لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آیا ورزش کردن بر سرطان سینه تاثیر گذار است؟

تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه

تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه، موضوعی است که در تحقیقات بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است. مثلا این که آیا ورزش کردن بر درمان سرطان سینه تاثیر دارد یا خیر؟ یا این که ورزش کردن چه تاثیری بر پیشگیری از سرطان پستان دارد. در ادامه این مقاله خواهیم دید که تا چه حد می‌توان به تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه (درمان و پیشگیری) امید داشت.

در بین فاکتورهای خطر سرطان پستان، چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن، بیشترین تاثیر را در افزایش خطر ابتلا دارند. از این رو، به نظر می‌رسد هر ورزش یا فعالیتی که بتواند وزن را متعادل‌سازی کند، احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

البته تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه زمانی محسوس‌تر خواهد شد که با یک رژیم غذایی همراه گردد. داشتن یک الگو و سبک زندگی سالم علاوه بر سلامت جسم، وضعیت روان را نیز بهبود می‌دهد. با توجه به نقش استرس در سرطان سینه می‌توان گفت که ورزش کردن از چند نظر می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. ناگفته نماند که انجام ورزش حتی در زمان درمان بیماری‌های سینه نیز روند بهبودی را تسریع خواهد کرد.

تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد، چاقی است. بیماری‌های مرتبط با این معضل از جمله دیابت نیز می‌تواند احتمال ابتلا را افزایش دهند. البته دلیل علمی هنوز برای این مساله وجود ندارد؛ اما در هر حال، تاثیر آن غیرقابل انکار است. بنابراین به نظر می‌رسد که کاهش یا کنترل وزن بتواند از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کند.

تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه

یکی دیگر از فاکتورهایی که امکان ابتلا به سرطان پستان و انواع بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد، استرس است. برای افرادی که به هر دلیلی دچار استرس و اضطراب شدید می‌شوند، انجام ورزش می‌تواند ذهن را آرام کند. از نظر دکتر فرهاد موسی زاده، ورزش‌هایی مانند یوگا، پیاده روی و دویدن برای خالی کردن ذهن بسیار مفید هستند. کاهش استرس‌ها و تنش‌های روانی، سطح سلامت جسم و روح افراد را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

لازم است این مساله را یادآوری کنیم که ورزش کردن در طول درمان سرطان پستان نیز بسیار مفید است. زیرا هر چه روحیه بیمار قوی‌تر و استرس وی کمتر باشد، تاثیر فرایند درمانی بیشتر بوده و سرعت بهبودی وی افزایش پیدا خواهد کرد.

تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه؛ مدت زمان

تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه به مدت زمان آن نیز بستگی دارد. معمولا برای این که بتوانید سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید، باید حداقل 150 دقیقه در هفته، ورزش منظم داشته باشید. در صورتی که همزمان با این برنامه ورزشی، از یک رژیم غذایی کامل و کم کالری استفاده کنید، تاثیر آن دو چندان خواهد بود. تحقیقات زیادی در زمینه تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه انجام گرفته است. در این تحقیقات مشخص شده که این سبک زندگی تا حدود 30 درصد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

مدت زمانی که برای ورزش در هفته در نظر می‌گیرید باید بین انواع حرکات ورزشی تقسیم بندی گردد. برای مثال، ورزش‌های قدرتی و هوازی با نسبت برابر باید در برنامه ورزشی شما گنجانده شوند. هر ورزشی که بتواند تپش قلب را افزایش دهد مفید است. زیرا در این صورت چربی سوزی بدن بیشتر شده و گردش خون بهبود خواهد یافت.

تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه؛ نوع ورزش

تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه چندان به نوع تمرینات ورزشی بستگی ندارد. اما به طور کلی، ورزش‌هایی که تحرک بدنی را افزایش داده و از افزایش وزن جلوگیری کنند، مفید هستند. ضمن این که ورزش کردن باید از نظر روانی نیز باعث نشاط فرد شده و سطح استرس وی را کاهش دهد.

یوگا یا پیاده روی (حداقل 30 دقیقه در روز)، ورزش‌های مفیدی به حساب می‌آیند. به طور کلی، برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه می‌توانید ورزش‌های پرتحرک و پرهیجان را دنبال کنید.

