لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آیا ماموگرافی به پروتز پستان آسیب وارد می کند؟

ماموگرافی می توان برای بررسی سرطان سینه در زنانی که هیچ علامت یا نشانه ای از این بیماری ندارند مورد استفاده قرار گیرد. در ماموگرافی معمولاً دو یا چند عکس به وسیله اشعه ایکس از هر سینه گرفته می شود. تصاویر اشعه ایکس اغلب برای  تشخیص تومور هایی هستند که به راحتی حس نمی شوند. ماموگرافی به دو صورت غربالگری و تشخیصی انجام می شود، اما یکی از سوالات مهمی که در این زمینه افراد می پرسند، این است که آیا ماموگرافی به پروتز پستان آسیب می رساند؟ این مقاله با هدف پاسخ و بررسی بیشتر این سوال تالیف شده است. برای آگاهی بیشتر درباره ماموگرافی و پروتز پستان با ادامه مقاله زیر همراه باشید.

آنچه در ادامه درباره ماموگرافی به پروتز پستان آسیب وارد می کند خواهید خواند:

ماموگرافی چیست و چگونه به تشخیص سرطان یا وجود توده در پستان کمک می‌ کند؟

قبل از اینکه به ارتباط مثبت یا منفی ماموگرافی با پروتز پستان بپردازیم، بهتر است درباره این روش تشخیصی بیشتر بدانید. همانطور که گفته شد ماموگرافی یک نوع غربالگری از پستان به وسیله اشعه ایکس است. ماموگرافی روشی است که رشد سلولی یا تغییر در بافت پستان را مشخص می کند. گاهی ماموگرافی جهت تشخیص زود هنگام و به صورت دوره ای  قبل از تشخیص سرطان انجام می شود به این نوع ماموگرافی، ماموگرافی غربالگری می‌ گویند. در ماموگرافی های غربالگری  می توان میزان کلسیم کلسیفیکاسیون (رسوبات کوچک کلسیم ) را پیدا کرد. گاهی این رسوبات کوچک کلسیم نشان دهنده وجود سرطان در سینه یا پستان هستند.

در جواب به سوال بسیاری از کاربران که می‌پرسند، آیا اشعه ماموگرافی خطرناک است باید بگوییم که این اشعه قدرت بسیار کمی دارد و خطری برای فرد ندارد.

ماموگرافی همچنین می تواند برای بررسی سرطان سینه پس از یافتن توده یا دیگر بیماری ها، مورد استفاده قرار گیرد. به این نوع ماموگرافی، ماموگرافی تشخیصی می گویند. علاوه بر وجود  توده و علائم سرطان سینه ماموگرافی می تواند علت درد سینه، ضخیم شدن پوست سینه، ترشح از نوک سینه، تغییر در اندازه یا شکل سینه را نیز مشخص کند. البته این علائم ممکن است نشانه هایی از شرایط یا بیماری های خوش خیم پستان باشند.

تشخیص زودهنگام سرطان پستان با ماموگرافی غربالگری به این معنی است که می توان درمان را سریعتر و قبل از گسترش بیماری ها آغاز کرد. نتایج آزمایشات بالینی و سایر مطالعات نشان می دهند که غربالگری ماموگرافی می تواند به کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در زنان 40 تا 74 ساله، به ویژه در افراد بالای 50 سال کمک کند. برای هر دو نوع ماموگرافی از دستگاه های مشابهی استفاده می شود. با این حال، انجام ماموگرافی تشخیصی بیشتر از ماموگرافی غربالگری طول می کشد، زیرا برای به دست آوردن تصاویر بیشتر و با کیفیت تر به اشعه ایکس بیشتری نیاز است تا نمای سینه را از چندین زاویه مورد نیاز ثبت کند. همچنین تکنسین ممکن است یک ناحیه مشکوک را بزرگنمایی کند تا تصویری دقیق تری برای تشخیص صحیح تر تهیه شود.

