درمان فرو رفتگی نوک پستان

فرو رفتگی نوک پستان چیست؟

گاهی بر اثر عارضه های پستان مانند عفونت ها و تومور ها ، نوک یک یا هر دو پستان به جای اینکه رو به بیرون باشد، دچار فرو رفتگی می شود. تخمین زده می شود 9 الی 10 درصد کل زنان در یک یا هر دو پستان خود دچار فرو رفتگی می شوند. این ناهنجاری گاهی نیز در مردان رخ می دهد که البته به اندازه بانوان رایج نیست.

فرو رفتگی نوک سینه گاهی به صورت مادرزادی رخ می دهد اما اگر این ناهنجاری در سنین بزرگسالی و به طور ناگهانی رخ داده باشد می تواند نشان دهنده بیماری یا وجود مشکل خاصی در بافت پستان ها باشد.

درمان فرو رفتگی نوک پستان

در ادامه درباره درمان فرو رفتگی نوک پستان خواهید خواند:

سطوح مختلف فرو رفتگی نوک پستان

بسته به اینکه تو رفتگی نوک پستان تا چه اندازه باشد ، پزشکان یک طبقه بندی برای آن انجام می دهند که عبارت است از :

• سطح یک: در این حالت نوک سینه به راحتی به سمت بیرون قابل کشیده شدن است و گاهی بر اثر تحریک یا سرما فرو رفتگی آن برطرف می شود. در این حالت معمولاً شیردهی بدون مشکل انجام می شود.
  • سطح دو : در این حالت نوک سینه قابلیت کشیده شدن به سمت بیرون را دارد اما به سرعت به حالت تورفته خود باز می گردد. معمولاً این سطح از تورفتگی سینه باعث ایجاد مشکل در شیردهی زنان می شود.
  • سطح سه: این حالت شدیدترین حالت تو رفتگی سینه است و در آن نوک سینه کاملاً به سمت داخل کشیده شده است و امکان شیردهی نیز وجود ندارد.

دلایل فرو رفتگی نوک پستان

افزایش سن

از اواسط دهه سوم زندگی، سینه ها دچار تغییرات ظاهری می شوند و به مرور زمان این تغییرات ، شکل پستان ها کاملاً عوض می کند. داکت های شیری با گذشت زمان و نزدیک شدن به دوران یائسگی کوتاه تر می شوند و این امر سبب کشیده شدن نوک پستان ها به سمت داخل می شود. گاهی افزایش سن ممکن است باعث تو رفتگی کامل نوک سینه ها شود.

از آنجایی که با افزایش سن ، احتمال ابتلا به سرطان پستان بالا می رود ، توصیه می شود در سنین بالای چهل سال آزمایشات دوره ای به منظور تشخیص ناهنجاری ها در پستان به طور منظم انجام شود.

شیردهی، جراحی های سینه و یا صدمات وارد شده به سینه

در چند هفته اول پس از شیردهی، نوک پستان ها به طور طبیعی مقداری به سمت داخل کشیده می شود. این امر زمانی رخ می دهد که داکت های شیری بر اثر شیردهی دچار آسیب شده باشند. جراحی های پستان و صدمات وارده به پستان نیز گاهی می توانند سبب تو رفتگی سینه شوند.

اختلالات مادرزادی

نوک سینه ها در پروسه ای تکاملی در جنین ایجاد می شود. گاهی بر اثر کامل نشدن رشد قاعده پستان و داکت های شیری، نوک پستان ها به صورت مادرزادی دچار فرورفتگی می شود.

اکتازی مجاری شیری

مجراهایی که شیر را از غدد شیری به نوک پستان می رسانند می توانند ضخیم شده و مسدود شوند. در علم پزشکی به این بیماری اکتازی مجاری شیری گفته می شود که عموماً در زنان بین 45 تا 55 سال رخ می دهد.

