لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

پیشگیری از سرطان سینه با گیاهخواری


سرطان سینه یکی از انواع سرطان های رایج است که امروزه بسیاری از زنان و برخی از مردان به آن مبتلا می شوند. بنابراین، لازم است برای جلوگیری از بروز آن اقداماتی انجام گیرد که این اقدامات می تواند با روش های مختلفی از جمله، انجام به موقع روش های تشخیص سرطان سینه مثل ماموگرافی و سونوگرافی و چکاپ شدن نزد جراحان سرطان سینه انجام شود. طبق تحقیقات به عمل امده، گیاه خواری و مصرف برخی از گیاهان به علت دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی نیز تا حدودی می تواند در پیشگیری از سرطان سینه مؤثر باشد . البته چون نتایج تحقیقات به طور کانل اثبات نشده، توصیه می شود پیش از مصرف هر کدام از این گیاهان یا شروع به گرفتن رژیم گیاهخواری برای پیشگیری از سرطان، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

در این مقاله می خوانید:

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه نوعی از سرطان است که با تقسیم بیش از حد سلول های سینه موجب به هم ریختن عملکرد طبیعی این سلول ها می شود و دارای علایمی از جمله تورم بخشی از پستان یا ضخیم شدن آن، پرتغالی شدن پوست پستان، درد نوک پستان و کشیده شدن آن به سمت پایین و… است و در انواع گوناگونی از جمله سرطان تهاجمی مجاری شیری پستان، سرطان تهاجمی لوبولار پستان و… رخ می دهد.

یکی از راه‌های بسیار مناسب برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان، خودآزمایی پستان در منزل است که شما می‌توانید به صورت دوره‌ای انجام داده و در صورت مواجهه با هر گونه علائم مشکوک با مراجعه به پزشک نسبت به معاینه فیزیکی اقدام نمایید.

تشخیص سرطان سینه

تشخیص-سرطان-سینه

برای تشخیص سرطان سینه در آقایان یا خانم ها از روش هایی شامل معاینات فیزیکی توسط خود فرد و جراح متخصص پستان، ماموگرافی، سونوگرافی، ام آر آی و نمونه برداری استفاده می شود.

معمولا به افرادی که سابقه خانوادگی در خصوص ابتلا به سرطان پستان در اقوام نزدیک آنها وجود دارد، توصیه می شود که علاوه بر رعایت مواردی که موجب پیشگیری از سرطان می شود، حداقل سالی یک بار یکی از روش های تشخیصی را انجام دهند تا در صورت ابتلا به این بیماری بتوانند هرچه سریعتر درمان را شروع کرده و بهبود یابند.

پیشگیری از سرطان سینه از طریق گیاه خواری و رفع آن در آقایان و خانم ها

گیاه خواری ترکیبی از گیاه خواری و خام خواری است که در آن از مواد غذایی مغذی مانند انواع سبزیجات ؛ آجیل ها، حبوبات و … استفاده می شود. تحقیقات علمی زیادی در خصوص اثر گیاهخواری روی پیشگیری از بیماری های مختلف از جمله سرطان سینه؛ انجام گرفته تا تاثیر آنها بر زندگی سالم و جلوگیری از ورود سلول های به چرخه سرطان، با مصرف گیاه هانی که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند بررسی شود.

در ادامه به نتایج تحقیقاتی که در خصوص چند مورد از گیاهانی که می تواند در پیشگیری از سرطان سینه در آقایان و خانم ها موثر باشد و باید جز رژیم غذایی روزمره ما باشند اشاره خواهیم کرد.

نکته مهم: تمامی موارد ذکر شده در ادامه مقاله بعد تحقیقاتی و طب مکمل داشته و به هیچ وجه نباید جایگزین روش های علمی و درمان های پزشکی شود.

خواندن مطلب غذاهای مفید برای سرطان سینه را نیز به شما پیشننهاد می‌کنیم.

ریحان

گیاه ریحان یکی از انوع گیاهانی است که در تحقیقات علمی برای جلوگیری سرطان پستان با گیاهخواری بسیار مفید پیشنهاد شده است و این به دلیل داشتن خواص ضد سرطانی از جمله آنتی اکسیدانی، آنتی ویروسی، آنتی باکتریالی و ضد توموری است.

زیره سبز

زیره سبز یکی دیگر از گیاهانی است که به دلیل داشتن گلوتاتیون خاصیت ضد سرطانی دارد و حتی به جز خاصیت پیشگیرانه  به نظر می رسد بعد از تشخیص سرطان بتوان برای جلوگیری و وخیم تر شدن این بیماری از این گیاه همراه با رژیم گیاهخواری و سایر درمان هایی که پزشک متخصص توصیه می کند، استفاده کرد. تحقیقات علمی نشان داده که گلوتاتیون موجود در زیره سبز باعث پیشگیری از رشد تومور های سرطانی پستان می شود.

هل

هل را می توان به راحتی در رژیم غذایی گیاهخواری برای پیشگیری از ابتلا به سرطان گنجاند. این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و بررسی ها نشان می دهند که خاصیت ضد التهابی و ضد تکثیری آن برای جلوگیری از انواع سرطان از جمله سرطان سینه مفید است.

چای سبز

تحقیقات علمی زیادی در زمینه تاثیر چای سبز روی پیشگیری از سرطان انجام گرفته است. هرچند نتایج تحقیقات به طور کامل اثبات نشده اما می توان گفت این چای خاصیت ضد سرطانی برای انواع سرطان از جمله سرطان پستان دارد.

