لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

ماموپلاستی

ماموپلاستی در واقع به مجموعه عمل های جراحی پستان گفته می شود که به منظور افزایش زیبایی پستان و باز گرداندن پستان به حالت طبیعی انجام می شود. جراحی ماموپلاستی به طور کلی به دو دسته افزایشی و کاهشی تقسیم بندی می شود که در ادامه به هر یک می پردازیم. در طول عمل ماموپلاستی مشکلات احتمالی دیگر پستان ها از جمله عدم تقارن و افتادگی نیز برطرف می شوند. اگر قصد انجام عمل جراحی زیبایی در پستان های خود دارید، در این مقاله با ما همراه باشید زیرا به کلیه مواردی که لازم است درباره این عمل زیبایی بدانید اشاره می کنیم.

درخواست مشاوره عمل ماموپلاستی

برای مشاوره رایگان توسط تیم کلینیک پستان دکتر فرهاد موسی‌زاده فرم زیر را پر کنید.

عناوین مقاله

فهرست محتوا نمایش

پادکست ماموپلاستی از دکتر موسی زاده

ماموپلاستی چیست ؟

ماموپلاستی یا جراحی زیبایی پستان شامل اصلاح شکل و اندازه‌ی پستان یا تغییر موقعیت نوک آن است. این عمل جراحی اغلب با هدف زیبایی انجام می‌شود. برخی از بیماران به دلیل اختلالات مادرزادی مانند ماکروماستیا (macromastia) یا گیگانتوماستیا (Gigantomastia) به این عمل نیاز دارند. این اختلالات باعث می‌شوند که پستان‌ها رشد زیادی داشته باشند و بیش از حد بزرگ شوند.

در برخی از افراد یکی یا هر دوی پستان‌ها رشد نمی‌کند. این افراد دچار هایپوپلاستیک (Hypoplastic) هستند. همچنین پستان دسته‌ای از بیماران نیز به علت‌های مختلفی چون سوختگی، درمان‌های سرطان پستان، ضربه یا تروما، نامتقارن می‌شود. ماموپلاستی برای حل مشکلات این بیماران کاربرد دارد. به طور کلی این عمل جراحی شامل اصلاح شکل و ایجاد تقارن در پستان‌هاست.

کوچک کردن پستان

هر-آنچه-لازم-است-درباره-ماموپلاستی-بدانید

جراحی ماموپلاستی که نوع کاهشی آن یا ریداکشن ماموپلاستی رایج تر است یکی از عمل‌های پرمخاطب در بین عمل‌های زیبایی پستان محسوب می‌شود. در مبحث جراحی‌های پستان یکی از پرطرفدارترین زمینه‌ها جراحی‌های زیبایی پستان با مزایای درمانی است. امروز اطلاعات جامعی در مورد عمل ماموپلاستی ارائه می دهیم و به بسیاری از سوالات بیماران در مورد این عمل  پاسخ خواهیم داد.

عمل ماموپلاستی کاهشی یا کوچک کردن سینه برای افرادی انجام می‌شود که پستان‌های بزرگ دارند. البته با توجه به فرهنگ‌های مختلف و مناطق جغرافیایی گوناگون، بزرگی پستان می‌تواند تعاریف متفاوتی داشته باشد. حتی در برخی از نژادها پستان‌های بزرگ طبیعی تلقی می‌شوند.

در نژاد ایرانی درصد زیادی از خانم‌ها از این مشکل رنج می‌برند و تمایل به اصلاح آن دارند. به اصلاح بزرگی پستان ریداکشن ماموپلاستی (reduction mammoplasty) گفته می‌شود. reduction به معنی کاهش دادن است.

در این روش پستان‌ها یا سینه‌ها کوچک می‌شوند. همچنین اگر افتادگی در پستان‌ها یا نوک سینه‌ها وجود داشته باشد یا در نوک پستان‌ها اختلالی مانند عدم تقارن و بزرگی مشاهده شود، با کوچک کردن هاله سینه در حین عمل اصلاح می‌گردد. این عمل زیبایی شامل اصلاح اختلالات ظاهری پستان‌هاست.

عمل جراحی ماموپلاستی ابعاد و زوایای گوناگونی دارد. در ادامه این عمل را از جنبه‌های زیبایی و درمانی بررسی کرده‌ایم.

مزایای درمانی ماموپلاستی

ماموپلاستی-یک-عمل-زیبایی-با-مزیت-های-درمانی
  • اصولا وقتی سینه بانوان بزرگ باشد، فشار زیادی به ستون فقرات، شانه‌ها و گردن وارد می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث بروز علائم و بیماری‌هایی مانند دیسک و آرتروز گردن شود. 
  • یکی از مهم‌ترین اهداف ماموپلاستی یا جراحی زیبایی پستان کاهش وزن پستان‌هاست.
  • بزرگی پستان منجر به بد ایستادن و خم شدن رو به جلو می‌شود. با انجام عمل جراحی بیمار صحیح می‌ایستد. بنابراین عوارض ناشی از بد ایستادن مانند آسیب‌های ستون فقرات به وجود نمی‌‌آید.
  • پستان‌های خیلی بزرگ در انجام فعالیت‌های ورزشی و حتی کارهای روزانه اختلال ایجاد می‌کنند.
  • ماموپلاستی باعث افزایش اعتماد به نفس خانم‌ها، بهبود عملکرد و حتی بهبود کیفیت زندگی آن‌ها می‌شود.
  • سینه های بزرگ می تواند موجب  اختلال در خواب شود. حتی درموارد شدید بزرگی پستان‌ها، وزن و فشار ناشی از پستان‌ها روی قفسه سینه می‌تواند مشکلات تنفسی به همراه داشته باشد.
  • گاهی در  ناحیه چین پستانی تحتانی، در این افراد، عفونت‌های قارچی مشاهده می‌شود. این مشکل خصوصا در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت دارند، بیشتر است.
  • از باب تشخیص سرطان‌های پستان و بیماری‌های مربوط به آن، سایز سینه بسیار مهم است. سینه‌های بزرگ، انجام خودآزمایی صحیح توسط خود فرد را به شدت دشوار می‌کند. حتی ممکن است معاینه بالینی توسط بهترین جراح پستان را نیز مختل کند.
  • پستان‌های بزرگ در فرآیند تصویربرداری نیز اختلال ایجاد می‌کنند. دستگاه‌های موجود نیز امکان انجام ماموگرافی برای پستان‌های با سایز نامتعارف را ندارند. پس می‌توان مدعی شد انجام عمل ماموپلاستی می‌تواند کمک بزرگی به سلامتی بانوان کند.

مزایای ماموپلاستی به عنوان عمل زیبایی

نگاه دیگری که می‌توان به جراحی کوچک کردن پستان داشت، بعد جراحی زیبایی آن است. در این عمل پستان‌ها کوچک می‌شود و فاصله بین چین فوق جناقی و نوک پستان اندازه گیری و اصلاح می‌گردد. این اندازه باید در حالت استاندارد بین ۱۸ تا ۲۲ سانتی‌متر باشد. اندازه استاندارد این فاصله با توجه به نسبت وزن به قد یا BMI و جثه در افراد مختلف تفاوت دارد. در افرادی که پستان‌های بزرگ دارند این فاصله بسیار بیشتر است و نوک پستان در محل استاندارد خود قرار ندارد.

