لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آیا جوش قرمز روی سینه خطرناک است؟

آیا-جوش-و-نقاط-قرمز-روی-سینه

وجود جوش‌های قرمز رنگ بر روی سینه در بسیاری از مواقع باعث نگرانی می‌شود. اگر این جوش‌ها ناشی از گزش حشرات و یا مصرف غذاهای گرم و شیرین باشد، جای نگرانی نیست. همچنین گاهی اوقات جوش و نقاط قرمز روی پستان ناشی از واکنش آلرژیک به برخی از غذاها و یا تحریکات پوستی است. عفونت هم می‌تواند یکی از دلایل بروز این جوش‌ها و نقاط قرمز رنگ شود.

اما در برخی از مواقع وجود جوش‌های قرمز و کوچک بر روی سینه نشانه وجود یک بیماری است. در ادامه این مطلب به علت بروز جوش‌های قرمز رنگ بر روی پستان می‌پردازیم.

شاید این مقاله هم برای شما مفید باشد: دردهای سینه در بانوان

در ادامه درباره جوش قرمز روی سینه خواهید خواند:

آیا جوش و نقاط قرمز روی سینه خطرناک است؟

طبق نظر دکتر فرهاد موسی زاده ایجاد جوش و دانه‌های قرمز بر روی پستان در بسیاری از مواقع نگران‌کننده نیست و در برخی از موارد هم ممکن است از یک بیماری تهاجمی مثل سرطان سینه خبر دهد. بنابراین لازم است تا علائم دیگری که همراه با جوش‌های قرمز بر روی پستان ایجاد می‌شود، بررسی شوند. به طور کلی وجود این عارضه می‌تواند علامتی از بیماری‌های زیر باشد:

های-قرمز-رنگ-بر-روی-سینه

آیا جوش قرمز نشانه سرطان پستان است؟

جوش قرمز روی پستان معمولاً علامت یک بیماری غیرسرطانی است. البته گاهی این جوش‌های ریز و قرمز می‌تواند نشانه اولیه سرطان سینه هم باشد که در این صورت باید به آن توجه کنید. لکه‌های قرمز کوچک یکی از نشانه‌های از بیماری IBC است که گونه‌ای نادر از برست کنسر (سرطان سینه) محسوب می شود.

طبق آمارهای منتشر شده فقط در ایالات متحده آمریکا سالانه حدود 2 تا 4 درصد از بیماران سرطان پستان، به این نوع بیماری مبتلا هستند. در عین حال 7 تا 10 درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان سینه را هم این بیماری تشکیل می‌دهد. برای درمان سرطان سینه مقاله مربوطه را مطالعه نمایید

توده بدخیم سرطانی در بیماری IBC وجود ندارد و این علامت در سایر انواع سرطان پستان دیده می‌شود. با این حال گاهی وجود جوش‌های قرمز رنگ می‌تواند نشانه‌ای از این بیماری باشد.

جوش-قرمز-روی-پستان

نشانه‌های سرطان IBC چیست؟

حالا که به یک نشانه از بیماری IBC و خطرناک بودن نقاط قرمز رنگ بر روی پستان اشاره کردیم، شاید در این باره کمی نگران شوید. پس لازم شد با سایر نشان‌های این بیمار آشنا شوید. به طور کلی اگر جوش‌های قرمز رنگ سینه شما را نگران کرد، باید به سایر نشانه‌های مرتبط با بیماری کنسر IBC هم توجه داشته باشید:

  • تغییرات سریع در پوست پستان و ناحیه اطراف آن
  • قرمزی و احساس گرمای شدید در ناحیه سینه‌ها
  • متورم شدن سینه‌ها
  • احساس درد شدید همراه با خارش
  • افزایش ضخامت پوست پستان
  • احساس سنگینی یا بزرگ شدن پستان آسیب دیده
  • دانه‌دانه شدن پوست سینه که شباهت زیادی به پوست نارنگی پیدا می‌کند (ایجاد فرورفتگی و برآمدگی در سینه).

