لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

انواع بیماری‌های مادرزادی پستان

بیماری های مادرزادی پستان

علی رغم بیماری های پستان و مشکلاتی که به مرور زمان در افراد بروز می‌کنند، برخی ناهنجاری‌های سینه به صورت مادرزادی در فرد وجود دارند. بیماری‌های مادرزادی پستان عمدتا شامل رشد ناقص پستان یا داشتن شکل غیرطبیعی می‌شوند. مواردی مانند عدم تقارن سینه‌ها نیز از جمله اختلالات مادرزادی پستان به حساب می‌آیند. هر یک از این ناهنجاری‌ها و بیماری‌ها نام‌های خاصی دارند که در این مقاله درباره آن‌ها توضیحات بیشتری خواهیم داد.

برخی بیماری‌های مادرزادی پستان منجر به ایجاد بافت پستانی اضافی یا نوک پستان (نیپل) اضافی در قسمت‌های غیر عادی می‌شوند. برخی نوزادان نیز در زمان تولد به طور کامل فاقد بافت پستان خواهند بود.

بیماری‌های مادرزادی سینه معمولا در دوران نوجوانی و با رسیدن به سن بلوغ آشکار خواهند شد. با این حال، این گونه بیماری‌ها را می‌توان در هر سنی تشخیص داد. از انواع بیماری‌های مادرزادی پستان می‌توان به مواردی چون سندرم پولند، پلی تیلیا، پلی ماستیا و انواع کیست و تومورهای خوش خیم اشاره نمود.

ویژگی‌های بیماری‌های مادرزادی پستان کدامند؟

 

ویژگی های بیماری های مادرزادی پستان

بیماری‌های مادرزادی پستان از زمان تولد با نوزاد همراه هستند. با این حال، معمولا این گونه ناهنجاری‌ها با رسیدن به سن بلوغ و فراهم شدن زمینه رشد سینه‌ها (مخصوصا در دختران) آشکارتر می‌شوند. بیماری‌های مادرزادی سینه گاها به صورت رشد ناقص سینه‌ها یا شکل غیر معمول آن‌ها نمود می‌یابند. اما مواردی مانند بافت‌های اضافی یا نوک سینه اضافی در مکان‌های غیرطبیعی را نیز می‌توان از بیماری‌های مادرزادی پستان دانست.

برخی اختلالات مادرزادی مانند سندرم پولند از زمان تولد نوزاد کاملا مشهود هستند. اما بیماری‌های دیگر مانند هیپوپلازی پستان یا هایپرپلازی پستان در زمان نوجوانی بروز می‌کنند.

برای درمان بیماری‌های مادرزادی پستان مراجعه به یک پزشک متخصص مجرب ضروری است. پزشک با تجویز روش‌های تشخیصی مناسب، درباره نوع و علت ناهنجاری مادرزادی، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد. معمولا روش‌هایی مانند جراحی پستان می‌تواند به درمان ناهنجاری‌هایی مانند هیپوپلازی سینه کمک نماید.

 

انواع بیماری‌های مادرزادی پستان شامل چه مواردی هستند؟

انواع بیماری های مادرزادی پستان

بیماری‌های مادرزادی پستان از زمان تولد با نوزاد همراه می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها از همان ابتدا به طور کامل قابل تشخیص هستند. در صورتی که گروه دیگری از بیماری‌های مادرزادی سینه با گذشت زمان و رسیدن به سن بلوغ، ظاهر می‌گردند. در این قسمت قصد داریم به بیان برخی ویژگی‌های مربوط به انواع بیماری‌های مادرزادی پستان بپردازیم.

 

بیماری‌های مادرزادی پستان: هیپوپلازی سینه

بیماری هیپوپلازی سینه یکی از بیماری‌های مادرزادی پستان به حساب می‌آید. این بیماری نشانه‌های ظاهری خاصی دارد. برای مثال، نوزادان مبتلا به این اختلال از بافت سینه کافی برخوردار نیستند. همچنین، در این گونه افراد با افزایش سن و رسیدن به دوران بلوغ، رشد سینه‌ها رخ نخواهد داد. این مساله می‌تواند از نظر روانی، کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

تشخیص هیپوپلازی پستان

برای تشخیص بیماری هیپوپلازی پستان انجام آزمایش‌های تشخیص هورمونی و بررسی عملکرد غدد اطفال ضرورت دارد. با تشخیص علت بروز بیماری مادرزادی هیپوپلازی پستان، شرایط درمان آن راحت‌تر فراهم خواهد شد.

درمان هیپوپلازی مادرزادی

در صورتی که هیپوپلازی پستان در اثر تغییرات هورمونی ایجاد شده باشد، متخصص غدد اطفال می‌تواند آن را درمان نماید. اما اگر علت بروز بیماری مادرزادی سینه از نوع غیر هورمونی باشد، انجام جراحی سینه توسط جراح متخصص پستان مشکل را برطرف خواهد کرد.