در حین عمل جراحی ماموپلاستی اندازه‌ هاله پستان استاندارد می‌شود. اندازه استاندارد آن به طور طبیعی بین ۴ تا ۵ سانتی متر است. اکثر خانم‌ها درصدی از عدم تقارن در پستان‌ها را نیز دارند.  این مسئله در حین عمل بهبود پیدا می‌کند.

پس از عمل زیبایی پستان  اعتماد به نفس فرد افزایش پیدا می‌کند. حتی در مواردی مشاهده می‌شود فرد به دلیل بزرگی پستان‌ها و با هدف مخفی نمودن اندازه نامتعارف آن‌ها، با حالت خمیده رو به جلو و قوز کرده راه می‌رود. این امر می‌تواند مشکلات اسکلتی برای فرد ایجاد کند. پس از عمل ماموپلاستی دیگر نیاز به این حرکات غیر استاندارد نیست.

تا به اینجا به دو بعد مهم عمل جراحی ریداکشن ماموپلاستی اشاره کردیم. حال می‌خواهیم به سوالات پرتکرار شما همراهان  اشاره کرده و پاسخ بدهیم.

ویدیو عمل ماموپلاستی از دکتر موسی زاده

انواع ماموپلاستی

انواع-ماموپلاستی

ماموپلاستی کاهشی

  • نوع اولریداکشن ماموپلاستی (reduction mammoplasty) است. در این نوع پستان‌ها بزرگ هستند. با استفاده از روش‌های مختلفی که در قسمت‌های بعدی در مورد آن توضیح می‌دهیم، پستان‌ها را کوچک می‌کنند.

عمل زیبایی کاهش اندازه پستان که اصطلاح علمی رایج آن ماموپلاستی کاهشی است، جراحی است که به منظور حذف چربی ها ، بافت و پوست اضافه پستان انجام می شود. این عمل در افرادی انجام می شود که سینه های بزرگی دارند و علاوه بر کاهش اعتماد به نفس، مشکلات عدیده ای در آن ها به این واسطه به وجود آمده است. ماموپلاستی کاهشی به فرد کمک می کند تصویر بهتری از خود داشته باشد و بتواند به راحتی فعالیت های فیزیکی روزمره خود را انجام دهد.

به طور کلی، بزرگی پستان مشکلات مختلفی در زنان به وجود می آورد که این مشکلات عبارتند از :

  • درد های مزمن کمر، گردن و شانه که نیاز به مصرف مسکن دارند.
  • عرق سوز شدن و ناراحتی های پوستی در زیر سینه ها
  • مشکلات اعصاب
  • محدود شدن فعالیت های روزمره به خصوص فعالیت های ورزشی
  • احساس نارضایتی از ظاهر پستان ها به دلیل بزرگی بیش از حد آن ها
  • مشکل در پوشیدن لباس های مورد علاقه

ماموپلاستی افزایشی

  • نوع دومآگمنتیشن ماموپلاستی (augmentation mammoplasty) است. در این نوع پستان‌های کوچک را بزرگ می‌کنند. این کار معمولا با استفاده از پروتز انجام می‌شود.

بسیاری از زنان از کوچکی سینه های خود رنج می برند و این امر سبب کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود. در عمل ماموپلاستی افزایشی هدف افزایش سایز سینه های فرد به حالت طبیعی و نرمال است. این جراحی با استفاده از قرار دادن پروتز یا ایمپلنت های مخصوص زیر بافت سینه انجام می شود. ماموپلاستی افزایشی در افرادی که به طور مادرزادی از مشکل کوچکی سینه ها رنج می برند جنبه زیبایی دارد. با این حال ، این عمل به منظور بازسازی (Reconstruction) پستان ها پس از درمان سرطان پستان نیز انجام می شود که بیشتر جنبه درمانی دارد.

ماستوپکسی یا لیفت سینه

با افزایش سن و طی کردن چند دوره بارداری، بسیاری از زنان دچار افتادگی سینه می شوند و این امر سبب کاهش زیبایی ظاهری در سینه های آن ها می شود. در عمل لیفت سینه ، پزشک با استفاده از برش های مخصوص در پستان، بافت سینه را به سمت بالا می کشد و پوست اضافی آن را حذف می کند.

مراحل انجام عمل ماموپلاستی

مراحل-انجام-عمل-ماموپلاستی

عمل ماموپلاستی ، یک جراحی با استفاده از بیهوشی است که در اتاق عمل و توسط جراح متخصص پستان انجام می شود. از آنجایی که کسب نتیجه مطلوب از این عمل تا حد زیادی به مهارت و تخصص پزشک دارد ، پیشنهاد می کنیم قبل از تصمیم گیری در خصوص انجام این عمل، حتماً در خصوص ویژگی های بهترین جراح زیبایی پستان تحقیق کنید. روش انجام عمل های ماموپلاستی کاهشی و افزایشی متفاوت است که در ادامه به تفصیل به آن ها خواهیم پرداخت.

نحوه انجام عمل ماموپلاستی کاهشی

تکنیک مورد استفاده برای کاهش اندازه پستان ها در این جراحی متفاوت است و ممکن است با توجه به شرایط بیمار ، جراح از بین دو روش جراحی باز یا لیپوساکشن یکی را انتخاب کند. با این حال، اگر فرد از نظر سلامتی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد ، معمولاً از روش جراحی استفاده می شود چون نتایج مطلوب تری به همراه دارد.

در عمل ماموپلاستی کاهشی ، پزشک با استفاده از ایجاد برش هایی افقی و عمودی ، و یا برش دور پستان ، بافت های اضافه ، چربی و پوست اضافه پستان را حذف می کند. پس از آن ، به سینه ها فرم مورد نظر داده می شود و نوک سینه ها و هاله اطراف آن در جای خود قرار می گیرند. در ماموپلاستی کاهشی هدف پزشک حفظ تقارن سینه هاست با این حال گاهی ممکن است تفاوت اندکی در اندازه و شکل سینه ها ایجاد شود که قابل چشم پوشی است و در سینه های طبیعی نیز وجود دارد. زخم های پس از عمل ماموپلاستی به مرور زمان بهبود پیدا می کنند .

پس از عمل ماموپلاستی کاهشی ،  بلافاصله سینه ها به وسیله پانسمان و بانداژهای مخصوص بسته می شوند و ممکن است برای خارج کردن آب میان بافتی یا خون اضافه در زیر پوست ، از درناژ با استفاده از لوله های مخصوص استفاده شود. در هفته های اول پس از این جراحی، احساس درد و حساسیت سینه ها امری طبیعی است که به مرور زمان برطرف می شود.

