لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آیا پستان فرعی نشان سرطان است؟

آیا-پستان-فرعی-نشان-سرطان-است؟

پستان فرعی یا پستان سوم عارضه‌ای است که در آن علاوه بر دو پستان، یک پستان دیگر هم در قسمت زیر بغل، قفسه سینه و یا در زیر یکی از پستان‌ها ایجاد می‌شود. این پستان اضافه اشکال مختلفی دارد و در هر فرد با شکل متفاوتی بروز می‌کند. در برخی از افراد پستان فرعی فقط به صورت یک توده برآمده است اما در برخی دیگر این پستان ممکن است آرئول هم داشته باشد.

به هر حال اگر فکر می‌کنید داشتن پستان فرعی خطرناک و نشانه‌ای از بیماری سرطان پستان است، این مطلب را تا انتها بخوانید.

در ادامه درباره پستان فرعی خواهید خواند:

پستان فرعی چیست؟

پستان فرعی وضعیتی است که علاوه بر دو پستان، یک یا دو پستان اضافه هم در اطراف سینه‌ها رشد می‌کند. گاهی فرد دچار این عارضه است اما اطلاعی از آن ندارد. پلی‌ماستیا (Polymastia) یکی از اشکال اصلی پستان فرعی یا پستان سوم است. این عارضه در 1-5 درصد از مردم جهان دیده شده است.

اگر کسی بیش از دو پستان داشته باشد، به آن پستان اضافه می‌گویند. حالا ممکن اسن پستان اضافه در زیر بغل، کنارهای پستان و یا در زیر پستان رشد کند.

چطور بفهیمم که پستان فرعی داریم؟

پستان فرعی نسبت به پستان‌های معمولی کوچک‌تر هستند. فرقی نمی‌کند که مرد باشید یا زن؛ در هر صورت ممکن است دچار این مشکل شوید. هر چند طبق گفته پزشکان عارضه پستان فرعی در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود. حتی در مواردی پستان اضافه، نوک هم دارد که البته قسمت آرئول و نوک پستان نسبت به پستان‌های معمولی کوچک‌تر است.

به طور کلی رشد سینه سوم نسبت به سینه‌های معمولی کمتر است. در بسیاری از مواقع شاید فکر کنید گوشت اضافه‌ای است که در ناحیه اطراف پستان رشد کرده است. برخی هم فکر می‌کنند این ناحیه یک تومور خطرناک است. اگر فقط ناحیه آرئول و نوک سینه در اطراف پستان‌ها ایجاد شده باشد، ممکن است با خال اشتباه گرفته شود.

در برخی از بانوان با تغییر هورمون‌ها در دوره قاعدگی، پستان فرعی هم مثال دو پستان دیگر درد شدیدی می‌گیرد و یا حتی متورم می‌شود.

شکل و ظاهر پستان فرعی چگونه است؟

سینه اضافه معمولا در قسمت قفسه سینه و در ناحیه زیر پستان، زیر بغل و یا کناره‌های پستان‌ها ایجاد می‌شود. گفته می‌شود سینه اضافه یا پستان فرعی ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن از جمله دست و پا هم ایجاد شود. غالبا افراد پستان سوم را با خال یا نشانه‌های بعد از تولد اشتباه می‌گیرند. در حالی که به مرور زمان برجسته می‌شوند و شباهت زیادی به پستان پیدا می‌کنند.

انواع پستان اضافه

پستان فرعی با اشکال مختلفی بر روی بدن ظاهر می‌شود. به همین دلیل جراحان و پزشکان آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنند. رایج‌ترین اشکال سینه سوم عبارت است از:

پلی ماستیا

این نوع پستان اضافه دارای یک آرئول (ناحیه رنگی با نوک) نیز هستند. پلی ماستیا به صورت یک تکه گوشت برجسته نرم است که در زیر پستان رشد می‌کند. در واقع پلی ماستیا به نوعی نشانه یک پستان کامل است.

