لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

علل، انواع و روش‌های درمان عود سرطان سینه

عود سرطان سینه
0
(0)

منظور از عود سرطان سینه چیست؟ این اولین سوالی است که باید پاسخ داده شود. منظور از عود سرطان سینه باقی ماندن برخی از سلولهای سرطانی در حین روند درمان سرطان سینه و رشد مجدد و تشکیل توده سرطانی در مکان قبلی سرطان درمان شده است و با مبحث متاستاز متفاوت است.

به طور کلی، روش‌های درمان سرطان سینه اصلی شامل انجام جراحی ماستکتومی، شیمی درمانی و پرتودرمانی می‌شوند. با این حال، گاهی ممکن است در طول جراحی یا درمان‌های دیگر، سلول‌های سرطانی به صورت منفرد یا جمعی، غیر قابل تشخیص باقی بمانند. این سلول‌ها با گذشت زمان رشد کرده و به توده‌های جدید تبدیل می‌شوند. ظاهر شدن مجدد تومورهای سرطانی را تحت عنوان عود سرطان پستان می‌شناسند.

درمان عود سرطان سینه نسبت به درمان سرطان سینه اصلی پیچیده‌تر خواهد بود. زیرا معمولا این نوع سرطان در حالت پیشرفته تشخیص داده می‌شود. همچنین، نوع سلول‌ها ممکن است تغییر کرده و نسبت به درمان‌های گذشته مقاوم شده باشند. با این حال، این گونه بیماران می‌توانند با مراجعه به یک پزشک پستان مجرب مانند دکتر فرهاد موسی زاده، فرآیند درمانی خود را آغاز نمایند.

آنچه در این مقاله می‌­خوانید:

فهرست محتوا نمایش

عود سرطان سینه یعنی چه؟

عود سرطان سینه به نوعی از سرطان سینه اشاره دارد که مدتی پس از درمان بیماری اصلی، مجددا بروز می‌کند. به طور کلی، در بازه زمانی که بیمار دوران بهبودی خود را پشت سر می‌گذارد، وجود سرطان قابل تشخیص نیست. در نتیجه رشد سلول‌های باقی مانده از سرطان سینه اولیه می‌تواند منجر به عود سرطان پستان گردد.

هنگامی که شخص دچار سرطان پستان می‌شود، از طریق روش‌های ماستکتومی، شیمی درمانی و پرتودرمانی تحت درمان قرار می‌گیرد. با این حال، ممکن است در طول آزمایش‌های پس از درمان، برخی سلول‌های سرطانی در ناحیه پستان باقی بمانند. زیرا در حال حاضر، تست‌های تشخیص سرطان حساسیت کافی را ندارند. در نتیجه ممکن است برای شناسایی کردن سلول‌های سرطانی منفرد یا گروه‌های کوچک سلولی خطا داشته باشند. همین موضوع باعث می‌شود تا سلول‌های به جای مانده در ناحیه تحت درمان، با گذشت زمان مجددا رشد کنند. رشد این سلول‌ها در نهایت منجر به بروز توده‌های بدخیم جدید خواهد شد.

عود سرطان سینه یعنی چه؟

تشکیل توده‌های سرطانی و تکثیر آن‌ها بیانگر عود سرطان سینه است. این فرآیند حتی می‌تواند در اثر باقی ماندن تنها یک سلول سرطانی در محل به وجود آید. دقت کنید که عود این سرطان زنانه می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها پس از درمان بیماری اولیه رخ دهد.

از انواع مختلف سرطان سینه می‌توان به عود سرطان سینه موضعی، سرطان سینه منطقه‌ای و عود سرطان سینه متاستاتیک اشاره کرد. هر یک از این موارد، ویژگی‌های خاص خود را دارند که در قسمتی از این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

چه عواملی باعث افزایش ریسک عود سرطان سینه می‌شود؟

همانند عوامل خطری که می‌توانند منجر به بروز سرطان سینه اولیه شوند، فاکتورهای خطر متعددی نیز برای عود سرطان پستان وجود دارند. در ادامه به تشریح عوامل خطر و علت عود سرطان سینه اشاره خواهیم کرد.

