لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

شیردهی با پروتز سینه

شیردهی با پروتز سینه یکی از دغدغه های افرادی که قصد انجام عمل ماموپلاستی افزایشی با گذاشتن پروتز سینه دارند این است که آیا با وجود ایمپلنت سینه در شیردهی اختلالی ایجاد می شود یا خیر. در پاسخ به این سؤال باید گفت که اکثر زنانی که ایمپلنت سینه دارند می توانند شیردهی داشته باشند ، هرچند موارد استثنا وجود دارند. اینکه شما می توانید با وجود پروتز سینه شیردهی داشته باشید یا خیر بستگی به وضیعت طبیعی سینه های شما قبل از جراحی و همچنین نوع برشی که برای جراحی پروتز سینه استفاده می شود دارد.

ایمپلنت سینه ممکن است روی میزان شیر تولید شده توسط سینه ها تأثیرگذار باشد. با این حال در برخی موارد ، مقدار شیر تولیدی به هیچ وجه تحت تأثیر عمل جراحی گذاشتن ایمپلنت سینه قرار نمی گیرد.

علاوه بر این، ممکن است شما نگران تأثیر شیردهی روی ظاهر سینه ها پس از عمل جراحی پروتز سینه باشید. باید این نکته را در نظر داشت که در هر صورت ، سایز و شکل سینه ها در دوران شیردهی و بارداری دچار تغییر می شود. شیردهی تأثیری روی ایمپلنت نمی گذارد اما ممکن است به طور کلی روی ظاهر و شکل کلی سینه ها تأثیرگذار باشد. در این مطلب با ما همراه باشید چون قصد داریم در مورد تأثیر متقابل جراحی پروتز سینه و شیردهی صحبت کنیم.

در ادامه درباره شیردهی با پروتز سینه خواهید خواند:

شیردهی-با-پروتز-سینه

پروتز پستان

عمل اصلاح پستان ها به وسیله پروتز یا ایمپلنت عملی است که توسط جراح پستان و جراح پلاستیک قابل انجام است. این عمل از جراحی هایی محسوب می گردد که دارای دو جنبه زیبایی و درمانی می باشد. در مواردی مانند بازسازی پستان پس از سرطان سینه و عمل ماستکتومی می توان با توجه به نقش حیاتی پستان در بانوان این عمل را نوعی عمل درمانی دانست و حتما باید توسط بهترین جراح پستان که می شناسید انجام شود.

از دید زیبایی نیز بزرگ کردن سینه به‌ وسیله‌ی عمل پروتز پستان، یک عمل زیبایی ایمن و با حداقل تهاجم است. در یک پروسه‌ی کوتاه تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. انجام یک جلسه مشاوره با جراح پستان قبل از عمل جراحی ضروری است در این جلسه فرد معاینه شده و با توجه به سایز طبیعی پستان ها، عرض سینه، علاقه بیمار، شرایط بافت پستان و تجربه تخصصی پزشک مناسب ترین پروتز از نظر اندازه، جنس و فرم پروتز برای فرد انتخاب می گردد.

در صورتی که قصد انجام عمل ماموپلاستی افزایشی دارید ، حتماً با یک متخصص جراحی پستان مشورت کنید و  در خصوص فرایند جراحی، ریسک ها و عوارض و همچنین دوران نقاهت آن اطلاعات کافی کسب کنید. در این مطلب سعی می کنیم هر آنچه لازم است درباره گذاشتن پروتز سینه بدانید را به شما توضیح دهیم.

تأثیر پروتز سینه روی شیردهی

تأثیر-پروتز-سینه-روی-شیردهی

پروتز های سینه معمولاً از طریق جراحی پشت غدد تولید کننده شیر و یا زیر ماهیچه سینه قرار می گیرند که این امر به خودی خود تأثیری روی تولید شیر توسط سینه ها تأثیری ندارد. هر چند ، موقعیت و عمق برش هایی که در طول جراحی پروتز سینه ایجاد می شوند ممکن است روی توانایی فرد در شیردهی تأثیرگذار باشد.

