لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

ژنیکوماستی کاذب چیست

ژنیکوماستی کاذب چیست

ژنیکوماستی کاذب چیست؟

یکی از مشکل ساز ترین شرایط فیزیکی که ممکن است مردان آن را تجربه کنند، ژنیکوماستی نامیده می شود. ژنیکوماستی در مردان عبارت است از بزرگ شدن اندازه سینه ها در مردان، به طوری که گاهی می تواند برای افراد آزار دهنده باشد. ژنیکوماستی در اثر تغییرات سطح هورمون های مردانه و زنانه در بدن مردان به وجود می آید. با این حال، گاهی علت بزرگ شدن سینه ها به دلایل هورمونی نبوده و ناشی از چاقی بیش از حد افراد خواهد بود. بزرگ شدن سینه ها در اثر افزایش حجم چربی در ناحیه قفسه سینه را ژنیکوماستی کاذب می نامند.
تشخیص ژنیکوماستی ناشی از اختلالات هورمونی و ژنیکوماستی کاذب بسیار دشوار است. به طوری که از نظر ظاهری نمی توان تشخیص داد که فرد به ژنیکوماستی هورمونی دچار شده است یا به ژنیکوماستی کاذب مبتلا است و باید توسط متخصص پستان مشخص گردد. در هر حال، بزرگ شدن سینه در مردان به هر دلیلی می تواند اعتماد به نفس آن ها را زیر سوال ببرد. به همین دلیل، معمولا افرادی که با این اختلال مواجه می شوند در صدد درمان آن بر می آیند.
در این مقاله قصد داریم به برخی فاکتورهایی بپردازیم که می توانند منجر به ژنیکوماستی کاذب گردند. همچنین، در مورد تفاوت انواع ژنیکوماستی کاذب و غیر کاذب صحبت خواهیم کرد.

 

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی یا “بزرگی سینه مردانه” : هنگامی که به هر دلیلی، بافت سینه مردانه رشد بیش از اندازه ای داشته باشد، ژنیکوماستی به وجود می آید. در اثر این اختلال، ظاهر سینه ها در مردان از حالت عادی بزرگتر به نظر می رسد و حالت زنانه به خود میگیرد.

ژنیکوماستی ممکن است در اثر اختلالات هورمونی و یا افزایش بیش از حد وزن افراد به وجود آید. روش های درمان ژنیکوماستی به علت بروز آن بستگی خواهد داشت. برای مثال، در مواردی که ژنیکوماستی از اختلالات هورمونی ناشی شده باشد، تجویز برخی داروها و ایجاد تعادل بین سطح هورمون ها در بدن می تواند آن را برطرف سازد. اما در شرایطی که چاقی بیش از اندازه منجر به بروز ژنیکوماستی در مردان شود، لازم است فرد با تغییر سبک زندگی خود برای درمان آن تلاش کند.

البته ژنیکوماستی کاذب و ژنیکوماستی هورمونی را می توان از طریق جراحی نیز برطرف نمود. در حالت هایی که فرد به ژنیکوماستی کاذب مبتلا می شود، لازم است از روش های تخلیه چربی مانند لیپوساکشن استفاده کند. این در حالی است که برای رفع ژنیکوماستی هورمونی، باید از طریق یک جراحی ژنیکوماستی تخصصی، بخش هایی از بافت پستان مردانه خارج گردد. در هر دو حالت، پس از انجام جراحی، قفسه سینه به حالتی صاف و عادی تبدیل خواهد شد.

ژنیکوماستی کاذب در هر سنی می تواند ایجاد گردد. با این حال، مردان میانسال و افرادی که در سنین بالای ۶۰ سال هستند بیشتر به این عارضه دچار می شوند. ژنیکوماستی هورمونی که با تغییر اندازه غدد سینه همراه است معمولا در سنین بلوغ بیشتر ایجاد می گردد. مگر آن که فرد به چاقی نیز دچار شده باشد.

 

ژنیکوماستی چیست

ژنیکوماستی چگونه به وجود می آید؟

اصلی ترین علت ایجاد ژنیکوماستی در مردان را می توان به عدم تعادل هورمون ها و افزایش سطح استروژن نسبت به حالت طبیعی دانست. به طور کلی، سطح استروژن در مردان در اثر عوامل مختلف می تواند به مقادیر غیر طبیعی برسد. با توجه به اینکه استروژن نوعی هورمون زنانه به حساب می آید، بنابراین افزایش آن می تواند رشد بافت غدد سینه را تحریک کرده و باعث بزرگ شدن سینه در مردان شود.