1- سن فرد

معمولا افرادی که در سنین زیر ۳۵ سالگی سرطان سینه را تجربه می‌کنند، بیش از دیگران در معرض عود سرطان هستند. بنابراین سن را می‌توان یک فاکتور خطر مهم در علت یابی عود سرطان پستان در نظر گرفت.

2- مرحله سرطان

اینکه سرطان سینه در چه مرحله‌ای تشخیص داده شود، ارتباط مستقیمی با عود سرطان سینه خواهد داشت. به طور کلی، عوامل متعددی می‌توانند مرحله سرطان سینه را تعیین نمایند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • اندازه تومور
  • گرید سرطان
  • گسترش سرطان به غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن

در واقع درجه سرطان نشانگر میزان تغییرات سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های سالم خواهد بود. به این معنا که یک سلول سرطانی چقدر نسبت به سلول سالم، غیر طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

3- نوع سرطان سینه

انواع سرطان سینه در گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند. برخی از انواع سرطان‌ها تهاجمی‌تر و خطرناک‌تر از بقیه هستند. همین موضوع باعث می‌شود تا خطر عود سرطان پستان برای سرطان‌های تهاجمی‌تر بیشتر از دیگران باشد. بنابراین، نوع سرطان پستان می‌تواند یک علت عود سرطان سینه به حساب آید. سرطان سینه التهابی و سرطان سینه سه گانه منفی از جمله این موارد به حساب می‌آیند.

البته لازم است یادآوری کنیم که مراجعه به یک پزشک مجرب و ماهر می‌تواند یک درمان کامل را برای بیماران در بر داشته باشد. بنابراین، خطر عود سرطان سینه تنها یک احتمال است که باید آن را در نظر گرفت. به این معنا که این حالت ممکن است هیچ گاه رخ ندهد.

عود سرطان سینه چقدر شایع است؟

بسته به علت عود سرطان سینه و نوع آن، درصد شیوع این بیماری متفاوت خواهد بود. همچنین، بر اساس برنامه درمان سرطان سینه اولیه، احتمال بازگشت بیماری متغیر است. این موضوع به طور خاص برای جراحی‌های لامپکتومی و ماستکتومی مشهود است. در ادامه به جزییات مربوط به شیوع عود سرطان پستان می‌پردازیم.

عود سرطان سینه در درمان با لامپکتومی

عود موضعی سرطان سینه عمدتا در ۵ سال اول پس از لامپکتومی رخ می‌دهند. برای پیشگیری از عود سرطان سینه در این گونه بیماران، انجام پرتودرمانی، یک اقدام مناسب به حساب می‌آید. به همین دلیل نیز پزشکان معمولا درمان ترکیبی شامل لامپکتومی و پرتودرمانی را برای بیمار در نظر می‌گیرند. برای افرادی که با این فرایند تحت درمان سرطان سینه قرار دارند، احتمال عود سرطان پستان در 10 سال اول، بین 3 تا 15 درصد خواهد بود.

برای کاهش میزان این احتمال، می‌توان روش‌های دیگر را نیز به صورت ترکیبی با درمان‌های یاد شده اجرا نمود. روش‌های درمانی اضافی بر اساس فاکتورهایی نظیر ژنتیک فرد تعیین می‌گردد. هر چه درمان‌ها کامل‌تر باشند، بازده آن‌ها بیشتر بوده و خطر عود سرطان سینه کاهش پیدا می‌کند.

عود سرطان سینه در درمان با ماستکتومی

در درمان سرطان سینه با ماستکتومی، میزان شیوع عود متفاوت است. در واقع، میزان پیشرفت بیماری اولیه تاثیر بسزایی بر احتمال شیوع عود پستان خواهد داشت.

گاهی سرطان پستان اولیه در هنگام تشخیص، به غدد لنفاوی زیر بغل نفوذ نکرده است. در چنین شرایطی فرد با احتمال 6 درصد ممکن است به عود سرطان پستان دچار گردد. اما اگر غدد لنفاوی زیر بغل نیز با سرطان درگیر شده باشند، این احتمال به 25 درصد خواهد رسید. البته با در نظر گرفتن یک برنامه درمانی ترکیبی شامل ماستکتومی و پرتودرمانی، می‌توان این احتمال را به 6 درصد کاهش داد.

