لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

پادتن درمانی سرطان پستان

پادتن تراپی در سرطان پستان
0
(0)

پادتن درمانی سرطان پستان یکی از روش‌های مدرن برای درمان این بیماری محسوب می‌شود. این روش درمانی در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن به کار می‌رود. پادتن‌ها یا آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که می‌توانند فعالیت‌های مختلف سلول‌های سرطانی را مسدود نمایند. عملکرد پادتن‌ها به اثر بخشی بیشتر روش‌های درمانی دیگر مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی کمک خواهد کرد.

به طور کلی، در این روش درمان سرطان سینه، آنتی بادی‌های ساخته شده در آزمایشگاه به بدن وارد می‌شوند. هر یک از آنتی بادی‌ها نسبت به سلول‌های یک سرطان خاص، حساسیت نشان می‌دهند. آنتی بادی‌ها در نهایت می‌توانند به سلول‌های سرطانی متصل شده و شناسایی آن­ها را توسط سیستم ایمنی بدن راحت‌تر کنند.

پادتن درمانی سرطان پستان با آنتی بادی‌های مونوکلونال، اثرات مختلفی بر سلول‌های سرطانی دارد. برخی از پادتن‌ها، سیگنال دهی سلول­های سرطانی را متوقف می‌کنند. برخی دیگر، با ایجاد شرایط درمان هدفمند، انتقال شیمی درمانی و مواد رادیواکتیو به سلول‌های سرطانی را ساده‌تر می‌سازند.

در این مقاله قصد داریم به جزئیات مربوط به پادتن درمانی سرطان پستان اشاره کنیم. خواهیم دید که کمک گرفتن از این روش درمانی در کنار سایر روش‌های رایج برای درمان سرطان پستان، می‌تواند میزان اثربخشی آن­ها را افزایش دهد. همچنین، پادتن درمانی سرطان پستان از عود زودهنگام سرطان پیشگیری خواهد کرد.

آنچه در این مقاله می­خوانید

پادتن درمانی مونوکلونال

 

پادتن درمانی مونوکلونال

پادتن درمانی مونوکلونال یکی از روش‌های موثر در درمان سرطان به حساب می‌آید. به طور کلی، آنتی بادی‌ها یا پادتن‌های مونوکلونال گونه‌ای از آنتی بادی‌ها هستند که در آزمایشگاه تولید می‌گردند. این پادتن‌ها هنگام ورود به بدن به اهداف مشخصی متصل می‌شوند. این اهداف می‌توانند آنتی ژن‌هایی باشند که بر روی سطح سلول‌های سرطانی قرار می­گیرند.

هدف از پادتن درمانی مونوکلونال

بخش مهمی از وظایف آنتی‌بادی‌ها، ساده‌تر کردن تشخیص سلول‌های سرطانی توسط سیستم ایمنی بدن است. در واقع در حالت عادی، سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند سلول‌های سرطانی را از سلول‌های سالم تشخیص دهد. زیرا سلول‌های سرطانی می‌توانند پروتئین‌هایی را بر روی سطح خود قرار دهند که مانع از شناسایی آن‌ها توسط سیستم ایمنی می‌گردند.

اما در پادتن درمانی سرطان پستان یا هر نوع سرطان دیگری، آنتی بادی‌ها اثر این نوع پروتئین‌ها را در سطح سلول سرطانی از بین خواهند برد. در نتیجه شناسایی آن برای سیستم ایمنی بدن ساده‌تر می‌گردد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن سلول سرطانی را به عنوان سلول بیمار یا آسیب زا بشناسد، از روش‌های مختلفی برای از بین بردن آن استفاده خواهد کرد.

مقاله مرتبط: تغذیه در شیمی درمانی

نحوه اثر بخشی پادتن درمانی سرطان پستان و دیگر سرطان ها

پادتن درمانی سرطان پستان و دیگر سرطان‌ها با استفاده از آنتی بادی‌های مونوکلونال انجام می‌گیرد. به این ترتیب که این آنتی بادی‌ها به بدن وارد شده و تغییرات متنوعی را در سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کنند.

