لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

لامپکتومی بهتر است یا ماستکتومی

لامپکتومی بهتر است یا ماستکتومی

به طور کلی، فرایند درمانی سرطان سینه در بسیاری از موارد نیاز به انجام جراحی برای خارج کردن تومور و بافت های مجاور آن دارد. دو نوع اصلی جراحی سینه که ممکن است در فرایند درمان سرطان سینه ضروری باشند عبارت اند از: جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی. هر دو جراحی دارای مزایا و معایب خاص خود بوده و تفاوت ها وشباهت هایی با یکدیگر دارند. اصلی ترین تفاوت میان لامپکتومی و ماستکتومی به میزان تهاجمی بودن آن ها مربوط می شود؛ در واقع در عمل لامپکتومی تنها تومور و بافت های مجاور آن تخلیه می شوند. در حالی که طی عمل ماستکتومی بخشی یا در برخی مواقع کل بافت سینه برداشته خواهد شد.

انتخاب نوع جراحی و این که کدام یک برای بیمار مناسب تر به نظر می رسد، به نظر شخص بیمار و پزشک او بستگی دارد. همچنین، شدت بیماری، محل ایجاد تومور و اندازه سینه بر انتخاب نوع جراحی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در هر حال، برای رسیدن به بهترین نتیجه از این جراحی ها لازم است هر عمل توسط یک پزشک جراح معتبر و ماهر نظیر دکتر فرهاد موسی زاده انجام گیرد.

در این مقاله قصد داریم به مقایسه جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی بپردازیم تا متوجه شویم کدام یک از این جراحی ها برای افراد مبتلا به سرطان سینه مناسب تر هستند.

آنچه در ادامه درباره لامپکتومی بهتر است یا ماستکتومی خواهید خواند:

جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی با هدف حذف سرطان پستان انجام می شوند. هر کدام از این روش ها برای موارد خاصی به کار می روند که به تشخیص پزشک تعیین می گردند. در جراحی لامپکتومی سینه، نیازی به برداشتن کامل سینه نبوده و جراح، تومور بدخیم و بافت های مجاور آن را تخلیه می کند نام دیگری که برای جراحی لامپکتومی به کار می رود جراحی حفظ پستان یا جراحی کانزرواتیو است (.Breast conserving Surgery)
لازم است بدانید که در جراحی لامپکتومی باید سینه بیمار از نظر حذف همه بافت های سرطانی بررسی گردد. در صورتی که جراح متوجه شود که بخش هایی از آن باقی مانده، ممکن است به جراحی مجدد نیاز پیدا کند. البته در بسیاری از موارد برای اطمینان از حذف کامل بافت ها و سلول های سرطانی، از پرتو درمانی پستان استفاده می شود.
گاهی رشد تومور و پیشرفت سرطان پستان به قدری است که پزشک انجام جراحی ماستکتومی را توصیه می کند. طی جراحی ماستکتومی تمامی بافت سینه برداشته شده و جای آن خالی می ماند. این موضوع ارتباطی مستقیمی با استیج سرطان پستان دارد.

در واقع، انتخاب از بین جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. چون در بسیاری از موارد اگر کل سینه برداشته نشود، ممکن است بیماری به پستان دیگر و یا به دیگر قسمت های بدن منتقل شود. بنابراین، در چنین شرایطی باید به جای لامپکتومی، جراحی ماستکتومی انجام گیرد.

تفاوت جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی

مزایا و معایب جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی کدام اند؟

هر کدام از جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی به عنوان روش های موثر درمان سرطان سینه به حساب می آیند. از نظر دوام نتیجه درمان، هر دو جراحی به صورت یکسان عمل می کنند. با این حال، در مورد جراحی لامپکتومی احتمال بازگشت بیماری کمی بیشتر است؛ چون هر گونه خطا در هنگام برداشتن بافت های سرطانی می تواند منجر به باقی ماندن سلول های سرطانی و ایجاد تومورهای جدید گردد. به این ترتیب، تفاوت اصلی بین جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی از نظر میزان اطمینان، امنیت روانی و عوارض جانبی آن ها است.

برای مثال، از بین جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی، جراحی لامپکتومی کمتر تهاجمی است. از این رو، معمولا پس از انجام جراحی، ظاهر طبیعی سینه حفظ شده و بیمار از نظر روانی کمتر تحت تاثیر قرار می گیرد. از سوی دیگر جراحی لامپکتومی طی یک روز انجام شده و نیاز به بستری طولانی مدت ندارد. با این حال، خطر بازگشت و یا نیاز به جراحی مجدد در جراحی لامپکتومی از ماستکتومی بیشتر خواهد بود.

معمولا برای حذف باقی مانده سلول های سرطانی، بعد از جراحی لامپکتومی باید پرتو درمانی انجام گیرد که این مساله خود عوارضی برای بیمار دارد. این در حالی است که در جراحی ماستکتومی نیازی به درمان های شیمیایی جانبی نیست.

به طور کلی، از نظر ایمنی بیمار در مقابل عود مجدد سرطان پستان، جراحی ماستکتومی تا حدودی ایمن تر است.
هر چند جراحی ماستکتومی یک جراحی با شدت تهاجم بالا محسوب می شود، با این حال، عدم نیاز به پرتو درمانی و تحمل عوارض جانبی آن و همچنین، عدم ضرورت جراحی های مجدد خود باعث آرامش روانی بیمار می گردد. از بین جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی، جراحی ماستکتومی به مراقبت های شدیدتر و بستری طولانی مدت تری نیاز دارد. از سوی دیگر جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی هر دو دارای عوارض جانبی نظیر:

  • احساس درد
  • تورم در ناحیه جراحی
  • محدودیت حرکتی در ناحیه آسیب دیده
  • ایجاد حساسیت های بافتی در محل جراحی
  • کبودی و تجمع خون در محل جراحی
  • احساس کرختی و بی حسی در قفسه سینه یا ناحیه بازو

شدت این عوارض در جراحی ماستکتومی قدری بیشتر است. علاوه بر عوارض جسمانی، ماستکتومی می تواند اثرات روانی نیز داشته باشد و اعتماد به نفس بیمار را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل، معمولا انجام جراحی بازسازی سینه بعد از جراحی ماستکتومی توصیه می شود که هزینه های خاص خود را در بر دارد.

مزایا و معایب جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی

کدام یک از جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی برای شما مناسب تر است؟

انتخاب بهترین روش از بین جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل موثر در انتخاب روش جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شدت پیشرفت بیمار
  • وضعیت سلامت شخص
  • اندازه پستان
  • نظر شخص بیمار و پزشک متخصص

بهتر است در مورد نظر خود با پزشک متخصص صحبت کنید. همچنین، هر گونه سوال را از پزشک جراح بپرسید تا با آگاهی کامل بتوانید جراحی مناسب را از بین جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی انتخاب کنید.

کدام یک از جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی

انتخاب بهترین جراح سینه برای انجام جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی

انتخاب یک جراح ماهر و مجرب برای انجام جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی در حصول بهترین نتیجه اثر بسزایی دارد. از این رو، بهتر است پیش از اقدام برای انجام این جراحی ها، اطلاعات کاملی درباره متخصص پستان در تهران به دست آورید. دکتر فرهاد موسی زاده با کسب تجربه زیاد در انجام جراحی های لامپکتومی و ماستکتومی، یکی از بهترین جراحان در این زمینه شناخته می شوند.
جهت اطلاع از نحوه دریافت نوبت و یا مشاوره با دکتر موسی زاده می توانید به قسمت نوبت دهی یا تماس با ما در همین وبسایت مراجعه کنید.

منابع

healthline

mayoclinic

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.