سیر

سیر نیز یکی از گیاهان دارویی برای جلوگیری از انواع بیماری ها در بدن از جمله سرطان سینه است که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، خاصیت ضد جهشی و… برای درمان و پیشگیری از این بیماری شناخته شده است.

عصاره دانه انگور

عصاره دانه انگور نیز به عنوان یکی از مواد ضد سرطانی برای انواع سرطان ها از جمله سرطان پستان در آقایان و خانم ها، سرطان پروستات در آقایان، سرطان معده و… شناخته شده است و در طب سنتی، مصرف آن به بیماران مبتلا به سرطان توصیه می شود.

زنجبیل

گیاه زنجبیل نیز یکی از انوع گیاهانی است که خاصیت ضد سرطانی دارد و برای درمان و پیشگیری از انواع سرطان پستان معرفی شده است که افراد می توانند هم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک و هم برای درمان آن و جلوگیری از گسترش آن به تمام نقاط بدن از این گیاه دارویی که معمولا به صورت ادویه و طعم دهنده استفاده می شود، سود ببرند.

گیاه مخمر سنت جان

این گیاه دارویی که خاصیت ضد افسردگی دارد یکی دیگر از دارویی هایی است که برای جلوگیری از سرطان ها از جمله سرطان پستان شناخته شده است و در تحقیقات پژوهشی به دلیل داشتن ماده ای به نام هیپریسین در مقابله با سرطان های تهاجمی مرتبط با سینه ها موثر واقع شده است.

جعفری

همان گونه که اطلاع دارید جعفری یکی از انواع سبزی ها است که هم به صورت خام و به عنوان یک سبزی خوردنی و هم به صورت سبزی در انواع غذا ها به خصوص رژیم های گیاهخواری مصرف می شود که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد جهشی  دارد و در جلوگیری از انواع سرطان و نیز درمان آن ها موثر می باشد.

شیرین بیان

شیرین بیان از دیگر انواع گیاهان است که در تحقیقات علمی مختلف به عنوان یک ماده پیشگیری کننده از بیماری سرطان شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهند موادی که در این گیاه وجود دارند نظیر ماده گلابریدین در پیشگیری از سرطان سینه و تومور های پستانی  و سرطان های مرتبط با دستگاه گوارش مفید است.

سویا

سویا که در بعضی از انواع غذاها نظیر ماکارونی مصرف می شود یکی دیگر از محصولات گیاهی است که سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است، این ماده نیز یکی از موادی است که در پیشگیری از ابتلا به برست کنسر  مفید می باشد.

گیاه قاصدک

این گیاه نیز یکی از موارد ضد سرطانی و پیشگیری کننده از آن است که احتمال می رود  حتی بر روی سلول های سرطانی که شیمی درمانی نتوانسته آن ها را از بین ببرد، تاثیر گذاشته و باعث تضعیف آن ها شود.

شبدر قرمز

شبدر قرمز از دیگر موادی است که هم برای درمان سلول های سرطانی در سینه و هم جلوگیری از ابتلای سلول های سالم آن به سرطان شناخته شده است و این به دلیل داشتن ترکیبی قوی به نام فورمونتین است که خاصیت ضد جهشی و ضد ویروسی دارد.

بارهنگ

تحقیقات نشان می دهند که گیاه دارویی بارهنگ یکی دیگر از گیاهان موثر در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه است که می توان با جای دادن آن در رژیم غذایی گیاهخواری، قدرت رشد سلول های سرطانی در انسان را سرکوب کرد.

بهترین رژیم غذایی گیاهخواری برای پیشگیری از سرطان سینه

بهترین-رژیم-غذایی-گیاهخواری-برای-پیشگیری-از-سرطان-سینه

برای پیشگیری از سرطان سینه با گیاهخواری می توان مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی گنجاند:

  • استفاده از انواع میوه ها و سالاد ها
  • غذاهایی سرشار از فیبر ها مانند غلات و حبوبات
  • استفاده از محصولات لبنی مانند شیر
  • غذاهای سرشار از انواع ویتامین ها از جمله ویتامین D
  • ادویه جات دارای خاصیت ضد التهابی
  • غذاهایی که از گیاهان گرفته شده اند و خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد جهشی دارند
  • موادی که حاوی چربی های مفید از جمله روغن زیتون، آووکادو ها و دانه ها آجیل هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب غذاهای مفید برای سرطان سینه را نیز بخوانید.

در پایان لازم است مجددا یادآور شویم تمامی مواد غذایی به داشتن زندگی سالم و کاهش اثر عوامل محیطی مضرر در ایجاد سرطان نقش دارند و بسیاری از عوامل ژنتیکی و آسیب های محیطی همچنان بر سلول های ما اثر خواهند گذاشت و بهترین روش برای پیشگیری از عوارض سرطان پستان معاینات دوره ای، غربالگری های پستان و معاینات خودآزمایی پستان است تا در صورت وقوع سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان موثرتر با عوارض بسیار کمتر برای بیمار در پیش گرفته شود.

درمان سرطان پستان به راحتی انجام می‌شود اگر شما با تشخیص به موقع بتوانید که روند درمانی خود را در ابتدای ابتلا انجام دهید. استیج سرطان پستان، نقش بسیار مهمی در روند رمانی شما دارد و ممکن است که با یک جراحی ماستکتومی بتوانید سریع تر از شر تومورهای سرطانی خلاص شوید.

جهت دریافت مشاوره با دکتر موسی زاده متخصص جراحی پستان از طریق لینک های ارتباطی موجود در سایت اقدام نمایید.

منابع

ncbi
mayoclinic

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.