وجود لکه و جوش قرمز و احتمال ابتلا به سرطان پاژه

نوعی دیگری از انواع برست کنسر، با نام «سرطان پاژه سینه» شناخته شده است. یکی از علائم این بیماری هم بروز جوش‌های دانه ریز قرمز رنگ بر روی پستان است. این بیماری هم حدود 1 تا 4% از کل موارد مبتلا به سرطان پستان را تشکیل می‌دهد. البته بیشتر گریبان‌گیر افراد بالای 57 می‌شود.

نشانه‌های بیماری پاژه پستان عموماً از ناحیه نوک شروع می‌شود و به سمت قسمت رنگی آرئول حرکت می‌کند. زمانی که این نوع سرطان پیشرفت می‌کند، بر روی نواحی اطراف آرئول هم تاثیر می‌گذارد. در ابتدا این بیمار شباهت زیادی به بیماری‌های پوستی غیرسرطانی مثل اگزما و درماتیت دارد.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد وجود جوش‌ها و نقاط قرمز رنگ بر روی سینه را جدی نمی‌گیرند.

لکه-و-جوش-قرمز-و-احتمال-ابتلا-به-سرطان-پاژه

نشانه‌های سرطان پاژه سینه چیست؟

در صورت وجود ایجاد جوش‌های ریز قرمز بر روی پستان، این علائم را هم بررسی کنید تا از ابتلا یا عدم ابتلا خود به چنین بیماری مطمئن شوید:

  • پوسته‌پوسته شدن، قرمزی و افزایش ضخامت پوست پستان
  • خشک شدن بیش از حد پوست سینه
  • تغییر رنگ دادن سینه که به سوختگی شباهت پیدا می‌کند.
  • ایجاد درد و خارش در ناحیه سینه

در مواردی هم این بیماری با علائم دیگری همراه است که عبارتند از:

  • تغییر شکل دادن نوک پستان یا وارونگی آن
  • خارج شدن ترشحات زرد رنگ همراه با خون از پستان
  • احساس توده بزرگ در پستان؛ این علامت تنها در نیمی از افراد مبتلا به پاژه سینه دیده می‌شود.

ابتلا به درماتیت نوک سینه

یکی دیگر از علت‌های بروز جوش سینه، ابتلا به درماتیت نوک پستان است. این عارضه نوعی التهاب پوستی است که در نوک پستان و آرئول ایجاد می‌شود. این وضعیت می‌تواند در زنانی که در دوره شیردهی هستند، رخ دهد و اغلب با درد شدید همراه است.

علت بروز درماتیت نوک پستان عبارت است از:

  • سوزش پوست پستان به دلیل شیردهی زیاد به نوزاد
  • واکنش‌های آلرژیک به موادغذایی یا دارویی
  • ابتلا به عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و یا مخمری

جوش‌های قرمز رنگی که به دلیل درماتیک در ناحیه نوک پستان ایجاد می‌شود، با مصرف برخی از داروهای آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها درمان می‌شود و جای نگرانی ندارد.

در دوره شیردهی ممکن است مادر به بیماری عفونت باکتریال پستان در دوره شیردهی مبتلا شود که به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را نیز بخوانید.

جوش_های-قرمز-رنگی-که-به-دلیل-درماتیک

آبسه پستان علت بروز جوش قرمز سینه

یکی دیگر از علت‌های بروز دانه‌های کوچک و جوش‌های قرمز بر روی پستان، آبسه و تجمع عفونت در سینه است. این بیماری در نتیجه عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. به این صورت که میکروب‌ها از راه نوک وارد پستان می‌شود. این عارضه دردناک است و بیشتر برای بانوان شیرده اتفاق می‌افتد.

دانه‌ها و جوش‌های قرمز رنگ در این بیماری، با کمک داروهای آنتی‌بیوتیک، تخلیه یا آسپیراسیون سوزنی درمان می‌شود. پس این جوش‌ها نمی‌تواند نشانه بیماری خطرناکی باشد.

شاید این مقاله نیز پاسخ سوال شما باشد: ترشحات پستان در بانوان

اکتازی مجاری پستانی

یکی از عوامل دیگری که باعث بروز جوش و نقاط قرمز بر روی پستان می‌شود، بسته شدن یا انسداد مجاری پستان است. این بیماری باعث بروز توده‌های غیرسرطانی و خوش خیم می‌شود. اکتازی مجرای پستان در واقع همان بسته شدن مجاری شیر است که باعث می‌شود مجاری شیر بزرگ‌تر و متورم شود. سپس مایعات در آن تجمع می‌کند. بعد از مدتی مایعات سفت می‌شود که حالتی شبیه به تومور بدخیم را ایجاد می‌کند.

