لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم؟

پیشگیری از سرطان پستان با تغذیه مناسب

تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه یک اصل اساسی است که با تغییر در سبک زندگی افراد حاصل می‌شود. چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن نقش اساسی در ابتلا به سرطان پستان دارند. بنابراین هر عاملی که بتواند بر کنترل وزن تاثیر گذار باشد، به پیشگیری از سرطان سینه نیز کمک خواهد کرد. ضمن این که مواد مغذی موجود در برخی غذاها، میوه‌ها و سبزی‌ها، مانع از آزاد‌سازی رادیکال‌های آزاد شده و بنابراین از ابتلا به سرطان جلوگیری خواهند کرد.

داشتن تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه کمک‌کننده است. با این شرط که غذای مناسب در کنار انجام ورزش، در برنامه روزانه افراد گنجانده شود. در این مقاله تمامی مواد غذایی که برای پیشگیری از سرطان پستان مفید هستند، معرفی خواهیم کرد. لازم است توجه داشته باشید که گروه‌های غذایی باید به صورت ترکیبی در برنامه غذایی در نظر گرفته شوند. بهترین کار، مراجعه به یک پزشک متخصص تغذیه است تا بهترین و کامل‌ترین برنامه غذایی را برای شما تنظیم نماید.

مواد غذایی ضد سرطان چه موادی هستند؟

بهترین مواد غذایی ضد سرطان موادی هستند که التهابات بدن را از بین ببرند و مانع از آزاد شدن رادیکال‌های آزاد شوند. هر ماده غذایی که بتواند این دو هدف را برآورده سازد، به عنوان ماده غذایی ضد سرطان به حساب می‌آید. یک رژیم غذایی مناسب باید بتواند تاثیر فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان پستان را به حداقل برساند. سبزی‌ها، میوه‌ها، انواع گیاهان معطر و ادویه‌ها، غذاهای دریایی با چربی‌های سالم و نوشیدنی‌ها مفید از جمله این مواد هستند.

پیشگیری از سرطان پستان

برای این که برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه به خوبی تنظیم شود، باید همه گروه‌ها در آن به کار روند. یک متخصص تغذیه با اطلاع از خواص انواع مواد غذایی می‌تواند یک رژیم غذایی مناسب برای افراد تنظیم کند. ضمن این که توجه به حساسیت‌ها و سوابق پزشکی بیمار نیز اهمیت دارد. برای مثال، برای برخی از افراد مخصوصا بیماران قلبی، مصرف گریپ فروت خطرناک است. زیرا این ماده غذایی با برخی داروها تداخل داشته و تاثیر داروها را به حداقل می‌رساند.

پیشگیری از سرطان پستان با تغذیه مناسب

تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه عبارت است از یک برنامه غذایی متشکل از همه گروه‌های غذایی مقوی. البته مصرف برخی مواد غذایی، جایگاه ویژه‌ای در بحث پیشگیری از سرطان پستان با تغذیه مناسب دارند. برای مثال، سبزی‌های با برگ تیره و انواع مرکبات در این برنامه غذایی اهمیت فراوانی دارند. با این حال، این مواد باید در ترکیب با انواع مواد غذایی به کار روند تا بیشترین تاثیر را داشته باشند.

در این قسمت از مقاله، کلیه گروه‌ها و مواد غذایی که برای پیشگیری از سرطان پستان مناسب هستند، معرفی خواهیم کرد.

سبزی‌های برگ‌دار با رنگ تیره

سبزی‌های برگ‌دار با رنگ سبز تیره یکی از مهم‌ترین گروه‌های مواد غذایی برای پیشگیری از سرطان پستان هستند. سبزی‌هایی مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم سبز منابع غنی از آنتی اکسیدان به حساب می‌آیند. از این رو، رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و در مقابله با سرطان سینه بسیار فعال عمل خواهند کرد. بر اساس تحقیقات انجام شده، بانوانی که مصرف سبزی برگ‌دار را جدی می‌گیرند، در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه بسیار موفق‌تر از دیگران عمل خواهند کرد.

