لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

کپسول در پروتز سینه چیست ؟

کپسول-در-پروتز-سینه-min

کپسول در پروتز سینه یکی از عوارض پروتز سینه است که برخی از خانم‌هایی که این عمل زیبایی را انجام داده‌اند، درگیر می‌کند. همانطور که می‌دانید، پروتز یک بافت خارجی محسوب می‌شود که در بدن قرار گرفته‌ است. بدن در برابر هر شی خارجی مانند پروتز سینه نوعی بافت کپسولار تشکیل می‌دهد. ایجاد آن کاملا طبیعی است و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. در این مقاله توضیحات جامعی در مورد این موضوع ارائه داده‌ایم.

در ادامه درباره کپسول در پروتز سینه خواهید خواند:

کپسول در پروتز سینه چیست؟

کپسول بافتی نرم است. البته در برخی موارد ممکن است کمی سفت باشد. این بافت معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی به ثابت ماندن و ایجاد جایگاه صحیح برای پروتز سینه کمک خواهد کرد. بنابراین همه خانم‌ها بعد از انجام عمل، کپسول را خواهند داشت. اما در برخی از افراد این بافت به طرز غیر معمولی سفت می‌شود. این وضعیت با نام انقباض کپسول در پروتز سینه ( کپسول کنتراکچر) شناخته می‌شود و باعث جابجایی ایمپلنت یا تحت فشار قرار گرفتن آن می‌شود. درد و تغییر شکل پستان دو عارضه ناشی از انقباض بافت کپسولار هستند.

کپسول در پروتز سینه در اطراف انواع مختلف ایمپلنت‌ها تشکیل می‌شوند. اما احتمال انقباض آن‌ها در ایمپلنت‌های آب نمکی  یا سالینی کم‌تر از نمونه‌های سیلیکونی است. این عارضه ممکن است در هر زمانی بعد از پروتز سینه ایجاد شود. اما اکثر آن‌ها تا دو سال بعد از جراحی نمود پیدا می‌کنند. در برخی موارد پارگی یا ترکیدگی  پروتز سینه می‌تواند علت اصلی ایجاد کپسول باشد.

سفت شدن سینه دلایل بسیار زیادی دارد که در مطلب هفت دلیل اصلی سفت شدن سینه به طور مفصل به این موضوع پرداختیم.

علائم و نشانه‌های انقباض کپسول در پروتز سینه چیست؟

علائم-و-نشانه_های-انقباض-کپسولcapsular-contracture-در-پروتز-سینه-min

در صورتی که کپسول در حالت عادی باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند و بیمار حتی متوجه ایجاد آن نیز نخواهد شد. اما در صورت ایجاد انقباض احتمال بروز علائم زیر وجود دارد. لازم به ذکر است که این نشانه‌ها به صورت ناگهانی شروع نمی‌شوند و رفته رفته بیمار متوجه وجود آن‌ها خواهد شد.

  • احساس درد شدید در سینه‌ها.
  • جابجایی یا تغییر شکل پستان‌ها.
  • سفت شدن بافت سینه‌.
  • ایجاد محدودیت در حرکت بازوها و اندام‌های نزدیک به سینه.

البته در برخی موارد این علائم ناشی از انقباض نیست و احتمال دارد ناشی از مشکلات دیگری چون پارگی پروتز سینه باشد. به همین دلیل برای پیدا کردن علت اصلی، به معاینات دقیق پزشکی نیاز است. در سایت breastcancer می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید.

احتمال انقباض کپسول در پروتز سینه برای چه افرادی بیشتر است؟

احتمال-انقباض-کپسول-min

  • این مشکل تنها برای پنج درصد از افرادی که پروتز سینه انجام داده‌اند، ایجاد می‌شود. به طور کلی نمی‌توان در مورد اینکه چه افرادی در چه زمان‌هایی دچار انقباض کپسول می‌شوند، پیش بینی کرد. حتی علت اصلی این مشکل نیز هنوز به صورت دقیق و علمی مشخص نشده است. اما عفونت‌های ساده، مهم‌ترین دلیلی هستند که از سوی پزشکان برای این عارضه پذیرفته شده‌اند. با توجه به این موضوع، گروه‌هایی که ریسک بیشتری برای ابتلا به انقباض کپسول قرار دارند، به شرح زیر هستند.
  • بیمارانی که جراحی انجام داده‌اند و دچار عوارضی چون هماتوم (خونریزی یا آسیب رگ‌های زیر پوست)، سروما (تجمع مایعات زیر پوست) و عفونت‌های باکتریایی شده‌اند.
  • افرادی که دچار اختلالات سیستم ایمنی هستند.
  • افرادی که به سینه‌هایشان ضربه‌های شدید وارد شده است (مثلا تصادف کرده‌اند).
  • افرادی که دچار پارگی پروتز سینه شده باشند.
  • افرادی که تحت پرتودرمانی قرار دارند.
  • اطلاعات بیشتر در این زمینه را در مقاله سایت yourplasticsurgeryguide بخوانید.