در نتیجه ابتلا به این بیماری جوش‌های ریز قرمز رنگ در ناحیه نوک و آرئول پستان ایجاد می‌شود. زنانی که در دوره یائسگی قرار دارند، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. البته این بیماری خطرناک و نگران‌کننده نیست. ترشحات خونی نوک پستان باعث بروز قرمزی و خارش در آرئول و نوک سینه می‌شود. با مراجعه به پزشک می‌توانید لکه‌های قرمز و جوش‌ها را درمان کنید. این مقاله را نیز مطالعه نمایید شیردهی با پروتز سینه

جوش_های-ریز-قرمز-رنگ-در-ناحیه-نوک-و-آرئول-پستان

انواع بثورات پوستی پستان

در کنار همه عواملی که باعث بروز جوش و لکه‌های قرمز در سینه می‌شود، بثورات پوستی هم یکی دیگر از این علت‌هاست. این عارضه پوستی که بر روی پستان تاثیر می‌گذارد، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • کاندیدیازیس: نوعی عفونت قارچی است و عموماً در چین های پوستی، از جمله در زیر پستان‌ها ایجاد می شود.
  • درماتیت آتوپیک: این عارضه که به آن اگزما نیز گفته می شود، نوعی التهاب پوستی است که باعث قرمزی و خارش می‌شود.
  • پسوریازیس: نوعی بیماری التهابی و مزمن پوستی است که باعث ایجاد لکه های قرمز رنگ پوست بر روی پستان می‌شود.
  • کهیر: این عارضه نوعی واکنش آلرژیک به برخی غذاها، داروها و یا سایر مواد است. قرمزی، جوش و خارش از علامت این بیماری است.
  • زونا: این عارضه نوعی عفونت عصبی است که باعث ایجاد بثورات قرمز دردناک در ناحیه سینه‌ها می‌شود.

وجود جوش‌های ناشی از بثورات پوستی نشانه بیماری خطرناک نیست و با مراجعه به پزشک درمان می‌شود.

تفاوت جوش ناشی از گزش با بیماری‌های خطرناک

جوش‌هایی که از گزش حشرات هستند، به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند. این نوع جوش‌ها با خارش همراه هستند. برای تشخیص جوش‌های ناشی از نیش حشرات علائم زیر را هم بررسی کنید:

  • نیش ناشی از کک به صورت برآمدگی‌های کوچک قرمز هستند که به صورت سه‌تایی در کنار هم ایجاد می‌شوند.
  • گزش پشه اغلب با برجستگی پف کرده به رنگ سفید و قرمز است.
  • گزش ناشی از ساس به صورت خوشه هایی سه تا پنج‌تایی است و به صورت زیگزاگی هستند.

تفاوت-جوش-ناشی-از-گزش-با-بیماری_های-خطرناک

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

جوش‌های سینه اگر نشانه‌ای از گزش حشرات و یا واکنش آلرژیک باشد، با داروهای خانگی قابل درمان است. اما در مواردی که نقاط قرمز و جوش‌ها با علائم دیگری از جمله ایجاد توده، خروج ترشحات زردرنگ و خونی، احساس درد شدید در سینه همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید. شما باید به عوامل ابتلا به سرطان پستان آگاه باشید.

طبق گفته دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین جراحان پستان در تهران، باید قبل از بروز هرگونه مشکل و خطر جدی، بیماری را تشخیص دهید و درمان کنید. حتی در مواردی هم که این جوش‌ها نشانه بیماری سرطان هستند، اگر به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان برای پیشگیری از سرطان پستان، بهره مند شوید.

منابع

https://www.healthline.com/health/red-spot-on-breast-looks-like-bug-bite#bottom-line

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322916#when-to-see-a-doctor

اطلاع رسانی اختلال فنی در این محتوا: طراحی سایت پزشکی

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.