عدم تعادل هورمونی در مردان به دلایل زیر می تواند رخ دهد:

  •  وجود بیماری های کبدی
  •  ابتلا به تومورهای بیضه
  •  اعتیاد شدید به الکل
  •  مصرف برخی داروها
  •  مواد مخدر غیر قانونی
  •  خوردن شیر مادر در دوران نوزادی
  •  وجود برخی اختلالات ژنتیکی نادر

تفاوت ژنیکوماستی کاذب و ژنیکوماستی غده ای یا حقیقی در چیست؟

ژنیکوماستی غده‌ای در اثر افزایش بیش از حد سطح استروژن در بدن مردان به وجود می آید. عدم تعادل هورمون های زنانه و مردانه در بدن مردان، به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت. استفاده از ظروف پلاستیکی و مواد غذایی سرشار از آفت کش ها و داروها از جمله دلایلی هستند که می توانند تعادل هورمون ها در بدن مردان را بر هم بزنند.

در اثر افزایش استروژن، سطح تستوسترون در بدن مردان کاهش پیدا می کند. به این ترتیب، سیگنال هایی در بدن منتشر می شود که منجر به افزایش اندازه غدد سینه شده و ژنیکوماستی را در پی دارد. ژنیکوماستی غده‌ای یا ژنیکوماستی هورمونی عمدتا در سنین نوجوانی ایجاد شده و با افزایش سن و تعدیل شدن سطح هورمون ها برطرف می شود. به همین دلیل نیز معمولا در سنین نوجوانی نیازی به اقدام درمانی جدی نخواهد بود.

ژنیکوماستی کاذب در اثر افزایش بیش از حد وزن افراد ایجاد می گردد. معمولا ژنیکوماستی کاذب را با عنوان شبه ژنیکوماستی نیز می شناسند. در افرادی که به این نوع از ژنیکوماستی دچار می شوند، تجمع سلول های چربی اضافی در ناحیه سینه منجر به بزرگ شدن سینه ها می شود.

به گفته دکتر فرهاد موسی زاده معمولا برای درمان ژنیکوماستی کاذب، لازم است فرد وزن اضافی خود را برطرف نماید. در مواردی که تغییر سبک زندگی مانند استفاده از رژیم غذایی و انجام ورزش نتواند ژنیکوماستی کاذب را درمان کند، انجام لیپوساکشن و کانتور قفسه سینه به رفع این حالت آزاردهنده کمک خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که تشخیص ژنیکوماستی غده‌ای از ژنیکوماستی کاذب به سادگی امکان پذیر نیست. با این حال، پزشک متخصص می تواند با بررسی بخش هایی از سینه که حجیم شده اند، نوع ژنیکوماستی را تشخیص دهد. برای مثال، در ژنیکوماستی غده ای، بافت سینه افزایش حجم دارد. در حالی که در ژنیکوماستی کاذب، سلول های چربی سینه، رشد اضافه خواهند داشت.

 

تفاوت ژنیکوماستی کاذب و ژنیکوماستی غده ای یا حقیقی در چیست

علت بروز ژنیکوماستی کاذب چیست؟

دو ساختار اصلی ایجاد کننده ژنیکوماستی کاذب مربوط به افزایش حجم چربی و یا رشد دفرمه و بدشکل عضلات در افراد بدنساز است.
چاقی را می توان علت اصلی بروز ژنیکوماستی کاذب در مردان دانست. بر اساس تحقیقات انجام شده در مردان دارای اضافه وزن، مشخص شد که افزایش آنزیم آروماتاز باعث می شود تا هورمون تستسترون به استرادیول تبدیل شود. در چنین شرایطی، افزایش سطح استروژن رشد غیر طبیعی بافت پستان در مردان را تحریک کرده و در نهایت، منجر به بروز ژنیکوماستی کاذب می شود.
افراد چاق عمدتا در ناحیه قفسه سینه خود دارای چربی های اضافه و انباشته هستند. همین مساله باعث می شود تا حجم چربی موجود در ناحیه پستان، افزایش پیدا کرده و ژنیکوماستی کاذب را در پی داشته باشد. ژنیکوماستی کاذب ممکن است به تنهایی و یا همراه با ژنیکوماستی غده ای بروز کند. در هر صورت مراجعه به پزشک متخصص کمک می کند تا ژنیکوماستی در افراد به خوبی تشخیص داده شده و بهترین روش برای درمان آن انتخاب گردد.