شکل-و-ظاهر-پستان-فرعی-چطوریه؟

پستان اضافه بدون آرئول

نوع دیگری از انواع سینه اضافه فقط شامل بافت پستان است ولی آرئول و قسمت رنگی را ندارد. این نوع پستان شباهت زیادی به تومورهای سرطانی دارد. به همین دلیل بیمارانی که به پستان اضافه بدون آرئول مبتلا می‌شوند، آن را با سرطان اشتباه می‌گیرند.

آرئول بدون بافت پستان

دسته سوم از پستان فرعی فقط شامل ناحیه رنگی و نوک پستان است. اما در آن هیچ ردی از بافت پستان و توده نرم دیده نمی‌شود.

ایجاد نوک پستان

دسته‌ای دیگر از انواع پستان فرعی فقط شامل نوک پستان است و حتی آرئول هم در اطراف آن دیده نمی‌شود. این نوع پستان اضافه اغلب با خال‌های برجسته اشتباه گرفته می‌شود.

علت ابتلا به پستان فرعی چیست؟

تمام بافت سینه و حتی نوک سینه‌ها از دوران جنینی و در رحم مادر تشکیل می‌شود. در هفته 4 بارداری دو پستان در قسمت قفسه سینه جنین ایجاد می‌شود که بخشی از پوست جنین محسوب می‌شود. دو نوار بافتی در عرض قفسه سینه قرار می‌گیرند که دو پستان در کنار یکدیگر تشکیل می‌شوند. اما در همین زمان ممکن است به دلیل مادرزادی، پستان سوم هم در بدن جنین ایجاد شود.

گاهی هم در اثر گذشت زمان پستان‌های بدون آرئول و نوک در کنار پستان‌های اصلی رشد می‌کند. این پستان‌ اغلب به دلیل تجمع چربی در اطراف پستان‌ها (زیر یا کناره‌های پستان) ایجاد می‌شود. یکی از دلایل ابتلا به پستان فرعی، وجود ژن Scaramanga است. این ژن در موارد نادری باعث ابتلا سینه فرعی به سرطان سینه می‌شود.

علت-ابتلا-به-پستان-فرعی-چیست؟

آیا پستان فرعی نشان سرطان است؟

اگر پستان سوم را با تومورهای بدخیم سرطانی اشتباه گرفتید، لازم است به جراح پستان مراجعه کنید. طبق گفته دکتر فرهاد موسی‌زاده، در بیشتر مواقع وجود سینه فرعی هیچ خطر یا عارضه‌ای را برای سلامت ایجاد نمی‌کند. تنها در موارد نادری رشد یک بافت اضافه در کنار پستان‌ها نشان یک تومور بدخیم است.

اما اگر پستان فرعی یک نقص مادرزادی است و از کودکی با شما بوده است، پس جای نگرانی نیست. هر چند در برخی از مواقع ممکن است پستان فرعی دچار تومور بدخیم سرطانی شود. اگر پستان سوم فقط شامل نوک سینه (بدون آرئول) باشد، با بیماری‌های کلیوی و سلول‌های سرطانی کلیه در ارتباط است.

به همین دلیل هرگونه تغییر در پستان فرعی باید توسط جراح پستان معاینه شود. همچنین در صورت احساس درد (به استثناء درد پریودی) باید برای معاینه و درمان با پزشک صحبت کنید.

آیا پستان فرعی درد دارد؟

پستان سوم اگر سلامت و بدون بیماری باشد، هیچگونه دردی ندارد. این عارضه در مردان بدون علامت است و فقط شکل ظاهری آن کمی آزاردهنده می‌شود. اما در بانوان در زمان قاعدگی و بارداری دچار درد شدیدی می‌شود. در واقع این درد ناشی از تغییرات هورمونی است که حتی در دو پستان دیگر هم وجود دارد و به پستان اضافه هم سرایت می‌کند.

جراحی پستان فرعی

پستان فرعی حتی اگر از نظر بیماری و درد هیچ‌گونه خطری را هم به همراه نداشته باشد، اما زیبایی اندام را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در چنین مواقعی بهترین راه انجام روش جراحی است. در این روش جراح بافت پستان سوم را به طور کلی برمی‌دارد. سپس جای آن بخیه زده می‌شود.