پیشگیری از سرطان پستان با تغذیه مناسب

به منظور تکمیل برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه، سبزیجات برگ‌دار تیره رنگ را می‌توانید به صورت پخته نیز مصرف کنید. برای مثال، می‌توانید کلم یا کلم پیچ را همراه با سیر در روغن زیتون تفت داده و مصرف کنید. هر چند بهترین حالت این است که این سبزی‌ها را به سالاد خود اضافه نمایید. برخی از سبزی‌های مفید و موثر در پیشگیری از سرطان پستان عبارتند از:

  • سبزی کولارد
  • کلم پیچ
  • سبزی خردل
  • اسفناج
  • چغندر سوئیسی
  • سبزی شلغم

مصرف انواع توت‌ها در برنامه غذایی ضد سرطان

اگر می‌خواهید در انتخاب برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه موفق‌تر عمل کنید، توت‌ها را در رژیم غذایی خود جای دهید. انواع توت با حجم بالای آنتی اکسیدانی که دارند از آزاد شدن رادیکال‌های آزاد در بدن پیشگیری کرده و مانع از ابتلا به سرطان سینه خواهند شد. انواع تمشک، بلوبری و توت فرنگی در این گروه قرار دارند و ماده غذایی ضد سرطان محسوب می‌شوند. سنجد را نیز می‌توان در همین گروه معرفی کرد. زیرا مصرف آن تاثیر بسزایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان خواهد داشت.

تاثیر مصرف انواع مرکبات

میوه‌هایی که در گروه مرکبات قرار دارند، بسیار پرطرفدار هستند. این میوه‌ها حتی در تنظیم یک برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه نیز نقش حیاتی دارند. از نظر دکتر فرهاد موسی زاده هیچ گاه نباید نقش ویتامین C را در افزایش ایمنی بدن نادیده بگیرید. فولات و کلسیم موجود در مرکبات نیز خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

بهترین زمان برای مصرف مرکبات، مصرف آن‌ها به عنوان میان وعده است. البته اضافه کردن آن‌ها به سالاد نیز می‌تواند مفید باشد. برخی از مهم‌ترین مرکباتی که می‌توانند در برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه به کار روند، عبارتند از:

  • گریپ فروت
  • لیمو
  • لیمو ترش سبز رنگ
  • انواع پرتقال
  • نارنگی
  • کامکوات

تاثیر مصرف غذاهای تخمیر شده بر پیشگیری از سرطان سینه

هر ماده غذایی و ترکیبی که بتواند از آزاد شدن رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده یا مقدار آن‌ها را کاهش دهد، ضد سرطان است. در نظر گرفتن مواد تخمیر شده در برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه، اهمیت دارد. زیرا این مواد غذایی دارای حجم بالایی از مواد پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک‌ها در اصل قارچ‌ها و باکتری‌های تخمیر‌کننده و سالمی هستند که به گوارش کمک می‌کنند.

هضم صحیح مواد غذایی به دفع سموم موجود در بدن کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان پستان جلوگیری خواهد کرد. ضمن این که مواد پروبیوتیک به قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می‌کنند. از مهم‌ترین مواد پروبیوتیک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرکه سیب
  • نان خمیر مایه
  • ترشی
  • پنیر خام
  • کلم ترش
  • کیمچی
  • کفیر (کفیر مانند ماست و نسبتا رقیق است.)
  • ماست
  • ناتو (غذایی تخمیری تولید شده از دانه‌های سویا)

مصرف ماهی چرب در برنامه غذایی

نقش غذاهای دریایی در بهبود سلامت افراد بر هیچ کس پوشیده نیست. در تنظیم برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه نیز نباید از این موضوع غافل شد. ماهی چرب از آن گزینه‌هایی است که برای بهبود سطح سلامت افراد بسیار مفید است. ماهی چرب حجم بالایی از چربی‌های سالم دارد که مانع از گسترش التهاب در بدن خواهد شد. در نتیجه خطر ابتلا به سرطان پستان را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

بر اساس نظر دکتر فرهاد موسی زاده بهتر است ماهی‌های چرب را به صورت پخته یا دودی استفاده کنید. از پر مصرف‌ترین ماهی‌های چرب در تنظیم یک برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شاه ماهی
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی تن

مصرف سبزیجات آلیوم (Allium)

آلیوم اصطلاحی است که برای سبزی سیر به کار می‌رود. تمامی سبزیجاتی که با سیر هم گروه هستند را نیز می‌توان آلیوم نامید. این سبزی‌ها حجم بالایی از ویتامین C و آنتی اکسیدان دارند. بنابراین طبیعی است که در پیشگیری از سرطان سینه و انواع دیگر سرطان موفق عمل کنند.

