لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

ورزش‌ها و مراقبت‌های ورزشی مناسب بعد از عمل جراحی پستان

3.5
(4)

آیا به تازگی عمل جراحی پستان انجام داده‌اید؟ هدف ما از تهیه این مقاله آگاهی دادن به شما عزیزان برای جلوگیری از عفونت‌،‌ تورم، محدودیت در حرکت و اختلال در وضعیت زخم و بازو پس از جراحی پستان است تا مانند گذشته به زندگی روزمره خود برگردید. در این مقاله‌،‌ اطلاعاتی در مورد تمریناتی که باید انجام دهید‌،‌ اقدامات احتیاطی و مواردی که باید در نظر گرفته شود ارائه خواهد شد. پس با سایت اختصاصی دکتر فرهاد موسی‌زاده یکی از بهترین متخصصین جراحی پستان در تهران، همراه شوید.

فهرست مطالب مقاله:

اطلاعات کلی در مورد جراحی پستان

در حین جراحی پستان‌‌،‌ پزشک ممکن است در صورت لزوم غدد لنفاوی زیر بغل را نیز برداشته باشد. به این روش دیسکسیون لنفاوی زیر بغل گفته می‌شود. علاوه بر گردش خون در بدن،‌ گردش خون مایع لنفاوی سفید وجود دارد که گردش خون لنفاوی نامیده می‌شود. این مایع‌،‌ از طریق کانال‌های لنفاوی‌،‌ به غدد لنفاوی منتقل می‌شود. برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل‌‌،‌ انتقال مایع لنفاوی را دشوار می‌کند‌‌،‌ مسیرهای مجاری لنفاوی را تغییر می‌دهد و از گردش عمومی مایع در بازو جلوگیری می‌کند. به دلیل انجام عمل جراحی‌‌،‌ خطر تورم ( لنف ادم ) در دست و بازو افزایش می‌یابد. وقتی رادیوتراپی (پرتودرمانی) برای‌ پستان انجام‌ می‌شود‌‌،‌‌ خطر تورم در دست و بازو‌،‌ به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

محافظت از دست‌ها و بازوهای این بیماران در برابر انواع ضربه‌ها مانند بریدگی و سوختگی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر آسیب یا التهاب‌ در ناحیه دست یا بازو جراحی شده آغاز شود‌‌،‌ بدن با ارسال مایعات و سلول‌ها به این ناحیه با میکروب‌ها مبارزه می‌کند به این ترتیب ممکن است در دست و بازو تورم (ورم) ایجاد شود. زیرا بازگشت مایعات اضافی در این مواقع دشوار است. به همین دلیل‌‌،‌ باید مراقب عفونت‌ها بود.

دکتر فرهاد موسی زاده در حال تجویز

تمریناتی که باید بعد از جراحی انجام شود

در این بخش به بررسی این مطلب مهم که چگونه بعد از عمل جراحی پستان ‌‌می‌توانید از عفونت و تورم (ورم لنفاوی) در دست و بازوی خود جلوگیری کنید پرداخته می شود :

  • اهداف کلی تمرین‌ها شامل موارد زیر است:
  • جلوگیری یا از بین بردن آرتروز در مفاصل شانه و بازو
  • تقویت عضلات دست و بازو
  • کمک به تسکین درد کمر‌‌،‌ گردن‌‌،‌ سر و شانه ناشی از جراحی و رادیوتراپی
  • جلوگیری از کج شدن بدن
  • جلوگیری از تورم دست‌‌ و‌ بازو

ورزش‌های مناسب بعد از جراحی پستان

ورزش‌ را در 24 ساعت پس از جراحی و پس از خارج شدن لوله‌های تخلیه، با حرکات محدود شروع کنید.

ورزش فشار دادن توپ: با استفاده از یک توپ پلاستیکی که زیر کف دستتان قرار می‌گیرد‌‌،‌ دست خود را فشار داده و شل کنید.

