لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آیا جای بخیه عمل ماموپلاستی باقی می‌ماند؟

Untitled-3.jpg221

ماموپلاستی یکی از پرکاربردترین جراحی‌های زیبایی است که برای کوچک کردن سینه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این عمل ماموپلاستی کاهشی می‌گویند. باقی ماندن جای بخیه در عمل ماموپلاستی، یکی از عوارض این عمل است که در برخی از بیماران شدیدتر و در برخی دیگر خفیف ایجاد می‌شود. در این مقاله توضیحات جامعی در مورد جای بخیه عمل ماموپلاستی ارائه داده‌ایم.

در ادامه درباره جای بخیه عمل ماموپلاستی خواهید خواند:

جای-بخیه-عمل-ماموپلاستی-1

آیا می‌توان از ایجاد جای بخیه عمل ماموپلاستی پیشگیری کرد؟

این عمل نسبتا تهاجمی است. یعنی طی این جراحی زیبایی، در بافت  سینه‌ها باید برش‌هایی ایجاد شود تا بتوان به کمک آن چربی‌های اضافه را به کمک متدهای تعیین شده کاهش داد. برخی از روش ها نیاز به برش‌های کوچک‌تری دارند و احتمالا جای زخم کم‌تری بعد از عمل باقی خواهد ماند. اما به طور کلی اجتناب از جای بخیه عمل ماموپلاستی ممکن نیست.

البته منظور این نیست که بعد از عمل جای واضحی از بخیه‌ها باقی خواهد ماند. روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان تا حد امکان از ایجاد جای زخم واضح و مشخص پیشگیری کرد. مهم‌ترین کاری که بیماران می‌توانند برای پیشگیری از ایجاد جای بخیه انجام دهند، انتخاب بهترین پزشک است. یک پزشک حاذق در جراحی سینه می‌تواند متدهایی را استفاده کند که کم‌ترین میزان جای زخم را ایجاد می‌کنند. همچنین بخیه‌ها را در محلی  می‌زنند که بعد از بهبود چندان مشخص نباشند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله سایت healthline را مطالعه کنید.

فرم جای بخیه بعد از ماموپلاستی به چه صورت است؟

به طور کلی جای بخیه عمل ماموپلاستی در تکنیک‌های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی یک برش برجسته روی پوست بوده که در ابتدا ممکن است کمی هم ملتهب باشد. به همین دلیل رنگ صورتی یا قرمز دارد. بعد از مدتی زخم جوش می‌خورد و رنگ زخم تیره‌تر می‌شود. همچنین بعد از مدتی هم سطح سایر قسمت‌های پوست خواهد شد. البته برای اینکه آثار تیره جای زخم بخیه از بین برود به مدت زمان بیشتری نیاز است. به طور کلی برش‌هایی که در خط زیر سینه یا چین آن ایجاد می‌شوند، نسبت به برش‌هایی که روی آن ایجاد می‌شوند، کم‌تر مشخص  می باشند.

فرم-جای-بخیه-بعد-از-ماموپلاستی

آیا احتمال بدتر شدن جای بخیه عمل ماموپلاستی وجود دارد؟

در حالت عادی سیستم ایمنی بدن برای بهبود زخم‌های ناشی از عمل تلاش می‌کند. اما در صورتی که برخی از فاکتورها رعایت نشوند یا دستورات پزشک مورد توجه قرار نگیرند، احتمال بدتر شدن جای زخم وجود دارد. برخی از عوامل موثر در این زمینه عبارتند از؛

  • کبود کردن جای زخم‌ با تحریک آن
  • ماساژهای سینه‌ها به شکل اشتباه
  • خاراندن یا خراشیدن ناحیه زخم
  • مصرف داروهایی که مانع از بسته شدن زخم می‌شوند؛ مانند مکمل‌های ویتامین E

برخی از بیماران بدون اطلاع پزشک برای کشیدن بخیه‌ها اقدام می‌کنند. این موضوع روند بهبود زخم‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. پزشک بعد از ماموپلاستی کلیه اقدامات مراقبتی که باید انجام دهید را برای شما توضیح خواهد داد. انجام این دستورات باعث محدودیت جای بخیه عمل ماموپلاستی می‌شود. همچنین در مورد زمان کشیدن بخیه‌ها با شما هماهنگ می‌کند و نیازی نیست خودتان برای این کار اقدامی انجام دهید.

استفاده از سوتین‌ مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی نیز ممکن توسط پزشک شما تجویز شود که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اقدامات مراقبتی لازم برای کاهش جای بخیه عمل ماموپلاستی چیست؟

پیش از هر چیز لازم است که بیماران چند روز بعد از عمل جراحی از پانسمان‌ها و سینه‌بندهای مناسب استفاده کنند. بعد از آن نیز جراح راهکارهایی  جهت بهبود  جای زخم‌ها تا حد  ممکن ارائه خواهد داد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین روش‌های پیشنهادی توسط پزشک اشاره می‌کنیم.

مراقبت-لازم-برای-کاهش-جای-بخیه-عمل-ماموپلاستی

ماساژ جای بخیه

این کار شامل حرکات بسیار آرام است که باید با نوک انگشتان انجام شود. بیمار به آرامی جای بخیه را به صورت عمودی و سپس به شکل افقی ماساژ می‌دهد. بعد از آن نیز همین حرکت را به صورت دایره‌ای ادامه خواهد داد. این کار می‌تواند روند تولید کلاژن زیر پوست را تحریک کند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد. همچنین به تسکین درد و خارش احتمالی ناشی از جای جراحی کمک می‌کند.

