لنف نود ری اکتیو چیست؟

بدن انسان همیشه در تماس با عوامل بیماریزای ویروسی و باکتریایی می باشد که این عوامل بیماری زا سبب ایجاد تورم در گره های لنفاوی بدن می شوند. لنف نود ری اکتیو در واقع گره های لنفاوی متورم شده ای هستند که به صورت واکنشی به این عوامل بیماریزا ایجاد شده اند. این وضعیت را لنفادنوپاتی نیز می گویند.

در بدن انسان ، شبکه ای از گره های لنفاوی لوبیا شکل وجود دارد. این شبکه گره های لنفاوی در سر، گردن، زیر بغل، سینه و شکم متراکم تر هستند. این گره ها بخشی از سیستم لنفاوی بدن هستند که وظیفه حفظ ایمنی بدن را به عهده دارند. شبکه لنفاوی بدن باعث جلوگیری از انتشار عوامل بیماریزا در سراسر بدن می شود.

زمانی که پزشک یک بیمار را از نظر وجود توده ها یا نواحی متورم شده مختلف معاینه می کند، ممکن است از اصطلاح لنف نود ری اکتیو استفاده کند. در زمانی که از بیوپسی برای نمونه برداری از توده ها استفاده می شود ، ممکن است این توده ها به عنوان گره های واکنشی لنفاوی شناخته شوند. این به آن معناست که بدن بیمار در حال مبارزه با یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است. اگر پاسخ سوال خود را در ادمه این مقاله نیافتید شاید دو مقاله زیر بتواند به شما کمک کند:

غدد یا گره های لنفاوی نگهبان چیست؟

روش های درمان لنف ادم یا ورم لنفاوی دست  پس از سرطان پستان

در ادامه درباره لنف نود ری اکتیو خواهید خواند:

علائم لنف نود ری اکتیو

علائم-لنف-نود-ری-اکتیو

گره های لنفاوی در بدن به آسانی قابل لمس و تشخیص نیستند. این گره ها زمانی قابل تشخیص با دست هستند که در اثر ابتلا به یک عفونت دچار تورم و یا واکنش شده باشند. ممکن است این گره های ورم کرده لوبیا مانند را بتوان در اطراف ناحیه گردن و زیر بغل احساس کرد. لنف نود ری اکتیو در قسمت های مختلف بدن ممکن است مشاهده شود.

علاوه بر متورم شدن، ممکن است بر اثر لمس گره های لنفاوی مواردی مانند حساسیت ، درد و گرما نیز احساس کنید. بسته به علت ایجاد کننده لنف نود ری اکتیو ، بیمار ممکن است علائم مختلفی را تجربه کند. به عنوان مثال، اگر گره های لنفاوی در اثر واکنش به عفونت های دستگاه تنفسی متورم شده باشند ، علائمی مانند آبریزیش بینی ، ورم گلو و یا تب مشاهده می شوند.

دلایل ایجاد لنف نود ری اکتیو

وجود لنف نود ری اکتیو به این معناست که بدن شما در حال مبارزه سخت با عفونت ها برای محافظت از شماست. مایع لنفی که مایعی سرشار از گلبول های سفید است در گره های لنفاوی به منظور به دام انداختن باکتری ها ، ویروس ها و سایر پاتوژن های خطرناک در بدن ایجاد می شود. این مایع کمک می کند عفونت در سراسر بدن بخش نشود.

لنف نود ری اکتیو گاهی ممکن است بر اثر بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس ایجاد شود. بیماری خود ایمنی حالتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به مبارزه با بافت های داخلی بدن می پردازد.

علاوه بر این، کودکان ممکن است در اولین مواجهه با عوامل عفونت زا گاهی دچار تورم گره های لنفاوی شوند. برخی از عفونت های ویروسی یا باکتریایی رایج که ممکن است سبب ایجاد لنف نود ری اکتیو شوند عبارتند از:

• عفونت گوش
  • عفونت دندان و لثه
  • عفونت گلو
  • عفونت پوستی بر اثر زخم
  • مونو نوکلئوز عفونی
  • ویروس HIV یا ایدز

دلایل دیگر تورم واکنشی گره های لنفاوی عبارتند از:

• عفونت های ویروسی مقاربتی
  • توکسوپلاسموز
  • لوپوس
  • واکنش به برخی از داروهای ضد تشنج و پیشگیری از مالاریا
  • سرخک

دلایل-ایجاد-لنف-نود-ری-اکتیو

محل ایجاد لنف نود ری اکتیو می تواند به شناسایی دلیل ایجاد آن کمک کند. به عنوان مثال، گره های لنفاوی متورم در ناحیه گردن نشان دهنده عفونت های سیستم تنفسی در بیمار است. عفونت دندان و لثه می توانند سبب ایجاد تورم در گره های لنفاوی ناحیه فک شود. همچنین بیماری های خود ایمنی و ایدز می توانند باعث ایجاد لنف نود ری اکتیو در تمامی قسمت های بدن شوند.

سرطان پستان به ندرت باعث ایجاد لنف نود ری اکتیو می شود. با این حال سرطان لنفوم یا سرطان خون می توانند از علل ایجاد تورم در گره های لنفاوی بدن باشند. هر چند گره های لنفاوی در بدن می توانند نشان دهنده متاستاز و گسترش سرطان های دیگر مانند سرطان پستان به گره های لنفاوی باشند.