علت عود سرطان سینه چیست؟

در درمان سرطان سینه استفاده از روش‌های متعدد مانند جراحی ماستکتومی، لامپکتومی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی امری رایج است. گاهی این درمان‌ها سلول‌های سرطانی را به شدت ضعیف و تعداد آن‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. با این حال، ممکن است تعدادی از سلول‌های تومور باقی بمانند.

تعداد این سلول‌ها معمولا آنقدر کم است که تست‌ها و آزمایش‌ها نمی‌توانند وجود آن‌ها را تشخیص دهند. در نتیجه، سلول‌هایی که در حال حاضر ضعیف و تعداد آن‌ها بسیار کم است، با گذشت زمان قدرت بیشتری پیدا می‌کنند. رشد و تکثیر بیش از حد این سلول‌ها در نهایت منجر به تشکیل تومورهای بدخیم جدید خواهد شد. این موضوع علت بروز سرطان سینه به حساب می‌آید.

موضوع دیگری که می‌تواند علت عود سرطان سینه باشد، حرکت سلول‌های سرطانی به بافت‌های مجاور است. در واقع، گاهی سلول‌های سرطان سینه اولیه، قبل از عمل جراحی به غدد لنفاوی و بافت‌های مجاور مهاجرت کرده‌اند. حتی وجود سلول‌های سرطان سینه در گردش خون نیز دور از انتظار نیست. این مساله باعث می‌شود که حتی با وجود جراحی و برداشتن تومور سرطانی نیز تعدادی از سلول‌ها در بدن باقی بمانند. رشد مجدد این سلول‌ها در نهایت منجر به عود سرطان خواهد شد.

علائم عود سرطان سینه شامل چه مواردی می‌شود؟

 

علائم عود سرطان سینه

اینکه عود سرطان پستان و رشد مجدد تومورها در چه ناحیه‌ای اتفاق افتد، علائم عود سرطان سینه را تغییر می‌دهد. در واقع، بسته به اینکه نوع سرطان سینه چگونه باشد، بیمار می‌تواند علائم متعددی را تجربه کند. برخی از رایج‌ترین انواع علائم عود سرطان سینه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تشکیل توده یا احساس برآمدگی در زیر یا روی سینه
  • ایجاد تغییراتی مانند صاف شدن یا بروز ترشحات در نوک پستان
  • متورم شدن پوست پستان در ناحیه نزدیک به محل لامپکتومی
  • سفت شدن غیرمعمول بافت پستان
  • افزایش ضخامت در نزدیکی اسکار جراحی یا روی آن
  • احساس درد مزمن در ناحیه قفسه سینه
  • ایجاد مشکل در فرو دادن یا بلعیدن غذا
  • تورم، درد و بی‌حسی در یک شانه یا بازو
  • ایجاد تورم در غدد لنفاوی زیر بغل، قفسه سینه و استخوان ترقوه
  • سرفه خشک و مزمن
  • احساس خستگی مفرط
  • ضعف بینایی
  • احساس سردرد شدید، سرگیجه و از دست دادن تعادل
  • تشنج

هر یک از علائم عود سرطان سینه که در بالا ذکر شد می‌توانند در فرد مبتلا بروز کنند. برای تشخیص دقیق سرطان سینه و بررسی علت آن لازم است به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. مشخص کردن نوع عود سرطان پستان و علت آن، اصلی‌ترین مساله در برنامه‌ریزی برای درمان این اختلال خواهد بود.

تشخیص عود سرطان سینه چگونه انجام می‌گیرد؟

برای تشخیص عود سرطان سینه، مراجعه به یک پزشک متخصص و مجرب الزامی است. معمولا در معاینات فیزیکی، وضعیت سلامت سینه‌ها تا حدی مشخص خواهد شد. با این حال، در صورت تشخیص توده‌های جدید، انجام تصویربرداری‌های تخصصی ضرورت پیدا خواهد کرد.

