لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

هر آنچه لازم است در مورد بیماری زوسکا بدانید

بیماری زوسکا

بیماری زوسکا یکی از حالت های آزار دهنده و دردناکی است که می تواند برای افراد مختلف به وجود آید. زوسکا شامل ایجاد عفونت در اطراف نوک سینه می شود که افراد ممکن است آن را با سرطان سینه اشتباه بگیرند. بهتر است بدانید که بیماری زوسکا هیچ ارتباطی با سرطان پستان نداشته و تنها باید به عنوان یک بیماری مهم تحت پیگیری و درمان قرار گیرد.
به منظور درمان بیماری عفونی زوسکا، لازم است فرد تحت نظر یک پزشک متخصص نظیر دکتر فرهاد موسی زاده قرار گیرد. در واقع، برای انجام بهترین درمان بیماری زوسکا، لازم است یک جراح پستان ماهر، آبسه های به وجود آمده در اطراف نوک سینه را تخلیه نماید.

علائم مختلفی برای بروز بیماری عفونی زوسکا وجود دارند که با مشاهده آن ها می توان از بروز این بیماری مطمئن شد. جمع شدن نوک پستان و ایجاد آبسه و تورم در ناحیه اطراف نوک سینه از نشانه های بارز ایجاد بیماری عفونی زوسکا است. هر چند تمامی این نشانه ها باید توسط پزشک بررسی گردند. در این مقاله به شرح برخی جزییات مربوط به بیماری زوسکا می پردازیم. توجه به این مطالب می تواند به شما کمک کند تا بیماری زوسکا را با سرطان پستان اشتباه نگیرید.

آنچه در ادامه درباره بیماری زوسکا خواهید خواند:

بیماری زوسکا چیست؟

بیماری زوسکا که ممکن است در ابتدا به سرطان پستان شبیه باشد عبارت است از نوعی متاپلازی اپیتلیال پستان. ممکن است این سوال پیش آید که متاپلازی پستان یعنی چه؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هر گاه سلول های اپیتلیال پستان رشد بیش از حد طبیعی داشته باشند، آن گاه متاپلازی پستان رخ می دهد. این پدیده منجر به مسدود شدن مجاری سینه شده و وضعیتی مشابه با سرطان پستان در فرد ایجاد خواهد کرد. در هر حال، برای پیشگیری از تشخیص نادرست و ایجاد نگرانی های بی مورد در مورد وقوع سرطان سینه بهتر است با یک پزشک متخصص نظیر دکتر فرهاد موسی زاده در مورد وضعیت خود مشورت نمایید.

این بیماری نوعی عفونت پستان است. این بیماری در موارد نادر ایجاد و باعث تورم سینه و ایجاد آبسه در آنمی شود. همچنین در برخی موارد ممکن است باعث جمع شدن هاله اطراف پستان ها شود. برخی از پزشکان براین باورند که تعداد افرادی که به این بیماری مبتال می شوند، نسبت به آمارهای ارائه شده، بیشتر است.بیماری زوسکا در واقع نوعی متاپالزی سلول های سنگفرشی پستان است. یعنی این بیماری باعث تکثیر بیش ازحد سلولهای سنگفرشی می شود که باعث انسداد مجاری پستانها میشود. این تنها شباهت بین زوسکا و سرطان پستان است. البته رشد سلولهای سنگفرشی پستان بدخیم نیست و قابل درمان خواهد بود.اینبیماری با نام های دیگری نیز شناخته می شود.
• فیستول پستانی (fistula mammillary)
• اکتازی مجرای پستان.
• ورم پستان.
برای اطالعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله سایت breast360 را مطالعه کنید.

علت ابتلا به بیماری زوسکا چیست؟

این بیماری معمولا در سنین باروری و در خانم های جوانتر ایجاد می شود. اما ارتباطی به بارداری یا شیردهی درآنان ندارد. مطالعات نشان می دهد خانم هایی که سیگار میکشند، بیشتر به این بیماری مبتلا خواهند شد. آمارابتلا به این بیماری ۱۰ درصد از خانم هاست. البته برخی از آقایان نیز به زوسکا مبتلا میشوند.مراحل زوسکابه طور کلی روند پیشرفت زوسکا سه مرحله است.

