لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

برای تشخیص سرطان سینه به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

تشخیص سرطان سینه

سرطان سینه یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در بانوان به حساب می‌آید. آمارها نشان می‌دهند که همه ساله حدود 10 تا 15 درصد از زنان (یک نفر از 8 تا 9 نفر)، به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. مراجعه به یک پزشک سرطان سینه به تشخیص دقیق این بیماری منجر خواهد شد. همچنین، تشخیص سرطان سینه در سریع‌ترین زمان ممکن، به درمان بهتر آن کمک خواهد کرد.

بهترین و اصلی‌ترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان، غربالگری سرطان سینه است. غربالگری عبارت است از انجام معاینات فیزیکی و تصویربرداری‌های تشخیصی پستان توسط یک پزشک سرطان سینه در بازه‌های زمانی منظم. پزشک متخصص در حین معاینه فیزیکی و مشاهده تصاویر سونوگرافی و ماموگرافی پستان، وجود توده‌های جدید در بافت پستان را بررسی خواهد کرد. در صورت تشخیص زودهنگام سرطان سینه، می‌توان برای درمان این بیماری اقدام نمود.

برای انجام غربالگری سرطان پستان باید به یک پزشک سرطان سینه متخصص و ماهر مراجعه کنید. هر چه تجربه پزشک در تشخیص و درمان سرطان پستان بیشتر باشد، تشخیص سرطان سینه دقیق‌تر انجام می‌گیرد.

آنچه در این مقاله می­خوانید:

 

سرطان سینه چیست؟

 

تشخیص سرطان سینه

سرطان سینه گونه خاصی از سرطان است که عمدتا در بانوان ایجاد می‌گردد. این نوع سرطان به فاکتورهای متعددی مانند ژنتیک، سن، نژاد، وجود سوابق فامیلی و سابقه ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت بستگی دارد. برای مثال، عمده افرادی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، در سنین بالای ۴۵ سال هستند. با این حال ممکن است در موارد نادر، افراد با سن کمتر نیز به سرطان پستان مبتلا شوند.

در صورتی که فرد غربالگری سرطان پستان را به صورت منظم انجام دهد، می‌تواند در مراحل اولیه از وجود بیماری آگاه شود. در واقع، پزشک سرطان سینه با انجام معاینات دقیق به این موضوع پی خواهد برد. به طور کلی، چنانچه چکاپ و غربالگری سرطان پستان در دوره­های منظم انجام گیرد، احتمال ابتلا به موارد پیشرفته به طور قابل توجهی کاهش می­یابد.

هر چه تشخیص سرطان سینه سریع‌تر انجام گیرد، پیشرفت بیماری کمتر خواهد بود. در نتیجه روش‌های درمانی مورد استفاده، ساده‌تر بوده و پاسخ بهتری خواهند داشت.

انواع سرطان سینه کدامند؟

سرطان سینه یک عنوان عمومی است که برای ابتلا به انواع این بیماری به کار می‌رود. بسته به اینکه توده سرطانی در کدام قسمت پستان ایجاد شده باشد، نوع سرطان سینه متفاوت خواهد بود. پزشک سرطان سینه نیز روش‌های تشخیص و درمان مختلفی به کار خواهد برد. برخی از مهم‌ترین انواع سرطان سینه را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

پزشک تشخیص سرطان پستان

آنژیو سارکوم

هر گاه سرطان پستان در پوشش رگ‌های خونی و رگ‌های لنفاوی به وجود آید، سرطان سینه از نوع آنژیوسارکوم خواهد بود. این نوع سرطان پستان، معمولا در اثر پرتو درمانی قفسه سینه در گذشته، ایجاد می‌گردد. پزشک سرطان سینه برای تشخیص سرطان از نوع آنژیوسارکوم، انجام تصویربرداری‌های تشخیصی الزامی است.

