لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

درمان متاستاز سرطان سینه به ریه

احتمال متاستاز سرطان پستان به بافت‌های دیگر کم است؛ اما دور از انتظار نیست. سرطان پستان در مراحل پیشرفته ممکن است به ریه ها متاستاز بدهد. شیوع متاستاز سرطان سینه به ریه و استخوان بیشتر از متاستاز به کبد و بافت‌های دیگر است در واقع طبق آمار حدود 60 درصد متاستازها در سرطان سینه، به ریه و استخوان اتفاق می افتد تا اندام های دیگر.

برای برخی از انواع سرطان سینه، تشکیل این گونه تومورهای ثانویه، رایج‌تر است. برای مثال، در سرطان پستان سه گانه منفی نسبت به انواع دیگر این بیماری، متاستاز به ریه محتمل‌تر است. با این حال، پزشک می‌تواند با استفاده از روش‌های جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون تراپی، به درمان متاستاز سرطان سینه به ریه بپردازد.

متاستاز تومور بدخیم پستان به ریه‌ها، گاها علائمی ندارد. اما ممکن است با ایجاد تنگی نفس، سرفه‌های مداوم، خس خس سینه و احساس درد در ریه‌ها، خود را نشان دهد. تشخیص اینکه آیا ضایعه ایجاد شده در ریه‌ها، تومور ثانویه سرطان پستان است یا خیر، امری کاملا تخصصی است. این مساله را باید به پزشک متخصص بسپارید تا پس از تشخیص، برنامه‌ریزی درمانی مناسب را اجرا نماید.

علائم متاستاز سرطان سینه به ریه چیست؟

درمان متاستاز سرطان سینه به ریه

هنگامی که بیماری سرطان پستان پیشرفت می‌کند، احتمال مهاجرت سلول‌های تومور به بافت‌های دیگر بدن وجود دارد. هر چند احتمال متاستاز نسبتا کم است، اما در حین درمان شخص، باید بررسی‌های لازم انجام گیرد. یکی از بافت‌هایی که معمولا در اثر متاستاز، با سلول‌های سرطان سینه درگیر می‌شوند، ریه‌ها هستند. برای این بیماران، درمان متاستاز سرطان سینه به ریه نیز باید در برنامه درمانی قرار گیرد.

هنگامی که تومورهای ثانویه در ریه ایجاد می‌گردند، ممکن است علامتی ظاهر نشود. با این حال، در برخی افراد، نشانه‌های زیر می‌توانند بیانگر متاستاز سرطان پستان به ریه باشند:

  • احساس درد و ناراحتی در ریه‌ها
  • داشتن تنگی نفس
  • سرفه همراه با خون و مخاط
  • خس خس کردن سینه
  • سرفه‌های مداوم و گاها شدید

شدت این علائم، به سطح سلامت ریه‌ها بستگی دارد. برای مثال، افرادی که سیگار مصرف می‌کنند ممکن است سرفه‌ها و نفس تنگی شدیدتری را تجربه کنند. تشخیص این علائم از علائم سرماخوردگی یا بیماری‌های تنفسی فوقانی، کمی دشوار است. پزشکان بر این باورند که اگر این حالت‌ها، حداقل به مدت دو هفته و به صورت مداوم بیمار را آزار دهند، مراجعه به پزشک متخصص ضروری خواهد بود. برای افرادی که به بیماری‌های تنفسی دچار بوده‌اند، توجه به علائم و نشانه‌ها اهمیت بیشتری دارد. این مساله می‌تواند بر برنامه درمان متاستاز سرطان سینه به ریه نیز تاثیرگذار باشد.

روش‌های تشخیص متاستاز سرطان پستان به ریه‌ها

معمولا متاستاز سرطان سینه به ریه‌ها، علائم ظاهری ایجاد نمی‌کند. اما ممکن است پزشک متخصص در هنگام پیگیری درمان سرطان پستان، متوجه آن شود. برای مثال، معمولا در هنگام بررسی نتیجه آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی تی اسکن، این توده‌ها قابل تشخیص هستند.

اگر با مشکلاتی مانند سرفه‌های طولانی مدت و تنگی نفس مداوم روبرو شدید، باید حتما این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید. زیرا احتمال متاستاز سرطان پستان به ریه‌ها وجود دارد. در این مرحله، پزشک برای اطمینان از وضعیت ‌ریه‌ها، سی تی اسکن قفسه سینه یا اسکن PET را درخواست می‌کند.

