لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان

زندگی-افراد-دارای-سرطان-پستان

بیماری سرطان پستان اگرچه به عنوان یک بیماری خطرناک بر سر زبان‌هاست، اما اگر بیماران سبک زندگی خود را با این بیماری تطابق دهند، میتوانند زندگی طبیعی داشته باشند. بیماران زیادی هستند که با وجود ابتلا به سرطان سینه، به روال عادی زندگی خود برگشته‌اند. هرچند ممکن است در برخی از فعالیت‌ها دچار محدودیت شوند و یا مجبور به رعایت رژیم غذایی خاصی باشند، اما در نهایت به بهبود وضعیت جسمانی آن‌ها کمک زیادی می‌کند و قادرند به زندگی برگردند.

در زندگی یک فرد مبتلا به سرطان سینه، رفتارهایی وجود دارد، که باعث به خطر افتادن سلامت جسمی‌شان می‌شود. برای مثال  افزایش وزن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و یا نداشتن تحرک برای این افراد مضر است. در این مطلب قصد داریم به سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان بپردازیم.

در ادامه درباره سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان خواهید خواند:

زندگی-افراد-دارای-سرطان-پستان

رفتارهای خطرناک برای افراد مبتلا به سرطان سینه

مجموعه‌ای از باید و نبایدها وجود دارد که بیماران  مبتلا به سرطان پستان ملزم به رعایت آن‌ها هستند. این مراقبت‌های شخصی عبارتند از:

خودداری از مصرف نوشیدنی‌های الکلی

مصرف نوشیدنی‌های الکلی بر روی سرطان پستان تاثیر منفی دارد. زیرا خطر عود کردن این بیماری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. طبق گفته محققان، نوشیدنی‌های الکلی حتی برای اشخاص سالم و غیرسرطانی هم خطر ابتلا به سرطان پستان را تا 20 درصد افزایش می‌دهد. در مورد زنان و مردانی که به سرطان پستان مبتلا شده‌اند، خودداری از مصرف هر گونه نوشیدنی الکلی، توصیه اکید پزشکان است.

خودداری از افزایش وزن و چاقی

رعایت رژیم غذایی کم کالری، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات به جای چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها هم از دیگر نکات مراقبتی برای بیماران مبتلا به سرطان پستان است. از آنجا که اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به سرطان پستان را به خصوص بعد از یائسگی در زنان  افزایش می‌دهد، در مورد بیماران با بیماری برست کنسر ، هم این موضوع صادق است. در واقع بیماران مبتلا به توده بافت پستان ، باید مقدار کمتری غذاهای چرب و پرکالری را میل کنند.

زیرا با افزایش میزان چربی بدن، سطح استروژن نیز افزایش می‌یابد. در دوره بعد از یائسگی که میزان استروژن از طریق چربی‌های اضافه انجام می‌شود، هر چقدر که اضافه وزن داشته باشید، میزان استروژن هم بیشتر می‌شود. این هورمون ارتباط نزدیکی با سرطان پستان دارد. همچنین اضافه وزن بالا تمایل به انسولین خون را هم بیشتر می‌کند. میزان بالای انسولین، خطر بازگشت سرطان سینه  را تشدید می‌کند. پس افراد  مبتلا به این بیماری باید رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشند.

در مطلب غذاهای مفید برای سرطان سینه، به طور مفصل در مورد رژیم غذایی مورد نیاز برای بیماران مبتلا به سرطان سینه یا درمان شدگان سرطان سینه پرداختیم که به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را نیز بخوانید.

افزایش تحرک بدنی و ورزش منظم | سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان

تحرک-بدنی-و-ورزش-منظم

ورزش در سبک زندگی افراد دارای برست کنسر ، جایگاه ویژه‌ای دارد. طبق تحقیقات زیادی که در مورد سرطان پستان صورت گرفته، نتایج نشان داده است که میزان فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند به بهبود سرطان  کمک زیادی کند. اگر زنان مبتلا به سرطان پستان تنها 2 ساعت در هفته ورزش کنند، می‌توانند از شدت گرفتن این بیماری پیشگیری کنند. ورزش به دلیل تاثیر بر روی وزن بدن، کاهش التهاب، تنظیم هورمون‌ها و تعادل انرژی باعث بهبود وضعیت جسمانی بیماران مبتلا به این نوع سرطان می‌شود.

انجمن سرطان آمریكا در همین رابطه توصیه کرده است که زنان  و مردان بیمار باید هر هفته بین 150 تا 300 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند. در گذشته به بیماران مبتلا به سرطان پستان با ورم لنفاوی توصیه می‌شد از انجام برخی تمرینات مربوط به ناحیه بازو خودداری کنند. اما مطالعات زیادی نشان داد چنین فعالیت‌هایی به عمل‌های جراحی ناشی از سرطان، هیچ آسیبی وارد نمی‌کند.