پزشک متخصص برای تشخیص دقیق‌تر عود سرطان پستان، یکی از روش‌های تصویربرداری زیر را تجویز خواهد کرد:

  • ماموگرافی
  • سونوگرافی
  • ام آر آی (MRI)
  • سی تی اسکن
  • پت اسکن (PET Scan)

تشخیص عود سرطان سینه

علاوه بر روش‌های تصویربرداری، ممکن است پزشک انجام آزمایش خون را برای نشانگرهای تومور سرطانی یا همان پروتئین‌ها تجویز نماید. در مواردی که نتیجه حاصل از تصویربرداری‌ها، بیانگر وجود توده بدخیم باشد، بیوپسی پستان نیز باید انجام گیرد. این مرحله به تایید نهایی نتایج حاصل از تصویربرداری‌ها و آزمایش‌ها کمک خواهد کرد.

برای درمان عود سرطان سینه چه باید کرد؟

درمان عود سرطان سینه بر اساس نوع آن تعیین می‌گردد. با این حال، روش‌های کلی که برای درمان این اختلالات و بیماری به کار می‌روند را در ادامه معرفی می‌کنیم.

جراحی ماستکتومی

اصلی‌ترین مرحله برای درمان عود سرطان سینه انجام جراحی ماستکتومی است. در حین جراحی ماستکتومی، یک یا هر دو سینه به طور کامل برداشته می‌شوند. ممکن است در حین جراحی ماستکتومی برخی از غدد لنفاوی نیز خارج گردند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی روش دیگری برای درمان عود سرطان سینه به حساب می‌آید. داروهای شیمی درمانی در گردش خون وارد شده و سلول‌های سرطانی را از بین خواهند برد.

هورمون درمانی

برخی از انواع سرطان سینه با ترشح استروژن پیشرفت می‌کنند. برای پیشگیری از این مساله، روش هورمون درمانی به کار می‌رود. در این روش درمانی با مصرف داروهایی مانند تاموکسیفن، میزان ترشح استروژن مدیریت می‌گردد.

ایمونوتراپی

یکی از روش‌های مفید و مدرن برای درمان عود سرطان سینه، روش ایمونوتراپی نامیده می‌شود. در این روش، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌گردد. در نتیجه با شناسایی سلول‌های سرطانی و از بین بردن آن‌ها از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل می‌آید.

پرتو درمانی

پرتو درمانی یکی از روش‌های رایج برای درمان انواع سرطان سینه و عود سرطان پستان به حساب می‌آید. طی این روش، پرتوهای پر انرژی اشعه ایکس به سلول‌های سرطانی تابانیده می‌شوند. در نتیجه، سلول‌ها آسیب دیده و از بین خواهند رفت. معمولا پرتو درمانی در ترکیب با انواع روش‌های درمانی سرطان سینه به کار می‌روند.

درمان هدفمند یا پادتن درمانی سرطان سینه

در روش درمان هدفمند، ژن‌ها یا پروتئین‌های سلول‌های سرطانی مورد هدف قرار می‌گیرد. در این روش درمانی، تولید برخی ژن‌ها یا پروتئین‌ها مختل می‌گردد. همچنین ممکن است سیگنال دهی رشد سلول‌های سرطانی از بین رفته و تکثیر آن‌ها متوقف شود. روش پادتن درمانی نیز یکی از روش‌های مدرن و موثر در بحث درمان سرطان سینه یا سرطان پستان اصلی به حساب می‌آید.

عوارض عود سرطان سینه شامل چه مواردی است؟

درمان عود سرطان سینه نسبت به سرطان سینه اولیه، پیچیده‌تر و گاه دشوارتر خواهد بود. زیرا در بسیاری از موارد استفاده از روش‌های درمانی سابق، برای درمان عود سرطان پستان موثر واقع نمی‌شود. برای مثال، تومورهایی که در مرحله دوم رشد می‌کنند، مقاومت بیشتری در برابر داروهای شیمی درمانی خواهند داشت. به این ترتیب برنامه‌ریزی یک مسیر درمانی مناسب‌تر برای بیمار الزامی خواهد بود. در نظر داشته باشید که این گونه درمان‌های پیچیده را تنها پزشکان متخصص و مجرب می‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

گاهی ممکن است بیماری سرطان سینه بازگشتی به قسمت‌های دیگر بدن نیز گسترش پیدا کرده باشد. در چنین مواردی نیز بیماری می‌تواند درمان‌پذیر باشد. با این حال، درمان سرطان سینه در این حالت، ممکن است زمان‌بر و پیچیده‌تر باشد.