در صورتی که وجود تومور در ریه توسط پزشک متخصص تایید گردد، باید نوع تومور و مرحله رشد آن مشخص شود. در واقع، باید تعیین کرد که آیا این تومور مربوط به مراحل اولیه سرطان ریه است یا متاستاز سرطان پستان به ریه را نشان می‌دهد. زیرا درمان متاستاز سرطان سینه به ریه با درمان سرطان ریه، تفاوت زیادی دارد. در این مرحله، آزمایش‌هایی مانند برونکوسکوپی و بیوپسی سوزنی ریه، برای بررسی بافت تومور، لازم خواهند بود.

درمان متاستاز سرطان سینه به ریه چگونه است؟

ریه بافت حساسی دارد. هنگامی که ریه تحت تاثیر سرطان پستان متاستاتیک قرار می‌گیرد، به درمان‌های سیستمیک نیاز است. منظور از درمان‌های سیستمیک، درمان‌هایی هستند که تمامی بدن را تحت تاثیر قرار داده و سرطان سینه را درمان می‌کنند. معمولا برای درمان متاستاز سرطان سینه به ریه لازم است از مواردی مانند شیمی درمانی استفاده شود.

البته گاهی درمان‌های موضعی که تنها ریه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند نیز توصیه می‌گردند. برای مثال، جراحی و پرتو درمانی را می‌توان با هدف درمان موضعی ریه، انجام داد. با این حال، اکثر متاستازهای ریه نیازی به درمان موضعی نداشته و با درمان‌های سیستمیک، رفع می‌شوند.

روش شیمی درمانی برای درمان متاستاز ریه

داروهای شیمی درمانی می‌توانند سلول‌های سرطانی را در همه جای بدن از بین برده یا به آن‌ها آسیب برسانند. به همین دلیل، شیمی درمانی یکی از بهترین روش‌هایی است که برای درمان متاستاز سرطان سینه به ریه توصیه می‌شود. در حالت کلی، این داروها از درمان‌های سیستمیک به حساب می‌آیند و عمدتا در موارد زیر تجویز می‌گردند:

  • با وجود استفاده از روش‌های درمانی دیگر، بیماری در حال پیشرفت است
  • بیماری به سرعت در حال رشد است
  • مقدار قابل توجهی از سلول‌های سرطانی، در اندام‌هایی مانند ریه‌ها و کبد ساکن شده‌اند

اصول شیمی درمانی در درمان متاستاز سرطان سینه به ریه‌ها

درمان متاستاز سرطان سینه به ریه

اصول شیمی درمانی برای درمان متاستاز سرطان سینه به ریه‌ها، در هر فرد به صورت جداگانه تعیین می‌گردد. برای مثال، در صورتی که فرد قبلا شیمی درمانی انجام داده باشد، پزشک استفاده از یک داروی شیمی درمانی خاص برای درمان متاستاز ریه را تجویز می‌کند. در این صورت، عوارض جانبی درمان برای شخص کمتر خواهد بود.

در حالت کلی، اکثر داروهای شیمی درمانی، برای درمان متاستاز سرطان پستان به ریه‌ها، قابل استفاده هستند. اما در صورت بروز عوارض جانبی یا کاهش اثربخشی داروها، لازم است تغییراتی در آن‌ها ایجاد گردد.

شیمی درمانی ترکیبی

گاهی ترکیبی از داروهای شیمی درمانی، برای مقابله با تومورهای سرطانی موثرتر هستند. در مواردی که سرطان سینه بعد از شیمی درمانی عود کند، یا بیمار پاسخ مناسبی به داروهای شیمی درمانی ندهد، پزشک از ترکیب چند دارو کمک می‌گیرد.

این مژده را به شما می‌دهیم که تنوع داروهای شیمی درمانی زیاد است. بنابراین اگر یک دارو برای یک فرد موثر نباشد، همواره می‌توان از یک گزینه دیگر برای بهبود حال بیمار استفاده نمود. تنها کافی است که تجربه پزشک شما در کنترل بیماری و درمان متاستاز سرطان سینه به ریه‌ها زیاد باشد.

