لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تأثیر لوازم بهداشتی به سرطان سینه

استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی در کشور ایران جزیی جدایی ناپذیر بوده و بسیاری از افراد بدون هیچگونه اطلاعاتی اقدام به استفاده از هر نوع لوازم آرایشی و بهداشتی می‌کنند. تمایل به زیبا بودن باعث شده تا لوازم آرایشی و بهداشتی بسیاری با برندها و انواع و اقسام مختلف وارد بازار شوند. با اینکه مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی سبب ایجاد حس بهتر و رایحه مطلوب تر می شوند ، برخی از تحقیقات نشان می دهد در صورت قرار گرفتن بیش از حد در معرض این مواد ، می تواند سبب بروز انواع سرطان از جمله سرطان سینه در افراد شود. با این حال، به دلیل اینکه در ساخت لوازم آرایشی و مراقبت فردی از مواد شیمیایی بسیاری استفاده می شود ، نمی توان به طور قطع گفت که تأثیر هر یک از این مواد بر ایجاد سرطان چگونه است. اما واقعا استفاده از این محصولات چه بر سر سلامتی انسان‌ها خواهد آورد؟ چه موادی در این محصولات استفاده شده و آیا این مواد خطرناک هستند؟‌در این مقاله اختصاصا به تاثیر استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی بر سلامت انسان صحبت خواهیم کرد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند:

استفاده از متریال خطرناک در محصولات آرایشی سرب

این روزها بسیاری از خانم‌ها تمایل به استفاده از محصولاتی دارند که ماندگاری بالایی داشته تا نیاز به شارژ مجدد آن‌ ها روی صورت نباشد. رژهای 24 ساعته نمونه‌ هایی از این محصولات هستند. یکی از مهمترین متریالی که در اغلب محصولات آرایشی از آن استفاده می‌شود سرب است که پایه اصلی تشکیل دهنده برخی از رژهای 8 ساعته و 24 ساعته هستند. متاسفانه استفاده از این محصولات در طولانی مدت ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش خواهد داد و علاوه بر این بیماری، ممکن است بیمار مبتلا به سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های پوستی و حتی گوارشی و نازایی شود.

آلومینیوم

آلومینیوم نیز یکی دیگر از همان موادی است که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از آن استفاده شده است. مام های زیر بغل معمولا حاوی آلومینیوم هستند. در رژ لب‌ها نیز جزء اصلی تشکیل دهنده رنگ آن‌ها آلومینیوم است. لازم است روی مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی دقت شود تا این مواد فاقد آلومینیوم و یا دارای مقادیر بسیار پایینی از آلومینیوم باشند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از محصولات حاوی آلومینیوم ممکن است توسط کلیه‌ها مخصوصا در افرادی که از مشکلات کلیوی رنج می‌برند دفع نشود و همین موضوع دلیلی است بر تجمع آن‌ها در بدن. در نتیجه ی این تجمع ممکن است فرد دچار بیماری‌هایی مانند سرطان سینه، مشکلات کلیوی و مغزی شود و حتی روند درمان برخی بیماری‌ها را نیز کند، کند.

فتالات

یکی از مواد خطرناکی که در برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی جهت درخشان و براق بودن آن محصولات استفاده می شود فتالات است. در واقع می توان گفت که این ماده یکی از اصلی ترین حلال ها برای ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی از جمله اسپری‌ های مو، مام های زیر بغل و عطر و ادکلن ها هستند. طبق مطالعات انجام شده در تحقیقی در آمریکا (CDC)، این ماده خطرناک نقش مهمی در ماندگاری لوازم آرایشی و بهداشتی داشته و در بسیاری از محصولاتی که نیاز به ماندگار بالایی دارند مانند لاک ها و عطرها استفاده می شود. جذب آن نیز به راحتی توسط پوست اتفاق می افتد و در طولانی مدت ممکن است فرد را دچار مشکلاتی مانند نازایی و سرطان پستان کند. لازم به ذکر است که در برخی کشورهای اروپایی و ایالات متحده نیز استفاده از این ماده شیمیایی در محصولات آرایشی بهداشتی ممنوع شده است اما با این حال افرادی هستند که از روش های غیر قانونی اقدام به تولید محصولات بهداشتی و آرایشی با این متریال می کنند.

پارابن

پارابن ها موادی هستند که به دلیل قیمت ارزان و خواصی که در افزایش طول عمر محصولات آرایشی و بهداشتی دارند در بیش از 86 درصد از این محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. پارابن ها تنها یک ماده نیستند بلکه بسیاری از مواد شیمیایی دارای این ماده بوده و خود پارابن ها نیز دارای انواع مختلفی هستند که وجود هریک از آن ها در لوازم آرایشی بهداشتی باعث افزایش ترشح هورمون استروژن در بدن خواهد شد. تغییر در تعادل ترشح هورمون استروژن در بدن، ریسک ابتلا به تومورهای بدخیم پستان و در نتیجه سرطان پستان را افزایش خواهد داد. همچنین خطراتی مانند ناباروری و مشکلات پوستی نیز از سایر خطرات استفاده از این ماده خطرناک است.