آیا بلوغ در پسران باعث ژنیکوماستی کاذب می شود؟

پسران در سنین نوجوانی به دلیل اختلالات هورمونی و تغییر سطح تستوسترون و استروژن بدنشان دچار ژنیکوماستی می شوند. در واقع، در دوران بلوغ، سطح بالایی از استروژن در بدن پسران نوجوان ایجاد می گردد. البته پس از اتمام دوران بلوغ و بالا رفتن سن، سطح استروژن به تدریج به حالت تعادل خواهد رسید. به همین دلیل، افراد معمولا در سنین نوجوانی دچار ژنیکوماستی هورمونی شده و پس از آن به تدریج برطرف می شود. به این ترتیب، ژنیکوماستی در دوران نوجوانی عمدتا از نوع غده ای خواهد بود؛ مگر آن که فرد به بیماری چاقی نیز دچار شده باشد.

در واقع، در صورتی که فرد دارای اضافه وزن و چاقی باشد نیز ممکن است به ژنیکوماستی کاذب مبتلا گردد. در نظر داشته باشید که برای رفع ژنیکوماستی کاذب فرد باید به اصلاح سبک زندگی خود پرداخته و اضافه وزن خود را رفع نماید.

 

باعث ژنیکوماستی کاذب در نوجوانان

 

در چه صورتی ژنیکوماستی در سنین بالا از نوع ژنیکوماستی کاذب است؟

بسیاری از مردان با افزایش سن دچار چاقی و اضافه وزن می شوند. همین مساله می تواند سطح چربی اشباع در ناحیه قفسه سینه را افزایش دهد. بنابراین طبیعی است که سینه ها در مردان با افزایش سن بزرگتر از حالت عادی شوند. از سوی دیگر، اضافه وزن می تواند سطح استروژن بدن را افزایش دهد. بنابراین، هر دو عامل اضافه وزن و تغییر سطح استروژن در بدن مردان مسن می توانند به ترتیب باعث ژنیکوماستی کاذب و غده ای شوند.

چگونه می توان ژنیکوماستی کاذب را از ژنیکوماستی غده ای تشخیص داد؟

ژنیکوماستی کاذب و ژنیکوماستی غده ای در مردان کاملا با یکدیگر شباهت دارند. در واقع، از نظر ظاهر سینه در مردان نمی توان تشخیص داد که فرد به ژنیکوماستی کاذب دچار شده است و یا ژنیکوماستی غده ای. لازم است بدانید که حتی عوامل ایجاد ژنیکوماستی کاذب و غیر کاذب تقریبا با یکدیگر همخوانی دارند. به همین دلیل، حتی در علت یابی این دو اختلال نیز به سادگی نمی توان نظر داد.
بهترین راه برای تشخیص دقیق علت و نوع ژنیکوماستی، مراجعه به یک پزشک متخصص است. در واقع، پزشک به کمک راه های تشخیصی موثر و احتمالا انجام برخی آزمایش ها به بررسی سطح هورمون ها می پردازد. به این ترتیب، پزشک قادر است تا نوع ژنیکوماستی و بهترین روش درمان را برای فرد انتخاب نماید.

برای درمان ژنیکوماستی کاذب چه باید کرد؟

افرادی که دچار ژنیکوماستی کاذب می شوند برای رفع این حالت باید از رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی اصولی استفاده نمایند. برای مثال، کاهش مصرف کربوهیدرات ها، قند و لبنیات می توانند در کاهش چربی های ذخیره شده در ناحیه قفسه سینه نقش بسزایی داشته باشد.

البته کاهش حجم چربی در قفسه سینه از این طریق کمی زمانبر و دشوار است. به همین دلیل، از دید متخصص ژنیکوماستی مجرب از جمله دکتر فرهاد موسی زاده انجام لیپوساکشن روش درمانی مناسبی خواهد بود.

منابع:

https://drvallecillos.com/blog/do-i-have-gynecomastia-or-fat-in-my-chest/
 https://www.drproffer.com/blog/the-different-types-of-gynecomastia-which-one-do-you-have

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.