استفاده از روش هورمون تراپی برای درمان متاستاز ریه

یکی از سوالات رایج این است که آیا از داروهای هورمونی برای درمان متاستاز سرطان سینه به ریه‌ها استفاده می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هورمون تراپی تنها برای درمان سرطان‌های با گیرنده هورمونی مثبت به کار می‌رود. هیچ یک از داروهای هورمون تراپی، روی سرطان پستان گیرنده هورمون منفی کار نمی‌کنند. بنابراین اگر سرطان سینه متاستاتیک از نوع گیرنده هورمون مثبت باشد، داروهای ضد استروژن، مفید واقع می‌گردند. این داروها می‌توانند سرطان‌های گیرنده هورمونی مثبت را با دو روش درمان کنند:

  • کاهش مقدار استروژن در بدن
  • مسدود کردن عملکرد استروژن

از جمله داروهای هورمون تراپی که می‌توان برای درمان متاستاز سرطان پستان به ریه‌ها مصرف نمود، عبارتند از:

  • تاموکسیفن
  • آریمیدکس (نام شیمیایی: آناستروزول)
  • آروماسین (نام شیمیایی: exemestane)
  • Femara (نام شیمیایی: لتروزول)
  • Faslodex (نام شیمیایی: fulvestrant)

در درمان متاستاز ریه با هورمون تراپی، درمان با یک داروی خاص تا زمانی که اثربخشی دیده می‌شود، ادامه می‌یابد. در صورت بروز عوارض جانبی یا متوقف شدن اثربخشی دارو، از داروهای دیگر استفاده خواهد شد.

مصرف داروهای هدفمند در درمان متاستاز سرطان پستان به ریه

داروهای هدفمند از سری درمان‌های سیستمیک سرطان پستان به حساب می‌آیند. زیرا این داروها نیز همراه با جریان خون، در سراسر بدن به گردش در می‌آیند. معمولا در درمان تومورهای حاصل از متاستاز سرطان سینه به ریه‌ها، از ترکیب شیمی درمانی و داروهای هدفمند استفاده می‌شود.

درمان متاستاز سرطان سینه به ریه

داروهای هدفمند نیز مانند داروهای شیمی درمانی، ویژگی خاصی از سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهند. برای مثال، این داروها می‌توانند پروتئینی که باعث رشد سریع یا غیر طبیعی سلول‌های سرطانی می‌شوند را از بین ببرند. عوارض این روش درمانی، برای سلول‌های سالم کمتر از شیمی درمانی خواهد بود. این داروها عموما شبیه به آنتی بادی‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن، تولید می‌گردند.

ایمونوتراپی برای درمان متاستاز سرطان سینه به ریه‌ها

داروهای ایمونوتراپی با تقویت سیستم ایمنی بدن، به حذف سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. به طور کلی، سیستم ایمنی بدن از تعدادی بافت، سلول و اندام تشکیل می‌شود. در صورتی که یک عامل بیماری‌زا مانند قارچ یا باکتری به بدن وارد شود، سیستم ایمنی با آن مقابله می‌کند. این کار برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها و انواع عفونت لازم و ضروری است.

سلول‌های سرطانی می‌توانند از دید سیستم ایمنی در امان بمانند. اما در روش ایمونوتراپی، آنتی بادی‌هایی که در آزمایشگاه ساخته می‌شوند، به بدن تزریق شده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. به طور کلی، داروهای ایمونوتراپی برای درمان متاستاز سرطان سینه به ریه از یکی از ترفندهای زیر استفاده می‌کنند:

  • کند کردن یا توقف رشد سلول‌های سرطانی
  • کمک به حذف سلول‌های سرطان پستان
  • پیشگیری از گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی به قسمت‌های مختلف بدن

استفاده از روش جراحی برای درمان متاستاز سرطان سینه به ریه

یکی از راه‌هایی که برای درمان متاستاز سرطان پستان به ریه به کار می‌رود، انجام جراحی برای برداشتن توده‌های ثانویه است. در واقع، هنگامی که متاستاز به ریه باعث بروز علائم آزار دهنده برای فرد می‌شود، پزشک انجام جراحی توراکوسکوپی کم تهاجمی را توصیه می‌کند. منظور از کم تهاجمی بودن روش جراحی این است که عمل از طریق ایجاد برش‌های بسیار کوچک، انجام می‌گیرد. این روش جراحی، برای برداشتن ضایعات ریه و بخش‌هایی از ریه که با تومور درگیر شده‌اند، به کار می‌رود.