در مطلب ورزش‌های مناسب بعد از عمل پستان به تفصیل در این مورد صحبت کردیم.

مصرف داروهای هورمونی | سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان

محققان ثابت کرده‌اند برخی از داروها (داروهای پیشگیری از بارداری) باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شوند و بنابراین خطرآلودگی بافت سینه به  تومور بدخیم  سرطانی ، را هم بالا می‌برند. قرص‌های ضدبارداری که زنان به مدت طولانی استفاده می‌کنند، با افزایش سطح استروژن بدن، خطر تشدید سرطان پستان را افزایش می‌دهند. با این حال یکی از روش‌های درمان سرطان پستان «هورمون درمانی» است. در این روش پزشکان سعی می‌کنند با داروهای هورمونی سطح استروژن در بدن بیماران را متعادل کنند. اما توصیه پزشکانی چون دکتر فرهاد موسی‌زاده اینست که افرادی که سرطان پستان را پشت سر گذاشته‌اند، در مصرف داروهای ضدبارداری تجدیدنظر کنند.

بارداری زنان مبتلا به سرطان پستان

یکی از نکات مهم در سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان مربوط به زایمان، بارداری و حتی شیردهی است. اگرچه غالبا زنانی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، در سنین بعد از یائسگی هستند، با این حال گاهی این بیماری در زنان جوان هم دیده می‌شود. به همین دلیل ممکن است در مورد بارداری بعد از سرطان پستان دچار تردید باشند.

طبق گفته دکتر فرهاد موسی زاده  برخی از روش‌های درمان سرطان سینه، بارداری را دشوار می‌کند. بنابراین اگر به چنین بیماری مبتلا شده‌ و دوره درمان را هم پشت سر گذاشته‌اید، بهتر است با پزشک خود در مورد اقدام به بارداری، صحبت کنید.

شیمی درمانی از جمله روش‌های درمان سرطان پستان است که قدرت باروری زنان را کاهش می‌دهد. در این روش که به تخمدان‌ها آسیب می‌رسد، ممکن است مدت زمان بارداری به تاخیر بیفتد. با این حال باردار شدن نمی‌تواند هیچ آسیبی به زنان مبتلا به سرطان پستان وارد کند.

سرطان پستان در دوران بارداری با شیوه‌های متعددی درمان می‌شود و در حاضر هیچ نگرانی جدی در این مورد وجود ندارد.

آیا شیردهی یا بارداری باعث بازگشت سرطان پستان می‌شود؟

زنان-مبتلا-به-سرطان-پستان

اغلب سرطان‌های پستان به هورمون استروژن حساس هستند. بنابراین تا مدت‌ها این نگرانی وجود داشت که بارداری و شیردهی باعث افزایش هورمون استروژن می‌شود و به همین دلیل باعث بازگشت سرطان سینه می‌شود. اما مطالعاتی که اخیراً انجام شد نشان داد هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شیردهی و بارداری باعث عود کردن سرطان پستان می‌شود.

نوعی بیماری پستان با نام عفونت باکتریال پستان وجود دارد که به شیردهی به نوزاد مرتبط است و نباید با سرطان پستان اشتباه گرفته شود.

بیماران سرطان پستان تا چه زمانی برای بارداری صبر کنند؟

سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان با افراد عادی تفاوت زیادی دارد. یکی از این تفاوت‌ها صبر کردن آن‌ها برای به پایان رساندن مدت زمان درمان سرطان سینه است. طبق گفته محققان و برخی از پزشکان تمامی زنان جوانی که قصد دارند بعد از درمان باردار شوند، باید از زمان پایان درمان کامل به مدت 2 سال صبر کنند. اگر در این مدت سلول‌های سرطانی برنگردد، به معنای آمادگی کامل جسمانی زنان برای بارداری است.

آیا بارداری افراد دارای سرطان پستان برای فرزندشان خطرناک نیست؟

بارداری-افراد-دارای-سرطان-پستان-برای-فرزندشان-خطرناک-نیست؟

تاکنون هیچ مدرکی از تاثیر سرطان پستان مادر بر روی جنین گزارش نشده است. حتی در مورد اینکه ممکن است فرزند مادران با سابقه بیماری سرطان سینه، دچار نقص مادرزادی و یا سرطان شوند، هیچ شواهد و دلایل محکمی وجود ندارد. زنانی که یک بار سرطان پستان را پشت سر گذاشته‌ و درمان شده‌اند، وضعیت جسمانی آن‌ها غالبا تاثیری بر روی جنین ندارد. البته به شرط اینکه دوره درمان را طی کرده باشند.