نحوه انجام عمل ماموپلاستی افزایشی

برای انجام عمل ماموپلاستی افزایشی ، جراح با استفاده از برش های مخصوصی که با تکنیک های متفاوتی انجام می شود ، بافت سینه را از ماهیچه ها و بافت متصل کننده سینه جدا می کند. این عمل سبب ایجاد یک فضای خالی پشت یا جلوی ماهیچه سینه می شود. پس از آن ، جراح ایمپلنت های سیلیکونی یا سالینی (محلول آب نمک) را در محل مورد نظر قرار می دهد. ایمپلنت های سالینی ابتدا در محل جراحی قرار داده می شوند و سپس با استفاده از آب نمک استریل پر می شوند اما ایمپلنت های سیلیکونی ظاهری منسجم دارند و توسط ژل سیلیکونی پر شده اند. پس از انجام ماموپلاستی افزایش ، جراح محل برش ها را بخیه می زند و آن را به وسیله نوارها و بانداژهای مخصوص پانسمان می کند. مانند ماموپلاستی کاهشی ، این عمل نیز در هفته های اول سبب حساسیت، التهاب و احساس درد در پستان ها می شود که کاملاً  طبیعی است.

فرایند عمل ماموپلاستی سینه چگونه انجام می گیرد؟

عمل جراحی ماموپلاستی سینه نیز مانند هر جراحی دیگری فرایند خاص خود را دارد. البته ناگفته نماند که این نوع جراحی می تواند شامل جراحی درمانی و زیبایی به طور همزمان شود؛ بنابراین، به نظر می رسد حساسیت بالایی داشته باشد. دانستن فرایند انجام عمل می تواند به شما کمک کند تا با نگرانی کمتر و آگاهی بیشتر برای آن اقدام کنید.
عمل ماموپلاستی معمولا برای برداشتن تومور و درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، جراح برای شروع عمل غیر از تعیین محل توده با استفاده از برخی خطوط، الگویی را بر روی سینه ها ترسیم می کند. این علامت ها راهنمای پزشک جراح در حین جراحی به حساب می آیند. به همین دلیل، این امکان نیز وجود دارد که پزشکتان از خطوط ترسیم شده عکس نیز تهیه نماید. در مرحله بعد با متخصص بیهوشی ملاقات کرده و برای انجام جراحی آماده خواهید شد.

وقتی عمل ماموپلاستی به عنوان مرحله اصلی درمان سرطان انجام می گیرد، در ابتدای کار تومور و بافت هایی که در اطراف آن قرار دارند، استخراج می گردند. در واقع، اولویت اول در این نوع جراحی برداشتن تومور است به انجام همزمان عمل زیبایی و جراحی سرطان عمل آنکوپلاستی گفته می شود. سپس، جراح بر اساس روش های جراحی ماموپلاستی و هدف عمل، سینه را تغییر شکل می دهد؛ به طوری که سینه ها اندازه متناسب و تقارن کافی را پیدا کنند. در این حین، ممکن است برای شکل دهی و ایجاد تقارن پستان ها، نوک سینه ها نیز نیاز به تغییر محل داشته باشند.
میزان تهاجمی بودن جراحی کاملا به روشی بستگی دارد که برای جراحی ماموپلاستی سینه انتخاب می شود. در هر حال، معمولا سه روش اصلی برش وجود دارد که عمل ماموپلاستی سینه ها با استفاده از این سه تکنیک انجام می گیرد:

  • ماموپلاستی با الگوی گرد که در آن برش ها دور سینه ایجاد می گردند (دونات)
  • ماموپلاستی با الگوی سوراخ کلید که شامل برش دور سینه و یک برش عمودی تا شیار زیر سینه است.
  • ماموپلاستی با الگوی T وارونه که با عنوان الگوی لنگر هم شناخته می شود.

در ادامه به توضیح روش جراحی با هر یک از این برش ها می پردازیم.

ماموپلاستی با الگوی گرد (Periareolar)

این روش در آنکوپلاستی برای مواقعی مناسب است که توده سرطانی در قسمت داخلی یا بالای سینه قرار گرفته باشد و در ماموپلاستی نیز بستگی به شکل پستان و بررسی های قبل از عمل دارد. برای انجام ماموپلاستی سینه با الگوی برش گرد، قسمت کوچکی از پوست مربوط به ناحیه تیره رنگ اطراف نوک پستان (آرئول) به صورت گرد برش می خورد. سپس با حذف بافت های سرطانی و پاک سازی کامل محل، ناحیه اطراف نوک سینه دوباره در محل خود یا در محل اصلاح شده قرار گرفته و بخیه زده می شود. در اثر انجام ماموپلاستی با این روش، اسکار ایجاد شده به شکل یک دونات در اطراف نوک پستان دیده خواهد شد.

ماموپلاستی با الگوی سوراخ کلید (Vertical Scar)

پیش از انجام عمل ماموپلاستی پزشک شما از وضعیت عمومی جسمانی و سلامتی شما اطلاع حاصل می کند. در هنگام مراجعه به جراح زیبایی پستان ، کاملاً انتظارات خود را مطرح کنید و هر سؤالی در خصوص فرایند جراحی، ریسک ها و مزایای آن دارید از پزشک خود بپرسید. قبل از انجام عمل زیبایی پستان انجام آزمایشات ماموگرافی، سونوگرافی پستان ، و آزمایشات کامل خون و ادرار به منظور کسب اطمینان از مناسب بودن فرد به عنوان کاندیدای جراحی توصیه می شود. در صورتی که اضافه وزن دارید ، سعی کنید با ورزش و رژیم غذایی سالم حتماً خود را به وزن ایده آل برسانید زیرا ماموپلاستی در افراد چاق نتایج مطلوبی به همراه ندارد و معمولاً توصیه نمی شود.

بین چهار الی شش هفته قبل از عمل ماموپلاستی مصرف دخانیات را کاملاً قطع کنید زیرا مصرف سیگار و قلیان می تواند باعث کبودی و سیاهی زخم های جراحی شود. علاوه بر این ، قبل از عمل از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین ، داروهای ضد التهاب، و مکمل های دارویی خودداری کنید.

ماموپلاستی با الگوی برش T وارونه یا لنگر (Inverted T)

ماموپلاستی با روش لنگر (Anchor) شامل الگوی برش های قبل نیز می شود. یعنی لازم است ابتدا برش هایی که در دو روش قبل توضیح داده شد، ایجاد گردند. سپس، یک برش اضافی در امتداد زیر سینه زده می شود. با این روش جراحی ماموپلاستی سینه ها، پزشک جراح می تواند توده سرطانی را از هر قسمت از پستان خارج سازد. معمولا رایج ترین روش جراحی ماموپلاستی، جراحی با روش لنگر است که در نهایت، زخمی به شکل T وارونه به جای می گذارد.