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که میزان پارابن موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار کم است و این میزان نمی تواند باعث بروز بیماری شود. اما نکته اینجاست که پوست انسان خاصیت جذب کنندگی دارد و تجمع محصولاتی که حاوی مواد خطرناک همچون پارابن هستند باعث ورود آن مواد به جریان خون شده و در طولانی مدت باعث بروز مشکلاتی مانند سرطان سینه خواهد شد. در نتیجه توصیه می کنیم از لوسیون ها، شامپوها و موادی استفاده کنید که فاقد پارابن باشند. با خواندن مواد تشکیل دهنده روی جعبه محصول به راحتی متوجه وجود ترکیبات تشکیل دهنده آن خواهید شد. در نتیجه این موضوع را به دقت بررسی کنید.

متریال-خطرناک-موجود-در-لوازم-آرایش

قطران ذغال سنگ

قطران ذغال سنگ نیز یکی دیگر از مواد مضر و خطرناکی است که ریسک ابتلا به سرطان را در افراد بالا می برد. این ماده در بسیاری از محصولات آرایشی مانند خط چشم، ریمل و مداد چشم به کار رفته است.

سایر مواد شیمیایی مضر مانند فرمالئیدها، سورفاکتانت، سیلوکسان، مواد نفتی و… در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده شده که باعث بروز بیماری های مختلف از جمله سرطان سینه خواهند شد.

تأثیر مواد موجود در لوازم بهداشتی در ابتلا به سرطان سینه

تحقیق درباره ترکیبات محصولاتی که خریداری کرده اید کمترین کاری است که می توانید در جهت افزایش سلامت خود بردارید. همانطور که اشاره شد، محصولات آرایشی و بهداشتی بسیاری هستند که به دلیل استقبال خانم ها و آقایان در بازار موجود می باشند. حتما به برچسب وزارت بهداشت توجه کرده و سعی کنید از محصولات شناخته شده استفاده کنید. بسیاری از شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی برای پایین آمدن هزینه های خود سعی در استفاده از مواد و ترکیبات ارزان و بسیار مضر دارند. در نتیجه توصیه می کنیم حتما قبل از خرید تحقیق کرده و به هر مارک و برندی اعتماد نکنید.

نکات-خرید-لوازم-آرایشی-کم-خطر

به تاریخ انقضای محصولات توجه کنید!

تاثیر مخرب هر یک از این مواد شیمیایی با منقضی شدن محصولات چند برابر خواهد شد در نتیجه علاوه بر خرید از برندهای معتبر و توجه به مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی، تاریخ انقضای محصولات را نیز باید مد نظر قرار داد. به صورت کلی محصولاتی مانند رژلب ها دو سال، کرم ها حدودا 18 ماه، ریمل و خط چشم 4 ماه و عطر و ادکلن ها حدودا 8 سال ماندگاری دارند. به صورت کلی بهتر است با توجه به نوع و برند محصولات، تاریخ انقضای آن را اختصاصا چک کنید.

به صورت کلی به این موضوع توجه کنید، با توجه به مصرف بیشتر لوازم آرایشی در جوانان، سرطان سینه در جوانان به دلیل استفاده از لوازم آرایشی بیشتر از بزرگسالان است.

جمع بندی

مواد شیمیایی و ترکیبات بیان شده در این مقاله تنها چند نمونه از ترکیبات به کار رفته در محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که می توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند. طبق مطالعات انجام شده بیش از 800 نوع از مواد شیمیایی در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده شده است که هر یک از این مواد به تنهایی می توانند در طولانی مدت و در اثر تجمیع در بدن، فرد را دچار مشکلات پوستی، آسیب‌ به سیستم های عصبی و… کرده و اختلالات بسیاری در هورمون های او ایجاد کنند. اختلال در هورمون ها نیز می تواند پیش زمینه ی ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان پستان باشد.

با خود آزمایی پستان در منزل می‌توانید زودتر نسبت به تغییرات بالینی خود آگاه شوید و در صورت نیاز درمان سرطان پستان خود را زودتر آغاز کنید.

نکته: تمامی موارد گفته شده در این مقاله در تحقیقات بسیاری گزارش شده است اما در نهایت همچنان در مرحله تحقیقاتی هستند و ارتباط مستقیم و قطعی بین این مواد و سرطان سینه اثبات نشده و به همین دلیل نیز استفاده از این مواد در لوازم آرایشی هنوز ممنوع اعلام نشده است
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سرطان پستان و عوامل ایجاد کننده آن می توانید به سایر مقالات وبسایت یا پیج اینستاگرام دکتر موسی زاده با آدرس @drmoussazadeh مراجعه کنید.

منابع

breastcancer

powerfulpatients

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.