لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سرطان زنان | انواع، ویژگی‌ها و درمان سرطان‌های زنان

با اینکه هر فردی می‌تواند به انواع سرطان مبتلا گردد، اما احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها در بانوان بیشتر است. برای مثال، سرطان سینه دهانه رحم، تخمدان، آندومتر و پوست، عمدتا در بانوان ایجاد می‌شوند. تشخیص زود هنگام هر یک از انواع سرطان زنان به درمان آن‌ها کمک می‌کند. زیرا بیماری قبل از رسیدن به مراحل پیشرفته کنترل می‌گردد. برای مثال، غربالگری سرطان سینه یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص به موقع این بیماری، به حساب می‌آید.

روش‌های اصلی درمان سرطان زنان عمدتا شامل شیمی درمانی، پرتو درمانی، عمل جراحی، هورمون تراپی و استفاده از داروهای هدفمند است. در ادامه این مقاله، به هر آنچه لازم است درباره انواع سرطان در زنان بدانید اشاره می‌کنیم.

انواع سرطان زنان؛ سرطان آندومتر

سرطان زنان

آندومتر به پوشش داخلی رحم بانوان گفته می‌شود. سرطان آندومتر یکی دیگر از انواع سرطان زنان به حساب می‌آید. این نوع سرطان، با افزایش سن محتمل‌تر می‌گردد. معمولا تغییر در سطح هورمون‌ها، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. برای مثال، مصرف استروژن بدون پروژسترون یا مصرف تاموکسیفن در درمان سرطان سینه، می‌تواند بر ابتلا به سرطان آندومتر تاثیر بگذارد. این مساله می‌تواند ارتباط سرطان سینه با سرطان رحم و تخمدان را نیز تا حدودی توجیه کند. به طوری که افرادی که سرطان سینه یا تخمدان را پشت سر گذاشته‌اند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر قرار دارند.

تشخیص این نوع از سرطان زنان تا قبل از ابتلا امکان‌پذیر نیست. اما لازم است بانوان هر گونه لکه بینی، ترشح غیر معمول و خونریزی واژینال غیر عادی را به پزشک گزارش دهند. معاینات منظم لگن نیز کمک می‌کند تا سرطان دهانه رحم بررسی شود. اما آزمایش خاصی برای تشخیص سرطان آندومتر وجود ندارد.

انواع سرطان زنان؛ سرطان دهانه رحم

نوع دیگری از سرطان زنان سرطان دهانه رحم است. این نوع بیماری معمولا در اثر عفونت حاصل از ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می‌آید. این ویروس در اثر تماس نزدیک مانند رابطه جنسی، به بدن افراد منتقل می‌شود.

از دیگر عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهند، عبارتند از:

  1. ابتلا به عفونت کلامیدیا
  2. ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
  3. اضافه وزن
  4. سیگار کشیدن
  5. مصرف برخی داروهای هورمونی
  6. انجام ندادن آزمایش‌های منظم غربالگری سرطان دهانه رحم

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان زنان از نوع سرطان دهانه رحم، بهتر است روابط جنسی محافظت شده با کاندوم داشته باشید. ضمن اینکه سبک زندگی خود را اصلاح کرده و از کشیدن سیگار پرهیز کنید. تزریق واکسن‌های HPV برای محافظت در برابر عفونت‌های HPV راهکار مناسبی برای پیشگیری خواهد بود.

آزمایش‌های غربالگری سرطان دهانه رحم را جدی بگیرید. انجام غربالگری کمک می‌کند تا در صورت بروز بیماری، برنامه‌ریزی درمانی در اسرع وقت اجرا شود. این غربالگری‌ها عمدتا از ۲۵ سالگی آغاز می‌گردند. معمولا هر ۵ سال یک بار بهتر است آزمایش اچ پی وی انجام گیرد.

انواع سرطان زنان؛ سرطان تخمدان

یکی دیگر از انواع سرطان که بانوان در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شوند، سرطان تخمدان است. احتمال ابتلا به سرطان تخمدان با افزایش سن بیشتر خواهد شد. همچنین، بانوانی که تجربه بارداری نداشته یا اولین فرزند خود را بعد از ۳۵ سالگی به دنیا می‌آورند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند. علت این مساله را می‌توان به سطح استروژن در بدن مربوط دانست.

سرطان زنان

ممکن است خانواده و نزدیک‌ترین افراد به شخص، سرطان تخمدان سرطان سینه و سرطان روده بزرگ غیر پلیپوز ارثی داشته باشند. در این صورت، احتمال ابتلای فرد به این نوع سرطان، افزایش می‌یابد. البته این به معنای ابتلای قطعی این افراد به سرطان زنان در ناحیه تخمدان نیست. بلکه تنها خطر ابتلا در این گونه افراد افزایش پیدا می‌کند. در صورت مشاهده علائم زیر به مدت بیش از چند هفته، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • تورم شکم همراه با کاهش وزن
  • احساس درد در شکم و لگن
  • احساس نیاز مداوم به ادرار کردن
  • بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ یا از دست دادن اشتها

پیشگیری از سرطان تخمدان

اصلاح سبک زندگی می‌تواند به پیشگیری از سرطان در زنان مخصوصا سرطان تخمدان کمک کند. برای مثال پرهیز از کشیدن سیگار و حذف نوشیدنی‌های الکلی، نقش بسزایی در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان زنان دارد. همچنین استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و پرفیبر و ورزش منظم، به حفظ سلامت زنان کمک می‌کند. معاینات منظم و آزمایش‌های غربالگری سرطان نیز در تشخیص زود هنگام سرطان تخمدان موثر است.