کارسینوم مجرای درجا

گاهی ابتلا به سرطان سینه در ناحیه مجرای شیری رخ می‌دهد. کارسینوم مجرای درجا به این نوع سرطان سینه اطلاق می‌شود. سرطان سینه از نوع کارسینوم مجرای درجا نوعی سرطان غیر تهاجمی است. در نتیجه امکان متاستاز آن به بافت‌های مجاور و قسمت‌های دیگر بدن کمتر از انواع سرطان پستان خواهد بود.

پزشک سرطان سینه برای تشخیص سرطان از نوع کارسینوم مجرای درجا، انجام ماموگرافی پستان و سونوگرافی تخصصی را از بیمار درخواست می‌کند. روش‌های مختلف جراحی سینه و پرتودرمانی پستان برای درمان این نوع سرطان سینه راهکارهای مناسبی خواهند بود.

کارسینوم مجرای مهاجم

کارسینوم مجرای مهاجم یکی دیگر از انواع سرطان پستان است. در واقع، این نوع سرطان سینه از رایج‌ترین انواع سرطان پستان به حساب می‌آید. درصد بالایی از مبتلایان به سرطان سینه به این نوع دچار می‌شوند. در این نوع سرطان، سلول‌های غیرطبیعی در مجاری شیری رشد کرده و به قسمت‌های دیگر بافت پستان منتقل می‌شوند.

لازم است بدانید که کارسینوم مجرای مهاجم از آن بیماری‌هایی است که حتی در مردان نیز از انواع دیگر آن شایع‌تر است.

تفاوت کارسینوم مجرای درجا با کارسینوم مجرای مهاجم، به میزان گسترش بیماری مربوط می‌شود. در واقع، در کارسینوم مجرای درجا سلول‌های سرطانی همواره در مجاری شیری بیمار حضور دارند. این در حالی است که در کارسینوم مجرای مهاجم، سرطان در مجاری شیری آغاز شده و به قسمت‌های دیگر بافت سینه گسترش پیدا می‌کند.

برای تشخیص سرطان پستان از نوع کارسینوم مجرای مهاجم نیز انجام ماموگرافی و سونوگرافی الزامی است. در مواردی که به بررسی‌های بیشتر نیاز باشد، بیمار باید MRI و بیوپسی پستان را نیز انجام دهد.

سرطان سینه التهابی

گونه نادری از انواع سرطان سینه سرطان سینه التهابی نامیده می‌شود. برخی از مهم‌ترین علائم ابتلا به این نوع سرطان سینه، تورم شدید، حساسیت بیش از حد سینه و قرمزی پوست آن است. برای تشخیص سرطان سینه التهابی، بررسی‌های دقیقی لازم است. زیرا ممکن است این نوع سرطان با عفونت سینه اشتباه گرفته شود.

در سرطان سینه التهابی، سلول‌های سرطانی، عروق و غدد لنفاوی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مراجعه به یک پزشک سرطان سینه متخصص حاذق و مجرب برای تشخیص دقیق این نوع سرطان الزامی است.

کارسینوم لوبولار

هرگاه توده‌های سرطانی در ناحیه لوبول‌ها یا همان غده‌های تولید‌کننده شیر ایجاد گردند، سرطان از نوع کارسینوم لوبولار خواهد بود. برای تشخیص سرطان سینه از نوع کارسینوم لوبولار لازم است بیمار سونوگرافی و ماموگرافی پستان را انجام دهد. تشخیص زودهنگام این نوع بیماری از گسترش آن به بافت‌های مجاور و نواحی دیگر بدن جلوگیری به عمل می‌آورد. همچنین، در صورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به درمان‌های ساده‌تری نیاز خواهد داشت.

سرطان سینه مردانه

احتمال ابتلا به سرطان سینه در مردان، کمتر از زنان است. با این حال، نمی‌توان امکان ابتلا به آن را در نظر نگرفت. تشخیص سرطان سینه مردانه نیز مانند آنچه در بانوان رخ می‌دهد، به تصویربرداری‌های تخصصی نیاز دارد. این نوع بیماری عموما در سنین بالا ایجاد می‌گردد. با این حال، ابتلا به سرطان سینه مردانه در سنین پایین نیز دور از انتظار نخواهد بود. از نظر یک پزشک سرطان سینه، این موضوع برای افرادی که به صورت ژنتیکی استعداد ابتلا به سرطان سینه را دارند، محتمل‌تر خواهد بود.

