لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

مدت زمان درمان سرطان سینه چقدر است؟

مدت زمان درمان سرطان سینه
0
(0)

مدت زمان درمان سرطان سینه از رایج‌ترین سوالاتی است که بیماران درباره این بیماری می‌پرسند. در واقع، سوال اصلی این است که درمان سرطان پستان چقدر طول می‌کشد؟ پاسخ به این سوال، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. مدت زمان تشخیص سرطان سینه تا زمان تکمیل درمان بیماری و بهبود کامل بیمار، برای هر فرد متفاوت است. برای مثال، نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای، واکنش شخص به داروهای سرطان پستان، میزان پیشرفت بیماری، گرید و استیج سرطان در هنگام تشخیص، بر این موضوع تاثیرگذار هستند.

تجربه پزشک در درمان سرطان پستان نیز بر برنامه‌ریزی درمانی تاثیر خواهد داشت. هر چه تجربه و دانش پزشک معالج بیشتر باشد، مدت زمان درمان سرطان سینه می‌تواند کوتاه‌تر و موثرتر باشد. از این رو، لازم است برای تشخیص بیماری و درمان آن به بهترین پزشک درمانگر سرطان سینه مانند دکتر فرهاد موسی زاده مراجعه نمایید.

برنامه زمانی برای تشخیص و درمان سرطان پستان

مدت زمان درمان سرطان سینه از زمان تشخیص بیماری تا تمام شدن فرایند درمان آغاز می‌شود. این بازه زمانی از یک فرد به فرد دیگر تغییر می‌کند. میانگین زمانی از تشخیص تا جراحی لامپکتومی در حدود 32 روز خواهد بود. اما اگر فرد نیاز به جراحی ماستکتومی داشته باشد، این زمان به 40 روز نیز می‌رسد.

مدت زمان درمان سرطان سینه

شروع درمان تا تکمیل آن بین 3 تا 12 ماه زمان نیاز دارد. البته برای هورمون تراپی ممکن است مدت زمان درمان سرطان به 10 سال نیز برسد. به طور کلی، تایم لاین یا برنامه زمانی درمان این بیماری به قرار زیر است:

مراحل تشخیص وجود بیماری

تشخیص سرطان سینه به مدت 1 تا 3 هفته زمان نیاز دارد. در واقع، اگر در غربالگری سرطان پستان، وجود تومور تشخیص داده شود، پزشک تصویربرداری‌های دقیق‌تر و MRI را درخواست می‌کند. این مساله باعث طولانی‌تر شدن فرایند تشخیص بیماری خواهد شد. البته می‌توانید از تکنسین‌ها بخواهید نوبت شما را جلو بیندازند.

پرتودرمانی پس از لامپکتومی

افرادی که جراحی لامپکتومی انجام می‌دهند، ممکن است به شیمی درمانی و پرتو درمانی یا تنها پرتودرمانی نیاز داشته باشند. بیمارانی که به شیمی درمانی نیاز دارند باید ابتدا مراحل این درمان را تکمیل کرده و سپس پرتودرمانی شوند. درمان شیمی درمانی عموما 3 تا 4 هفته پس از جراحی حفظ پستان (لامپکتومی) انجام می‌گیرد. پس از آن، یعنی حدود 4 تا 6 هفته بعد از شیمی درمانی، بیمار در بازه‌های زمانی مشخص، تحت پرتودرمانی قرار می‌گیرد.

در صورتی که بیمار نیازی به شیمی درمانی بعد از لامپکتومی نداشته باشد، در بازه 4 تا 6 هفته پس از عمل می‌تواند پرتودرمانی سرطان سینه را آغاز نماید. تشخیص این موضوع به عهده پزشک معالج است.

مسلما هر چه این فرایند بیشتر طول بکشد، مدت زمان درمان سرطان سینه نیز طولانی‌تر خواهد بود. لازم است اشاره کنیم که معمولا جراحی ماستکتومی به پرتودرمانی بعد از آن نیازی ندارد.

نمونه برداری از تومور سینه

بیوپسی پستان نیز به مدت زمانی در حدود 2 تا 14 روز نیاز دارد. در این مرحله، پزشک بخشی از بافت تومور را برای انجام آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد. تشخیص نوع سلول‌های تومور (بدخیم یا خوش خیم بودن) و بافت آن‌ها نسبتا زمانبر است. با این حال، می‌توانید از پزشک آزمایشگاه بخواهید که جواب شما را زودتر بدهد.

تصمیم برای شروع درمان

مدت زمان درمان سرطان سینه

پس از تشخیص دقیق بیماری، پزشک باید مشخص کند که اول باید جراحی سرطان سینه انجام گیرد یا شیمی درمانی. گاهی اندازه تومور بزرگ است و گذراندن تعدادی جلسه شیمی درمانی به کوچکتر شدن آن کمک خواهد کرد. این فرایند، از دشواری و شدت تهاجمی بودن جراحی تومور می‌کاهد. البته اگر سرطان پستان از نوع گیرنده استروژن منفی یا HER2 مثبت باشد، این روش مناسب خواهد بود.

