لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تیروئید در نوزادان

تیروئید در نوزادان

درست مانند بزرگسالان، کودکان و همچنین نوزادان نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری های تیروئید می باشند. اکثر بیماری های تیروئید در نوزادان مادرزادی است و مرتبط با تیرویید در بارداری است. در ادامه به بررسی مهم ترین اختلالات تیروئید در نوزادان می پردازیم.

آنچه در ادامه درباره سرطان سینه خواهید خواند:

کم کاری تیروئید مادرزادی چیست؟

وقتی غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند، فرد دچار کم کاری تیروئید می شود. کم کاری مادرزادی تیروئید،  از بدو تولد در بدن نوزاد ایجاد می شود  که در صورت عدم درمان می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامتی وی  گردد.

همانطور که می دانید، غده تیروئید  با ترشح هورمون های تیروئید، به کنترل  روند متابولیسم کمک می کند. هورمون های تیروئید متابولیسم را با سرعت بالایی حفظ کرده و  این حالت  به مغز، قلب، عضلات و سایر اعضای بدن کمک می کند تا به خوبی فعالیت نمایند. متابولیسم طبیعی همچنین به حفظ دمای طبیعی بدن، ضربان طبیعی قلب، سطح انرژی و سرعت رشد کمک  شایانی می کند.

اگر کودک به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، احتمال ایجاد مشکلات جدی تر مانند ناتوانی ذهنی، تاخیر رشد یا از دست دادن شنوایی در وی پدیدار می شود. این بیماری باید در اسرع وقت درمان شود تا کودک دچار عوارض ناشی از بیماری نشود.

چه عواملی باعث کم کاری تیروئید مادرزادی می شود؟

کم کاری تیروئید مادرزادی غالباً زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید به درستی رشد نکند. گاهی اوقات غده به درستی تشکیل می شود اما به طور صحیح هورمون تولید نمی کند. همچنین، گاهی اوقات غده تیروئید نمی تواند سیگنالی که غده هیپوفیز برای  تولید هورمون به آن ارسال می نماید، را دریافت کند.

در تعداد کمی از موارد، داروهایی که در دوران بارداری مصرف می شوند، (عمدتا داروهایی برای درمان تیروئید پرکار) ، می توانند منجر به کم کاری تیروئید مادرزادی شوند که در بیشتر موارد موقتی است. کم کاری تیروئید مادرزادی معمولاً از طریق ژن به ارث نمی رسد. این بدان معناست که اگر یک کودک تحت تأثیر قرار گیرد، بعید است فرزندان دیگری که در آینده خواهید داشت، از همان شرایط رنج ببرند.

علائم کم کاری تیروئید مادرزادی چیست؟

نوزاد تازه متولد شده ممکن است در ابتدا علائمی نداشته باشد. اما علائم شایع این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زردی پوست و چشم
  • بی حالی
  • مشکلات تغذیه
  • پوست خشک
  • گریه با صدای بلند
  • اشتهای کم
  • فتق ناف
  • یبوست
  • رشد کند استخوان
  • عضلات ضعیف
  • کمبود انرژی
  • صورت پف کرده
  • زبان بزرگ

کم کاری تیروئید مادرزادی چگونه درمان می شود؟

کم کاری تیروئید مادرزادی غالباً با دادن هر روز هورمونهای مصنوعی تیروئید به کودک درمان می شود. فرزند شما احتمالاً باید مادام العمر این داروها را مصرف کند. در برخی موارد، غده تیروئید ممکن است دوباره شروع به کار کند که معمولا در سن 3 سالگی اتفاق میفتد.

پرکاری تیروئید در نوزادان

در نوزادان پرکاری تیروئید نادر است اما به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است. پرکاری تیروئید معمولا در جنین خانم هایی که مبتلا به بیماری گریوزهستند، ایجاد می شود. در بیماری گریوز، بیماران دارای آنتی بادی علیه گیرنده تیروئید برای هورمون تحریک کننده تیروئید(TSH) هستند و این آنتی بادی ها با اتصال به گیرنده های TSH در غده تیروئید، تولید هورمون تیروئید را بیش از حد تحریک می کنند. این آنتی بادی ها از جفت عبور کرده و باعث اختلال عملکرد تیروئید در جنین می شوند(بیماری گریوز داخل رحمی)، که می تواند منجر به مرگ جنین یا زایمان زودرس شود. از آنجا که نوزادان پس از تولد آنتی بادی ها را پاکسازی می کنند، بیماری گریوز در نوزادان معمولاً گذرا است. با این حال ، با توجه به این نکته که  سرعت و میزان پاکسازی آنتی بادی از بدن نوزادان مختلف با یکدیگر متفاوت است، مدت زمان بیماری گریوز هم در نوزادان مختلف با هم  فرق دارد.

پرکاری-تیروئید-در-نوزادان

علائم هایپرتیروئیدیسم در نوزادان

علائم پرکاری تیروئید در جنین(به عنوان مثال، رشد ضعیف داخل رحمی، تاکی کاردی جنین [> 160 ضربه در دقیقه]، گواتر و..) ممکن است از سه ماهه دوم تشخیص داده شود. اگر پرکاری تیروئید جنین تا دوره نوزادی تشخیص داده نشود، ممکن است نوزاد به شدت تحت تأثیر قرار گیرد. علائم احتمالی آن عبارتند از کرانیوسینوستوز(همجوشی زودرس بخیه های جمجمه)، اختلال مغزی، اختلال در رشد و کوتاهی قد. میزان مرگ و میر در این شرایط ممکن است به 10 تا 15 درصد برسد.

درمان پرکاری تیروئید در نوزادان

به طور معمول، پرکاری تیروئید در نوزادان با استفاده از داروهای ضد تیروئید و گاهی اوقات ید رادیواکتیو یا جراحی درمان می شود.

جمع بندی

کم کاری مادرزادی تیروئید زمانی رخ می دهد  که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون های تیروئید تولید نمی کند. این شایعترین اختلال تیروئید در کودکان است که رایج ترین  دلیل آن عدم رشد غده تیروئید در دوران بارداری یا قرار گیری آن در یک موقعیت غیر طبیعی در گردن است.

پرکاری تیروئید در نوزادان معمولاً به دلیل آنتی بادی های محرک تیروئید تولید شده توسط مادران مبتلا به بیماری گریوز ایجاد می شود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد سرطان تیرویید داشته باشید، خواندن بقیه مطلب‌های سایت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دکتر فرهاد موسی زاده، متخصص جراحی عمومی اماده ارائه مشاوره های عالی در این زمینه به شما همراهان عزیز می باشند.  برای دریافت نوبت، می توانید از قسمت نوبت دهی سایت اقدام کنید.

منابع

merckmanuals

healthychildren

stanfordchildrens

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.