نحوه عملکرد پادتن‌های مونوکلونال در بدن متفاوت است. برای مثال، برخی از آنتی بادی‌های مونوکلونال از ارسال سیگنال‌های رشد به سلول‌های سرطانی جلوگیری به عمل می‌آورند. همچنین، بسیاری از آنتی بادی‌های مونوکلونال با هدف اثر بخشی بهتر شیمی درمانی و رادیوتراپی به بیمار تزریق خواهند شد. البته به این گونه آنتی بادی‌ها، ترکیبات آنتی بادی-دارو می‌گویند.

پادتن درمانی در چه نوع سرطان‌هایی کاربرد دارد؟

 

کاربرد آنتی بادی دتراپی

از روش پادتن درمانی سرطان پستان در هر مرحله‌ای از این بیماری می‌توان استفاده نمود. لازم است بدانید که به کار بردن آنتی بادی‌های مونوکلونال در مراحل اولیه بیماری می‌تواند درمان آن را تسریع بخشد. در هر حال، به کار بردن روش پادتن درمانی سرطان پستان برای افرادی که به سرطان‌های پستان HER2 مثبت مبتلا شده‌اند، بسیار مفید خواهد بود.

سرطان‌های HER2 مثبت تهاجمی‌ترین انواع سرطان پستان به حساب می‌آیند. زیرا سلول‌های سرطانی که از پروتئین‌های HER2 برخوردار هستند، رشد بسیار سریعی خواهند داشت. این مسئله منجر به رشد سریع بیماری و تبدیل سرطان پستان به سرطان متاستاتیک پستان خواهد شد. این در حالی است که سرطان‌های پستان HER2 منفی تمایل کمتری به رشد و گسترش خواهند داشت.

 

نحوه اثر پادتن‌های مونوکلونال بر سلول‌های سرطان پستان HER2

در پادتن درمانی سرطان پستان HER2 مثبت، آنتی بادی‌های مونوکلونال ساخته شده در آزمایشگاه به پروتئین HER2 روی سلول‌های سرطانی متصل می‌شوند. پیش از این اشاره کردیم که اتصال یک آنتی بادی مونوکلونال به سلول‌های سرطانی می‌تواند سیگنال‌های رشد را مسدود نماید. بنابراین در پادتن درمانی سرطان پستان نیز استفاده از این نوع آنتی بادی‌ها توقف رشد سلول‌های سرطانی را در پی خواهد داشت.

مهم‌ترین آنتی بادی‌های مونوکلونال برای پادتن درمانی سرطان پستان

آنتی بادی‌های متعددی برای پادتن درمانی سرطان سینه به کار می‌روند. در ادامه به برخی از این آنتی بادی‌های مونوکلونال اشاره خواهیم کرد.

آنتی بادی تراستوزوماب

آنتی بادی تراستوزوماب یکی از مهم‌ترین آنتی بادی‌های مونوکلونالی است که با هدف پادتن درمانی سرطان پستان به کار می‌رود. استفاده از این آنتی بادی برای سرطان‌های پستان در مراحل اولیه و پیشرفته مناسب خواهد بود. پادتن درمانی سرطان پستان با تراستوزوماب همزمان با شیمی‌درمانی، تاثیر شیمی‌درمانی را بیشتر خواهد کرد. به طور کلی تا زمانی که این نوع آنتی بادی بر درمان بیمار تاثیر داشته باشد از آن استفاده خواهد شد

آنتی بادی پرتوزوماب

آنتی بادی دیگری که با هدف پادتن درمانی سرطان پستان HER2 به کار می‌رود، پرتوزوماب نام دارد. این آنتی بادی مونوکلونال عمدتا به صورت همزمان با تراستوزوماب و شیمی درمانی برای بیمار تجویز می‌گردد. نحوه استفاده از پرتوزوماب به صورت وریدی بوده و تزریق آن پس از جراحی سرطان پستان یا قبل از آن انجام می‌گیرد. از آنتی بادی مونوکلونال پرتوزوماب در پادتن درمانی سرطان پستان HER2 پیشرفته یا در مراحل اولیه آن استفاده می‌شود.

ترکیب پرتوزوماب، تراستوزوماب و هیالورونیداز

ترکیب داروی یاد شده به صورت تزریق زیر جلدی به مدت چند دقیقه برای بیمار تجویز خواهد شد

آنتی بادی مارگتوکسیماب

در مواردی که افراد به سرطان پستان HER2 پیشرفته مبتلا هستند، می‌توان از آنتی بادی مارگتوکسیماب استفاده کرد. این نوع آنتی بادی مونوکلونال همراه با شیمی درمانی به کار می‌رود. برای مواردی که قبلا حداقل از دو آنتی بادی دیگر برای پادتن درمانی  HER2 استفاده شده باشد، می‌توان مارگتوکسیماب را به کار برد. دارویی مارگتوکسیماب نیز به صورت وریدی به بیمار تزریق می‌گردد.