روش جراحی برای درمان متاستاز سرطان سینه به ریه، برای مواردی مناسب است که بتوان تومور را به طور کامل خارج کرد. همچنین، افرادی که از سلامت جسمانی خوبی برخوردار بوده و تنها یک ناحیه متاستاز دارند، می‌توانند از این روش استفاده نمایند. تشخیص اینکه آیا انجام جراحی برای درمان متاستاز ریه لازم است یا خیر، به عهده پزشک متخصص خواهد بود.

رادیوتراپی برای درمان متاستاز سرطان پستان به ریه

یکی دیگر از روش‌هایی که برای درمان متاستاز سرطان سینه به ریه به کار می‌رود، رادیوتراپی است. پیش از این اشاره کردیم که بهترین روش برای درمان این تومورهای ثانویه، درمان‌های سیستمیک هستند. اما رادیوتراپی نیز می‌تواند تومورها را به صورت موضعی تحت درمان قرار دهد. البته با این شرط که پزشک شما، این روش را تایید نماید.

روش درمانی RFA برای درمان متاستاز ریه

روش درمانی RFA یا ابلیشن با فرکانس رادیویی، یکی دیگر از روش‌هایی است که برای درمان متاستاز سرطان سینه به ریه‌ها به کار می‌رود. در این روش، جراح یک پروب کوچک را به ضایعه‌ای که بر روی ریه ایجاد شده است، وارد می‌کند. یک جریان الکتریکی با فرکانس بالا از طریق این پروب، به توده یا ضایعه وارد شده و آن را از بین می‌برد. یادآوری می‌کنیم که پرتو درمانی استریو تاکتیک بدن، رایج‌تر از روش ابلیشن با فرکانس رادیویی است.

در مجله سلامتی سایت دکتر موسی زاده بخوانید:

عوارض متاستاز سرطان سینه به ریه‌ها

در مواردی که متاستاز سرطان پستان به ریه شدید باشد، عوارضی مانند تجمع مایع در اطراف ریه‌ها رخ می‌دهد. در این حالت که به آن پلورال افیوژن بدخیم می‌گویند، مایع در کیسه نگهدارنده ریه‌ها (پلور) جمع می‌شود. البته سرطان سینه متاستاتیک ممکن است آسیت بدخیم یا تجمع مایع در حفره شکمی را نیز در بر داشته باشد.

درمان متاستاز سرطان سینه به ریه

تمامی این شرایط می‌توانند نشانگر پیشرفت و متاستاز سرطان سینه به ریه باشند. با این حال، این وضعیت نیازی به درمان موضعی نداشته و پزشک می‌تواند مایعات را تخلیه کند. البته تخلیه مایعات در صورت بروز علائمی مانند ناراحتی، درد یا مشکل تنفسی، انجام می‌گیرد.

در حالت کلی، دو روش اصلی برای استخراج مایعات اضافی اطراف ریه‌ها به کار می‌روند، که در زیر توضیح می‌دهیم.

توراسنتز یا پاراسنتز

در این روش، یک سوزن در کیسه پلور (توراسنتز) یا ناحیه شکم (پاراسنتز) وارد می‌شود. سپس مایعات اضافی از درون آن‌ها به بیرون، تخلیه خواهد شد.

کاشت کاتتر زهکشی

در برخی بیماران، مایعات اضافی با گذشت زمان جمع می‌شوند. در چنین مواردی، پزشک یک کاتتر تخلیه را در زیر پوست قرار می‌دهد. کیت‌های زهکشی خانگی از طریق یک لوله و یک محفظه، این مایعات را از بدن خارج می‌کنند. نحوه استفاده از این امکانات، توسط پزشک متخصص یا تیم مراقبت پزشکی، به بیمار آموزش داده می‌شود.

مراجعه به پزشک متخصص پستان

چنانچه به اطلاعات بیشتری درباره درمان متاستاز سرطان سینه به ریه نیاز دارید، می‌توانید به دکتر فرهاد موسی زاده مراجعه کنید. دکتر موسی زاده از بهترین متخصصان جراحی پستان در شهر تهران هستند. ایشان با تجربه فراوانی که در زمینه درمان انواع سرطان متاستاتیک پستان دارند، نگرانی‌های شما را برطرف خواهند کرد.

منابع:

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.