لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی

کاهش_حس_در_نوک_سینه_بعد_از_عمل_ماموپلاستی

حفظ حساسیت نوک پستان‌ها برای بسیاری از متقاضیان ماموپلاستی، اولویت اول است. همه‌ی خانم‌ها دوست دارند پستان‌هایشان زیبا و خوش حالت به نظر برسند، اما از دست دادن حس نوک سینه‌ها اصلا خوشایند نیست. اگر نگران کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی هستید، این مطلب مخصوص شماست.

در این مقاله تمام اطلاعات لازم در مورد ماموپلاستی و ارتباط آن با از دست رفتن یا کاهش حس در نوک پستان‌ (نیپل‌ها) جمع آوری شده است؛ اگر پس از مطالعه‌ی این مطلب پاسخ سوال خود را دریافت نکردید، دکتر فرهاد موسی زاده، یکی از بهترین متخصصین جراحی پستان، پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستند. کافیست سوالات خود را در قسمت نظرات همین این مطلب مطرح نمایید.

در مطلب پروتز پستان با جزییات بیشتری در این مورد صحبت کردیم.

آنچه در ادامه در مورد کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی می‌خوانید:

تغییر حس در نوک سینه بعد از ماموپلاستی طبیعی است؟

تغییر-حس-در-نوک-سینه-بعد-از-ماموپلاستی-طبیعی

بسیاری از خانم‌ها بعد از انجام ماموپلاستی، متوجه تغییراتی در حس نوک پستان‌ها می‌شوند. تغییر حس نوک پستان، مسئله‌ای رایج اما موقت است؛ ممکن است بعد از جراحی، حساسیت نوک پستان‌ها، بیشتر یا کمتر شوند، گاهی اوقات هر دوی این اتفاقات در یک روز رخ می‌دهند.

این تغییرات متداول هستند و معمولا به علت تورم ایجاد می‌شوند. در بیشتر موارد، حس نیپل‌ها، بعد از گذشت چند هفته تا چند ماه به حالت طبیعی قبل برمی‌گردد. تغییر دائمی حس نوک سینه، مسئله‌ی رایجی نیست، با اینحال گاهی رخ می‌دهد. کمتر از 5% متقاضیان ماموپلاستی، دچار این عارضه می‌شوند.

آیا احتمال کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی کاهشی وجود دارد؟

تغییر-حس-در-نوک-سینه-بعد-از-ماموپلاستی-طبیعی

خطر از بین رفتن حس در نوک پستان به عنوان یکی از عوارض احتمالی ماموپلاستی کاهشی مطرح می‌شود. با این حال در اکثر بیماران، جراحی کوچک کردن سینه منجر به از بین رفتن حس در نوک سینه نمی‌شود و تغییرات ایجاد شده موقتی هستند.

در حقیقت تغییر حساسیت نوک پستان و آرئول (هاله‌ی سینه) به روش جراحی بستگی دارد. بعضی متد‌ها، خطر آسیب دیدگی اعصاب نوک پستان و آرئول را بالا می‌برند. با این حال از آنجائیکه که در جراحی ماموپلاستی کاهشی، غدد شیردهی دست نخورده باقی می‌مانند، تغییری در حس نوک پستان ایجاد نمی‌شود. حداقل چنین مسئله‌ای به ندرت دیده شده است.

ماموپلاستی کاهشی

عمل کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی کاهشی (به انگلیسی Breast Reduction یا Reduction Mammoplasty) نوعی جراحی زیبایی است که با هدف کوچک کردن سایز سینه‌های بزرگ یا افتاده انجام می‌شود. افراد با انجام این جراحی حس بهتری نسبت به اندازه یا شکل سینه‌های خود پیدا می‌کنند. اگر دوست دارید در مورد ماموپلاستی کاهشی بیشتر بدانید و یا متقاضی انجام عمل کوچک کردن سینه هستید این مقاله کامل بخوانید.

آیا احتمال کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی کاهشی وجود دارد؟

تغییر_حس_نیپل_بر_اثر_ماموپلاستی_کاهشی

عمل بزرگ کردن سینه که ماموپلاستی افزایشی هم نامیده می‌شود، جراحی زیبایی محبوبی است که پستان‌ها را متقارن، بزرگ و زیبا می‌کند. درست است که اکثر بیماران از نتایج بدست آمده شگفت زده می‌شوند و اعتماد به نفسشان بالا می‌رود، با این حال این جراحی بی‌خطر نیست و ممکن است باعث کاهش حس در نوک سینه بشود. لازم به ذکر است از بین رفتن دائمی حس نوک پستان، مسئله‌ای نادر است، اما این احتمال هم در مشاوره‌های اولیه مطرح می‌شود.

