لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

نحوه تزریق هرسپتین

داروهای مونوکلونال داروهای هدفمندی هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های بیولوژیکی تولید می‌شوند. داروهای مونوکلونال پروتئین‌های خاص در سلول‌های سرطانی را با دقت بالا مورد هدف قرار می‌دهند. هرسپتین یکی از این داروها است و به طور خاص به یک پروتئین یا مولکول خاص در بدن متصل می‌گردد. در نتیجه، رشد سلول‌های سرطانی کاهش یافته و کنترل بیماری راحت‌تر خواهد شد. در درمان سرطان پستان از روش تزریق هرسپتین کمک گرفته می‌شود.

نحوه تزریق هرسپتین به نظر پزشک معالج بستگی دارد. در اصل، شدت بیماری و نوع آن مشخص می‌کند که فرد به چند دوره تزریق داروی هرسپتین نیاز دارد. بنابراین، تجربه و دانش پزشک در این مورد، نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

نحوه عملکرد هرسپتین برای درمان سرطان پستان

نحوه تزریق هرسپتین

تزریق هرسپتین معمولا به عنوان بخشی از درمان سرطان پستان به کار می‌رود. این دارو به عنوان یکی از داروهای هدفمند (Targeted Medicines) مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرسپتین می‌تواند به پروتئین‌هایی که سیگنال‌های رشد را انتقال می‌دهند، متصل گردند. در نتیجه، سرعت رشد سلول‌های سرطانی کاهش یافته و تومور رشد نمی‌کند یا رشد آن کندتر خواهد شد.

تزریق داروی هرسپتین عمدتا برای بیماران مبتلا به سرطان سینه HER2 مثبت مفید است. زیرا این دارو می‌تواند به این پروتئین متصل شده و رشد و گسترش سرطان را مهار نماید.

چرا تزریق هرسپتین برای درمان سرطان سینه مفید است؟

درمان هدفمند نوعی درمان است که در آن، داروها یا درمان‌ها به طور خاص بر روی نقاط ضعف یا عوامل خاص در داخل سلول‌های سرطانی متمرکز می‌شوند. این روش درمانی، ویژگی‌های خاصی از سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند که با سلول‌های سالم تفاوت دارند. در نتیجه، درمان هدفمند به سلول‌های سالم کمترین آسیب را وارد کرده و اثربخشی درمان افزایش می‌یابد.

در مورد تزریق هرسپتین نیز همین فرایند برقرار است. این دارو برای درمان سرطان سینه مفید است چون می‌تواند به پروتئین HER2 متصل گردد. این پروتئین در سطح سلول‌های سرطانی پستان بیش از حد بیان می‌شود. بنابراین رشد و تقسیم سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. هرسپتین به این پروتئین متصل شده و از رشد و تکثیر زیاد این سلول‌ها جلوگیری می‌کند. در بسیاری از موارد، داروی هرسپتین همزمان با داروهای شیمی درمانی سرطان سینه به کار می‌روند.

نحوه تزریق هرسپتین چگونه است؟

معمولا هرسپتین به صورت تزریق زیر پوست تجویز می‌گردد. این تزریق توسط پزشک یا پرستار انجام می‌گیرد. بسته به دستورات پزشک، تزریق داروی هرسپتین می‌تواند هر 3 تا 4 هفته یک بار یا در بازه‌های زمانی متفاوت تکرار شود. مدت زمان درمان و تعداد دوزها بسته به وضعیت بالینی هر بیمار و تشخیص پزشک تعیین خواهد شد. معمولا درمان تا زمان بهبودی کامل ادامه می‌یابد. اما ممکن است پس از مدتی، پاسخ بدن به تزریق هرسپتین چندان رضایت بخش نباشد. در این گونه موارد باید از یک روش یا داروی جایگزین استفاده نمود.

نحوه تزریق هرسپتین

گاهی در حین دوره‌های تزریق داروی هرسپتین، پزشک داروهای دیگری را برای درمان سرطان پستان تجویز کند. این مهم است که داروها را دقیقا مطابق با دستور پزشک مصرف نمایید. همچنین، در صورت بروز عوارض غیرطبیعی پس از تزریق هرسپتین، حتما باید مساله را با پزشک خود در میان بگذارید.

بهترین روش برای مصرف هرسپتین چه روشی است؟

بهترین روش استفاده از هرسپتین بستگی به وضعیت بالینی و توصیه‌های پزشک دارد. درمان‌ها برای هر بیمار می‌توانند متفاوت باشند و بر اساس مشخصات فردی و نوع سرطان پستان انتخاب می‌شوند. تزریق هرسپتین بهترین روش مصرف این دارو است.