فاکتورهای موثر بر مدت زمان درمان سرطان سینه

تخمین مدت زمان درمان سرطان سینه به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

گرید و استیج بیماری

هر چه گرید و استیج بیماری پیشرفته‌تر باشد، مدت زمان درمان سرطان پستان طولانی‌تر خواهد بود. برای افرادی که تا قبل از تشخیص سرطان پستان دوره‌های منظم غربالگری پستان را طی کرده‌اند، بیماری چندان پیشرفته نخواهد بود. اما اگر گرید و استیج بیماری پیشرفته باشد، درمان آن دشوارتر و زمانبرتر می‌شود.

نوع سرطان پستان

انواع سرطان پستان درمان‌های متنوعی را می‌طلبند. برای مثال، سرطان سینه التهابی و سرطان سینه سه گانه منفی می‌توانند درمان‌های مختلفی داشته باشند. درمان برخی سرطان‌ها تنها با جراحی ماستکتومی و شیمی درمانی تکمیل می‌شود. در صورتی که برای برخی دیگر می‌توان از روش‌های درمانی دیگر مانند هورمون تراپی نیز استفاده نمود. هر یک از این درمان‌ها، پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. این موضوع باعث می‌شود تا مدت زمان درمان سرطان سینه افزایش پیدا کند.

حساسیت‌های بیمار

گاهی بیمار نسبت به یک داروی خاص، دچار حساسیت می‌شود. حتی ممکن است یک دارو بر درمان یک بیمار تاثیرگذار نباشد. در چنین شرایطی پزشک باید داروهای مورد استفاده را تغییر دهد. این مساله می‌تواند طول درمان را زمانبرتر کند.

موضعی یا متاستاتیک بودن سرطان پستان

درمان سرطان موضعی می‌تواند ساده‌تر از سرطان سینه متاستاتیک باشد. زیرا گاهی در درمان سرطان موضعی تنها کافی است جراحی سرطان سینه انجام گیرد. البته برخی درمان‌های تکمیلی مانند رادیوتراپی نیز به درمان مطمئن‌تر بیماری کمک خواهد کرد. این در حالی است که در سرطان پستان متاستاتیک، سلول‌های سرطانی در بدن پخش شده و باید از بین بروند. مسلما در چنین شرایطی، درمان بیماری، طولانی مدت‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود. در صورت وجود خطر عود سرطان پستان، درمان‌هایی مانند هورمون تراپی باید به مدت چندین سال ادامه یابد.

مدت زمان درمان سرطان سینه متاستاتیک

مدت زمان درمان سرطان سینه برای استیج‌های 1 تا 3 کوتاه‌تر از سرطان متاستاتیک است. البته این به معنای سادگی درمان نیست. بلکه پیچیدگی درمان این نوع سرطان‌ها کمتر از نوع متاستاتیک آن خواهد بود. در هر حال، عواملی که پیش از این به آن‌ها اشاره شد، تاثیر مستقیمی بر مدت زمان درمان سرطان پستان خواهد گذاشت.

مدت زمان درمان سرطان سینه

در سرطان سینه متاستاتیک، سلول‌های سرطانی به بافت‌های دیگر مانند کبد، ریه‌ها، استخوان‌ها و مغز منتقل می‌شوند. این نوع سرطان عمدتا دارای استیج 4 بوده و درمان بسیار دشواری خواهد داشت. بر همین اساس نیز مدت زمان درمان سرطان سینه متاستاتیک طولانی‌تر خواهد بود. با این حال، اگر زیر نظر یک پزشک متخصص مجرب مانند دکتر فرهاد موسی زاده باشید، می‌توانید به نتایج خوبی دست یابید.

درمان سرطان سینه متاستاتیک شامل دو مرحله حذف سلول‌های سرطانی و جلوگیری از پیشرفت بیماری انجام می‌شود. بسته به نوع سرطان و میزان تهاجمی بودن آن، فرایند درمان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. هر چه تهاجم سرطان بیشتر باشد، مدت زمان درمان سرطان پستان نیز طولانی‌تر خواهد بود.

چگونه می‌توان مدت زمان درمان سرطان سینه را کوتاه‌تر کرد؟

از نظر دکتر فرهاد موسی زاده عوامل متعددی می‌توانند به کاهش مدت زمان درمان سرطان سینه کمک کنند. هر چند پیشگیری از بروز سرطان پستان امکان پذیر نیست، اما تشخیص زودهنگام آن مانع از پیشرفت بیماری خواهد شد. به این ترتیب، انجام غربالگری سرطان پستان نزد یک پزشک ماهر و مجرب اولین گام برای کوتاه کردن مدت زمان مورد نیاز برای درمان سرطان سینه است. زیرا در صورت تشخیص زودهنگام می‌توانید درمان‌های ساده‌تر و کوتاه‌تری را پیگیری کنید.

برای ارتباط با دکتر موسی زاده و دریافت نوبت می‌توانید به قسمت تماس با پزشک یا نوبت دهی مراجعه نمایید.

 

منابع:

https://www.lbbc.org/about-breast-cancer/treatments/breast-cancer-treatment-timeline

https://www.breastinstitutehouston.com/how-long-breast-cancer-takes-to-treat/#:~:text=If%20you’re%20lucky%20and,of%20six%20months%20of%20treatment.

https://www.breastcancercourse.org/treatment-timeline/

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.