  • در ابتدای بروز بیماری مجاری نوک پستان ورم می کنند و به یکدیگر متصل می شوند. ۳۰ درصد ازبیماران در این مرحله علامت خاصی (درد یا تورم و…) را مشاهده نمیکنند.
  • در مرحله بعدی مجاری پستان کم کم مسدود می شوند و آبسه های چرکی ایجاد خواهد شد. این موضوع باعث ایجاد درد در پستان و هاله اطراف آن می شود.
  • در مرحله آخر نیز پوست اطراف پستان چروکیده می شود و علائم به شکل شدیدتری ظاهر خواهند شد.

بیماری زوسکا با چه علائمی خودش را نشان می دهد؟

 

در فرایند ایجاد بیماری زوسکا، اصلی ترین مرحله انسداد مجاری پستان است. این مساله خود می تواند منجر به انواع عفونت های باکتریایی شده و عوارض ثانویه داشته باشد. برخی از اصلی ترین عوارضی که مسدود شدن مجاری یاد شده باعث می شوند عبارت اند از:

  • ایجاد تورم در اطراف نوک پستان
  • ایجاد توده در ناحیه آرئول (ناحیه قهوه ای رنگ سینه)
  • فیستول یا سینوس تخلیه کننده نوک پستان
  • بروز ترشحات خمیری و غلیظ از نوک پستان
  • احساس درد و ناراحتی

تمامی علائم گفته شده می تواند در هنگام بروز بیماری عفونی زوسکا در یک یا هر دو سینه مشاهده گردند. برخی از علائم ظاهری نیز ممکن است ناشی از بیماری عفونی زوسکا باشند. برای مثال، ایجاد گره های دردناک در زیر پوست، مخصوصا در ناحیه نزدیک به نوک پستان، از نشانه های ظاهری زوسکا به حساب می آید.

در برخی موارد علائم بعد از مدتی بدون نیاز به درمان بهبود پیدا می کنند. اما در برخی موارد نیاز به درمان های جدی مانند جراحی خواهند داشت. برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم این بیماری میتوانید مقاله سایت mayoclinic را مطالعه کنید.

درباره درمان فرورفتگی نوک پستان در مطلب دیگری به صورت مفصل توضیح دادیم.

این بیماری چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص اینکه علائم بخاطر سرطان ایجاد شده است یا ناشی از زوسکاست، اهمیت بسیاری دارد. تست هایی که برای تشخیص این بیماری استفاده می شوند، عبارتند از ؛

سونوگرافی نتایج دقیق تری نسبت به ماموگرافی ارائه می دهد. ممکن است در نتایج تست ها یک یا چند توده کیستیک وجود داشته باشد. در برخی موارد نیز برای تشخیص نوع عارضه لازم است نمونه برداری انجام شود وفرآیندی شبیه به غربالگری سرطان پستان انجام شود.

همه توده‌هایی که در پستان ایجاد می‌شوند، خطرناک نیستند و می‌توانند جز توده های خوش خیم پستان باشند.

بیماری زوسکا چگونه باید بررسی شود؟

پستان به عنوان یکی از اجزای حساس و مهم باید به طور مرتب تحت بررسی و معاینه فیزیکی قرار گیرد. از این رو، در اثر بروز علائم بیماری عفونی زوسکا لازم است یک غربالگری کامل توسط یک پزشک متخصص و جراح پستان صورت پذیرد.

معمولا در بحث معاینات و غربالگری، اولین گام انجام ماموگرافی و سونوگرافی سینه است. با ماموگرافی می توان وجود توده یا توده های کیستیک را تشخیص داده و سپس از طریق سونوگرافی پستان، ماهیت آن ها را بررسی نمود.

در مورد پستان‌های فیبروکیستیک در مطلب دیگری به طور کامل توضیح دادیم.

بیماری زوسکا چگونه باید بررسی شود

عوارض زوسکا چیست؟

روش های درمان زوسکا

در نتیجه این بیماری ممکن است التهابات ثانویه مانند عفونت های باکتریایی نیز ایجاد شوند. عوارض این بیماری مشکل جدی برای بیمار ایجاد نمی کنند اما آزاردهنده هستند. عوارض زوسکا عبارتند از؛

  • ترشحات: این ترشحات خطرناک نیستند اما باعث کثیف شدن لباس ها می‌شود. این موضوع ممکن است باعث رطوبت و لکه دار شدن لباس می شود.
  • احساس ناراحتی در سینه ها: درد و تورم و قرمزی ناشی از زوسکا بیماران را آزار می دهد.
  • عفونت: عفونت های شدید باعث ایجاد آبسه های دردناک می شود. همچنین باعث عوارض دیگری چون تب خواهد شد.
  • تغییرات پستان: این تغییرات که در برخی موارد توده ای سفت در پستان است، باعث نگرانی بیماران می شود. آن ها تصور می کنند به سرطان پستان مبتلا شده اند.به همین دلیل لازم است به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید.