سرطان سینه سه گانه منفی

یکی از تهاجمی‌ترین و خطرناک‌ترین انواع سرطان سینه، نوع سه گانه منفی آن است. برای تشخیص سرطان سینه سه گانه منفی، روش‌های دقیقی نیاز است. برای مثال، پزشک سرطان سینه آزمایش خون برای اندازه‌گیری نشانگرهای تومور، انجام MRI و بیوپسی پستان را از بیمار درخواست می‌کند. این روش‌ها از مهم‌ترین راه‌هایی هستند که تشخیص این نوع سرطان پستان را ممکن می‌سازند. مراجعه به یک پزشک سرطان سینه مجرب و حاذق برای تشخیص صحیح و دقیق این بیماری ضروری است.

در مجله سلامتی سایت دکتر موسی زاده بخوانید:

یک پزشک سرطان سینه برای تشخیص سرطان پستان چه می‌کند؟

 

برای تشخیص سرطان سینه به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

یک پزشک سرطان سینه باید بتواند بر اساس معاینات فیزیکی، تا حدی از وجود توده‌های جدید مطلع شود. سپس با درخواست تصویربرداری‌های تخصصی نظیر سونوگرافی و ماموگرافی از بیمار، از وجود توده اطمینان حاصل نماید.

در بسیاری از موارد پزشک سرطان سینه برای بررسی‌های دقیق‌تر و تشخیص صحیح توده بدخیم، انجام بیوپسی پستان را از بیمار درخواست خواهد کرد. این مرحله که معمولا پس از تهیه MRI یا ماموگرافی انجام می‌گیرد، تعیین‌کننده نوع بافت توده خواهد بود. در صورت بدخیم بودن توده، اقدامات لازم برای درمان سرطان سینه انجام خواهد گرفت.

بهترین پزشک سرطان سینه چه مشخصاتی دارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش آید این است که برای تشخیص سرطان سینه به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟ و اینکه مشکلات سینه را چه پزشکی می‌تواند تشخیص داده و درمان نماید؟ یک پزشک سرطان سینه باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

دانش کافی در زمینه سرطان سینه

پیش از هر چیز باید از دانش و مهارت پزشک متخصص مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید. معمولا بهترین پزشک و سرطان سینه شخصی است که در زمینه جراحی سرطان پستان تخصص داشته باشد. همچنین یک آنکولوژیست که به طور خاص در زمینه سرطان سینه تخصص دارد، بهتر از پزشکی است که به تشخیص انواع سرطان می‌پردازد.

آگاهی از آخرین تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در زمینه سرطان پستان، برای هر پزشک سرطان سینه الزامی است. در واقع، با توجه به وجود حساسیت‌های فراوان درباره این نوع سرطان آگاهی از روش‌های درمانی جدید می‌تواند به پیشرفت فرایند درمان کمک نماید.

برخورد صحیح با بیمار

فردی که برای اولین بار به یک پزشک سرطان سینه مراجعه می‌کند، نگرانی‌ها و استرس‌های فراوانی خواهد داشت. زیرا معمولا افراد پس از احساس توده‌های جدید در سینه خود اولین مراجعه را به پزشک سرطان سینه خواهند داشت. بنابراین طبیعی است که تا زمان مشخص شدن نوع توده، نگران باشند.

یک پزشک متخصص سرطان سینه دلسوز باید بتواند آرامش را به بیمار بازگرداند. توضیح درباره مراحل تشخیص سرطان سینه می‌تواند به این کار کمک نماید. همچنین، لازم است در ابتدای کار این اطمینان به بیمار داده شود که در صورت پیگیری روش‌های درمانی، امکان رفع توده و درمان سرطان وجود دارد.

