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین متخصصین و جراحان پستان در تهران محسوب می‌شوند. ایشان به خوبی با کلیه متدهای زیبایی سینه آشنا هستند و می‌توانند به شما در حل مشکلات مورد نظر کمک کنند و در جلسه مشاوره قبل از عمل پروتز پستان یا بررسی پارگی پروتز پستان با علم روز و تجربه سالها جراحی زیبایی و درمانی سینه راهنمای شما باشند. برای رزرو نوبت و دریافت مشاوره زودهنگام، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت اقدام کنید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

دانلود فایل این مقاله

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.