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

انجام مراقبت های لازم پس از انجام عمل ماموپلاستی ، تأثیر بسزایی در کسب نتیجه مطلوب و کاهش دوران نقاهت و عوارض احتمالی این عمل جراحی دارد. پس از عمل زیبایی سینه ، به توصیه های پزشک خود توجه کنید. رعایت موارد زیر می تواند به شما در طی موفقیت آمیز دوران نقاهت کمک بسیاری کند:

  1. پس از جراحی، سینه ها توسط بانداژ و سوتین های مخصوص جراحی پانسمان می شوند. سعی کنید در روزهای اول پس از عمل، محل زخم را ضد عفونی کنید و پانسمان های خود را به طور مداوم تعویض کنید.
  2. در صورتی که پس از عمل با مشکلاتی از قبیل تب و لرز، قرمزی و التهاب غیر طبیعی و یا خونریزی مواجه شدید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
  3. برای پیشگیری از عفونت محل زخم ، آنتی بیوتیک های تجویز شده را طبق برنامه و به طور منظم مصرف کنید. در صورت احساس درد در ناحیه پستان می توانید از مسکن های رایج برای تسکین درد خود استفاده کنید.
  4. تا شش هفته پس از جراحی از انجام فعالیت های سنگین مانند حمل اجسام سنگین ، ورزش و رانندگی طولانی خودداری کنید.
  5. پس از برداشتن پانسمان ها توسط پزشک در معاینه اول پس از جراحی، باید در چهار هفته اول ، به صورت مداوم و 24 ساعته از سوتین های طبی مخصوص حتی در هنگام خواب استفاده کنید.
  6. تا شش هفته پس از جراحی ، از مصرف دخانیات پرهیز کنید.
  7. برای کاهش تورم و آب میان بافتی پس از جراحی زیبایی سینه سعی کنید از مصرف غذاهای شور پرهیز کنید و تا حد ممکن مایعات بیشتری مصرف نمایید.

طرز خوابیدن پس از عمل ماموپلاستی

طرز-خوابیدن-پس-از-عمل-ماموپلاستی

خواب کافی می تواند به تسریع روند بهبودی پس از عمل ماموپلاستی و کاهش دوران نقاهت کمک بسیاری کند. در روزهای اول پس از عمل به دلیل درد و التهاب سینه ها ممکن است خوابیدن در یک حالت ثابت برای شما کمی دشوار باشد.  در روزهای اول پس از جراحی (به خصوص ماموپلاستی افزایشی) سعی کنید به پهلو یا روی شکم نخوابید. خوابیدن روی پشت از تجمع آب میان بافتی در پستان ها جلوگیری می کند و باعث حفظ زیبایی و تقارن پستان ها پس از جراحی می شود. برای داشتن خواب راحت تر می توانید از مسکن های رایج برای کاهش درد سینه ها استفاده کنید و از مصرف کافئین غذاهای سنگین خودداری کنید.

حداقل سن مناسب برای عمل ماموپلاستی

به طور کلی محدودیت سنی برای انجام عمل ماموپلاستی وجود ندارد و هر فرد بالای هجده سال می تواند این عمل را انجام دهد. با این که شما می توانید در هر سنی عمل زیبایی سینه را انجام دهید ، اما قبل از آن باید با پزشک خود مشورت کنید تا با بررسی شرایط عمومی سلامتی شما بهترین تصمیم در خصوص انجام یا عدم انجام ماموپلاستی گرفته شود.

انجام ماموپلاستی به طور کلی به افرادی توصیه می شود که رشد سینه های آن ها کامل و متوقف شده است مگر در موارد خاصی که واقعاً نیاز به مداخله پزشکی وجود داشته باشد.

بهترین سن برای عمل ماموپلاستی

بیماران در سنین مختلف به پزشک مراجعه می‌کنند. برخی از خانم‌ها پس از شیردهی دچار افتادگی پستان و شل شدن پل فوقانی پستان و پوست آن می‌شوند. بنابراین نیاز به جراحی دارند. زمان بارداری نیز از دیگر موقعیت‌هایی است که برخی از خانم‌ها دچار پستان‌های بزرگ یا هیپرتروفیک  (hypertrophic) می‌شوند. به همین دلیل به جراحی نیاز دارند. برخی از خانم‌ها نیز بعد از منوپوز یا یائسگی دچار افتادگی پستان می‌شوند و برای اصلاح فرم آن اقدام می‌کنند.

پزشک معالج ترجیح می‌دهد که انجام این عمل جراحی را به بعد از دوران بلوغ موکول کند. اما در برخی از دختران نوجوان، به صورت ژنتیکی رشد یک یا هردوی پستان‌ها زیاد است. ممکن است پستان‌های این افراد متقارن نباشد یا اندازه آن بیش از حد بزرگ باشد. در این صورت پزشک مجبور به انجام عمل در دوران نوجوانی می‌شود. البته ماموپلاستی یا جراحی زیبایی پستان خطری برای نوجوانان ندارد. اما ممکن است تا رسیدن به سن جوانی، پستان‌ها دوباره تغییر شکل بدهند و نیاز به جراحی دوباره وجود داشته باشد.

به طورکلی ماموپلاستی در هر سنی قابل انجام است و محدودیتی ندارد.

انجام عمل ماموپلاستی به چه افرادی توصیه نمی شود؟

به طور کلی انجام عمل ماموپلاستی در افرادی که از نظر سلامتی عمومی دچار مشکل هستند توصیه نمی شود. در صورت چاقی و اضافه وزن بالا ، انجام عمل ماموپلاستی به زمانی موکول می شود که فرد به شرایط ایده آل وزنی رسیده باشد زیرا چاقی و دیابت می تواند سبب مشکلات عدیده ای از جمله مشکل در انعقاد خون و کاهش روند بهبودی اسکارها پس از جراحی شود.

در صورتی که قصد بارداری و شیردهی به نوزاد خود دارید ، انجام ماموپلاستی کاهشی یا افزایشی ممکن است سبب اختلال در شیردهی به دلیل از بین رفتن بخشی از بافت ها و مجاری شیری پستان ها شوند. در نتیجه توصیه ما این است که انجام عمل زیبایی پستان را به بعد از دوران بارداری و شیردهی موکول کنید. علاوه بر این ، انجام عمل ماموپلاستی در افراد سیگاری توصیه نمی شود مگر اینکه با عزم و اراده جدی حداقل دو ماه قبل از عمل مصرف دخانیات را ترک کنند.

شیردهی بعد از عمل ماموپلاستی

شیردهی-بعد-از-عمل-ماموپلاستی

سؤالی که در ذهن اغلب خانم ها قبل از تصمیم گیری در خصوص انجام عمل ماموپلاستی ایجاد می شود این است که آیا عمل زیبایی سینه سبب اختلال در شیردهی می شود یا خیر. در پاسخ باید بگوییم که در ماموپلاستی کاهشی، قسمتی از بافت ها و غدد تولید کننده شیر در پستان حذف می شوند در نتیجه توانایی ذاتی پستان ها کاهش می یابد. با این حال، نمی توان به طور قطعی در خصوص امکان یا عدم امکان شیردهی بعد از ماموپلاستی کاهشی اظهار نظر کرد. بهتر است در خصوص این مورد با جراح خود مشورت کنید.