سابقه بالا در درمان سرطان پستان

پیش از مراجعه به یک پزشک سرطان سینه بهتر است درباره سوابق وی تحقیق کنید. هر چه تجربه پزشک در درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه بیشتر باشد، تشخیص وی دقیق‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر، تجربه بالای پزشک سرطان سینه باعث می‌شود تا بهترین برنامه درمانی برای بیمار تنظیم گردد. این مساله در نهایت منجر به دریافت نتایج مناسب از درمان بیماری سرطان خواهد شد.

در دسترس بودن پزشک و پاسخگویی مناسب تیم درمانی وی

یک پزشک سرطان سینه که مسئولیت درمان بیماران را می‌پذیرد، باید در مواقع ضروری در دسترس باشد. این موضوع را می‌توانید از طریق بیماران سابق این پزشک تحقیق کنید.

در صورت تشخیص سرطان سینه و آغاز فرایند درمان، بیمار باید با پزشک و مراقبان بهداشتی خود احساس راحتی داشته باشد. این موضوع کمک می‌کند تا در صورت بروز هر گونه مشکل، بیمار بتواند آن را با مراقبان بهداشتی در میان بگذارد.

پیگیر بودن پزشک

در بسیاری از موارد، درمان سرطان سینه در یک بازه زمانی طولانی مدت انجام می‌گیرد. این موضوع به طور خاص برای افرادی که تحت هورمون تراپی قرار دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. یک پزشک سرطان سینه دلسوز باید در طول دوران درمان بیمار، همواره پیگیری‌های لازم را انجام دهد. خواه این مدت زمان کوتاه یا بلند باشد.

پیگیری درمان توسط پزشک نه تنها باعث پیشرفت بهتر روند درمان خواهد شد، بلکه انگیزه بیمار برای مبارزه با سرطان سینه را افزایش خواهد داد.

پاسخ کامل به سوالات بیماران

هنگامی که فرد به سرطان سینه یا هر بیماری دیگری مبتلا می‌شود، سوالات زیادی خواهد داشت. پزشک سرطان سینه باید بتواند با صبر و حوصله به تمامی سوالات بیمار پاسخ دهد. در بسیاری از موارد، دریافت و فهم پاسخ‌های پزشک، اعتماد بیمار به او را افزایش خواهد داد. این موضوع در پیشرفت فرایند درمان تاثیر بسزایی خواهد داشت. زیرا هر چه اعتماد بیمار به پزشک معالج وی بیشتر باشد، پیگیری درمان و انگیزه برای تحمل رنج‌های ناشی از آن بیشتر خواهد بود.

در صورتی که پزشک سرطان سینه انتخابی شما تمامی این ویژگی‌ها را داشته باشد، نیاز به جستجوی بیشتر را برطرف خواهد کرد. در واقع، این مساله باعث می‌شود تا شما بتوانید به پزشک مورد نظر خود اعتماد کرده و درمان بیماری را در اسرع وقت آغاز نمایید.

دکتر فرهاد موسی زاده؛ بهترین پزشک سرطان سینه در تهران

انتخاب بهترین پزشک سرطان سینه نقش مهمی در تشخیص سرطان و پیشرفت درمان شخص دارد. دکتر فرهاد موسی زاده تجربه فراوانی که در زمینه تشخیص و درمان سرطان سینه دارند. از این رو، می‌توانند مشاور مناسبی برای فرایند تشخیص و درمان این بیماری باشند.

دکتر فرهاد موسی زاده در زمینه جراحی سرطان پستان و همچنین، جراحی بازسازی سینه نیز تجربه فراوانی دارند. بنابراین در صورت نیاز می‌توانید سوالات مربوط به این مسائل را از ایشان بپرسید. برای ارتباط با دکتر موسی زاده یا دریافت نوبت حضوری به قسمت ارتباط با ما مراجعه نمایید.

 

منابع:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.