لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سن سرطان سینه | سرطان سینه از چه سنی شروع میشه؟

سن سرطان سینه را نمی‌توان به طور دقیق مشخص نمود. با این حال، آمارها می‌توانند نشان دهنده برخی نکات در این باره باشند. برای مثال، آمار ابتلا به سرطان سینه در سنین زیر 40 سال کمتر از سنین بالای 50 سال به دست می­آید. البته وجود برخی فاکتورهای خطر در افراد مختلف می‌تواند سن ابتلا به سرطان پستان را پایین‌تر بیاورد. سن ابتلا به سرطان سینه در ایران 10 سال زودتر از میانگین جهانی است.

در هر حال، سن، به خودی خود، به عنوان یکی از فاکتورهای خطر در سرطان پستان به حساب می‌آید. به همین دلیل نیز معمولا پزشکان مجرب بر انجام غربالگری سرطان سینه در سنین بالای 30 سال تاکید دارند. در ادامه این مقاله به جزییات مربوط به میزان شیوع سرطان سینه در سنین مختلف می­پردازیم.

آیا سن با ابتلا به سرطان پستان مرتبط است؟

سن سرطان سینه و این که افراد در چه سنی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند را نمی‌توان به طور قطع تعیین کرد. اما تحقیقات نشان می‌دهند که افزایش سن خود به عنوان یک فاکتور خطر در بانوان به حساب می‌آید. به طوری که با رسیدن سن به 50 سالگی، احتمال ابتلا به سرطان سینه افزایش پیدا خواهد کرد.

سن سرطان سینه

بر اساس آمارهای به دست آمده، از هر 8 مورد سرطان تهاجمی پستان، یک مورد در سنین زیر 45 سالگی دیده می‌شود. این در حالی است که از هر 3 مورد سرطان تهاجمی، دو مورد از آن‌ها در سنین بالای 55 سالگی رخ می‌دهد. همین کافی است تا بدانیم سن سرطان سینه در اکثر افراد در سنین بالای 50 سال خواهد بود.

یکی از دلایل قطعی که می‌توان درباره اهمیت سن در ابتلا به سرطان سینه نام برد، فرصت بیشتر برای جهش‌های ژنتیکی است. در واقع، جهش‌های ژنتیکی در برخی ژن‌های خاص، می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. از آن جا که در طول عمر افراد، تعداد این جهش‌ها همواره رو به افزایش است، بنابراین بالا رفتن سن، مدت زمان بیشتری برای این موضوع فراهم می‌کند. به این ترتیب، ابتلا به سرطان سینه در حالت معمول، عمدتا در سنین بالا رخ می‌دهد. این مساله نشان دهنده آن است که سرطان سینه در دختران نوجوان نیز بسیار نادر خواهد بود.

امکان ابتلا به سرطان سینه زیر ٣٠ سال چقدر است؟

امکان ابتلا به سرطان سینه در سنین زیر 30 سال کمتر از سنین بالاتر از آن است. به طوری که نمی‌توان دهه‌های 20 و 30 زندگی را سن سرطان سینه دانست. در نظر داشته باشید که تنها 5 درصد از موارد ابتلا به سرطان پستان در سنین زیر 30 سال رخ می‌دهد. با این حال، برخی افراد فاکتورهای خطر سرطان پستان را دارا هستند. برای مثال، ممکن است در خانواده شخص، سابقه ابتلا به سرطان سینه زیر 30 سال وجود داشته باشد. همچنین، وجود ژن‌های معیوب یا جهش یافته BRCA1 و BRCA2 در بدن افراد زیر 30 سال، می‌تواند دلیل بر ابتلا به سرطان سینه به حساب آید. در هر حال، نمی‌توان ادعا کرد که پایین آمدن سن سرطان سینه به زیر 30 سال غیرممکن است.

البته این امکان وجود دارد که تشخیص سرطان پستان در سنین زیر 30 سال قدری دشوارتر باشد. زیرا در این سنین، بافت پستان چگال­تر (سفت­تر) بوده و تشخیص توده‌های غیرعادی کمی دشوارتر خواهد بود. حتی در بسیاری از موارد ممکن است سرطان سینه در سنین بالا و مراحل پیشرفته آن تشخیص داده شود. به همین دلیل نیز بهتر است افراد از 30 سالگی به بعد، غربالگری سرطان سینه را به صورت سالیانه و منظم انجام دهند.