برای مثال، استفاده از پروتز سینه یکی از راه‌های برطرف کردن مشکل هیپوپلازی پستان است  که پس از سن بلوغ باید انجام شود. برای درمان بیماری‌های مادرزادی پستان از نوع هیپوپلازی پستان می‌توانید با دکتر فرهاد موسی زاده مشاوره‌ای داشته باشید.

 

بیماری هیپرپلازی سینه

یکی از بیماری‌های مادرزادی پستان، هیپرپلازی سینه نامیده می‌شود. نوزادانی که با بیماری هیپرپلازی سینه متولد می‌شوند، دارای اختلال رشد بیش از حد سلول‌ها و بافت‌های داخل سینه هستند. رشد بیش از حد این گونه سلول‌ها باعث ایجاد بافت‌های اضافی می‌شود که به تومور شباهت دارند. اما این بافت‌های اضافی به هیچ عنوان نشان دهنده سرطان سینه نیست. با این حال ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند.

انواع هیپرپلازی پستان

به طور کلی، دو نوع هیپرپلازی پستان وجود دارند. هیپرپلازی مجاری معمولی و هیپرپلازی آتیپیک. در هیپرپلازی مجاری معمولی، سلول‌ها شباهت زیادی به سلول‌های طبیعی پستان دارند. در حالی که در هیپرپلازی آتیپیک سلول‌ها از نظر ظاهری، غیرطبیعی‌تر به نظر می‌رسند.

برای تشخیص هیپرپلازی پستان انجام ماموگرافی لازم است. زیرا در بسیاری از موارد، توده‌های ایجاد شده از طریق لمس، قابل تشخیص نیستند. به همین دلیل انجام تصویربرداری تشخیصی دقیق، امری مهم تلقی می‌شود.

نوع بافت‌های اضافه و توده‌ای در پستان باید با انجام بیوپسی سینه تشخیص داده شود. معمولا برای نمونه برداری از توده‌های ناشی از بیماری‌های مادرزادی پستان از سوزن‌های تو خالی استفاده می‌کنند. با این حال، از نظر دکتر فرهاد موسی زاده مواردی نیز وجود دارند که برای نمونه برداری سینه نیاز به انجام جراحی باشد.

درمان هیپرپلازی پستان

شاید بپرسید که درمان هیپرپلازی پستان چیست. در پاسخ باید گفت که بافت‌های اضافی ناشی از هیپرپلازی مجاری معمولی، بافت‌هایی طبیعی به حساب آمده و نیازی به درمان ندارند. این در حالی است که اگر در نمونه برداری پستان، ADH یا ALH یافت شوند، لازم است جراحی سینه انجام گیرد. در هر صورت، هیپرپلازی پستان جای نگرانی نداشته و سلامت افراد را تهدید نخواهد کرد.

 

عدم تقارن سینه ها

یکی دیگر از ناهنجاری‌های مادرزادی پستان، عدم تقارن سینه‌ها در کودکان است. هر چند وجود مقداری ناقرینگی در اندازه و شکل سینه‌ها کاملا طبیعی است، با این حال، در صورت عدم تقارن شدید بین سینه‌ها می‌توان آن را از بیماری‌های مادرزادی پستان به حساب آورد.

از نشانه‌های ابتلا به اختلال عدم تقارن سینه در کودکان می‌توان به رشد نامتناسب سینه‌ها نسبت به یکدیگر اشاره کرد. سنگین‌تر بودن یک سینه نسبت به دیگری باعث ایجاد درد گردن، شانه یا کمر خواهد شد. مشکلات ظاهری ناشی از اختلال عدم تقارن سینه‌ها نیز در طولانی مدت می‌تواند اعتماد به نفس افراد را با مشکل مواجه کند. در مقاله علت عدم تقارن سینه ها به طور کامل به این مشکل پرداخته ایم

تشخیص عدم تقارن سینه‌ها

برای تشخیص اختلال عدم تقارن سینه‌ها، راه تشخیصی خاصی وجود ندارد. بررسی علائم ظاهری و ارزیابی نحوه رشد سینه‌ها نسبت به یکدیگر می‌تواند به تشخیص این اختلال کمک کند.

درمان عدم تقارن سینه‌ها

از روش‌های درمانی برای رفع عدم تقارن سینه می‌توان به جراحی بزرگ کردن پستان اشاره کرد. البته لازم است به این نکته توجه کنید که رشد سینه‌ها در هر فرد با دیگری متفاوت است. به همین دلیل، باید تا انتهای سن رشد به سینه‌ها زمان داد تا رشد کامل خود را داشته باشند.

