تاثیر کرونا بر ماموگرافی

ماموگرافی به عنوان یکی از اصلی ترین راه های تشخیصی سرطان سینه شناخته می شود. به طوری که انجام آن به صورت دوره ای و در یک بازه زمانی مشخص توسط پزشک متخصص توصیه می گردد. این کار کمک می کند تا علت تورم غدد لنفاوی و یا هر گونه تغییر در بافت سینه در سریع ترین زمان ممکن تشخیص داده شود.

تورم غدد لنفاوی که در زیر بغل قرار گرفته اند می تواند یکی از نشانه های سرطان سینه به حساب آید. هر چند این موضوع باید با دقت بررسی شده و با سونوگرافی پستان و زیر بغل نیز تایید گردد. این نکته را در نظر داشته باشید که تورم غدد لنفاوی تنها یکی از نشانه های بروز سرطان است؛ آن هم در شرایطی که سرطان خیلی پیشرفته بوده و به مرحله متاستاز رسیده باشد. در غیر این صورت نمی توان تورم غدد را حتما ناشی از سرطان دانست.

تورم این غدد ممکن است در اثر بیماری کرونا یا تزریق واکسن کرونا نیز به وجود آید. یعنی، پس از تزریق واکسن به بدن، اولین واکنش ایمنی که سیستم ایمنی بدن نشان می دهد، در غدد لنفاوی نزدیک به محل تزریق واکسن است. از این رو، ممکن است انجام ماموگرافی در روزهای اولیه بعد از واکسن، این تصور اشتباه را به وجود آورد که فرد دچار سرطان سینه شده است و منجر به نگرانی گردد.

معمولا در چنین شرایطی باید سونوگرافی پستان و زیر بغل را نیز انجام داد و به نشانه های دیگر نیز توجه کرد. بیماری کرونا علائم خاص خود را دارد که کاملا با علائم سرطان سینه متفاوت هستند. بنابراین، لازم است مواردی چون تنگی نفس، تب و لرز، آبریزش و این گونه موارد بررسی گردد تا از عدم ابتلا به بیماری کرونا مطمئن شوید. اگر بزرگی غدد لنفاوی با ضخیم شدن سینه و یا احساس توده بزرگ در سینه همراه باشد، نیاز به بررسی بیشتری خواهد داشت.

آنچه در ادامه درباره تاثیر کرونا بر ماموگرافی  خواهید خواند:

تورم غدد لنفاوی ناشی از واکسن کرونا

یکی از نشانه های اصلی ابتلا به سرطان سینه می تواند تورم غدد لنفاوی باشد؛ البته به شرطی که برای مدت طولانی ادامه یابد. حتی در این گونه شرایط هم لازم است دلیل تورم غدد از طریق سونوگرافی پستان و زیر بغل نیز بررسی گردد و نمی توان به طور قطع آن را ناشی از سرطان دانست.

در تحقیقات مرتبط با کرونا مشخص شد که ماموگرافی بعد از تزریق واکسن کرونا برای برخی از بانوان تورم غدد لنفاوی را نشان می داد. به طوری که پزشک به بروز سرطان سینه مشکوک می شد. اما مدتی بعد با انجام ماموگرافی مجدد این تورم از بین رفته و اثری از سرطان سینه دیده نمی شد. همین مسائل باعث شد تا متخصصین تصویربرداری به اثر واکسن کرونا بر تورم غدد لنفاوی و ماموگرافی مشکوک گردند. در نهایت مشخص شد که تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و این تحریک از غدد لنفاوی در نزدیکی محل تزریق آغاز می شود.

تورم غدد لنفاوی ناشی از واکسن کرونا را نباید به عنوان یک نشانه منفی در نظر گرفت. اتفاقا این نوع تورم نشانه بازده مثبت واکسن در بدن و اثربخشی آن بر روی سیستم ایمنی است. این التهاب معمولا بعد از چند هفته کاهش یافته و تمامی شک و تردید نسبت به بیماری سرطان سینه از بین خواهد رفت.

سوال دیگری که بیماران از ما می‌پرسند این است که آیا اشعه ماموگرافی خطرناک است یا خیر که باید در حواب بگوییم که با توجه به ضعیف بودن این اشعه، خطری شما را تهدید نمی‌کند.

تورم غدد لنفاوی ناشی از واکسن کرونا

اثر تورم غدد لنفاوی ناشی از واکسن کرونا بر ماموگرافی را چگونه می توان از بین برد؟

اینکه واکسن کرونا بر کدام بازوی شخص تزریق شده باشد، اهمیت دارد. زیرا در هر یک از بازوهایی که هدف واکسن کرونا بوده است تورم غدد لنفاوی محسوس تر خواهد بود.