بعد از بهبود یافتن بخیه هم با کمک لیزر جای بخیه‌ها به طور کامل محو می‌شود. اگر جراح به روش لاپاراسکوپی (جراحی غیرتهاجمی) مسلط باشد، به جای ایجاد برش بزرگ بر روی بدن، تنها یک یا چند سوراخ کوچک در ناحیه پستان فرعی ایجاد می‌شود. سپس جراح بافت اضافه را به طور کامل از بین می‌برد. همچنین پوست اضافه هم برش زده می‌شود تا بعد از جراحی شل و افتاده نباشد. به طور کلی پستان فرعی با دو روش برداشته می‌شود:

جراحی-پستان-فرعی

انجام روش جراحی لاپاراسکوپی پستان فرعی

در حال حاضر بهترین روش برای حذف پستان فرعی و زیبایی اندام روش لاپاراسکوپی است. همان‌طور که گفتیم در این روش جراح در ناحیه پستان فرعی و یا اطراف آن یک یا چند سوراخ به اندازه یک سانتی‌متر ایجاد می‌کند. ضمن اینکه بیمار در حین جراحی در بیهوشی کامل خواهد بود. سپس جراح ابزار لاپاراسکومی و سایر ابزارهای جراحی را از طريق سوراخ‌ها وارد می کند. تصاویری از قسمت داخلی بافت پستان فرعی بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود.

جراح با کمک این تصاویر و ابزارهای جراحی بافت پستان سوم را برمی‌دارد.

روش جراحی باز برای برداشتن پستان اضافه

اگر پستان اضافه بیش از حد بزرگ باشد، جراح چاره‌ای جز برداشتن توده از طریق یک برش  را ندارد. این برش در بیشتر مواقع بین 7 تا 12 سانتی‌متر است. بعد از برداشته شدن بافت پستان اضافه، دوباره پوست دوخته می‌شود.

آیا درمان جراحی پستان فرعی ضرورت دارد؟

طبق توصیه دکتر فرهاد موسی‌زاده بهتر است این پستان را حتما به یک پزشک نشان دهید. اگرچه اغلب پستان سوم بدون‌ خطر است و هیچ عارضه‌ای را به دنبال ندارد، اما اگر به سلامت خود فکر می‌کنید، بهتر است معاینه شوید. حتی اگر پستان اضافه سالم و بی‌خطر باشد، مطمئنا زیبایی سینه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در زنان این موضوع بیشتر اهمیت پیدا می‌کنند. به خصوص زمان افزایش وزن و یا در دوره قاعدگی و بارداری، به دلیل تغییرات هورمونی پستان فرعی هم بزرگ‌تر می‌شود. بنابراین جراحی آن به منظور زیبایی اندام اهمیت پیدا می‌کند.

آیا-درمان-جراحی-پستان-فرعی-ضرورت-دارد؟

آیا جراحی پستان فرعی خطرناک نیست؟

وقتی پستان فرعی مثل دو پستان دیگر در بدن رشد می‌کند و طبق تشخیص و معاینات پزشک هیچگونه خطری را به دنبال ندارد، جراحی آن‌ هم نمی‌تواند خطرناک باشد. حتی اگر پستان سوم دچار مشکلات و بیماری‌هایی از جمله تومور بدخیم سرطان شده باشد، برداشتن آن نه تنها خطرناک نیست، بلکه برای حفظ سلامت فرد ضرورت دارد.

در پایان

اگر علائم و نشانه‌های پستان سوم را در خود دیده‌اید و برای اطمینان بیشتر به معاینه نیاز دارید، می‌توانید از مشاوره‌های دکتر فرهاد موسی‌زاده استفاده کنید. ضمن اینکه ایشان با داشتن سوابق بی‌شماری در زمینه جراحی پستان، می‌توانند در زمینه درمان و جراحی هم به شما مشاوره‌های لازم را بدهد.

برای مشاوره با دکتر فرهاد موسی زاده کافیست از طریق صفحه نوبت دهی ما اقدام نمایید. دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان سینه در تهران است و شما می‌توانید از مشاوره حضوری با ایشان بهره مند شوید.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320710#takeaway

https://www.healthline.com/health/third-nipple#bottom-line

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.