در حین جراحی بزرگ کردن سینه، جراح فضایی را برای کاشت پستان ایجاد می‌کند که ممکن است در حین انجام این کار، اعصاب اطراف تحت تاثیر قرار بگیرند. به دنبال این اتفاق، بافت اطراف ملتهب می‌شوند و در نتیجه پوست سینه و نوک پستان حس خود را از دست می‌دهند. این عارضه برای بیشتر افراد موقتی است و در اثر کشیده شدن یا فشار به اعصاب ایجاد می‌شود، با اینحال در برخی موارد حس نوک پستان در اثر بریده شدن اعصاب، برای همیشه از بین می‌رود. متاسفانه از آنجائیکه اعصاب نوک پستان، ظریف هستند، جلوگیری این اتفاق دشوار است.

از دست رفتن دائمی حس نوک پستان بعد از ماموپلاستی غیر متداول است، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا حس نیپل برگردد. بیشتر افراد هیج عارضه‌ی دائمی را تجربه نخواهند کرد. بعضی از انواع برش‌های جراحی، خطر این عارضه را افزایش می‌دهند. از این رو، جراحان پیش از انجام جراحی، خطرات پیش رو را بطور کامل برای متقاضی شرح می‎‌دهد.

یکی از روش‌های بزرگ کردن سینه استفاده از تزریق چربی به سینه است که در حال حاضر این روش بمعمولا پیشنهاد نمی‌شود.

آیا ماموپلاستی افزایشی باعث از بین رفتن دائمی حس نیپل می‌شود؟

کاهش-حس-در-نوک-سینه-بعد-از-عمل-ماموپلاستی

بیشتر مواقع نه – با این حال بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر با جراح مشورت کنید، چراکه این مسئله تا حد زیادی به ویژگی‌های فردی متقاضی بستگی دارد. دکتر فرهاد موسی زاده، به عنوان یکی از بهترین متخصصین جراحی پستان در تهران اطلاعات کامل‌تری را در این زمینه در اختیاز شما قرار می‌دهد.

برای کاهش خطر کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی افزایشی چه اقداماتی لازم است؟

کاهش-خطر-کاهش-حس-در-نوک-سینه

تغییرات حس نوک پستان تا حد زیادی به سایز ایمپلنت و محل برش بستگی دارد. به نظر می‌رسد، احتمال بروز مشکلات حسی با استفاده از ایمپلنت‌های بزرگ (بخصوص آنهایی که قطر بیشتری نسبت به پستان‌های طبیعی دارند) بیشتر است. بنابراین بهتر است برای کاهش خطر از دست رفتن حس پستان‌ها از ایمپلنت‌های 200 تا 475 سی سی استفاده شود.

اگر حفظ حس نیپل‌ها برای شما مهم است، از جراح بخواهید به جای برش زیر آرئول (هاله‌ی پستان) از برش‌های دیگر استفاده کند. شانس از دست رفتن حس نوک پستان در برش‌های زیر آرئول 15% بیشتر از برش‌های دیگر است. برش‌های زیر پستان و زیر بغل، احتمال از دست دادن حس نیپل را تا 5% کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، ایمپلنت‌هایی که زیر عضله قرار می‌گیرند، نسبت به آنهایی که روی عضله قرار می‌گیرند، شانس بی حسی نیپل را کمتر می‌کنند. دانستن خطرات احتمالی ماوموپلاستی بسیار مهم است، چراکه باعث می‌شود با آگاهی کامل‌ تصمیم بگیرید. دکتر فرهاد موسی زاده، به عنوان یکی از بهترین متخصصین جراحی پستان در تهران، در طول جلسه‌ی مشاوره‌ی قبل از جراحی، تمام خطرات و احتمال بروز آنها را بطور کامل برای شما شرح خواهند داد.

اگر نگران از دست رفتن حس نوک پستان هستید، ممکن است لازم باشد در مورد ماموپلاستی تجدید نظر کنید. چون پیش بینی اینکه چه کسی بعد از ماموپلاستی حس نوک پستان خود را از دست می‌دهد، تقریبا غیر ممکن است. با اینحال نکاتی وجود دارند که با کمک آنها می‌توان خطر این عارضه را کاهش داد:

  • همانطور که در ابتدا هم گفتیم، یکی از مهمترین فاکتورهای موثر در حفظ حس نوک پستان، انتخاب ایمپلنت‌هایی است که قطر کوچکی‌تری دارند. اندازه‌ی پروتز می‌بایست متناسب با آناتومی بدن انتخاب شود. ایمپلنت‌های بزرگ باعث کشیدگی پوست می‌شوند و در نتیجه جریان خونی که به اعصاب می‌رود را متوقف و در نهایت حس نوک پستان را از بین می‌برند.
  • یکی دیگر از روش‌هایی که احتمال از دست رفتن حس نوک پستان را کاهش می‌دهد، قرار دادن ایمپلنت سابپکتورال یا زیر عضله است. خطر از دست دادن حس نیپل در مورد ایمپلنت‌های ساب گلاندولار (روی عضله و زیر غدد شیردهی) بیشتر است. با همه‌ی این وجود لازم به ذکر است برش‌های اطراف نوک پستان هستند که خطر از دست رفتن حس نیپل را افزایش می‌دهند.