علاوه بر ماموگرافی شما می‌توانید با خود آزمایی پستان در منزل نسبت به شرایط خود آگاهی بیشتری داشته باشید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

ماموگرافی-چیست-و-چگونه-به-تشخیص-سرطان-یا-وجود-توده-در-پستان-کمک-می‌-کند

ماموگرافی برای خانم هایی که پروتز پستان دارند، چگونه است؟

پروتز سینه یا پستان از ایمپلنت هایی است که با اهداف مختلف در بانوان استفاده می شود که رایج ترین استفاده آن برای بزرگ کردن پستان ها و صرفا با نگاه جراحی زیبایی است اما در موارد درمانی مانند بازسازی پستان پس از درمان سرطان پستان نیز کاربرد دارد در عمل های زیبایی مانند اصلاح و متقارن سازی سینه ها و بزرگ کردن سینه ها از انواع پروتز ها استفاده می شود که برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله پروتز پستان وبسایت دکتر موس زاده مراجعه نمایید در مطلب علت عدم تقارن سینه‌ها دلایل دیگر عدم قرینه بودن سینه ‌ها و روش اصلاح آن را بررسی کردیم.

مهم است که قبل از شروع ماموگرافی پزشک را از وجود پروتز در سینه خود مطلع کنید. در واقع بهتر است هنگام تعیین وقت ماموگرافی، این مورد را ذکر کنید. از این طریق می توانید دریابید که آیا مرکز مورد نظر، تجربه انجام ماموگرافی در زنان دارای پروتز سینه را دارد یا خیر؟

باید توجه داشته باشید که دیدن قسمت های خاصی از سینه این افراد برای پزشک دشوار است. اشعه ایکس مورد استفاده در ماموگرافی نمی تواند از سیلیکون یا ایمپلنت های نمکی به خوبی عبور کند تا بافت پستان را که در ماموگرافی مد نظر است، نشان دهد. این بدان معناست که دیدن قسمتی از بافت پستان در ماموگرافی دشوار است.

برای کمک به پزشک و مشاهده هرچه بهتر بافت سینه، باید از زنان دارای پروتز پستان  4 تصویر اضافی (2 عدد روی هر سینه) و همچنین 4 تصویر استاندارد در طول ماموگرافی غربالگری گرفته شود. در این تصاویر اضافی، ایمپلنت به دیواره قفسه سینه عقب رانده می شود و روی سینه به جلو کشیده می شود و سپس فشرده می شود. این امکان تصویربرداری بهتر از قسمت جلویی هر سینه را می دهد. انجام این کار دشوار خواهد بود که تجربه مرکز می تواند انجام صحیح و آسان تر این روش را موجب شود. اگر ایمپلنت ها در زیر (پشت) ماهیچه های قفسه سینه قرار داده شوند، انجام ماموگرافی و مشاهده بافت های پستانی بهتر انجام می شود.

آیا ماموگرافی به پروتز پستان آسیب وارد می کند؟

یکی از بحث برانگیزترین سوالاتی که در مورد ماموگرافی مطرح می شود، این است که آیا این روش تشخیصی  می تواند به پروتز های  پستانی آسیب وارد کند یا خیر؟ برای درک بهتر این سوال و پاسخ دقیق به آن  باید در مورد چگونگی انجام ماموگرافی بیشتر دانست. هنگام انجام ماموگرافی از بیمار خواسته می‌ شود تا سینه ها بین دو صفحه موازی قرار میگیرد صفحه ها به آرامی به همدیگر نزدیک شده به صورتی که بافت سینه را فشرده تر می کند تا تصویر واضح تری از بافت دریافت شود، زیرا در این صورت بافت پستان گسترش می یابد و میزان بافت غده ای قابل مشاهده بیشتر می شود. در این حین از بیمار خواسته می شود تا نفس خود را حبس نماید تا تکنسین بتواند تصویربرداری اشعه ایکس را به درستی انجام دهد. ممکن است وضعیت سینه ها در بین دو صفحه موازی جابجا شوند تا تصاویر از زوایای مختلف ثبت شوند. این نوع تصویر برداری حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد.

نکته ای که ماموگرافی را با ایمپلنت سینه کمی پیچیده تر می کند، مواد و موقعیت ایمپلنت ها یا پروتزها است. یک متخصص ماموگرافی باید بتواند بافت پستان را ببیند تا علائم رشد غیر طبیعی یا تغییرات را تشخیص دهد. با این حال اکثر ایمپلنت های سینه از سیلیکون یا نمک تشکیل شده اند، موادی که دیدن بافت پستان را از طریق اشعه ایکس دشوار می کند. ژل موجود در ایمپلنت های سیلیکونی باعث می شوند تا  ایمپلنت یا پروتز شکل طبیعی تری داشته باشند، اما از طرفی نمای پشت  بافت سینه را تار می کنند. آب نمک استریل که ایمپلنت های نمکی را پر می کند، در نهایت مانع دید بافت سینه می شود.

