لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

اکتبر، ماه آگاهی رسانی نسبت به سرطان پستان

اکتبر، ماه آگاهی رسانی نسبت به سرطان پستان

اکتبر را نباید تنها یکی از ماه های میلادی دید، بلکه این ماه زمانی برای افزایش آگاهی نسبت به سرطان پستان به عنوان یکی از مهم ترین سرطان ها در سراسر جهان است که سالیانه آمار زیادی از مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد.

در طول ماه اکتبر بسیاری از افراد در تلاش هستند تا برای افزایش آگاهی متمرکز بر سرطان پستان متحد شده و نهادهای بین المللی و مللی زیادی جهت بالا بردن سطح آگاهی زنان و البته آقایان در این زمینه، تلاش می کنند.

سرطان پستان دومین علت اصلی مرگ و میر در میان زنان است و بازمانده های این بیماری یعنی کودکان و همسرانی که با از دست دادن مادر یا همسر خود، برای همیشه در اندوه فرو می روند، نیز قابل توجه هستند. با این حساب آگاهی رسانی در زمینه سرطان پستان و بالا بردن سطح دانش جهانی در خصوص روش های تشخیصی زودهنگام و درمان های سریع، نه تنها جان زنان بسیاری را نجات خواهد داد، بلکه خانواده های متعددی را نیز از یاس و غم و اندوه، دور خواهد کرد.

افزایش احتمال زنده ماندن پس از ابتلا به سرطان پستان، یک فرمول بیشتر ندارد و آن هم تشخیص به موقع است. به این معنا که بیشتر تلاش ها در طول ماه آگاهی رسانی نسبت به سرطان پستان یعنی اکتبر، تشویق به انجام معاینات بالینی پستان، ماموگرافی، سونوگرافی و … است.

به نظر می رسد که هر چه در این باره اطلاع رساني شود، همچنان لازم است  بيشتر درباره سرطان پستان آگاهي داد  و در  تکرار کردن مکررات در این حوزه كوتاهي نكرد. با دیدن روبان صورتی رنگ، به یاد آزمایش های هر ساله، سونوگرافی، ماموگرافی، معاینه شخصی و … افتاده و سایر زنان را نیز به انجام این دوره های غربالگری تشویق كرد. این تنها راه نجات و زنده ماندن در صورت ابتلا به سرطان سینه به عنوان دومین سرطان کشنده در جهان است.

در این مطلب می خوانیم:

در ماه اکتبر چه کنیم؟

  1. از نماد رنگ صورتی استفاده کنید

در تمام ماه روبان صورتی را به لباس خود سنجاق و به کیف خود بیاویزید. از لباس های رنگ صورتی استفاده کرده و وقتی سایرین علت را جويا شدند در این باره به تمام دوستان و آشنایان آگاهي داده تا به آن ها نیز لزوم غربالگری و انجام روش های تشخیصی زودهنگام، یادآوری و گوشزد شود. اطرافیان خود را به انجام سونوگرافی و ماموگرافی ترغیب کنيد. یکی از بهترین راه‌های تشخیص زودهنگام سرطان پستان، خودآزمایی پستان در منزل است.

سرطان پستان

گرچه اين رنگ تنها یک نماد است، اما بارها با دیدن آن به یاد موضوع غربالگری افتاده و این موضوع را به خود و تمام اطرافیان گوشزد می کنید. این نماد در حالت سکوت و صامت ماندن نیز می تواند یک یادآوری بزرگ برای افراد باشد که در شلوغی روزمرگي از یاد می برند، روش های تشخیصی زودهنگام تا چه اندازه می تواند نجات بخش باشد و گاهی یک معاینه ساده، تومور کوچک را به موقع تشخیص داده و جان یک فرد را نجات می دهد. در واقع هر چه قدر که زودتر سرطان پستان تشخیص داده شود، با استیج سرطان پستان پایینتری رو به رو هستیم و درمان آن نیز ساده تر است.