اگر احساس کردید گره های لنفاوی شما ناگهانی و بدون دلیل دچار متورم شده اند ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

لنف نود ری اکتیو چگونه تشخیص داده می شود؟

لنف-نود-ری-اکتیو-چگونه-تشخیص-داده-می-شود؟

لنف نود ری اکتیو معمولاً یک علامت شایع وجود عفونت در بدن بیمار است. بنابراین، پزشک شما درباره سایر علائم دیگر در بدن شما سؤال می کند و علائم حیاتی بدن تان را کنترل می کند. علاوه بر این ممکن است پزشک گره های لنفاوی ناحیه گردن و سایر نواحی را لمس کند تا از میزان دردناک بودن و حساس شدن آن ها اطمینان حاصل کند.

بسته به علائم بیمار و تشخیص های اولیه، پزشک ممکن است آزمایشات تکمیلی مانند آزمایش خون و اسکن MRI را برای بررسی دقیق تر شرایط بیمار تجویز کند. بیوپسی (نمونه برداری آزمایشگاهی) از گره لنفاوی یکی دیگر از آزمایش های رایج در زمان ایجاد لنف نود ری اکتیو است. در بیوپسی با استفاده از یک نیدل (سوزن) آزمایشگاهی مخصوص، بافتی کوچک از گره لنفاوی خارج شده و برای تشخیص وجود احتمال سرطان مورد آزمایش قرار می گیرد. آزمایش گره های لنفاوی می تواند به پزشک در خصوص تشخیص میزان پیشرفت سرطان در بخش های مختلف بدن کمک کند.

استیج سرطان پستان مشخص کننده راه درمان بیماری است. معمولا در درجات بالای سرطان، از ماستکتومی برای درمان بیماری استفاده می‌شود.

روش درمان لنف نود ری اکتیو

لنف نود ری اکتیو یا گره های لنفاوی متورم شده به درمان خاصی احتیاج ندارند. با اتمام دوره بیماری و نقاهت در برخی عفونت های ویروسی خفیف، تورم گره های لنفاوی نیز از بین می رود. باید به این نکته توجه کرد که عفونت های ویروسی با استفاده از آنتی بیوتیک از بین نمی روند. به منظور کاهش درد در نقاط حساس و متورم غدد لنفاوی در گردن کارهای زیر را می توانید انجام دهید:

• قرار دادن کمپرس آب گرم در محل تورم
  • استفاده از داروهای مسکن رایج ( مانند استامینوفن )
  • استراحت و نوشیدن مایعات فراوان

سایر عفونت ها مانند عفونت های باکتریایی با مصرف داروهای آنتی بیوتیک به مرور زمان درمان می شوند. اگر بیمار با مشکلاتی از قبیل بیماری های خود ایمنی یا سرطان مواجه باشد ، اتخاذ راهکارهای درمانی مختص این بیماری ها می تواند لنف نود ری اکتیو را درمان کند و یا از شدت آن کم کند.

جمع بندی

وجود لنف نود ری اکتیو  (تورم گره های لنفاوی) نشان دهنده فعالیت بدن در مبارزه با عفونت هاست. به مرور زمان و با تکمیل روند بهبودی بیماری، تورم گره های لنفاوی نیز از بین می رود. اگر پس از اتمام روند بهبودی بیماری گره های لنفاوی همچنان متورم بمانند ، بیمار باید با پزشک خود تماس بگیرید. در صورتی که در بدن خود با سفتی یا ناحیه ای توده مانند در سینه ها ، گردن ، زیر بغل و سایر نقاط بدن مواجه شدید می توانید با کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده ، متخصص  جراحی لاپاروسکوپی تماس بگیرید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

منبع

8 دیدگاه دربارهٔ «لنف نود ری اکتیو چیست؟»

1. پیمان معتمدیان

سلام بنده سونوگرافی لنفو انجام دادم که لنف توده‌ای reactiveدر نواحی اینگونیال دو طرف و اگزیلا دو طرف زنجیره jugular مشاهده شده که suspiciousبه ابعاد ۱۴×۹میلیمتر است
    پیشنهاد نمونه برداری شدهایا خطرناک است؟

1. دکتر فرهاد موسی زاده
      دکتر فرهاد موسی زاده

سلام وقت بخیر برای تشخیص نهایی که آیا خظرناک است یا خیر باید منتظر جواب نمونه برداری باشید

2. سلام وقت بخیر

3. سلام من بعد از یک سال مشکل در دندان عقل،در سه ماه آخر متوجه تورم غده لنفاوی در ناحیه چپ گردنم شدم،،دندان عقلم را جراحی کردم ولی دندونپزشک گفتند این تورم ربطی به عفونت دندان نمیتواند داشته باشد.سونو گرافی انجام دادم و غده لنفاوی دارای مرکز اموژن و حاشیه صاف و نمای ری اکتیو با ابعاد ۲۰/۵در۶میلی متر در لولb(در قسمت تحتانی زنجیره خلفی گردن در سمت چپ)تشخیص داده شد و گفتند نیازی به آزمایش نیست ولی کمی درد و گرفتگی در سمت چپ شانه و کشیدگی گردن دارم.با پزشک مشورت کردم و به مدت دو هفته سفالکسین ۵۰۰،تجویز شد.ولی بنا به وسواسم تمام مدت با این تورم بازی میکنم و چک میکنم کوچک تر یا بزرگ‌تر شده؟!!!این کار باعث تحریک غدد لنفاوی میشه؟میخواستم نظر شما رو بدونم.با تشکر 🙏🏻🌸

1. سلام منم اینجوری شدم و مشکل عقل رو دارم بعد ۵ ۶ ماه زیر دندون عقل چپ باد کرده سفت شده پیش چه دکتری رفتی خوب شد؟

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.