در عارضه اکتازی مجاری شیری علاوه بر فرو رفتگی نوک پستان علائم دیگری مانند قرمزی نوک سینه و هاله اطراف آن، حساس شدن نوک سینه و خروج ترشح پستان رنگی نیز رخ می دهد. در اکتازی مجاری شیری ممکن است گرفتگی این مجراها خود به خود برطرف شوند اما گاهی نیاز به استفاده از درمان هایی مانند مصرف آنتی بیوتیک و یا جراحی وجود دارد.

عفونت باکتریایی یا ماستیت سینه

در برخی موارد ممکن است باکتری ها وارد مجاری شیری شده و باعث عفونت شوند. این وضعیت را ماستیت پری داکتال می گویند که در زنانی شایع است که به تازگی زایمان کرده اند یا درحال شیردهی هستند. علاوه بر این، ماستیت پستان ممکن است در زنانی که ترک و زخم در نوک پستان های خود دارند رخ دهد.

در صورتی که فرو رفتگی در نتیجه عفونت باکتریایی باشد ، علائم دیگری نیز مانند حساسیت، قرمزی و حس داغی نوک پستان به علاوه خروج مایعات و احساس توده در پستان ها رخ می دهد. برای تشخیص فرو رفتگی نوک پستان ناشی از ماستیت پستان سونوگرافی انجام می شود. شایع ترین درمان ماستیت پستان مصرف آنتی بیوتیک است، هر چند که اینگونه عفونت ها نیز ممکن است با گذر زمان بهبود پیدا کنند.

عفونت پستان ممکن است عوارض دیگری نیز داشته باشد که باید دقیقا توسط پزشک بررسی شود.

آبسه های زیر پوستی

گاهی عفونت ها ممکن است در غده های موجود زیر پوست هاله اطراف نوک پستان رخ دهند و ناحیه ای چرکی به نام آبسه به وجود آورند. این عارضه می تواند سبب فرو رفتگی نوک سینه شود. اگر چه آبسه زیر پوست پستان شایع نیست اما تحقیقات نشان می دهد که بروز این مشکل ارتباط مستقیمی با مصرف دخانیات، پیرسینگ و همچنین دیابت دارد. برای درمان این آبسه ها از آنتی بیوتیک و خارج کردن مایع درون آبسه با استفاده از سوزن یا جراحی استفاده می شود.

سرطان پستان

فرو رفتگی نوک پستان می تواند از علائم سرطان سینه باشد که با احساس توده های ضخیم در پستان و تغییرات شکل ظاهری در پستان ها همراه است. برای تشخیص این مشکل پزشک شما ممکن است از روش های مختلفی مانند معاینه فیزیکی پستان ها، ماموگرافی، سونوگرافی پستان، بیوپسی پستان و ام آر آی استفاده کند.

برای درمان سرطان پستان از روش های مختلفی استفاده می شود که به استیج سرطان پستان بستگی دارد و عبارتند از جراحی ماستکتومی ، رادیو تراپی، شیمی درمانی و هورمون درمانی.

بیماری پاژه پستان

بیماری پاژه پستان یک نوع سرطان نادر است که نوک سینه و هاله اطراف آن را تحت تأثیر قرار می دهد. اغلب زنانی که دچار این عارضه می شوند ، توده سرطانی در مجاری شیری همان پستان خود نیز دارند. علاوه بر مسطح شدن و فرو رفتگی نوک سینه، بیماری پاژه پستان می تواند سبب ایجاد درد ، زخم شدن و پوسته پوسته شدن نوک پستان، و همچنین خروج مایعات شود.