شیردهی برای زنان مبتلا به سرطان پستان | سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان

جراحی پستان و برداشتن کامل بافت سینه زنان که به آن ماستکتومی می‌گویند، تنها در برخی از بیماران انجام می‌شود. همان‌طور که گفتیم روش‌های دیگری هم برای درمان سرطان وجود دارد که هیچ آسیبی به سینه‌های بیمار نمی‌رسد. پس با این حساب اگر زنان مبتلا به این بیماری که درمان شده‌اند، بخواهند به نوزاد شیر دهند، مشکلاتی برای آن‌ها وجود دارد.

تولید شیر در پستان‌های زنان با سابقه سرطان پستان کاهش می‌یابد. همچنین تغییرات ساختاری در پستان هم باعث دردناک شدن شیردهی می‌شود. با این حال زنان زیادی هم هستند که می‌توانند به نوزاد خود شیر دهند. البته اگر برای درمان سرطان پستان از روش هورمون درمانی استفاده کرده باشید، بهتر است قبل از شیردهی به نوزاد با پزشک خود صحبت کنید.

این امکان وجود دارد که برای بانوانی که با استفاده از ماستکتومی پستان، تمامی بافت پستان خود را خارج کردند با بازسازی پستان شکل ظاهری آن به حالت طبیعی برگردد.

مراقبت‌های بعد از درمان سرطان پستان | سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان

بعد-از-درمان-سرطان-پستان

به طور کلی درمان سرطان سینه با چند روش انجام می‌شود. البته پزشکانی که در این زمینه فعالیت دارند، با بررسی و معاینه سرطان پستان و میزان رشد سلول‌های سرطانی اقدام به انجام یکی از روش‌های درمانی می‌کنند. معمول‌ترین روش‌های درمان برای سرطان پستان شامل عمل جراحی (برداشتن کامل یک یا هر دو پستان)، انجام شیمی درمانی، پرتو درمانی و تجویز داروهای هورمونی برای متوقف کردن سلول‌های سرطانی است.

زمانی که میزان سلول‌های سرطانی تمامی توده و بافت پستان را گرفته باشد، بهترین راه درمان، جراحی است. در این روش که پستان به طور کامل برداشته می‌شود، برخی از بیماران بعد از جراحی دچار افسردگی می‌شوند. افسردگی و سرطان سینه معمولا رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند که می‌توان با تغییر سبک زندگی نسبت به حال مشکلات آن اقدام کرد. اما اکنون روش‌هایی هم برای بازگرداندن پستان‌ها به حالت اول وجود دارد.

جراحی‌های زیبایی متعددی وجود دارد که بیماران سرطانی می‌توانند با کمک آن دوباره زیبایی خود را بدست آورند. یکی از روش‌های مرسوم برای ایجاد سینه‌های طبیعی با کاشت ایمپلنت پستان است.

کاشت پروتز پستان | سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان

با توجه به اینکه برداشتن کامل سینه برای بانوان مثل از دست دادن یک عضو مهم است و زیبایی اندامشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اغلب به روش‌های جراحی زیبایی تمایل نشان می‌دهند که تحت عنوان جراحی بازسازی سینه انجام می شود . یکی از روش‌هایی که برای بازسازی پستان در زنان استفاده می‌شود، ایمپلنت‌گذاری در ناحیه سینه‌هاست.

اما سوالی که در این زمینه وجود دارد اینست که آیا پروتز پستان برای بیماران سرطانی خطرناک نیست؟ دکتر فرهاد موسی زاده یکی از جراحان موفق پستان در تهران معتقد است که جراحی‌های زیبایی بعد از برداشتن کامل پستان به هیچ عنوان خطرناک نیست.

در مطلب عوارض پروتز پستان به صورت کامل در این مورد صحبت کردیم.

این جراحی که به منظور ایجاد دو سینه با شباهت زیاد به پستان‌های طبیعی انجام می‌شود، هیچ عارضه‌ای را برای بیماران سرطانی ندارد. تاکنون هیچ گزارشی از خطرات و عوارض ایمپلنت‌ها یا پروتزهای سیلیکونی که در ناحیه پستان گذاشته می‌شود، ارائه نشده است. برای آگاهی از روش های بازسازی پستان میتوانید به مقاله ای با همین عنوان در صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

پروتز-پستان

سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان

آنچه گفته شد شرح کاملی از سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان است که می‌تواند از بازگشت مجدد سلول‌های سرطانی پیشگیری کند. دکتر فرهاد موسی زاده یکی از جراحان پستان در تهران هستند که به رعایت نکات خودمراقبتی تاکید زیادی دارد. همچنین مراجعه مداوم به پزشک هم می‌تواند از رشد ناگهانی سلول‌های سرطانی پیشگیری کند.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/risk-and-prevention/lifestyle-related-breast-cancer-risk-factors.html

https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/living-as-a-breast-cancer-survivor/can-i-lower-my-risk-of-breast-cancer-progressing-or-coming-back.html

https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/living-as-a-breast-cancer-survivor/pregnancy-after-breast-cancer.html

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.