در طول درمان عود سرطان پستان، احساس ترس، افسردگی، استرس و اضطراب امری طبیعی خواهد بود. به همین دلیل، معمولا پزشکان دلسوز به افراد توصیه می‌کنند تا به یک مشاور سلامت روان مراجعه کنند.

چگونه می‌توان از عود سرطان سینه جلوگیری کرد؟

عود سرطان سینه یک فرایند ناخودآگاه و ناآگاهانه است. بنابراین نمی‌توان کسی یا چیزی را برای بروز آن مقصر دانست. با این حال، می‌توان با انجام برخی اقدامات، از عود مجدد بیماری پیشگیری نمود.

برای مثال، مصرف برخی داروها می‌تواند خطر عود سرطان سینه را به حداقل برساند. این موضوع برای افرادی که در مراحل اولیه سرطان پستان قرار دارند، بسیار موثر خواهد بود. استفاده از درمان‌های هورمونی مانند تاموکسیفن یا مهارکننده‌های آروماتوز نیز میزان ترشح استروژن را کنترل خواهد کرد. این حالت به ایمن‌سازی افرادی که به سرطان سینه گیرنده استروژن مبتلا هستند، کمک خواهد کرد. شیمی درمانی نیز یکی از روش‌های موثر برای پیشگیری از عود سرطان پستان محسوب می‌شود.

انجام غربالگری سرطان پستان یکی دیگر از روش‌های موثر در این زمینه است. در واقع، تشخیص زودهنگام سرطان پستان درمان آن را تسهیل می‌کند. مسلما انجام خودآزمایی یا غربالگری سرطان سینه، زیر نظر پزشک متخصص به این امر کمک خواهد کرد. تشخیص تغییرات جدید در بافت پستان در حین معاینات فیزیکی، گام اول در تشخیص زود هنگام عود سرطان سینه خواهد بود.

انواع عود سرطان سینه کدامند؟

عود سرطان پستان انواع متفاوتی دارد. انواع عود سرطان پستان علائم مختلفی را نیز نشان می‌دهند. از سوی دیگر، برای درمان هر یک از آن‌ها از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده نمود. در ادامه به معرفی انواع عود سرطان سینه می‌پردازیم.

1- عود موضعی سرطان سینه

عود موضعی سرطان سینه از انواع رایج این نوع بیماری به حساب می‌آید. در این نوع سرطان بازگشتی سینه، توده در همان سینه یا در جای زخم جراحی اولیه ایجاد می‌گردد.

علائم عود موضعی سرطان پستان

علائم عود موضعی تقریبا با نشانه‌های کارسینوم مجرای مهاجم مشابهت دارد. برخی از مهم‌ترین علائم عود موضعی سرطان سینه عبارتند از:

  • شکل‌گیری یک توده جدید در سینه و دیواره قفسه سینه
  • سفت شدن ناحیه‌ای از سینه به صورت غیرعادی
  • ایجاد تورم در تمام یا بخشی از سینه
  • مشاهده قرمزی پوست یا تحریک آن در نواحی مشخصی از سینه
  • ایجاد تغییر در نوک سینه مانند صاف شدن آن
  • تورم یا کشیدگی در نزدیکی محل جراحی سرطان سینه
  • ضخیم شدن اسکارهای حاصل از جراحی سرطان پستان اولیه

لازم است به این نکته اشاره کنیم که معمولا تا مدتی پس از انجام جراحی سرطان سینه، پرتودرمانی و قرمزی طبیعی است. اما اگر شدت ورم و قرمزی پوست تغییر کرد، این مساله را حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

گاهی افراد جراحی ماستکتومی و بازسازی پستان را به طور همزمان انجام می‌دهند. در چنین شرایطی، وجود برخی سلول‌های چربی مرده یا تجمع بافت اسکار طبیعی است. این توده‌ها معمولا بدخیم نبوده و تشکیل آن‌ها دور از انتظار نیست. با این حال، اگر توده جدید در سینه شما تشکیل شده است، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید.