بیماری زوسکا را چگونه می توان درمان و یا کنترل کرد؟

برای درمان بیماری زوسکا لازم است تا پیش از پیشرفت بیش از حد آن و در صورت امکان علت آن را برطرف نمود. پیش از این اشاره کردیم که علت اصلی زوسکا وجود عفونت و آبسه در ناحیه پستان است. بنابراین، پیش از هر چیزی باید با آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک، این عفونت ها را درمان نمود.

البته در برخی موارد ممکن است پزشک استفاده از روش برشی-درناژ را توصیه کند تا علائم مربوط به بیماری کاهش یابد. با این حال، روش درناژ و برش های چند گانه آن می تواند عوارض جانبی برای فرد در پی داشته باشد. برای مثال، این برش ها می توانند منجر به ایجاد زخم، انحراف نوک سینه و آسیب به بافت آن گردد؛ ضمن اینکه درمانی هم صورت نمی گیرد.

در واقع، روش برشی درناژ در بسیاری از بیماران نه تنها درمانی در پی ندارد، بلکه منجر به جراحی ماستکتومی هم خواهد شد. این یعنی یک درمان نادرست و نامناسب می تواند هزینه های زیاد سلامتی و مالی برای فرد در پی داشته باشد.

در هر حال، عمده بیماران با مصرف آنتی بیوتیک های مناسب و تجویز شده توسط پزشک در کنار برخی جراحی های کوچک می توانند سلامت خود را به دست آورند.

به طور کلی، بیماری زوسکا از طریق جراحی پستان و برداشتن فیستول، بافت های فیبروگلاندولار و رتروآرولار و هر گونه بافتی که در اطراف نوک پستان و ناحیه آرئول وجود دارد، قابل درمان خواهد بود. این روش یک روش قطعی برای درمان بیماری عفونی زوسکا بوده و شخص با احتمال موفقیت 95 درصد، سلامتی خود را به دست می آورد.

علت ابتلا به زوسکا

چه کسانی بیشتر از بقیه به بیماری زوسکا مبتلا می شوند؟

ابتلا به بیماری عفونی زوسکا در بین بانوان جوان رواج بیشتری دارد. البته بروز این بیماری ارتباطی با دوران بارداری یا شیردهی ندارد. به طور کلی، افرادی که به مصرف سیگار اعتیاد دارند، بیش از بقیه در معرض ابتلا به بیماری زوسکا قرار خواهند داشت. این بیماری صرف نظر از جنسیت می تواند در افراد مختلف با هر سن و وضعیتی به وجود آید. با این حال، بین یک تا ده درصد از بانوان همواره در خطر ابتلای به این بیماری قرار دارند.

انتخاب بهترین پزشک جراح پستان برای درمان بیماری زوسکا در تهران

دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین پزشکان متخصص در زمینه جراحی پستان به حساب می آیند. ایشان تجربه فراوانی در زمینه انجام انواع جراحی های زیبایی پستان، لامپکتومی، ماستکتومی و مانند آن ها دارند. همچنین، افرادی که به دلیل سابقه خانوادگی بیماری سرطان و یا ابتلا به این بیماری، نیاز به معاینات فیزیکی و غربالگری های دوره ای دارند می توانند با دکتر موسی زاده در ارتباط باشند.

جمع بندی

در این مقاله توضیحات جامعی در مورد بیماری زوسکا ارائه دادیم. بهتر است به محض مشاهده علائم به یک پزشک متخصص پستان مراجعه کنید. این بیماری سخت نیست و آسیب جدی برای بیمار ایجاد نمی کند. اماباید تحت نظارت پزشک قرار گیرد. دکتر فرهاد موسی زاده متخصص جراحی عمومی و جراح پستان هستند.

ایشان در این زمینه تجربه مهارت بسیاری دارند. به همین دلیل می توانند بهترین راهنمای شما در زمینه درماناین بیماری باشند. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر و رزرو نوبت می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود درسایت اقدام کنید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

برای دانلود این مقاله روی این لینک کلیک کنید.

منبع:

https://breast360.org/topic/2016/10/27/zuska-disease-a-nipple-infection/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.