تمرین باز و بسته شدن دست (ورزش فشار دادن توپ): دست را 15 تا 25 بار‌،‌ باز و بسته کنید این حرکت 3-4 بار در روز تکرار کنید‌، با این کار بازگشت مایع لنفاوی به گردش عمومی بدن تسریع می‌شود.

تمرین شانه زدن: صاف بنشینید‌‌،‌ آرنج خود را روی میز قرار دهید و یک طرف موهای خود را از جلو و عقب با یک شانه‌،‌ شانه کنید‌‌،‌ سپس سعی کنید کل موهای خود را شانه کنید. می توانید حرکات آرنج و دست و بازوی جراحی شده  را انجام دهید. اما تمرینات باز و بسته شدن بازو در کنار شانه‌،‌ پس از برداشتن لوله‌های تخلیه آغاز می‌شود. بازوی شما نباید به طور مداوم به بدن شما بچسبد. می‌توانید حداقل دو بار در روز تمرینات را تکرار کنید و در صورت بروز درد می‌توانید کمی استراحت کنید.

حرکات ایستاده شانه‌ها:

در حالت ایستاده یک شانه خود را بالا ببرید و سپس شانه بعدی را بالا ببرید.

تمرین بعد از عمل سینه 1

هر دو مفصل شانه را با حرکت دورانی حرکت دهید. این حرکت باید به خصوص به عقب انجام شود

تمرین بعد از عمل سینه 2

رو صندلی بشینید و دستان خود را کنار گردن قرار داده و بدن را به سمت بالا دراز کنید.

تمرین بعد از عمل سینه 3

ایستاده دستان خود را از پشت بیاورید و شانه‌ها را به عقب بکشید.

تمرین بعد از عمل سینه 4

برای تقویت عضلات قفسه سینه؛ هر دو دست را در سطح قفسه سینه ترکیب کنید و سعی کنید دستان خود را فشار داده و رها کنید.

تمرین بعد از عمل سینه 5

برای تقویت بازوهای خود: با انجام حرکات دایره‌ای کوچک بازوها را تا سطح شانه بالا آورده و بازوی خود را به عقب برگردانید

رو صندلی بشینید و بازوها را تا سطح شانه بالا و پایین کنید

تمرین بعد از عمل سینه 6

برای حرکت مفاصل شانه: رو صندلی بشینید و دستان خود را روی پاها بگذارید و سپس بازوها را بالا و پایین کنید.

تمرین بعد از عمل سینه 7

مراقبت از دست و بازو پس از برداشتن گره‌های لنفاوی زیر بغل در جراحی پستان

اقداماتی که در مورد مراقبت از دست و بازو انجام می‌شود‌‌،‌ برای جلوگیری از عفونت‌هایی است که از این طریق ایجاد می‌شوند‌‌،‌ این اقدامات از آسیب‌دیدگی احتمالی جلوگیری کرده و از ورم لنفاوی در بازو جلوگیری می‌کند.