جراحی هایی که در آن آرئول (هاله دور نوک پستان) دست نخورده باقی می مانند و برشی روی آن ها انجام نمی شوند ، تأثیر کمتری روی شیردهی خواهند داشت. عصب های موجود در اطراف نوک پستان ها نقش بسیار مهمی در شیردهی ایفا می کنند. تحریک پستان ها که به واسطه مکیدن نوک سینه توسط نوزاد ایجاد می شود ، سبب افزایش سطح هورمون های پرولاکتین و اکسی توسین می شود. پرولاکتین تولید شیر در سینه ها را تحریک می کند و اکسی توسین نیز به خروج شیر از سینه ها کمک می کند. وقتی عصب های تحریک کننده این دو هورمون در سینه آسیب ببینند ، ممکن است در فرایند تولید و خروج شیر از پستان ها اختلال ایجاد گردد. به همین دلیل توصیه می شود در افرادی که پس از جراحی پروتز سینه قصد بارداری و شیردهی دارند ، از برش های زیر سینه و زیر بغل برای قرار دادن ایمپلنت استفاده شود. علاوه بر این، تکنیک جدیدی وجود دارد که کمترین برش روی سینه ها و ناحیه اطراف آن ایجاد می شود. این تکنیک با استفاده از ایجاد شکاف در ناحیه شکمی اجرا می شود.

به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب عفونت باکتری پستان در دوره شیردهی را نیز مطالعه نمایید.

آیا شیردهی با پروتز سینه بیخطر است؟

تأثیر-شیردهی-روی-ایمپلنت-سینه

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر تأثیر منفی شیردهی روی نوزادانی که مادر آن ها ایمپلنت سیلیکونی در سینه های خود دارد ارائه نشده است. هیچ روشی برای اندازه گیری و تشخیص دقیق میزان سیلیکون موجود در شیر مادر وجود ندارد. هر چند در پژوهشی که در سال 2007 انجام شده است، هیچ گونه شواهدی مبنی بر وجود مقادیر قابل توجه سیلیکون در شیر مادرانی که عمل جراحی پروتز سینه انجام داده اند مشاهده نشده است. علاوه بر این، هیچ گونه شواهدی مبنی بر نقص های مادرزادی در نوزادانی که از مادران دارای پروتز سینه متولد شده اند مشاهده نشده است.

با این حال، ایمپلنت های سینه ممکن است برخی ریسک ها برای خود فرد به همراه داشته باشند که این ریسک ها عبارتند از:
• امکان نیاز به جراحی های تکمیلی برای اصلاح یا حذف پروتز سینه
• ایجاد کپسول های زخم
• تغییرات در سینه و حساسیت نوک آن
• دردهای ناحیه سینه و زیر بغل
• احتمال پارگی ایمپلنت و جابجایی آن

در مطلب عوارض پروتز سینه به صورت کامل تر به این موضوع پرداختیم.

نکاتی برای شیردهی در مادرانی که پروتز سینه دارند

روش-درست-شیردهی-با-پروتز-سینه

شیردهی با پروتز سینه معمولاً با مشکل مواجه نمی شود. هر چند راهکارهایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند میزان شیر تولیدی در سینه های خود را افزایش دهید و از رسیدن مواد مغذی کافی به نوزاد خود اطمینان حاصل کنید. در ادامه به برخی از این راهکارها می پردازیم:

1. به طور مکرر شیردهی را انجام دهید.

شیردهی به نوزاد بین هشت الی ده بار در روز می تواند تولید و خروج شیر از پستان ها را تحریک و حفظ کند. تحریکی که به واسطه مکیدن نوک سینه توسط نوزاد ایجاد می شود ، می تواند تولید شیر را افزایش دهد. به هر میزان که شما تعداد دفعات شیردهی خود را افزایش دهید ، سینه های شما شیر بیشتری تولید می کنند.

حتی اگر مقدار شیر تولید شده توسط سینه های شما اندک است، بازهم به شیردهی نوزاد خود ادامه دهید زیرا آنتی بادی و مواد مغذی موجود در شیر شما به نوزاد منتقل می شود و همین مقدار اندک تأثیر بسزایی در رشد و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن نوزاد شما می شود. شیردهی از هر دو سینه می تواند به افزایش تولید شیر در سینه ها کمک بیشتری کند.

2. سینه های خود را به طور مرتب تخلیه کنید.

خالی کردن سینه ها نقش مهمی در تولید شیر ایفا می کند. می توانید از شیردوش های مخصوص و فشردن سینه پس از هر بار شیردهی برای افزایش تولید شیر توسط سینه ها استفاده کنید. نتایج یک پژوهش در سال 2012 نشان می دهد که تخلیه همزمان دو سینه تأثیر بسزایی در افزایش شیردهی داشته است. علاوه بر این، این تکنیک میزان کالری و چربی موجود در شیر مادر را افزایش می دهد. اگر نوزاد شما تمایلی به مکیدن سینه ندارد ، می توانید سینه های خود را با استفاده از دست و یا شیردوش های مخصوص تخلیه کنید و با پستانک شیردهی را انجام دهید.