عوارض جانبی پادتن درمانی سرطان پستان

عوارض جانبی پادتن تراپی

پادتن درمانی سرطان پستان تاثیر فوق‌العاده‌ای بر پیشرفت درمان و بهبودی بیمار دارد. با این حال، این روش درمانی نیز مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی سرطان سینه، عوارض جانبی در پی خواهد داشت. برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی پادتن درمانی سرطان پستان عبارتند از:

  • احساس خستگی شدید
  • اسهال
  • تب و لرز
  • احساس سرگیجه
  • بروز بثورات خارش دار
  • سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • پایین آمدن فشار خون
  • احساس کسلی و نا خوش احوالی

عوارض جانبی پادتن درمانی سرطان پستان ممکن است به صورت واکنش‌های حساسیتی بروز کنند. برای مثال، فرد ممکن است پس از تزریق آنتی بادی مونوکلونال دچار احساس تنگی نفس شود. به طوری که نفس کشیدن برای وی سخت باشد.

احساس ضعف و بی‌حالی و همچنین،‌گر گرفتگی بدن نیز از عوارض دیگر پادتن درمانی سرطان پستان با آنتی بادی‌های مونوکلونال به شمار می‌روند.

جمع­ بندی

پادتن درمانی سرطان پستان اثربخشی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را به طور قابل توجهی افزایش می­دهد. همچنین، یک پادتن درمانی با آنتی بادی­های مناسب، می­تواند از عود زودهنگام سرطان‌پستان جلوگیری به عمل آورد. بنابراین، انجام پادتن درمانی زیر نظر یک پزشک متخصص مجرب، نقش بسزایی در بهبود سریع تر بیماران خواهد داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه پادتن درمانی سرطان پستان، مزایا و عوارض آن، می­توانید با دکتر فرهاد موسی زاده در تماس باشید. اطلاعات تماس با دکتر موسی زاده در قسمت ارتباط با ما در همین وبسایت در دسترس است.

منابع:

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/22774-monoclonal-antibody-therapy

https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/treatment/targeted-therapy-for-breast-cancer.html#:~:text=Monoclonal%20antibodies,-Monoclonal%20antibodies%20are&text=Trastuzumab%20(Herceptin%20and%20other%20brand,alone%20has%20already%20been%20tried).

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ها 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

4 دیدگاه دربارهٔ «پادتن درمانی سرطان پستان»

  1. سلام . خواهر من سال 97 مبتلا به سرطان سینه تهاجمی شد و در حالی که سینه چپ و تعدادی از غددلنفاوی زیربغل درگیر شده بود، جراحی شد و توده ها خارج شد. بعد از شیمی درمانی و پرتو درمانی ، داروی تاموکسیفن مصرف کرد اما به خاطر ایجاد ضخامتی که برای دیواره رحم ایجاد کرده بود، داروشو عوض کردن و متاسفانه دوباره بیماریش عود کرد . بهش تایکرب ادن که متاسفانه اون هم خیلی عوارض بدی داشت و مانع از گسترش بیماری هم نشد. الان شیمی درمانی میشه مجددا. آیا ایشون میتونه پادتن درمانی انجام بده ؟

    1. دکتر فرهاد موسی زاده

      سلام شایسته جان
      در واقع باتوجه به مطالبی که گفتین استیج بیماری خواهر شما بالا بوده و البته در افراد با استیج بالای درگیری خطر عود مجدد بیماری هم زیاد هستش و بیشتر مواقع در این حالت هایی که پیش بینی درگیری غدد لنفاوی وجود داره بهتر هست که قبل از جراحی شیمی درمانی هم انجام بشه و در اصل علت عود بیماری خواهرتون هم همین استیج بالا بوده.

  2. سلام وقتتون بخیر،من ۲۰‌سالمه و بعد از استفاده از گیره سینه،ترشح زرد رنگ‌داشتم و کل سینم قرمز شده و درد داره ،خطرناکه یا بخاطر فشار و دردیه که بهم وارد سده؟کی خوب میشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.