جراحان پلاستیک ایمپلنت های سینه را در جلو یا پشت ماهیچه سینه قرار می دهند. ایمپلنت هایی که در جلوی سینه ها قرار دارند، مانع از دیدن ماهیچه و بافت پشت سینه می شوند. گاهی تکنسین مجبور است در طول مامو گرافی صفحات را بیشتر فشرده کند.

  • افرادی که دارای پروتز سینه هستند ممکن است در اثر فشرده شدن صفحات دچار پارگی پروتز شوند. البته به ندرت پروسه ماموگرافی می تواند یک ایمپلنت یا پروتز را پاره کند. در برخی موارد این امر زمانی اتفاق می افتد که پروتز از قبل دچار پارگی خفیف یا آسیب شده باشد، در این صورت انجام ماموگرافی باعث پارگی بیشتر آن می‌ شود.
  • در موارد نادر ماموگرافی می‌تواند باعث پخش شدن کپسول فیبری اطراف پروتز سینه شود که این در نهایت موجب تغییر شکل پستان ها و نرم شدن بافت سیلیکونی آنها می‌ شود.
  • اعمال فشار برای جابجایی پروتز هنگام تصویر برداری ممکن است ناراحت کننده و دردناک باشد.

ماموگرافی به پروتز پستان آسیب وارد می کند

سرطان سینه التهابی

سرطان سینه التهابی (IBC) یکی از انواع نادر اما تهاجمی است و تنها بین یک الی پنج درصد از کل موارد ابتلا به سرطان سینه به این نوع اختصاص داده می شود. در این بیماری، سلول ها گره های لنفاوی نزدیک بافت پستان را مسدود می کنند. در نتیجه آب میان بافتی در گره ها و مجاری لنفاوی باقی می ماند. به جای ایجاد تومور، سرطان التهابی سینه باعث التهاب سینه، قرمزی و احساس داغی در آن می شود. سینه هایی که دچار این سرطان می شوند ظاهری ضخیم و زمخت شبیه به پوست پرتقال پیدا می کنند.

سرطان سینه التهابی می تواند بسیار تهاجمی باشد و به سرعت پیشرفت کند. برای همین، در صورت مشاهده علائم این سرطان به سرعت باید به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا افراد با پروتز سینه برای کاهش آسیب ناشی از ماموگرافی باید تصویر برداری دو بعدی انجام دهند؟

این یک تصور کاملا اشتباه است که افراد با پروتز سینه هنگام ماموگرافی باید به جای تصویربرداری سه بعدی از تصویربرداری دو بعدی استفاده کنند. تصویر سه بعدی بسیار دقیق تر است، زیرا به تکنسین اجازه می دهد تا نمای دقیق و نزدیک از بافت پستان را ثبت کند. به همین دلیل ماموگرافی سه بعدی یک روش غربالگری عالی برای افرادی است که بافت سینه متراکم دارند یا از پروتز سینه استفاده می کنند.

کلام آخر

سالانه میلیون ها زن به بیماری سرطان سینه مبتلا می شوند. تشخیص زودهنگام یکی از عوامل کلیدی برای افزایش شانس درمان موفق در صورت ابتلا به سرطان سینه است. بنابراین اگر ایمپلنت سینه دارید، نگران نباشید هنوز می توانید ماموگرافی انجام دهید. اگر چه ایمپلنت سینه می تواند دیدن قسمت های خاصی از سینه را دشوار کند، اما  ماموگرافی هنوز یک روش موثر برای تشخیص سرطان سینه است و مراجعه به مراکزی که در این زمینه تجربه دارند ضمن اینکه کار را برای شما تسهیل می کند بررسی دقیق را ممکن می سازد. با استفاده از این روش تصویربرداری تشخیصی می توان سرطان را در همان مراحل اولیه تشخیص داد و نسبت به درمان آن اقدام نمود.

منابع

cancer

betterhealth

healthimages

verywellhealth

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.