گوگرد موجود در این سبزی‌ها هم از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. ضمن این که زمینه را برای تقویت سیستم ایمنی بدن فراهم خواهد کرد. از بهترین آلیوم‌هایی که در برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه به کار می‌روند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیازچه
  • انواع پیاز
  • سیر
  • موسیر
  • تره فرنگی

پیشگیری از سرطان پستان با تغذیه مناسب

برای دریافت بهترین نتیجه می‌توانید انواع سبزی‌های آلیوم را در سالادها، سوپ‌ها و خورش‌ها استفاده نمایید.

مصرف انواع لوبیا برای بهبود سیستم ایمنی

اگر می‌خواهید به یک منبع سرشار از پروتئین و فیبر دسترسی داشته باشید، لوبیاها بهترین گزینه هستند. مواد مغذی موجود در لوبیا مانع از ابتلا به سرطان پستان می‌شوند. زیرا بخش عمده‌ای از این مواد، آنتی اکسیدان و ضد سرطان هستند. دقت کنید که حبوبات همواره برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید بوده و از بروز بیماری جلوگیری می‌کنند. اصلی‌ترین دانه‌ها برای تکمیل برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه شامل موارد زیر هستند:

  • انواع لوبیا
  • نخود
  • عدس
  • نخود فرنگی
  • سویا

مصرف انواع ادویه در برنامه غذایی

نقش ادویه‌ها را در پیشگیری از انواع بیماری‌ها نادیده نگیرید. هر ادویه می‌تواند بر فعل و انفعالات بدن اثر داشته باشد. بنابراین به راحتی می‌تواند قدرت سیستم ایمنی بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی، ادویه‌ها و گیاهان معطر علاوه بر طعم دادن به غذا، حجم بالایی از آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب و ویتامین‌ها را به بدن تحویل می‌دهند. به همین دلیل در نظر گرفتن آن‌ها در برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه، امری مفید به نظر می‌رسد.

زردچوبه یک ادویه بی‌نظیر برای کاهش حجم التهابات موجود در بدن است که از سرطان پیشگیری می‌کند. خواص پونه کوهی را نیز نباید دست کم گرفت و باید در هر غذایی که ممکن است، از آن استفاده نمود. فلفل سیاه، زنجبیل، رزماری، آویشن، دارچین و فلفل هندی از ادویه‌های دیگری هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند.

مصرف میوه انار

خوردن انار و آب انار لذتبخش است. حال اگر بدانید که این میوه چقدر می‌تواند در تنظیم سطح استروژن در بدن موثر باشد، قطعا خوردن آن را جدی می‌گیرید. زیرا الاژیتانین یک ماده اصلی در ساختار انار است که رشد سلول‌های سرطانی را دچار وقفه می‌کند.

مصرف انار در برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه بسیار اهمیت دارد. زیرا بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات، این ماده مخصوصا در حالت تخمیر شده بین 75 تا 90 درصد خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد. انار را می‌توان به تنهایی یا همراه با جو دوسر، اسموتی، ماست و سالاد مصرف کرد. نوشیدن آب انار نیز بسیار دلچسب و مفید بوده و به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان محسوب می‌شود.

پیشگیری از سرطان پستان با تغذیه مناسب

مصرف چای سبز در رژیم غذایی ضد سرطان

مصرف چای سبز برای پیشگیری از سرطان پستان مفید است. زیرا این ماده غذایی حجم بالایی از آنتی اکسیدان دارد که رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین خواهند برد. بنابراین خطر ابتلا به سرطان سینه نیز کاهش پیدا می‌کند.

بهترین و موثرترین چای سبز نوعی است که بدون رنگ یا افزودنی باشد. این ماده غذایی ارزشمند التهابات موجود در بدن را کاهش داده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد. بنابراین استفاده از آن برای تکمیل برنامه تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرطان سینه بسیار مفید خواهد بود.

منابع:

https://www.lompocvmc.com/blogs/2021/october/11-healthy-foods-that-reduce-breast-cancer-risk/?locale=en

https://www.healthline.com/nutrition/breast-cancer-foods

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.