  • فشار خون را‌،‌ در بازوی جراحی شده خود اندازه گیری نکنید
  • هنگام شستن ظرف‌ها‌‌،‌ جهت پیشگیری از هر گونه بریدگی و آسیب از دستکش استفاده کنید.
  • در صورت وجود زخم، از شوینده های قوی‌‌،‌ مواد شیمیایی سخت و ساینده خودداری کنید.
  • از انگشتر‌‌،‌ دستبند و ساعت مچی که دست و بازو را فشار می‌دهد استفاده نکنید
  • هنگام پخت و پز از سوختگی مراقبت و خودداری کنید.
  • بازوی مورد جراحی خود را در معرض اجاق داغ قرار ندهید. از دستکش فر و دستگیره استفاده کنید.
  • از آفتاب سوختگی و گزش حشرات خودداری کنید.
  • از بازوی مورد نظر خود در برابر ابزار تیز‌‌،‌ محافظت کنید
  • هنگام باغبانی از دستکش استفاده کنید‌‌،‌ نزدیک گیاهان خاردار کار نکنید.
  • با دست حفاری نکنید.
  • از آسیب دیدگی جلوگیری کنید.
  • هنگام اصلاح ناخن مراقب باشید که پوست را نبرید.
  • از هرگونه ضربه که می‌تواند به بازو آسیب برساند‌‌،‌ خودداری کنید.
  • از موبر برقی برای از بین بردن موهای زیر بغل خود استفاده کنید.(از تیغ استفاده نکنید.)
  • از سوتین فنردار استفاده نکنید.
  • از حرکات شدید و تکراری مانند فشار دادن‌‌،‌ کشیدن‌‌،‌ بلند کردن با بازوی آسیب دیده (پاک کردن پنجره‌‌،‌ جارو کشیدن خانه …) و ورزش‌هایی که به حمل سنگین نیاز دارند‌‌،‌ خودداری کنید.
  • مراقب باشید هنگام خواب شب‌‌، روی سمت عمل شده دراز نکشید.
  • اگر جراحتی در بازو یا دست مورد عمل شما ایجاد شد‌‌،‌ زخم را با مایع ضد باکتری تمیز کنید (مانند ید‌‌،‌ باتیکون …) و ناحیه بریده شده را از نظر قرمزی‌‌،‌ درد و التهاب بررسی کنید و به پزشک خود اطلاع دهید.
  • هنگام بازی با حیوانات خانگی مانند گربه و سگ از بازوی عمل شده خود محافظت کنید.
  • هنگامی که احساس تورم‌‌،‌ قرمزی یا تغییر دما در بازو داشتید با پزشک خود مشورت کنید.

پس از پایان درمان‌‌،‌ حداقل یک بار در ماه با آموزش‌هایی که به شما داده شده است‌،‌ بازوی آسیب دیده را بررسی کنید.

همچنین ببینید: بخش مراقبت های پس از جراحی پستان .  تا ببینیم چطور باید پس از انجام این جراحی، به زندگی طبیعی بازگشت.

تغذیه

نیازی به رعایت رژیم غذایی خاصی نیست. رژیم متعادل و کافی داشته باشید. وزن مناسب خود را با یک رژیم غذایی غنی از فیبر‌‌ و کم‌نمک حفظ کنید. از افزایش وزن غیرضروری خودداری کنید. چاقی بر روی ورم تأثیر منفی دارد. همچنین از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید.

اگر علاقه مند هستید که با غذاهای ضد سرطان سینه نیز آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالب دیگر سایت ما را مطالعه کنید.

تمرینات بعد از عمل سینه

چرا باید از سینه بند و پروتز پستان استفاده کنید؟

بعد از جراحی پستان‌‌،‌‌ وزن جدید ایجاد شده توسط پستان باعث‌‌‌ اختلال وضعیت در بدن می‌شود. این وضعیت به مرور زمان باعث درد شانه‌‌،‌ کمر‌‌،‌ گردن و سردرد می‌شود. با استفاده از پروتز پستان‌‌،‌ مشکلات ناشی از وزن یک طرفه را کاهش خواهید داد. علاوه بر این‌‌،‌ سینه‌های مصنوعی بدون هیچ گونه مداخله‌ای در نتیجه جراحی پستان، به بهبود و زیبایی ظاهری شما کمک می‌کنند. می‌توانید از پروتز سبک موقت تا بهبودی کامل زخم‌های بعد از عمل استفاده کنید و پس از بهبودی کامل زخم‌ها‌‌،‌ می‌توانید از سوتین و پروتزهایی که می‌توانید خریداری کنید استفاده کنید.

در مورد استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی نیز باید با دکتر خود مشورت کرده و از آن استفاده نمایید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها 3.5 / 5. تعداد امتیازات: 4

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.