تشخیص عود موضعی سرطان سینه

برای تشخیص عود سرطان سینه در حالت موضعی، روش‌های متعددی استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • معاینه فیزیکی پستان
  • انجام سونوگرافی و ماموگرافی
  • بیوپسی پستان
  • ام آر آی سینه

مرحله بندی عود سرطان سینه موضعی

بر اساس ویژگی‌های سلول‌های سرطانی می‌توان مرحله عود موضعی سرطان سینه را تعیین نمود. مواردی مانند بزرگی سلول‌های سرطانی و اینکه آیا گیرنده‌های هورمونی دارند یا خیر از مهم‌ترین مشخصه‌ها هستند. تشخیص دقیق مرحله عود سرطان پستان موضعی، شدت بیماری را تعیین می‌کند. در نتیجه انتخاب گزینه‌های درمانی با دقت بیشتری انجام می‌گیرد.

حتی گاهی بررسی دقیق سلول‌های سرطانی بازگشتی نشان می‌دهد که این سلول‌ها ویژگی‌های متفاوتی با سلول‌های سرطان اصلی دارند. به طوری که برای مثال ممکن است سلول‌های سرطان اصلی گیرنده هورمونی منفی باشند. در صورتی که سلول‌های عود موضعی سرطان سینه، گیرنده هورمونی مثبت هستند. بیوپسی پستان در چنین حالت‌هایی می‌تواند راهگشا باشد.

از جمله مشخصه‌های تومور که در گزارش آسیب شناسی مورد توجه قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • نکروز تومور
  • تهاجم لنفاوی عروقی
  • وضعیت غدد لنفاوی
  • اندازه تومور سینه
  • تشخیص درجه سرطان
  • وضعیت گیرنده هورمونی
  • تعیین وضعیت HER2
  • سرعت رشد سلول‌های سرطانی

درمان عود سرطان سینه موضعی

روش‌های رایجی که برای درمان عود موضعی سرطان سینه به کار می‌روند شامل موارد زیر هستند:

  • پرتو درمانی
  • عمل جراحی
  • هورمون تراپی در مواردی که سرطان سینه گیرنده هورمونی مثبت باشد
  • شیمی درمانی
  • پادتن درمانی یا درمان هدفمند
  • ایمونوتراپی برای سرطان سه گانه منفی

در نظر گرفتن ملاحظات درمانی در مرحله قبل (سرطان اصلی) به یک برنامه‌ریزی درمانی دقیق کمک خواهد کرد. برای مثال، در صورتی که بیمار در درمان سرطان اصلی، تحت جراحی لامپکتومی قرار گرفته باشد، در این مرحله احتمالا جراحی ماستکتومی مناسب‌تر خواهد بود. زیرا معمولا جراحی لامپکتومی مجدد توصیه نمی‌شود.

اما در صورتی که در مرحله اول از جراحی ماستکتومی استفاده شده باشد، برای درمان عود سرطان سینه حذف تومور با جراحی ماستکتومی انجام می‌گیرد.

تصمیم‌گیری درباره پرتودرمانی موضعی سرطان سینه به عهده پزشک معالج است. تجربه و دانش پزشک در این زمینه نقشی تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

از نظر دکتر فرهاد موسی زاده در مواردی که ترکیبی از روش‌های درمانی شامل شیمی درمانی، هورمون درمانی، پادتن درمانی و رادیوتراپی برای بیمار به کار می‌رود، سازگاری داروها با یکدیگر اهمیت دارد. تشخیص اینکه کدام دارو برای بیمار مناسب‌تر است، به عهده پزشک معالج شما خواهد بود.

2- عود منطقه‌ای سرطان سینه

هنگامی که عود سرطان سینه در غدد لنفاوی استخوان ترقوه یا ناحیه زیر بغل رخ دهد، آن را عود منطقه‌ای سرطان سینه می‌نامند. در این حالت، تومورهای بدخیم در نزدیکی محل تشخیص سرطان اولیه یا در دیواره قفسه سینه و یا در پوست سینه تشکیل می‌گردند.