طبق توصیه دکتر موسی زاده این ماساژها حداقل دو هفته بعد از جراحی باید آغاز شوند. فرد می‌تواند سه بار در روز و هر بار حدود ده دقیقه این کار را به آرامی انجام دهد.

استفاده از بانداژ سیلیکونی یا ژل‌ها و پماد های مخصوص زخم

ورق‌های سیلیکونی نوعی بانداژ محسوب می‌شوند که به سیلیکون آغشته شده‌اند. استفاده از این ورقه‌ها روی زخم، باعث آبرسانی به پوست سطح آن می‌شود و در نهایت با افزایش خاصیت ارتجاعی پوست به بهبود کمک می‌کند. ورقه‌های سیلیکونی همچنین می‌توانند درد، خارش و سایر عوارض جای بخیه عمل ماموپلاستی را بهبود بخشند.

پمادهای حاوی زینک و برخی از ژل‌ها مانند کرم مدرما نیز در تسریع روند بهبود زخم کاربرد دارند. این ژل‌ها برای افرادی که پوست‌های حساسی دارند و احتمال باقی ماندن جای بخیه برای همیشه روی پوست آن‌ها وجود دارد، تجویز می‌شود. این ژل‌ها باید بعد از بهبود زخم و به صورت روزانه مورد استفاده قرار بگیرند تا جای بخیه را از بین ببرند.

استفاده-از-بانداژ-سیلیکونی-یا-ژل_ها-و-پماد-های-مخصوص-زخم

استفاده از پانسمان‌های مخصوص (Embrace dressings)

این نوع پانسمان‌ها نوع خاصی از بانداژ هستند که بعد از بستن برش‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده‌اند. این پانسمان‌ها می‌توانند لبه‌های زخم را جمع کنند و به هم برسانند. بنابراین روند بهبود آن‌ها سریع‌تر می‌شود و احتمال باقی ماندن جای بخیه عمل ماموپلاستی کم‌تر می‌شود. این پانسمان‌ها حاوی سیلیکون هستند. تحقیقات ثابت کرده است که این پانسمان‌ها برای افرادی که برش‌های جراحی روی شکم خود داشته‌اند، موثر بوده است و اسکارهای آن‌ها از بین رفته است. آن‌ها پیش بینی می‌کنند چنین اثری برای بهبود اسکارهای بعد از ماموپلاستی نیز وجود داشته باشد.

لیزر درمانی (Fractionated lasers)

اگر بعد از مدت زیادی تیرگی یا جای زخم بخیه از بین نرود، می‌توان از این راهکار استفاده کرد. در این روش از لیزرهای میکروسکوپی استفاده می‌شود که می‌تواند در یک جلسه درمان تمام جاهای زخم باقی مانده از جراحی را هدف قرار دهد. لیزر تجزیه شده هر دو لایه درم و اپیدرم را درمان می‌کند و بافت اسکار را به طور کلی از بین می‌برد. البته ممکن است پوست بیمار تا مدتی بعد از انجام لیزر، برنزه شود.

وابسته به روند بهبود جای زخم، ممکن است بیماران به چهار یا پنج جلسه درمان به فاصله یک ماهه نیاز داشته باشند. این روش همچنین از هایپرپیگمنتیشن جای بخیه عمل ماموپلاستی پیشگیری می‌کند.

استفاده از کرم ضد آفتاب

این نکته‌ای است که احتمال دارد مورد توجه بسیاری از بیماران قرار نگیرد. حتی اگر سینه‌ها به صورت مستقیم هم در معرض تابش خورشید قرار نداشته باشند، اما تحت تأثیر اشعه فرابنفش قرار می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود که بافت اسکار تیره‌تر شود و جلوه بیشتری روی پوست شما پیدا کند. بهتر است برای این کار از ضد آفتاب‌های دارای SPF ۳۰ و بالاتر استفاده کنید.

ممکن است پزشک متناسب با شرایط هر بیمار راهکارهایی افزون بر موارد بالا نیز ارائه دهد. مثلا برای افرادی که پوست حساسی دارند، از نخ‌های بخیه مخصوص استفاده می‌شود. برای اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید مقاله drrebeccawyten را مطالعه کنید.

کرم-ضد-آفتاب

جمع بندی

در این مقاله اطلاعاتی در مورد جای بخیه عمل ماموپلاستی ارائه دادیم. سبک اسکاری که ایجاد می‌شود به برش‌هایی که پزشک ایجاد می‌کند، شیوه برخورد پزشک با بافت سینه در حین جراحی، واکنش سیستم ایمنی و پوست خود بیمار و مشاوره های پس از جراحی بستگی دارد. نکته دیگری که در طول مقاله به آن اشاره شد، تأثیر تبحر پزشک در جای زخم ایجاد شده است. دکتر فرهاد موسی زاده یکی از جراحان نامی و با تجربه در حیطه جراحی سینه در تهران هستند. ایشان می‌توانند عمل ماموپلاستی را به بهترین شکل و با کم‌ترین میزان جای بخیه انجام دهند. برای رزرو زمان مشاوره می‌توانید از طریق سایت اقدام کنید. همچنین ویدیویی کامل از تصاویر قبل و بعد از جراحی ماموپلاستی تهیه شده که می توانید با مراجعه به مطب و قسمت مخصوص بانوان این تصاویر را مشاهده نمایید.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.