انواع سرطان زنان؛ سرطان پستان

یکی از رایج‌ترین انواع سرطان زنان، سرطان پستان است. این بیماری به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. با این حال ژنتیک و سابقه فامیلی ابتلا به این بیماری، از اصلی‌ترین فاکتورهای خطر به حساب می‌آیند. در صورتی که سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن سریع‌تر انجام می‌گیرد. ضمن اینکه احتمال مرگ و میر نیز به حداقل می‌رسد.

هر چند نمی‌توان از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری نمود، اما غربالگری سرطان سینه به تشخیص زود هنگام این بیماری کمک می‌کند. زیرا اگر تومور بدخیم در مراحل اولیه رشد باشد، می‌توان آن را در آزمایش‌های غربالگری تشخیص داده و برای درمان سرطان زنان اقدام نمود.

تشخیص سرطان پستان

سرطان زنان

در صورت ایجاد توده جدید در بافت پستان، لازم است در اسرع وقت به پزشک متخصص برای تشخیص سرطان سینه مراجعه نمایید. این توده‌ها ممکن است در حین معاینات فیزیکی مربوط به غربالگری نیز حس شوند. در هر صورت آزمایش‌های دقیق‌تر مانند سونوگرافی، ماموگرافی، MRI و بیوپسی پستان، برای تشخیص دقیق سرطان سینه در زنان لازم هستند.

درمان سرطان پستان

برای درمان سرطان پستان روش‌های سیستمیک یا موضعی به کار می‌روند. برای مثال، شیمی درمانی یک درمان سیستمیک برای درمان سرطان زنان است. این درمان می‌تواند قبل از جراحی ماستکتومی یا بعد از آن به کار رود. روش‌های دیگر از جمله رادیو تراپی، درمان هدفمند و هورمون تراپی نیز در هر مرحله از درمان قابل استفاده هستند. البته تشخیص این موضوع، به پزشک معالج شما بستگی دارد. دکتر فرهاد موسی زاده یکی از بهترین پزشکان متخصص جراحی پستان هستند. به منظور تشخیص و درمان سرطان سینه می‌توانید به دکتر موسی زاده مراجعه نمایید.

برای تشخیص سرطان زنان چه باید کرد؟

با مشاهده علائم اولیه هر نوع سرطان بانوان لازم است مساله را با یک پزشک متخصص در میان بگذارید. پزشک با کمک معاینات فیزیکی بررسی‌های ابتدایی را انجام می‌دهد. سپس آزمایش‌های تشخیصی دقیق مانند سونوگرافی، آزمایش خون، ماموگرافی،‌ام آر آی (MRI)، تست پاپ و نمونه برداری را درخواست می‌کند. هر یک از این آزمایش‌ها، برای نوع خاصی از سرطان در زنان، به کار می‌رود. بررسی نتایج مربوط به این گونه آزمایش‌ها، به تشخیص دقیق بیماری کمک می‌کند.

آیا درمان سرطان در زنان امکان‌پذیر است؟

به طور کلی، سرطان یک بیماری پیچیده به حساب می‌آید. اصلی‌ترین مساله در درمان سرطان زنان، تشخیص به موقع آن است. زمانی می‌توان بروز تومور بدخیم را به موقع تشخیص داد که معاینات دوره‌ای و منظم را انجام دهید. این معاینات کمک می‌کنند تا تومورهای بدخیم در مراحل اولیه رشد تشخیص داده شوند. در نتیجه، پیش از آنکه سرطان به قسمت‌های مختلف بدن متاستاز داشته باشد، برطرف گردد. هر چه تومور در یک ناحیه از بدن زودتر تشخیص داده شود، درمان آن موثرتر و رضایت بخش‌تر خواهد بود.

سرطان زنان

برای درمان انواع سرطان در زنان چه باید کرد؟

برای درمان انواع سرطان زنان، از چند روش اصلی استفاده می‌شود. اما شدت و نوع بیماری در هر فرد با دیگری متفاوت است. پزشک متخصص باید بتواند علائم بیماری را با دقت بررسی کرده و بهترین روش درمان را برای او انتخاب کند. برای مثال، در بیماران مبتلا به سرطان پستان، معمولا جراحی ماستکتومی یک روش درمانی اصلی است. اما گاهی باید قبل از جراحی، شیمی درمانی انجام گیرد. این کار برای کوچکتر کردن تومور و جراحی بهتر آن لازم است. همچنین، در اغلب بیمارانی که ماستکتومی جزئی یا لامپکتومی انجام می‌دهند، رادیوتراپی پس از جراحی، یک درمان ضروری به حساب می‌آید.

به نظر می‌رسد دانش، تجربه و دقت پزشک معالج، به شدت بر موفقیت برنامه درمان سرطان زنان تاثیرگذار است. در نتیجه لازم است در انتخاب پزشک، نهایت دقت را به خرج دهید.

منابع:

https://www.cancer.org/cancer/risk-prevention/understanding-cancer-risk/cancer-facts/cancer-facts-for-women.html#:~:text=Some%20of%20the%20cancers%20that,may%20help%20save%20your%20life.

https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/womens-cancer

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.