سرطان سینه از چه سنی شروع می‌شود؟

سن سرطان سینه

سن سرطان سینه در افراد مختلف، فرق دارد. این موضوع حتی به نژاد افراد نیز بستگی دارد. برای مثال، در زنان سیاه پوست، میانگین سن سرطان سینه در حدود 60 سالگی تخمین زده می‌شود. در حالی که در زنان سفید پوست این میانگین سنی به 63 سالگی می‌رسد.

موسسه ملی سرطان بر اساس آمارهای خود، نرخ ابتلا در سنین مختلف را به شکل زیر گزارش داده است:

  • شانس ابتلا برای افرادی که در دهه 30 زندگی خود هستند، 1 در 204 نفر است؛ چیزی حدود 0.4 درصد که نرخ بسیار کمی به حساب می‌آید.
  • احتمال ابتلا به سرطان پستان برای افرادی که در دهه 40 به سر می‌برند، 1 در 65 است که حدود 1.5 درصد خواهد بود. این یعنی با بالا رفتن سن، ابتلا به سرطان پستان محتمل‌تر است.
  • برای افرادی که در دهه 60 سالگی هستند، این احتمال به یک در 28 می‌رسد؛ یعنی 3.5 درصد که نرخ قابل توجهی است.

بر اساس توضیحات ارائه شده، ابتلا به سرطان پستان در سنین پایین، بسیار نادر است. البته شانس ابتلا به این بیماری با وجود فاکتورهای خطر متفاوت خواهد بود. در هر حال، یک معاینه دوره‌ای و منظم می‌تواند در تشخیص زودهنگام سرطان سینه موثر واقع شود. برای دریافت راهنمایی بیشتر در این باره می‌توانید با دکتر فرهاد موسی زاده در تماس باشید.

سرطان سینه در سن پایین چگونه ممکن است؟

تا این جا مشخص شد که ابتلا به سرطان پستان در دهه 20 و 30 زندگی افراد، تقریبا نادر است. اما در برخی افراد، سن سرطان سینه پایین‌تر از حدود تعیین شده خواهد بود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند باعث ابتلا به سرطان سینه در سن پایین شود، اشاره خواهیم کرد.

وجود سابقه خانوادگی

در صورتی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه در سن پایین وجود دارد، ابتلا برای افراد دیگر دور از انتظار نیست. به این معنا که اگر خواهر، مادر یا خاله فرد در سن زیر 50 بیمار شده است، این موضوع می‌تواند برای خود فرد نیز رخ دهد. البته سابقه فامیلی سرطان سینه در سنین پایین می‌تواند در مردان نیز دیده شود.

وجود ژن‌های جهش یافته

بر اساس نظر دکتر فرهاد موسی زاده، جهش برخی ژن‌های خاص می‌تواند عامل ابتلا به سرطان پستان باشد. ژن‌های BRCA1 و BRCA2 دو ژن خاص هستند که در اثر جهش می‌توانند سن سرطان سینه را کاهش دهند. گاهی برای پیش‌بینی ابتلای به سرطان پستان در فرد، پزشک وجود این ژن‌ها را در بدن شخص بررسی خواهد کرد.

سن سرطان سینه

پرتو درمانی قبل از 30 سالگی

اگر به هر دلیلی در سنین زیر 30 سالگی، سینه یا قفسه سینه تحت پرتودرمانی قرار گیرد، احتمال ابتلا بالا می‌رود. بنابراین شاید بد نباشد اگر تجربه پرتودرمانی قفسه سینه دارید، معاینات دوره‌ای را دنبال کنید. این کار کمک می­کند تا حتی با پایین آمدن سن سرطان سینه، تشخیص آن در اسرع وقت انجام گیرد.

عوامل هورمونی

علت سرطان سینه هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. با این حال، افزایش سطح استروژن خون می‌تواند یکی از علل ابتلا به سرطان سینه باشد. در افرادی که منارک (قاعدگی زودرس) یا یائسگی دیر هنگام را تجربه می‌کنند، سن سرطان سینه پایین‌تر است. علت این موضوع افزایش تعداد دوران قاعدگی است که باعث افزایش سطح استروژن در هر چرخه می‌گردد.

همچنین، اگر بارداری کامل را تا قبل از 30 سالگی تجربه نکنید، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش پیدا می‌کند. آمار نشان می‌دهند که افزایش تعداد دوره‌های بارداری در زندگی بانوان می‌تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد. به همان نسبت نیز سن سرطان سینه در این افراد می­تواند افزایش یابد.

منابع:

  1. https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/about/how-common-is-breast-cancer.html
  2. https://www.healthline.com/health/breast-cancer/breast-cancer-20s-30s
  3. https://www.komen.org/breast-cancer/risk-factor/age/

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.