آیا انجام عمل ماموپلاستی باعث سرطان سینه می‌شود؟

یکی از سوالات پرتکرار تاثیر عمل ماموپلاستی در ایجاد سرطان پستان است. در پاسخ باید بگوییم که این عمل نه باعث ایجاد سرطان پستان می‌شود و نه از ایجاد آن جلوگیری می‌کند. اما با کاهش بافت پستان‌ها احتمال آن را کاهش می‌دهد. همانطور که اشاره شد، عمل کوچک‌ کردن سینه، معاینات و تشخیص سرطان پستان و توده‌های ایجاد شده را در مراحل اولیه تشکیل آسان‌تر می‌کند. این موضوع نقش مهمی ‌در تشخیص زودهنگام سرطان پستان احتمالی خواهد داشت. نباید فراموش کنیم که احتمال تشکیل توده بدخیم و سرطان پستان در همه افراد حتی آقایان همیشه وجود دارد. تشخیص به موقع، کمک شایانی به درمان و پیشگیری از آسیب رسیدن به بیمار می‌کند.

جای بخیه ماموپلاستی

این عمل نسبتا تهاجمی است. یعنی طی این جراحی زیبایی، در بافت سینه‌ها باید برش‌هایی ایجاد شود تا بتوان به کمک آن چربی‌های اضافه را به کمک متدهای تعیین شده کاهش داد. برخی از روش ها نیاز به برش‌های کوچک‌تری دارند و احتمالا جای زخم کم‌تری بعد از عمل باقی خواهد ماند. اما به طور کلی اجتناب از جای بخیه عمل ماموپلاستی ممکن نیست.

البته منظور این نیست که بعد از عمل جای واضحی از بخیه‌ها باقی خواهد ماند. روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان تا حد امکان از ایجاد جای زخم واضح و مشخص پیشگیری کرد. مهم‌ترین کاری که بیماران می‌توانند برای پیشگیری از ایجاد جای بخیه انجام دهند، انتخاب بهترین پزشک است. یک پزشک حاذق در جراحی سینه می‌تواند متدهایی را استفاده کند که کم‌ترین میزان جای زخم را ایجاد می‌کنند. همچنین بخیه‌ها را در محلی می‌زنند که بعد از بهبود چندان مشخص نباشند

اقدامات لازم پیش از انجام عمل جراحی ماموپلاستی چیست؟

پیش از عمل بیمار و پزشک باید اقدامات مختلفی را انجام دهند. بیمار باید در مورد تمام بیماری‌های زمینه‌ای و داروهایی که مصرف می‌کند با پزشک مشورت کند. اتوامیون، دیابت، مصرف کورتون و… از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که پزشک باید از آن‌ها مطلع باشد. سابقه مصرف دارو را با پزشک در میان بگذارید. برخی از بیماران تصور می‌کنند که داروهایی چون آسپرین یا داروهای کم‌کاری تیرویئد در روند ماموپلاستی تأثیری ندارند. اما شما باید در مورد همه داروها و حتی داروهای گیاهی و مکمل‌ها با پزشک صحبت کنید.

به عنوان مثال داروی ویتامین E مکملی است که انعقاد خون را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین اگر بیمار پیش از جراحی آن را مصرف کرده باشد، با هماتوم‌ها و کبودی‌های جدی مواجه خواهد شد. بنابراین پزشک توصیه می‌کند که دو هفته پیش از عمل مصرف این داروها را متوقف کنید. دستورات دارویی در مورد تمام داروهای لازم توسط پزشک ارائه می‌شود.

چنانچه بیمار سیگار مصرف می‌کند، باید حتما مدتی قبل از انجام ماموپلاستی سیگار را ترک کند. حتی افرادی که سیگاری غیرفعال هستند، یعنی افرادی که با آن‌ها زندگی می‌کنند سیگار می‌کشند، باید جانب احتیاط را رعایت کنند. دود سیگار روند خونرسانی را مختل می‌کند و باعث کاهش خونرسانی به پستان و نوک آن می‌شود. نتیجه این موضوع افزایش زمان بهبود زخم، خونریزی و کبودی است.

معاینات و اقدامات پزشک قبل از عمل چیست؟

پزشک نیز قبل از عمل باید معاینات دقیقی داشته باشد و تمام شرایط بیمار را بررسی کند. پزشک دور قفسه سینه، اندازه کاپ فعلی پستان و فاصله حفره تا بالای جناق (برای سنجش میزان افتادگی) را اندازه‌گیری می‌کند.

پزشک دستور عکس‌های لازم از زوایای مختلف را صادر می‌کند. بیماران زیر ۳۵ سال به سونوگرافی هر دو پستان و زیر بغل نیاز خواهند داشت. بیماران بالای ۴۰ سال علاوه بر سونوگرافی به ماموگرافی نیز نیاز دارند. بیمارانی که بین ۳۵ تا ۴۰ سال هستند نیز با توجه به سابقه بارداری و شیردهی و زمینه خانوادگی سرطان پستان به تشخیص پزشک، به سونو و ماموگرافی نیاز دارند. این موارد برای اطمینان از عدم وجود ضایعه‌های مشکوک پیش از جراحی انجام می‌شود.

Breast-size-correction

در گام بعدی پزشک نتایج بیماران قبلی را به شما نشان خواهد داد. با این کار شما می‌فهمید که آیا به نتایج دلخواه خود از ماموپلاستی دست پیدا می‌کنید یا خیر. همچنین می‌توانید اسکارها و شکل پستان قبل و بعد از عمل را مشاهده کنید. بنابراین می‌توانید نتایجی که در آینده می‌بینید را پیش از عمل بدانید. این موضوع در اطمینان و آسایش خاطر بیماران تأثیر زیادی دارد.

چگونه جراح خوب برای عمل ماموپلاستی انتخاب کنیم

ویژگی-های-بهترین-جراح-ماموپلاستی

همانطور که گفته شد ، انتخاب یک جراح توانمند و حاذق در جراحی پستان می تواند نقش بسزایی در کسب نتیجه دلخواه از انجام عمل ماموپلاستی داشته باشد. برای انتخاب بهترین جراح ماموپلاستی نکاتی است که باید به به آن توجه کنید. این نکات عبارتند از:

  • داشتن تخصص و تجربه لازم در انجام انواع جراحی های زیبایی و درمانی پستان
  • صحبت با بیماران قبلی پزشک به منظور حصول اطمینان از رضایت بخش بودن نتیجه عمل آن ها
  • مطالعه مقالات موجود در سایت های معتبر و مشاهده نظرات کاربران در خصوص تجربه و مهارت پزشک مورد نظر
  • مشورت با جراح مورد نظر و دریافت مشاوره کامل به منظور آگاه سازی در خصوص نتایج ، ریسک ها و عوارض ماموپلاستی
  • یکی از فضاهایی که می توانید نظرات بیماران دکتر موسی زاده را ببینید در صفحه اینستاگرام ایشان است که در انتهای این مقاله ذکر شده است

نتیجه عمل ماموپلاستی پس از چه مدتی مشخص می شود ؟

در صورتی که تمامی نکات گفته شده و مراقبت‌های لازم رعایت شود، نتیجه کلی ماموپلاستی بعد از یک ماه مشخص خواهد شد. بعد از شش ماه الی یک سال نیز فرم پستان‌ها به نتیجه کامل عمل جراحی می‌رسد. البته ممکن است بیمار در این بازه‌ی شش ماه الی یک ساله به جراحی‌های سرپایی و کوچکی نیاز داشته باشد. این جراحی‌ها با بی‌حسی موضعی و برای برداشتن پوست‌های اضافه انجام می‌شود و جای نگرانی بابت آن‌ها وجود ندارد.