2.از رسانه های اجتماعی استفاده کنید

رسانه های اجتماعی بستری قوی برای نشر اطلاعات هستند و نباید در این دوره این ابزار را دست کم گرفت. از فضای موجود در رسانه های اجتماعی برای به حداکثر رساندن آگاهی نسبت به سرطان پستان استفاده کرده و تا جاي امكان در مورد سرطان سينه، توضیحات داده و اهمیت موضوع را متذکر شوید. به هر شکلی که می توانید دوستان و همکاران خود را نسبت به این موضوع هشیار سازید تا آن ها نیز فرصت آن را داشته باشند تا اطرافیان خود را آگاه کنند. این حركت اجتماعي باید به شکل یک زنجیره در سراسر جهان فعال شده و تمام زنان به فکر انجام روش های تشخیصی زودهنگام باشند.

براي شناخت آناتومي پستان بايد بدانيد پستان از بافت های مختلفی تشکیل شده است؛ از بافت بسیار چرب تا بافت بسیار متراکم. درون این بافت شبکه ای از لوب ها است. هر لوب از ساختارهای ریز، لوله مانند تشکیل شده است که لوبول ها را تشکیل می دهند و حاوی غدد شیر هستند. مجاری کوچک غدد، لوبول ها و لوب ها را به هم متصل کرده و شیر را از لوب ها به پستانک منتقل می کنند. نوک پستان در وسط آرئول قرار دارد که ناحیه تیره تری است و پستانک را احاطه کرده است. عروق خون و لنفاوی نیز در سراسر پستان جریان دارند. خون سلول ها را تغذیه می کند. سیستم لنفاوی مواد زائد بدن را تخلیه می کند. رگ های لنفاوی به غدد لنفاوی، اندام های کوچک و لوبیایی شکل متصل می شوند که به مبارزه با عفونت کمک می کنند. گروه هایی از غدد لنفاوی در مناطق مختلف بدن مانند گردن، کشاله ران و شکم قرار دارند. لازم به ذکر است که غدد لنفاوی ناحیه ای پستان، همان گره های لنفاوی زیر بازو هستند.
آگاهی رسانی نسبت به سرطان پستان
اکتبر به عنوان یک یادآوری برای غربالگری زنان است به این امید که با انجام این کار، تشخیص زود هنگام منجر به نتایج مثبت تری در مبارزه با سرطان پستان شود.

مزیت اصلی غربالگری سرطان پستان کاهش میزان مرگ و میر است. طبق مطالعات انجام شده، مرگ و میر در زنان بالای 50 سال و وارد شده به غربالگری در حدود 22٪ کمتر از شرایط بدون غربالگری سرطان پستان است. غربالگری اغلب به تشخیص سرطان پستان در اوایل زمانی که درمان آن آسان تر است نیز کمک می کند. علاوه بر این، سرطان پستان که در مراحل اولیه یافت می شود، معمولاً با استفاده از روش محافظت از پستان قابل درمان است.

سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان در سراسر جهان است؛ چه در کشورهای پیشرفته و چه در کشورهای در حال توسعه. در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​به دلیل افزایش امید به زندگی، افزایش شهرنشینی و پذیرش سبک زندگی غربی، در سال های اخیر میزان بروز به طور مداوم در حال افزایش است.

در حال حاضر دانش کافی در مورد دلایل سرطان پستان وجود ندارد، بنابراین، تشخیص زودرس بیماری همچنان سنگ بنای کنترل سرطان پستان محسوب می شود. هنگامی که سرطان پستان به موقع تشخیص داده می شود و اگر تشخیص و درمان کافی در دسترس باشد، احتمال بهبود سرطان پستان بسیار زیاد است. اما اگر دیر تشخیص داده شود، اغلب اوقات امید به زندگی پایین می آید. در چنین مواردی، مراقبت تسکینی برای تسکین درد و رنج بیماران و خانواده های آن ها مورد نیاز است.

بیشترین مرگ و میرها (269000) در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​اتفاق می افتد، جایی که بیشتر زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل آخر به دلیل عدم آگاهی از تشخیص زود هنگام و موانع خدمات درمانی تشخیص داده می شوند و این روال درمانی را با مشکل روبرو می سازد.