روش‌های تشخیص کپسول در پروتز سینه چیست؟

  • حالت‌های مختلفی برای بافت کپسولی اطراف پروتز سینه در نظر گرفته شده است. هر کدام از این حالت‌ها نشانه‌های منحصر به فردی دارند. این حالت‌ها عبارتند از؛
    • حالت I: بافت سینه نرم است و حالت کاملا طبیعی دارد. در این حالت نیازی به درمان نیست.
    • حالت II: بافت سینه کمی سفت شده است اما همچنان فرم طبیعی دارد.
    • حالت III: بافت سینه کاملا سفت شده است و فرم طبیعی خود را از دست داده است.
    • حالت IV: در این حالت بیمار احساس دارد می‌کند. بافت سینه سفت شده است و فرم طبیعی خود را به طور کامل از دست داده است.

    با توجه به این موارد، پزشک در ابتدا معاینات فیزیکی انجام می‌دهد. تصویربرداری نیز متد دیگری است که برای تشخیص عارضه‌های مختلف پروتز سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این روش‌ها می‌توان به سونوگرافی سینه و MRI اشاره کرد.

روش‌های درمان انقباض کپسول در پروتز سینه چیست؟

gallery-1

به طور کلی دو دسته روش برای درمان این مشکل استفاده می‌شود؛ روش‌های جراحی و روش‌ها غیر جراحی. دسته دوم متداول‌تر هستند و خود متدهای گوناگونی دارد. در ادامه توضیحاتی در این باره ارائه خواهیم داد.

روش‌های جراحی کپسول در پروتز سینه

جراحی به سه شکل انجام می‌شود.

  • کپسولکتومی: در این روش جراحی پزشک کپسول و ایمپلنت قدیمی را بر می‌دارد و نوع جدیدی را با آن جایگزین می‌کند. پروتزهای جدید با لایه ماتریکس پوشیده شده‌اند. این لایه از ماده‌ای شبیه به پوست ساخته شده است که معمولا جنس کلاژن دارد).
  • کپسولوتومی باز: در این روش درمان انقباض کپسول پزشک تلاش می‌کند برش‌هایی در بافت کپسول ایجاد کند. حتی ممکن است بخشی از بافت آن را بردارد. هدف از انجام این کار ایجاد فضای بیشتر برای جابجا شدن ایمپلنت است تا بتواند دوباره به موقعیت صحیح برسد. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد پزشک ایمپلنت را خارج و با نمونه جدید جایگزین کند.
  • بازسازی اتولوگ: این روش نسبت به دو متد قبلی پیچیده‌تر است. در جراحی اتولوگ، پزشک پروتزهای سینه را خارج می‌کند. سپس سینه بیمار را با استفاده از بافت فلپی که از ناحیه دیگری چون شکم یا باسن برداشته شده است، بازسازی می‌کند. مزیت این روش از بین رفتن خطر ایجاد دوباره انقباض کپسول است. نقطه ضعف آن نیز پیچیدگی فرایند جراحی و طولانی‌تر بودن زمان بهبود آن است و نیاز به جراحی حاذق در زمینه بازسازی سینه است.

روش‌های غیر جراحی کپسول در پروتز سینه

این متدها به اندازه روش‌های جراحی کارساز نیستند. اما می‌توانند برای سطح دو یا سه انقباض کپسول در پروتز سینه کاربردی باشند. این متدها عبارتند از؛

  • استفاده از امواج صوتی برای نرم کردن پستان.
  • مصرف ویتامین E به صورت خوراکی.
  • استفاده از لکوترین‌های ضد التهاب مانند زافیرلوکاست یا مونته‌لوکاست.

انتخاب روش درمانی مناسب به تشخیص پزشک و ترجیح بیمار بستگی دارد.

جمع بندی

جمع-بندی-min

در این مقاله دریافتید که کپسول در پروتز سینه چیست و چرا انقباض آن باعث ایجاد مشکل می‌شود. همچنین با متدهای درمانی این مشکل آشنا شدید. پزشکان حرفه‌ای معمولا اقدامات لازم برای پیشگیری از ایجاد این مشکل را انجام می‌دهند. این اقدامات شامل استفاده از آنتی بیوتیک، ماساژ و کاشت ایمپلنت‌ها در موقعیت صحیح است. در صورتی که فرایند پروتز سینه را به کمک یک پزشک خبره در این حوزه انجام داده باشید، می‌توانید نگرانی تشکیل کپسول را به فراموشی بسپارید. دکتر فرهاد موسی زاده متخصص جراحی سینه و از با تجربه ترین جراحان بازسازی سینه  در تهران محسوب می‌شوند. ایشان می‌توانند جراحی پروتز سینه را با کم‌ترین میزان خطر انجام دهند و همچنین به شما در درمان انقباض کپسول کمک کنند. برای مشاوره می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت دکتر اقدام کنید.

ماموگرافی با پروتز پستان، باید با دقت بیشتری انجام شود و توجه کنید که این موضوع را با کلینیکی که قرار است در آن ماموگرافی را انجام دهید، در میان بگذارید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.