علائم عود سرطان سینه منطقه‌ای

برخی از مهم‌ترین علائم عود سرطان سینه منطقه‌ای عبارتند از:

  • احساس درد تورم یا بی‌حسی در یک شانه یا بازو
  • درد شدید و مداوم در قفس سینه
  • تشکیل یک توده جدید یا ورم در غدد لنفاوی زیر بازو نزدیک استخوان سینه یا بالای استخوان ترقوه

تشخیص غدد منطقه سرطان سینه

برای تشخیص سرطان سینه منطقه‌ای از همان روش‌های معمول مربوط به تشخیص سرطان پستان استفاده می‌شود. معاینه فیزیکی پستان، ماموگرافی، سونوگرافی،‌ام آر آی سینه و بیوپسی پستان، از مهم‌ترین این روش‌ها به حساب می‌آیند.

مرحله‌بندی عود منطقه­ای سرطان سینه

عود منطقه‌ای سرطان سینه معمولا به عنوان حالت پیشرفته عود موضعی در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل معمولا این نوع سرطان را سرطان پستان مرحله سه نیز می‌نامند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مشخصه‌های عود منطقه‌ای سرطان سینه نیز می‌توانند با مشخصه‌های سرطان پستان اصلی متفاوت باشند. به همین دلیل انجام آزمایش‌های بیشتر برای تشخیص ویژگی‌های سلول‌های سرطانی، امری ضروری تلقی می‌شود. برای این نوع نیز مانند آنچه برای عود موضعی توضیح داده شد، گزارش آسیب شناسی، اطلاعات جامعی در اختیار پزشک قرار خواهد داد.

درمان عود منطقه‌ای سرطان سینه

روش‌های درمانی به کار برده شده برای عود سرطان سینه از نوع منطقه‌ای نیز شامل عمل جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، هورمون تراپی و پادتن درمانی خواهد بود. در این حالت نیز معمولا ملاحظات درمانی سرطان پستان اصلی در نظر گرفته می‌شود. این موضوع کمک می‌کند تا بهترین برنامه‌ریزی درمانی برای درمان عود منطقه‌ای سرطان سینه در نظر گرفته شود.

3- عود متاستاتیک سرطان سینه

عود متاستاتیک سرطان سینه را تحت عنوان عود دور سرطان پستان نیز می‌شناسند. این نوع از عود سرطان سینه به معنای رشد تومور در نواحی دور از پستان است. در این گونه بیماران، تومورهای جدید در بافت‌هایی مانند کبد، تومور مغزی و استخوان‌ها ایجاد می‌گردند.

درمان این نوع، کمی دشوارتر و زمانبرتر خواهد بود. با این حال، اگر تحت نظر یک پزشک متخصص ماهر و مجرب قرار گیرید، می‌توانید به تکمیل درمان مطمئن‌تر باشید.

مراقبت‌های پس از درمان سرطان سینه موضعی و منطقه‌ای چگونه است؟

درمان عود سرطان سینه نسبت به سرطان اصلی پیچیده‌تر است. در نتیجه، عوارض ناشی از این نوع درمان‌ها نیز بیشتر خواهد بود. برای مثال، افرادی که تحت درمان سرطان سینه قرار گرفته‌اند، با افزایش سن بیماری‌های زیر را تجربه خواهند کرد:

  • فشار خون
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • بیماری پوکی استخوان

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌هایی که باید پس از درمان عود موضعی یا منطقه‌ای سرطان پستان انجام گیرد، غربالگری است. در واقع، بازماندگان سرطان سینه باید به طور منظم توسط یک پزشک متخصص و مجرب مورد معاینه قرار گیرند.

رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام چکاپ‌های سلامت به صورت دوره‌ای و منظم، از اصول مهمی هستند که پس از درمان عود سرطان سینه باید رعایت شوند. برای آگاهی از مراقبت‌های بعد از درمان عود سرطان سینه می‌توانید با دکتر فرهاد موسی زاده در ارتباط باشید.

 

منابع:

  1. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/8328-breast-cancer-recurrence
  2. https://www.breastcancer.org/types/recurrent
  3. https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/treatment/treatment-of-breast-cancer-by-stage/treatment-of-recurrent-breast-cancer.html
  4. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/recurrent-breast-cancer/diagnosis-treatment/drc-20377141

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.