WHO  سازمان بهداشت جهانی به عنوان بخشی از برنامه های ملی کنترل سرطان، برنامه های جامع کنترل سرطان پستان را ترویج می کند. راهکارهای تشخیص زود هنگام برای کشورهای کم درآمد و متوسط ​، آگاهی از علائم و نشانه های اولیه و غربالگری با معاینه بالینی پستان از جمله توصیه های این سازمان است. غربالگری ماموگرافی بسیار پرهزینه است و فقط در کشورهایی با زیرساخت های بهداشتی مناسب که توانایی تهیه یک برنامه طولانی مدت را دارند امکان پذیر است. اما در سایر مناطق می توان با استفاده از معاینات بالینی، به تشخیص زودهنگام دست یافت.

درباره سرطان پستان

سرطان زمانی شروع می شود که سلول های سالم در پستان تغییر کرده و از کنترل خارج می شوند و توده یا صفحه ای از سلول ها را به نام تومور تشکیل می دهند. تومور می تواند سرطانی یا خوش خیم باشد. تومور سرطانی بدخیم است، به این معنی که می تواند رشد کند و به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. تومور خوش خیم به معنای رشد توموری است که گسترش نمی یابد.

سرطان پستان هنگامی گسترش می یابد که سرطان به اندام های مجاور یا سایر قسمتهای بدن رشد کند یا سلولهای سرطانی پستان از طریق رگهای خونی و / یا عروق لنفاوی به قسمتهای دیگر بدن منتقل شوند. این حالت متاستاز نامیده می شود.

سرطان پستان معمولاً به غدد لنفاوی مجاور گسترش می یابد، اما می تواند  به مناطقی مانند استخوان ها، ریه ها، کبد و مغز انتقال یابد. این سرطان متاستاتیک پستان یا مرحله چهارم پستان نامیده می شود و پیشرفته ترین نوع سرطان پستان است.

سرطان پستان پس از درمان اولیه، می تواند به صورت موضعی عود کند، یعنی در همان منطقه یا مکان جراحی قبلی باشد. همچنین می تواند در جای دیگری از بدن سلول های سرطانی با منشاء سرطان اولیه پستان دیده شود که به آن سرطان متاستاتیک گفته می شود.

انواع سرطان پستان

سرطان پستان می تواند تهاجمی یا غیرتهاجمی باشد. سرطان تهاجمی پستان، سرطانی است که به بافت های اطراف و یا اندام های دورتر نسبت به محل تشخیص سرطان گسترش می یابد. سرطان غیر تهاجمی پستان فراتر از مجاری شیری یا لوبول های پستان گسترش نمی یابند. بیشتر سرطان های پستان از دو منشاء مجاری یا لوبول ها شروع می شوند و دو نوع سرطان  کارسینوم داکتال یا کارسینوم لوبولار را موجب می شوند:

سرطان مجاری یا کارسینوم داکتال: این سرطان ها از سلول های پوشاننده مجاری شیر شروع می شوند و بیشتر سرطان های پستان را تشکیل می دهند.

سرطان مجاری در محل  (DCIS): این كنسر  یک سرطان غیرتهاجمی است که فقط در مجرا قرار دارد و در خارج از مجرا گسترش پیدا نکرده است.

سرطان مجاری تهاجمی یا نفوذی: این نوع بيماري سرطانی است که به خارج از مجرا گسترش یافته است.

کارسینوم لوبولار تهاجمی: سرطانی است که از لوبول شروع شده و در خارج از لوبول گسترش یافته است.

انواع کمتر شایع سرطان پستان عبارتند از:

  • مدولار
  • توبولار
  • متاپلاستیک
  • پاپیلاری
  • سرطان التهابی پستان نوعی تهاجمی از سرطان است که حدود 1٪ تا 5٪ کل سرطان های پستان را تشکیل می دهد.
  • بیماری پاژه نوعی سرطان است که از مجاری نوک پستان شروع می شود. اگر چه معمولاً غیرتهاجمی است اما می تواند یک كنسر تهاجمی نیز باشد.

کلام آخر

دکتر فرهاد موسی زاده متخصص و جراح پستان و بیماری های آن، در راستای تشخیص به موقع و اصول معاینات بالینی بیماران، توصیه هایی جدی دارند که برای دیدن این ویدیو ها می توانید کانال آپارات ایشان را دنبال نمایید. همین طور جهت دریافت وقت ویزیت حضوری، به صفحه نوبت دهی مراجعه کنید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.