بعد از جراحی می‌توانید احتمال و سرعت بازگشتن حس نوک پستان را با ماساژ منظم بافت سینه و نوک پستان، افزایش دهید. ماساژ، باعث تحریک ناحیه می‌شود و در نتیجه برقراری ارتباط بین پستان‌ها و مغز را تسهیل می‌کند و مسیرهای جدیدی را برای ایجاد حس پستان بوجود می‌آورد. انجام ماساژ به عنوان بخشی از فرآیند بازگشت حس پستان ضروری است، چراکه این مسئله تا حد زیادی روانشناختی محسوب می‌شود.

درد ناشی از کاهش حس در نوک پستان در اثر ماموپلاستی چطور تسکین می‌یابد؟

کاهش-حس-در-نوک-پستان-در-اثر-ماموپلاستی-تسکین

بعضی خانم‌ها بعد از ماموپلاستی، دچار افزایش حساسیت نیپل می‌شوند. همانطور که گفتیم، در ماموپلاستی افزایشی، برآمدگی ایمپلنت، منجر به کشیدگی اعصاب نوک پستان می‌شود. این کشیدگی، اعصاب را تحریک می‌کند و باعث تغییر حس نوک پستان می‌شود. چنین افزایشی برای بعضی زنان ناراحت کننده و حتی دردناک است.

  • برای تسکین درد ناشی از حساسیت نوک پستان چه کار باید کرد؟

چقدر طول می‌کشد تا حس نوک پستان برگردد؟

چقدر-طول-می_کشد-تا-حس-نوک-پستان-برگردد

یکی از بهترین راه‌های کاهش حساسیت نیپل‌ها، استفاده از پد یا گاز استریل روی نوک پستان است، اینکار مانع برخورد لباس با پستان می‌شود.

حس نوک پستان در بسیاری از موارد بازمی‌گردد، با اینحال ممکن است این مسئله تا دو سال زمان ببرد. ممکن است به محض بازگشتن حس نیپل دچار درد شدید پستان شوید. ماساژ نوک پستان در این مورد هم مفید است و به بدن کمک می‌کند حس لذت را جایگزین درد کند.

لازم به ذکر است در بعضی زنان، حس نوک پستان‌ها بعد از جراحی بزرگ کردن سینه، بیشتر هم می‌شود. پروتز سینه، در همه‌ی موارد منجر به از بین رفتن حس پستان نمی‌شود، با این حال تغییر احساس پستان مسئله‌ای طبیعی است. ممکن است بعد از جراحی احساس قبل را نداشته باشید، اما اقدامات احتیاطی می‌توانند احتمال از بین رفتن حس نوک پستان را کمتر کنند. اگر متقاضی انجام ماموپلاستی هستید اما در مورد کاهش حس نوک سینه تردید دارید، بهتر است جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌ی تخصصی به دکتر فرهاد موسی زاده، یکی از بهترین متخصصین جراحی پستان در تهران مراجعه کنید. شما می توانید برای رزرو نوبت و دسترسی به راه های ارتباطی به بخش تماس با ما مراجعه نمایید. همچنین با دنبال کردن پیج اینستاگرام به آدرس @DrMoussazadeh مشاوره آنلاین دریافت نمایید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

منابع:

moraitisplasticsurgery

restoraaustin

edelsteincosmetics

realself

2 دیدگاه دربارهٔ «کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی»

  1. ۳۰ شهریور عمل جراحی انجام دادم یک سوم سینه ام را بداشتن سرطان سینه سمت چپ گرید ۳ مرحله ۲ بعد از ۳هفته شیمی درمانی را شروع کردم تا حالا ۳ دفعه شیمی در مانی شده ام به فاصله ۱۵ روزه حالا همان سینه ام بزرگتر شده وتغییر رنگ داده ب وقرمز شده است لطفا مرا راهنمایی کنید آیا طبیعی است یا مشکلی دارم پزشک جراح گفت شاید واکنش به دارو باشد اما پزشک آنکولوژیست گفت اگه واکنش به دارو بود تمام بدن را می گرفت

    1. دکتر فرهاد موسی زاده
      دکتر فرهاد موسی زاده

      سلام وقت بخیر باید حضوری معاینه بشید و همچین موردی نیاز به بررسی و معاینات بالینی داره و بر اساس شرح حال آنلاین و بدون رویت موضع عمل شده اظهار نظر کردن کار اشتباهی است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.