بهبودی و دوره نقاهت پس از عمل ماموپلاستی

پزشک پس از عمل وسیله‌ای به نام درن را در هر دو پستان بیمار کار می‌گذارد. درن خونابه‌ها و ترشحات ناشی از ماموپلاستی را تخلیه می‌کند. درن باید خلاء داشته باشد تا بتواند مکش لازم را انجام دهد. ترشحات درن باید هر ۲۴ ساعت خالی شود. درن تا زمانی که ترشحات خون‌آلود هستند یا بیشتر از ۲۰ الی ۳۰ میلی‌لیتر در روز هستند، باقی می‌ماند.

تا زمانی که درن وجود دارد، استحمام کامل برای بیمار ممنوع است. چرا که با نفوذ آب به این وسیله احتمال عفونت افزایش پیدا می‌کند. برای استحمام در این دوران لازم است سر و گردن را جدا بشویید. پایین تنه را نیز از زیر سینه بشویید. برای تمیز کردن سینه‌ها و زیر بغل باید از دستمال مرطوب استفاده کنید.

پانسمان پس از جراحی ماموپلاستی در اغلب موارد نیازی به تعویض ندارد. پزشک در مواردی که پانسمان خونی یا عفونی شود، آن را عوض می‌کند. پس از استخراج درن نیز، پزشک حفره ناشی از وجود وسیله را پانسمان می‌کند. این پانسمان را می‌توان بعد از ۲۴ الی ۴۸ ساعت باز کرد. بعد از آن بیمار اجازه استحمام کامل را دارد. البته زمان دقیق اجازه استحمام کامل را پزشک تعیین می‌کند.

بیمار می‌تواند داروهایی که قبل از ماموپلاستی یا جراحی زیبایی پستان مصرف می‌کرده است را دوباره مصرف کند. البته پزشک محدودیت‌هایی برای بعضی از داروها قائل می‌شود. مثلا مصرف آسپرین باعث هماتوم و کبودی است و به همین دلیل با اجازه پزشک باید مصرف آن را ادامه داد. برای ماموگرافی نیازی به استفاده از آنتی‌بیوتیک وجود ندارد؛ مگر اینکه بیمار دیابتی باشد یا کورتون مصرف کند.

بیمار باید بین ۲الی۳ ماه از سوتین‌های مخصوص استفاده کند. این سوتین‌ها به فرم‌دهی بهتر پستان‌ها کمک می‌کنند. بیمار مجاز است ۲تا۳ ساعت در روز از این سوتین‌ها استفاده نکند.

عوارض ماموپلاستی

عوارض-عمل-جراحی-ماموپلاستی-چیست؟-min

سوال دیگری که بسیار پرسیده می‌شود در مورد عوارض این عمل جراحی است.

در پاسخ باید بگویم که این عمل جزو جراحی‌های کم عارضه محسوب می‌شود. یعنی عوارض در میان افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، مشروط بر این که توسط جراح پستان حاذق انجام گیرد، شایع نیست. البته فراموش نکنیم در طب نمی‌توان گفت یک عمل جراحی قطعا هیچ عارضه‌ای ندارد. حتی یک قرص آسپرین که روزانه توسط هزاران نفر مصرف می‌شود و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، ممکن است در مواردی باعث سندرمی ‌بسیار خطرناک و کشنده مانند سندرم ری

به طور کلی چاقی خطر بروز عوارض را افزایش می‌دهد. یعنی افرادی که شاخص BMI در آن‌ها بیشتر از ۳۵ است، بیشتر در معرض ابتلا به عوارض ماموپلاستی هستند. در ادامه انواع عوارض احتمالی عمل کوچک کردن سینه را بررسی کرده‌ایم.

اسکار یا جای محل جراحی

گستردگی و شکل اسکار به تکنیکی که برای جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بستگی دارد. البته فرم اندام بیمار نیز در شکل برش ایجاد شده در بدن تأثیر دارد. بنابراین ممکن است فرم اسکار در بیماران مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال برخی از افراد پوست حساس‌تری دارند و ممکن است اسکار بیشتری روی بدن آن‌ها باقی بماند. در این افراد حتی جای زخم‌های ساده هم تا مدت‌ها روی پوست باقی می‌ماند. برای این دسته از بیماران نخ‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا احتمال بروز عارضه اسکار در آن‌ها کم‌ترشود.

این نخ‌ها غیر قابل جذب هستند. بنابراین تا مدت زمان بیشتری از کشیدگی زخم پیشگیری می‌شود. همچنین پزشک برای این دسته از افراد به صورت پروفیلاکتیک، در زخم کورتون تزریق می‌کند. پانسمان بعد از ماموپلاستی و پمادهای مصرفی برای افرادی که در معرض ابتلا به اسکار قرار دارند نیز خاص است. آن‌ها احتمال ایجاد اسکار را کم‌تر می‌کنند. در برخی از تکنیک‌ها نیز احتمال بروز اسکار کم‌تر است و به همین دلیل کاربرد بیشتری دارند. باز شدن بخیه ماموپلاستی احتمال ایجاد اسکار را افزایش می‌دهد. عفونت بخیه ماموپلاستی ارتباط مستقیمی با نگهداری محل جراحی دارد.

انواع اسکار

اسکارها در برخی از بیماران دردناک هستند. همچنین ممکن است هایپرتروفیک یا برجسته باشند. هر کدام از این عارضه‌ها روش‌هایی برای پیشگیری و درمان دارند. به همین دلیل بیمارانی که توسط جراح حرفه‌ای عمل می‌شوند، کم‌تر این عوارض را تجربه می‌کنند. البته بخشی از ریسک ایجاد این عارضه نیز به بدن بیمار برمی‌گردد. جالب است بدانید که احتمال ایجاد اسکار به نژاد نیز بستگی دارد! به عنوان مثال افراد سیاه پوست بیشتر دچار آن می‌شوند.

کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن باعث ایجاد اختلال در جوش خوردن زخم‌های بیمار و اسکار خواهد شد. این دسته از بیماران مستعد ایجاد اسکار هستند. گروهی دیگر نیز مستعد ایجاد کلوئید هستند. یعنی در جای زخم آن‌ها برجستگی شدید ایجاد می‌شود که احتمالا دردناک است و خارش دارد. این موضوع به ساختار بدن فرد بستگی دارد. البته زخم‌هایی که در برخی از نقاط بدن مانند پشت شانه‌ها یا بالای بازو ایجاد می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به اسکار قرار دارند.

هماتوم یا خونریزی و تشکیل لخته در محل جراحی

هماتوم-یا-خونریزی-و-تشکیل-لخته-در-محل-جراحی-min

اسکارها در برخی از بیماران دردناک هستند. همچنین ممکن است هایپرتروفیک یا برجسته باشند. هر کدام از این عارضه‌ها روش‌هایی برای پیشگیری و درمان دارند. به همین دلیل بیمارانی که توسط جراح حرفه‌ای عمل می‌شوند، کم‌تر این عوارض را تجربه می‌کنند. البته بخشی از ریسک ایجاد این عارضه نیز به بدن بیمار برمی‌گردد. جالب است بدانید که احتمال ایجاد اسکار به نژاد نیز بستگی دارد! به عنوان مثال افراد سیاه پوست بیشتر دچار آن می‌شوند.

کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن باعث ایجاد اختلال در جوش خوردن زخم‌های بیمار و اسکار خواهد شد. این دسته از بیماران مستعد ایجاد اسکار هستند. گروهی دیگر نیز مستعد ایجاد کلوئید هستند. یعنی در جای زخم آن‌ها برجستگی شدید ایجاد می‌شود که احتمالا دردناک است و خارش دارد. این موضوع به ساختار بدن فرد بستگی دارد. البته زخم‌هایی که در برخی از نقاط بدن مانند پشت شانه‌ها یا بالای بازو ایجاد می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به اسکار قرار دارند.

سروما یا تجمع آب میان بافتی

استفاده از درن تا حد زیادی با تخلیه ترشح و خون بعد از جراحی از بروز این عارضه پیشگیری می‌کند. این عارضه برای اعمال جراحی که بخشی از بافت بدن در آن‌ها حذف می‌شود، وجود دارد. ممکن است در محل عمل‌هایی که روی سینه یا شکم انجام می‌شوند، آب میان بافتی تجمع پیدا کند. این عارضه طبیعی است و جای نگرانی ندارد. به طور کلی نمی‌توان تعیین کرد که سروما بعد از چه مدتی بهبود پیدا می‌کند.

افراد چاق و افرادی که به دیابت یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، مستعد ایجاد سروما محسوب می‌شوند. هر چه بافت بیشتری از محل عمل برداشته شود، احتمال ایجاد سروما نیز بیشتر می‌شود. البته درن تا حد زیادی از بروز این مشکل پیشگیری می‌کند. چرا که ترشحات و آب میان بافتی را تخلیه خواهد کرد.

نکروز چربی یا فت نکروز

این عارضه در عمل‌های ماموپلاستی محتمل است اما جای نگرانی نیست. همانطور که می‌دانید درصد زیادی از بافت سینه را چربی‌ها تشکیل می‌دهند. خونرسانی به بافت چربی نسبت به سایر بافت‌ها ضعیف‌تر است. بعد از ماموپلاستی نیز بخشی از مویرگ‌ها قطع می‌شوند و خونرسانی همه یا بخشی از قسمت‌های دیگر بافت سینه دچار اختلال می‌شود. به همین دلیل در آن قسمت نکروز چربی بروز می‌کند. نکروز ممکن است در ابتدا به شکل توده باشد. بعد از آن نیز به شکل ترشح از محل زخم خارج می‌شود. نکروز چربی خودبخود بهبود پیدا می‌کند.

احتمال ایجاد این عارضه در افراد زیر بیشتر است.

  • افرادی که سینه‌های بزرگی داشته‌اند و بافت بیشتری از بدن آن‌ها حذف شده است.
  • افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری مربوط به عروق دارند.
  • افرادی که سن بالاتری دارند.

از دست رفتن یا سیاه شدن (نکروز) قسمتی از پوست پستان

از-دست-رفتن-یا-سیاه-شدن-نکروز-قسمتی-از-پوست-پستان-min

این عارضه در درصد بسیار کمی از بیماران ایجاد می‌شود. از دست رفتن پوست پستان ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد.

  • در برخی از بیماران به دلیل عدم خونرسانی صحیح ایجاد می‌شود.
  • در برخی از بیماران به دلیل اینکه پوست هنگام بسته شدن و بهبود زخم، فشار زیادی متحمل می‌شود، بخشی از آن از بین می‌رود.
  • اختلال خونرسانی شریانی یا اختلال در بازگشت خون وریدی نیز احتمال ایجاد این مشکل را بیشتر می‌کند.

کاهش حس در نوک پستان

این عارضه ممکن است تا مدتی بعد از جراحی ماموپلاستی ادامه داشته باشد. اغلب افرادی که به این عارضه مبتلا می‌شوند، بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کنند. یعنی حس نوک پستان آن‌ها باز می‌گردد. اما نوک سینه درصد بسیار کمی از بیماران مدت طولانی‌تری بی‌حس باقی می‌ماند. برای اطلاعات بیشتر خواندن مطلب کاهش حس در نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

عفونت بعد از ماموپلاستی

عفونت نیز یک عارضه برای تمام عمل‌های جراحی تهاجمی است. برخی از فاکتورهای زمینه‌ای که در ادامه بیان می‌کنیم، خطر بروز عفونت را افزایش می‌دهند.

  • اضافه وزن
  • دیابت
  • سن بالاتر
  • بیماری‌های قلبی عروقی
  • مصرف داروهای مهارکننده سیستم ایمنی مانند کورتون

جراح برای پیشگیری از ایجاد عفونت در افراد مستعد، آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. اما این دارو برای سایر بیماران تجویز نمی‌شود.

سایر عوارض ماموپلاستی

سایر-عوارض-ماموپلاستی-min

این موارد ممکن است در همان فاز اول بعد از جراحی ایجاد شوند یا به صورت تأخیری باشند.

  • از بین رفتن قسمتی از نوک پستان (نیپل آرئول).
  • مالپوزیشن نیپل آرئول.

این عارضه یعنی اینکه نوک سینه در محل مناسب قرار نگرفته باشد.

  • باکسی شکل شدن پستان

در این عارضه قسمت پایینی سینه افتاده می‌شود.

  • داگ ایر (dog air) یا پوست اضافه

 این عارضه معمولا در قسمت‌های خارجی اسکار ماموپلاستی ایجاد می‌شود.

  • هایپوپیگمنته شدن نیپل آرئول یا کم رنگ شدن نوک پستان.
  • وب پراسترنال: در این عارضه بافتی مانند یک پرده یا گوشت اضافه در قسمت‌های داخلی اسکار دیده می‌شود.
  • اختلال نسبی در شیردهی

یکی از نکات بسیار موثر در پیشگیری از ایجاد عوارض، ثابت نگه داشتن وزن است. یکی از عوامل ایجاد عارضه‌ها به صورت تأخیری، افزایش یا کاهش قابل توجه وزن بیمار است. به همین دلیل لازم است بیماران پیش از عمل به وزن دلخواه خود برسند. روش خوابیدن بعد از ماموپلاستی که از سوی دکتر به شما آموزش داده می‌شود نیز در پیشگیری از عواض نقش مهمی دارد.

تاثیر سیگار در عمل جراحی ماموپلاستی چیست؟

تاثیر-سیگار-در-عمل-جراحی-ماموپلاستی-min

مسئله مهم دیگر مصرف سیگار است. توصیه ما این است که حداقل دو ماه قبل از عمل سیگار و تمامی‌ دخانیات و دودها کنار گذاشته شوند. زیرا این موارد اختلالات خون رسانی مویرگی ایجاد می‌کنند. این امر ریسک عفونت و سیاه شدن پستان یا نوک آن را بالا می‌برد. انجام تمرینات تنفسی قبل از عمل می‌تواند در کاهش عوارض پس از عمل موثر باشد. همچنین مصرف سیگار در دوره نقاهت عمل ماموپلاستی نیز ممنوع است. این موضوع باعث تسریع روند بهبود جای زخم می‌شود.