انجام ماموگرافی در چکاپ های دوره ای مساله ای است که نمی توان آن را نادیده گرفت. از طرفی، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 نیز باید حتما برای تزریق دوز واکسن مورد نیاز اقدام نمود. حال سوال این است که بهترین زمان برای انجام ماموگرافی بعد از تزریق واکسن کرونا چه زمانی است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در انجمن تصویربرداری پستان در آمریکا، بهترین زمان برای انجام ماموگرافی بعد از تزریق واکسن کرونا بین 4 تا 6 هفته پس از دریافت واکسن است. طی این بازه زمانی، التهاب ناشی از واکسن از بین رفته و تورم غدد لنفاوی ناشی از واکسن کرونا به حداقل می رسد.
با توجه به اینکه روند شناسایی سرطان سینه فرایندی همراه با ناراحتی و استرس خواهد بود، از این رو، انتخاب بهترین زمان برای انجام ماموگرافی از بروز نگرانی های احتمالی بعد از آن جلوگیری خواهد کرد. در نهایت روند درمان سرطان پستان به تشخیص زودهنگام این بیماری بستگی دارد.

آیا لازم است در دوران بیماری کرونا انجام ماموگرافی را به تعویق بیندازیم؟

حتما متوجه شده اید که انجام ماموگرافی چقدر در تشخیص زود هنگام بیماری سرطان سینه نقش دارد. بنابراین، نباید تنها با بهانه وجود ویروس کووید 19 از انجام چکاپ های دوره ای خودداری کرد. آنچه مهم است انتخاب زمان مناسب برای انجام ماموگرافی بعد از تزریق واکسن کرونا است.

در واقع، همین که تورم غدد لنفاوی ناشی از واکسن کرونا فروکش کند، نتایج حاصل از ماموگرافی قابل اعتماد خواهد بود؛ یعنی نتیجه مثبت کاذب نخواهد داشت. بنابراین، به جای حذف کامل چکاپ های دوره ای و پرهیز از انجام ماموگرافی، بهتر است در بازه زمانی مناسب بعد از تزریق واکسن برای انجام آن اقدام شود.

لازم است بدانید که بیماران زیادی در زمان همه گیری ویروس کرونا از انجام معاینات دوره ای خود سر باز زده و امروز با مراحل پیشرفته تر سرطان پستان درگیر شده اند. بیماری می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد سرطان پستان داشته باشید، می‌توانید مطلب استیج سرطان پستان را مطالعه نمایید.

دوران بیماری کرونا انجام ماموگرافی را به تعویق بیندازیم

آیا تزریق واکسن کرونا غیر از تورم غدد لنفاوی منجر به سرطان سینه نیز می شود؟

هدف اصلی از دریافت واکسن کرونا پیشگیری از ابتلا به نوع شدید این بیماری است. به طوری که تزریق آن تا حد زیادی از مرگ مبتلایان جلوگیری به عمل می آورد. با این حال، واکسن کووید نیز مانند هر نوع واکسن دیگری می تواند عوارض جانبی داشته باشد که معمولا شدید نیست.

درد و ناراحتی با شدت کم و به طور موقت و تورم غدد لنفاوی از جمله این عوارض به حساب می آید. اما دقت کنید که هیچ گونه دلیلی مبنی بر ایجاد سرطان سینه از طریق دریافت واکسن کرونا وجود ندارد. بنابراین، برای حفظ سلامت و ایمنی در برابر ویروس کووید 19 تزریق واکسن کرونا را نباید به تعویق انداخت.

انتخاب بهترین پزشک متخصص پستان جهت بررسی سرطان سینه

برای بررسی علت تورم غدد لنفاوی زیر بغل باید به یک پزشک متخصص پستان مراجعه کرده و روال درمانی را در پیش بگیرید. اما دقت کنید که اگر به تازگی تزریق واکسن کرونا را انجام داده اید، بهتر است ماموگرافی را بعد از یک بازه 4 تا 6 هفته انجام دهید. همچنین، لازم است بعد از این بازه زمانی نیز تاریخ و محل تزریق واکسن و تعداد دوز دریافتی را به تکنسین ماموگرافی اعلام نمایید.

انتخاب بهترین پزشک متخصص پستان جهت بررسی سرطان سینه

بدون شک مراجعه به یک پزشک مجرب می تواند تشخیص را دقیق تر و نتیجه گیری را کامل تر کند. دکتر فرهاد موسی زاده متخصص جراحی پستان در حال حاضر یکی از بهترین پزشکان تهران به شمار می روند. ایشان با کسب تجربه های مختلف در زمینه بیماری های پستان قادر هستند تا بهترین برنامه درمانی را برای بهبود شرایط بیماران خود تنظیم نمایند.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری داشته باشید، خواندن مطلب ویروس کرونا و بیماری‌های پستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

منابع

pennmedicine