3. از مکمل های گیاهی تقویت کننده شیردهی استفاده کنید

داروهای-گیاهی-تقویت-کننده-شیردهی

برخی از داروهای گیاهی هستند که باور رایج در طب سنتی این است که به شیردهی و افزایش شیر تولید شده در سینه ها کمک می کنند. هرچند ، تأثیر این گیاهان بر افزایش شیردهی هنوز به طور علمی اثبات نشده است. این داروهای گیاهی عبارتند از:

  • شنبلیله
  • زیره
  • دانه رازیانه

برخی از افراد نیز از بیسکوییت و کوکی های مخصوص شیردهی استفاده می کنند. شما می توانید این بیسکوییت ها را به طور آنلاین خریداری کنید و یا در منزل درست کنید. این بیسکوییت ها معمولاً از ترکیباتی مانند جو دوسر کامل، دانه کتان، مخمر آبجو، جوانه گندم و داروهای گیاهی تحریک کننده شیردهی تولید می شوند.

4. از مکیدن صحیح نوک سینه توسط نوزاد خود مطمئن شوید.

مکیدن درست نوک سینه توسط نوزاد می تواند به تغذیه کامل او توسط شیر مادر کمک زیادی کند. نکته مهم در مکیدن درست نوک سینه توسط نوزاد این است که مطمئن شود نوزاد شما مقدار کافی از سینه های شما را در دهان خود قرار می دهد. در واقع ، سینه مادر باید به شکلی در دهان نوزاد قرار گیرد که حداقل دو الی سه اینچ از نوک سینه به طور کامل در دهان نوزاد قرار داشته باشد.

برای شیردهی صحیح ، موقعیت نوزاد خود را برای شیردهی به درستی تنظیم کنید. نگه داشتن سینه درست پشت آرئول با استفاده از قرار دادن انگشت شست زیر سینه می تواند به راحت تر مکیدن نوک سینه توسط نوزاد کمک زیاده کند. پیشنهاد ما این است که در خصوص وضعیت مناسب شیردهی حتماً با پزشک زنان خود مشورت کنید.

5. از مکمل های غذایی مخصوص نوزاد استفاده کنید.

اگر مقدار تولید شیر در سینه های شما کم است، در مورد استفاده از مکمل های شیردهی یا شیر خشک با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. برخی از نشانه هایی که نوزاد شما تغذیه کاملی از شیر مادر دارد عبارتند از:

  • مکیدن آهسته و ثابت با حرکات عمیق فک
  • مرطوب شدن پوشک بیش از شش بار در روز و کثیف شدن آن بیش از سه بار در روز
  • رنگ مدفوع (زرد و منجمد)

وزن کودک شما نیز یکی دیگر از شاخص های ارزیابی کافی یا ناکافی بودن شیر مادر است. اغلب نوزادان در دو تا چهار روز اول زندگی 7 الی 10 درصد از وزن خود را قبل از شروع به افزایش وزن از دست می دهند که این امر کاملاً طبیعی است.

سخن پایانی

اغلب زنان حتی با وجود پروتز سینه می توانند دوران شیردهی موفقی داشته باشند. در مورد دغدغه های خود پس از جراحی پروتز سینه حتماً با یک متخصص اطفال و شیردهی صبحت کنید. به خاطر داشته باشید که نوزاد شما حتی از مقدار بسیار کم شیر تولید شده توسط سینه های شما می تواند مواد غذایی و ویتامین های ضروری خود را دریافت کند و در صورتی که نیاز باشد ، استفاده از مکمل های مخصوص و شیر خشک می تواند کمبود احتمالی تولید شیر توسط سینه ها را جبران نماید.  دکتر فرهاد موسی زاده ، متخصص جراحی پستان با سال ها سابقه در انجام انواع عمل های درمانی و زیبایی سینه آماده پاسخ به هرگونه سؤال شما در خصوص جراحی ایمپلنت سینه و تأثیر آن در دوران بارداری و شیردهی می باشند.

در مطلب مهمترین سوالات زیباجویان در عمل پروتز پستان، به مهمترین و پرتکرارترین سوالات شما پاسخ دادیم و به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را مطالعه نمایید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

منبع

https://www.healthline.com/health/parenting/can-you-breastfeed-with-implants

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.