در حالت کلی، در طول فرایند مصرف و تزریق هرسپتین باید به نکات زیر دقت نمود:

  • مشورت با پزشک: قبل از تزریق داروی هرسپتین با پزشک خود مشاوره داشته باشید. آگاهی درباره عوارض احتمالی و نحوه اثربخشی آن، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. اگر در حال حاضر، دارو یا مکملی استفاده می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • مصرف دقیق: هر چه دستورات پزشک را دقیق‌تر رعایت کنید، اثربخشی درمان بهتر خواهد بود. داروهای تجویز شده را به دقت و بر اساس زمانبندی پزشک مصرف کنید.
  • مانیتورینگ و عوارض جانبی: تزریق هرسپتین می‌تواند عوارض جانبی در بر داشته باشد. پزشک باید بیمار را درباره عوارض دارو آگاه سازد. چک کردن مداوم بیمار در دوره‌های منظم، از بروز عوارض احتمالی جلوگیری خواهد کرد.
  • توجه به تغذیه و سلامت عمومی: توصیه می‌شود در طول درمان با هرسپتین، به تغذیه مناسب و حفظ سلامت عمومی خود توجه کنید. تغذیه سالم و استراحت مناسب می‌توانند به افزایش قدرت بدنی در برابر درمان و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کنند.

آیا مصرف هرسپتین با داروهای دیگر تداخل دارد؟

داروی هرسپتین ممکن است با برخی داروها و مکمل‌ها تداخل داشته باشد. این تداخلات می‌توانند در عملکرد داروها اختلال ایجاد نمایند. همچنین، ممکن است پس از تزریق هرسپتین، اثرات جانبی آن، کاهش یا افزایش پیدا کند. به این ترتیب، حتما باید پزشک خود را درباره تمامی داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، مطلع سازید. این داروها می‌توانند داروهای تجویزی پزشک دیگر، داروهای بدون نسخه، مکمل‌ها و گیاهان دارویی باشند.

تزریق هرسپتین چقدر در درمان سرطان پستان موثر است؟

نحوه تزریق هرسپتین

داروی هرسپتین به عنوان یک داروی درمان هدفمند، برای کاهش رشد سلول‌های سرطان پستان تزریق می‌شود. اثربخشی داروی هرسپتین در درمان سرطان پستان، به موارد مختلفی مانند نوع سرطان، مراحل بیماری، و وضعیت عمومی بیمار بستگی دارد. ضمن این که این دارو عموما به صورت همزمان با روش‌های درمانی دیگر سرطان سینه به کار می‌رود. برای مثال، ممکن است در حین شیمی درمان سرطان پستان یا رادیوتراپی، از این دارو استفاده شود. بنابراین نمی‌توان به طور قطع درباره تاثیر این دارو صحبت نمود. اما اگر به اطلاعات بیشتری درباره تاثیر تزریق هرسپتین نیاز دارید، می‌توانید از پزشک خود سوال کنید.

آیا تزریق هرسپتین برای درمان سرطان پستان همیشگی است؟

تعداد دوره‌های تزریق هرسپتین برای درمان سرطان پستان، به وضعیت هر بیمار و توصیه‌های پزشک وی بستگی دارد. معمولا درمان با هرسپتین تا مدت زمان مشخصی و هر 3 تا 4 هفته یک بار ادامه دارد. مدت زمان مصرف، متناسب با نوع سرطان، مراحل بیماری، و شرایط عمومی هر بیمار متغیر خواهد بود. این مساله به نظر پزشک متخصص شما بستگی خواهد داشت. با این حال، عموما تا 51 هفته (حدود 17 دوره) باید تزریق دارو ادامه داشته باشد.

بسیاری از بیماران پیش از اقدام برای تزریق داروی هرسپتین، نگران هستند. افزایش آگاهی بیماران می‌تواند از نگرانی آن‌ها بکاهد. در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره نحوه تزریق هرسپتین دارید، می‌توانید با دکتر فرهاد موسی زاده صحبت کنید. ایشان با تجربه و دانش فراوان خود، راهنمای خوبی در این زمینه خواهند بود.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/herceptin#side-effects

https://www.drugs.com/herceptin.html#

https://www.breastcancer.org/treatment/targeted-therapy/herceptin

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.