در طول درمان سرطان پستان و مخصوصا بعد از عمل ماستکتومی، نحوه فعالیت کمی متفاوت است. با توجه به این که در جراحی برداشتن پستان، بافت سینه همراه با تعدادی از غدد لنفاوی برداشته می‌شوند، بنابراین ورزش نباید چندان سنگین باشد. برای مثال، بلند کردن اجسام سنگین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. یا حتی تحرک بیش از اندازه، مخصوصا در روزهای ابتدایی بعد از جراحی، ممنوع خواهد بود. معمولا مراجعه به یک فیزیوتراپیست برای انجام ورزش‌های اصولی و تخصصی، راهکار مناسب‌تری برای این افراد خواهد بود.

تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه؛ افزایش نرخ بقا

تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه

شاید بتوان مهم‌ترین تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه مخصوصا در مرحله درمان را افزایش نرخ بقا دانست. بیماری که با انجام فعالیت‌های ورزشی روحیه خود را شاداب نگه می‌دارد، پاسخ مناسب‌تری به داروهای سرطان سینه خواهد داد. ضمن این که سختی دوران درمان را راحت‌تر پشت سر می‌گذارد.

هر چه روند درمان بهتر پیش برود و پاسخ مثبت بدن بیمار به داروها بیشتر باشد، احتمال درمان کامل بیماری افزایش می‌یابد. این مساله نرخ بقا را بالا برده و در عین حال، می‌تواند احتمال عود سرطان پستان را نیز کاهش دهد.

نکاتی درباره تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه

برای این که بخواهید از مزایا و تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه استفاده کنید باید برخی نکات را در نظر داشته باشید. برای مثال، افرادی که در مرحله پیشگیری از سرطان سینه قرار دارند، می‌توانند هر نوع ورزشی را به صورت منظم انجام دهند. اما برای کسانی که در مرحله درمان سرطان پستان به سر می‌برند، رعایت اصول زیر الزامی خواهد بود.

درباره نوع فعالیت‌ها و برنامه ورزشی روزانه خود، با پزشکتان مشورت نمایید. مشورت با یک فیزیوتراپیست هم می‌تواند برای تنظیم یک برنامه ورزشی مناسب در طول دوران سرطان سینه کمک کننده باشد.

در طول دوران درمان، ممکن است برخی روزها پر انرژی و بعضی روزها کسل باشید. به خودتان سخت نگیرید. شما زمانی می‌توانید تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه را مشاهده کنید که باعث آرامش شما شود.

لازم است در کنار برنامه ورزشی منظمی که دارید، یک رژیم غذایی مناسب نیز انتخاب کنید. چه برای قبل از ابتلا به بیماری و چه برای بعد از آن بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. یک متخصص می‌تواند برنامه غذایی مقوی و کم کالری برای شما تنظیم کند.

نحوه ادامه دادن ورزش‌های حرفه‌ای

ممکن است تا قبل از ابتلا به بیماری، یک برنامه ورزشی منظم داشته‌اید یا ورزش خاصی را دنبال می‌کرده‌اید. اگر در طول درمان نمی‌توانید همانند قبل ورزش کنید، مشکلی نیست. هر کجا که لازم است به بدن خود استراحت بدهید. بر اساس نظر دکتر فرهاد موسی زاده، حساسیت این مساله در روزهای ابتدایی درمان سرطان بیشتر است.

تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه

بهترین و سبک‌ترین ورزشی که می‌تواند به پیشگیری یا درمان سرطان پستان کمک کند، پیاده روی است. پیاده روی کردن باعث نشاط و بهبود روحیه بیمار خواهد شد. برخی دیگر از ورزش‌ها مانند دوچرخه سواری، پارو زدن، دویدن یا شنا نیز مانند پیاده روی مفید هستند. این گونه فعالیت‌ها، ضربان قلب را بالا برده و تاثیر ورزش کردن بر سرطان سینه را ملموس‌تر می‌سازند. زیرا گردش خون بهبود می‌یابد و سطح چربی سوزی افزایش پیدا می‌کند. تمامی این موارد در نهایت منجر به پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه و یا بهبود روند درمان آن خواهد شد.

منابع:

https://breastcancernow.org/information-support/facing-breast-cancer/living-beyond-breast-cancer/your-body/exercise-breast-cancer

https://www.hopkinsmedicine.org/kimmel_cancer_center/cancers_we_treat/breast_cancer_program/treatment_and_services/exercise_and_breast_cancer.html

https://breastcancernow.org/information-support/facing-breast-cancer/living-beyond-breast-cancer/your-body/physical-activity-breast-cancer/exercise-during-after-treatment

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.