خطر وقوع آمبولی در عمل جراحی ماموپلاستی

خطر وقوع آمبولی خطر مشترک بین همه اعمال جراحی است. برای کنترل این عارضه در حین عمل ماموپلاستی، از فرد خواسته می‌شود قبل از عمل جوراب واریس تهیه نماید. و در حین عمل نیز با استفاده از دستگاهی به اسم پنوماتیک یا جوراب DVT که به طور متناوب عضلات فرد بیهوش را منقبض می‌کند، احتمال آمبولی به حداقل می‌رسد. همچنین از همکاران بیهوشی عزیز خواهش می‌شود با سرم تراپی و تزریق مایعات کافی که موجب رقیق شدن خون می‌شود، خطر آمبولی را کاهش دهند. همچنین آن‌ها با تغییر پوزیشن تخت به حالتی که اندام تحتانی بیمار بالا قرار بگیرد. خطر ایجاد این مشکل را کم‌تر می‌کنند.

هزینه ماموپلاستی در ایران چقدر است؟

همانطور که گفته شد، برای این عمل زیبایی تکنیک‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت زمان عمل ماموپلاستی و میزان کار جراح در هر تکنیک متفاوت است. به همین دلیل هزینه عمل ماموپلاستی کاهشی برای افراد مختلف، متفاوت است. سایر فاکتورهای تأثیرگذار در هزینه این روش عبارتند از؛

  • میزان بزرگی سینه‌ها.
  • نیاز بیمار به سایر عمل‌های جراحی در کنار ماموپلاستی (در بسیاری از موارد جراحی کوچک کردن سینه به همراه ماستوپکسی یا اصلاح نیپل آرئول انجام می‌شود).
  • وجود یا عدم وجود پستان فرعی زیر بغل (در صورت وجود، حین عمل جراحی باید برداشته شود).

علاوه بر موارد بالا، باید هزینه بیمارستان، اتاق عمل و داروهای مورد استفاده را نیز اضافه کرد. بنابراین برای تعیین دقیق هزینه این عمل لازم است ابتدا توسط پزشک متخصص معاینه شوید. بعد از پزشک اطلاعاتی در مورد هزینه‌های مورد نیاز برای انجام این جراحی، ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

جراحی زیبایی پستان یا به اصطلاح ماموپلاستی یکی از عمل های جراحی زیبایی رایج در کشورمان است که در سال های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. ممکن است در خصوص انجام یا عدم انجام این عمل زیبایی نظرات ضد و نقیضی از اطرافیان خود شنیده باشید اما به خاطر داشته باشید که افراد صرفاً تجربیات شخصی خود را بازگو می کنند و هیچ چیز جای مشورت با یک جراح و متخصص با سابقه و توانمند پستان را نمی گیرد. دکتر فرهاد موسی زاده با بیش از پانزده سال سابقه در انجام انواع عمل های زیبایی پستان و عمل های جراحی درمان سرطان پستان آماده کمک و ارائه مشاوره به شما عزیزان است. برای آگاهی بیشتر در خصوص این عمل و مشاهده عکس های قبل و بعد از ماموپلاستی در بیماران قبلی می توانید به صفحه دکتر موسی زاده در اینستاگرام مراجعه کنید.

جمع بندی

در مجموع رضایت بخش بودن نتیجه این عمل تا حد زیادی به تکنیک جراحی، تبحر و تجربه جراح بستگی دارد. برای رزرو نوبت مشاوره حضوری از دکتر فرهاد موسی زاده، بهترین دکتر جراحی کوچک کردن سینه، می‌توانید از بخش تماس با ما اقدام نمایید. همچنین در پیج اینستاگرام دکتر موسی زاده به آدرس DrMoussazadeh@ می‌توانید پاسخ سوالات خود را به صورت آنلاین دریافت نمایید.

ویدیو قبل و بعد از عمل و نمونه کار و عکس های عمل ماموپلاستی عزیزانی که مراجعه کرده‌اند هم آماده شده است. برای مشاهده این ویدیو میتوانید به مطب مراجعه کنید. به دلیل قوانین کشوری و رعایت حریم خصوصی عزیزانی که تحت جراحی قرار گرفته‌اند، امکان انتشار ویدیو‌ها در فضای مجازی وجود ندارد. لطفا درخواست  .

عبارت «ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی» استفاده نشده است. چرا که در ویس‌های مربوط به عوارض توضیح داده نشد.

عبارت عمل کوچک کردن سینه با لیزر استفاده نشده است. چرا که مبحث ماموپلاستی مربوط به جراحی باز است و توضیحاتی از سوی دکتر در باره استفاده از لیزر ارائه نشده بود.

منابع

سوالات متداول

مجموعه‌ای از عمل‌های زیبایی است که به منظور افزایش زیبایی پستان و بازگرداندن آن به حالت طبیعی انجام می‌شود. در این نوع از عمل هم افزایش اندازه و هم کاهش اندازه پستان برای به دست آوردن تقارن انجام می‌شود.

در این نوع عمل از ماموپلاستی، هدف کوچک کردن سایز پستان است. در این عمل هدف اصلاح اختلالات ظاهری پستان مانند افتادگی پستان، اندازه و شکل نوک سینه‌ها و عدم تقارن و بزرگی سینه است.

بزرگی پستان باعث افزایش فشار به ستون فقرات، شانه و گردن می‌شود. در موارد شدید می‌تواند باعث فشار بر روی قفسه سینه شده و تنفس را با مشکل روبه‌رو سازد. در این موارد معمولا از ریداکشن ماموپلاستی به عنوان یه عمل درمانی استفاده می‌شود.

از ماموپلاستی افزایشی برای افزایش اندازه پستان‌های کوچک استفاده می‌شود. در این جراحی با استفاده از پروتز سینه، اندازه سینه‌ها افزایش داده شده و به حالت طبیعی نزدیک می‌شود.

عمل ماموپلاستی برای افرادی با مشکلات سلامتی عمومی پیشنهاد نمی‌شود. در صورت چاقی بیش از حد بیمار، این عمل به زمانی موکول می‌شود که از نظر وزنی به حالت ایده‌آل برسیم. همچنین این عمل به افراد سیگاری توصیه نمی‌شود مگر اینکه حداقل 2 ماه قبل از عمل سیگار را ترک کرده باشد.

تا به حال در هیچ یک از تحقیقات پزشکی ارتباطی بین ماموپلاستی و سرطان تشخیص داده نشده است. به هر حال با ماموپلاستی کاهشی (کم کردن اندازه پستان) احتمال درگیر شدن به سرطان کاهش می‌یابد.

با توجه به کم تهاجم بودن این عمل، عمل ماموپلاستی جز عمل‌های خطرناک محسوب نمی‌شود. ولی پزشک بعد از چکاپ کامل بیمار در مورد این موضوع به شما مشورت خواهد داد.

2 دیدگاه دربارهٔ «ماموپلاستی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.