درمان فرو رفتگی پستان

در صورت مشاهده فرو رفتگی نوک پستان یا هر گونه ناهنجاری دیگر در پستان های خود به پزشک مراجعه کرده و در خصوص روش های درمان آن مشورت کنید. درمان این عارضه بستگی به میزان و شدت فرو رفتگی دارد. به صورت کلی روش های درمانی عبارتند از:

روش هافمن

این روش درمانی در صورتی که نوک سینه ها مسطح هستند یا مقدار اندکی دچار فرو رفتگی شده اند مؤثر است. با انجام این تکنیک امکان شیردهی در افرادی که به عارضه فرو رفتگی نوک پستان مواجه هستند امکان پذیر است. برای اجرای روش هافمن دو انگشت شست خود را در دو جهت مخالف در اطراف نوک سینه قرار داده و به آرامی دو انگشت خود را به جهت مخالف بکشید. این کار را از بالا و پایین و زوایای مختلف انجام دهید. برای مؤثر بودن این تکنیک باید این کار را دو الی پنج بار در روز انجام دهید.

روش های درمان فرو رفتگی پستان

ابزارهای مکنده نوک سینه

یکی از روش های مؤثر درمانی فرو رفتگی نوک پستان، استفاده از ابزار هایی مانند سرنگ یا کاپ ساکشن شیردوش  است. گاهی نیز پوسته های سخت پلاستیکی زیر سینه بند بیمار نصب می شود تا به مرور زمان با ایجاد فشار در اطراف نوک سینه آن را به سمت بیرون بکشد.

جراحی

برای درمان فرو رفتگی نوک سینه ها عموماً نیازی به جراحی نیست و این روش فقط در مواردی که فرو رفتگی شدید باشد و مانع شیردهی شود توصیه می شود. با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید شما کاندیدای مناسبی برای انجام عمل جراحی هستید یا خیر. عمل جراحی فرو رفتگی نوک پستان یک عمل بدون نیاز به بیهوشی است که معمولاً به صورت سر پایی انجام می شود مگر اینکه این فرو رفتگی در نتیجه عامل دیگری مانند سرطان یا عفونت ایجاد شده باشد.

سخن پایانی

فرو رفتگی سینه بیش از اینکه یک عارضه خطرناک باشد، یک مسئله آزار دهنده است که باعث می شود بسیاری از افراد از ظاهر نامتناسب پستان های خود ناراضی باشند. البته این عارضه در صورتی که همراه با علائم دیگر مانند درد، قرمزی ، پوسته پوسته شدن و زخم شدن پستان باشد ، به منظور تشخیص قطعی علت بوجود آمدن این علائم باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. دکتر فرهاد موسی زاده با بیش از پانزده سال سابقه در انجام انواع جراحی های زیبایی پستان و درمانی پستان، آماده مشاوره با تعیین وقت قبلی به بیماران عزیز است.

بازسازی نوک پستان بعد از درمان سرطان یک شیوه کاملا نوین و حرفه‌ای است که توسط پزشک قابل انجام است و با مشاوره قبلی می‌توانید در صورت نیاز از این شیوه نیز استفاده کنید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

منبع

4 دیدگاه دربارهٔ «درمان فرو رفتگی نوک پستان»

1. سلام دكتر جان

1. دکتر فرهاد موسی زاده
      دکتر فرهاد موسی زاده

سلام وقت بخیر فرورفتگی نوک پستان در بسیاری از موارد مشکل جدی نیست و نمی توان کار خاصی از دید درمانی انجام داد اما پس از پایان یردهی از جهت زیبایی با عمل جراحی قابل ترمیم است

2. سلام دکتر،من 17 سالمه اما نوک سینه هام اصلا رشد نکرده و بعضی وقتا بیرون میاد دوباره به حالت قبلی برمیگرده،آیا نیاز به دکتر رفتن هست یا به مرور زمان برطرف میشه؟

1. سلام وقت بخیر همان طور که در مقاله اشاره شد ممکن است برطرف نشود و نیاز به عمل جراحی داشته باشد اما در سن شما نیاز به عجله نیست امکان حل مشکل به صورت خود به خودی وجود دارد میتوانید جهت معاینات بیشتر به مطب مراجعه نمایید در صورت پر بودن نوبت دهی تنها در روزهای سه شنبه ساعت 11 الی 14 بدون نیاز به نوبت قبلی در بیمارستان دی بر حسب اولویت حضور در کلینیک، در خدمت مراجعین گرامی هستیم