در صورت وجود عدم تقارن در شکل و اندازه سینه‌ها می‌توان برای انجام جراحی پستان اقدام نمود. علت عدم تقارن سینه هر چه که باشد، مشاوره با یک پزشک مجرب و متخصص در زمینه جراحی پستان می‌تواند نگرانی‌های شما را در این زمینه برطرف نماید.

 

 

 سندرم پولند (Poland Syndrome)

 

سندرم پولند

یکی دیگر از مهم‌ترین بیماری‌های مادرزادی پستان، سندرم پولند نامیده می‌شود. در افراد مبتلا به ناهنجاری مادرزادی پولند، هیچ گونه ماهیچه‌ای در ناحیه پستان، دنده‌ها و قفسه سینه مشاهده نمی‌شود. اختلال مادرزادی پولند معمولا در زمان کودکی چندان محسوس نیست. اما با گذشت زمان، رشد ماهیچه-ها در یک سمت قفسه سینه متوقف می‌شود. این حالت را می‌توان نشانه ابتلا به سندرم پولند دانست. رشد نکردن سینه‌ها در زنان، کوتاه‌تر بودن ساعد دست در یک طرف بدن و مقعر بودن قفسه سینه از نشانه‌های دیگر ابتلا به سندرم پولند به حساب می‌آیند.

تشخیص سندرم پولند

برای تشخیص ابتلا به سندرم پولند انجام تصویربرداری سی تی اسکن و‌ام آر آی و اشعه ایکس الزامی است. تصویربرداری از عضلات و استخوان‌های قفسه سینه به پزشک کمک می‌کند تا بیماری را به صورت دقیق‌تر تشخیص دهد.

درمان سندرم پولند

برای درمان سندرم پولند نیز جراحی ترمیمی پستان بهترین روش خواهد بود. برای درمان این نوع بیماری‌های مادرزادی پستان، جراح تلاش می‌کند تا به کمک عضلات دیواره قفسه سینه یا سایر ماهیچه‌های بدن، قسمت‌های فاقد عضله را ترمیم نماید.

ممکن است در حین جراحی ترمیمی پولند، عمل پیوند دنده‌ها نیز لازم باشد. افرادی که به بیماری‌های مادرزادی پستان از نوع سندرم پولند مبتلا هستند، ممکن است در استخوان‌های انگشتان و دستان خود نیز دچار آسیب شوند. این گونه افراد برای بهبود عملکرد استخوان‌ها و دست‌های خود نیاز به جراحی‌های ترمیمی خواهند داشت.

 

پلی ماستی و پلی تیلیا

یکی از بیماری‌های مادرزادی پستان که نسبتا نادر به حساب می‌آید، اختلال پلی تیلیا خواهد بود. در این نوع اختلال مادرزادی پستان، تعداد نوک سینه‌ها اضافه‌تر از حد استاندارد است. آمار نشان می‌دهد که حدود ۵ درصد از نوزادان، در هنگام تولد به این اختلال مبتلا هستند. ممکن است اختلال پلی تیلیا در هنگام تولد شبیه به ضایعه پوستی به نظر برسد.

اختلال پلی ماستی نیز یکی دیگر از بیماری‌های مادرزادی پستان به حساب می‌آید. این اختلال باعث ایجاد بافت جانبی پستان می‌شود که عمدتا در زیر بغل ظاهر خواهد شد. با این حال، بافت جانبی پستان در هر قسمتی از بدن می‌تواند بروز کند. اختلال پلی ماستی معمولا در دوران بلوغ و با ایجاد تغییرات هورمونی مشهودتر خواهد بود.

تشخیص پلی تیلیا و پلی ماستی

افرادی که تصور می‌کنند بر روی سینه آن‌ها آرئول اضافی یا بافت‌های اضافی وجود دارد، می‌توانند با یک پزشک متخصص مجرب مشورت نمایند. انجام معاینات فیزیکی توسط یک متخصص جراحی پستان، در تشخیص زودهنگام بیماری‌های مادرزادی پستان از جمله پلی تیلیا و پلی ماستی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

درمان پلی ماستی و پلی تیلیا

معمولا برای درمان بیماری‌های مادرزادی پستان پلی تیلیا و پلی ماستی، انجام جراحی سینه بهترین راه است. جراحی بازسازی سینه در این گونه افراد کمی پیچیده‌تر از حالت عادی است. به همین دلیل، برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به انتخاب یک پزشک متخصص ماهر و مجرب بپردازید. برای دریافت مشاوره بیشتر می‌توانید با دکتر فرهاد موسی زاده مشاوره داشته باشید. مقاله درمان پستان فرعی را نیز برای اطلاعات بیشتر در مورد این مشکل مطالعه کنید

مقاله مرتبط : متخصص ژنیکوماستی

ناهنجاری آرئولار یک بیماری‌ مادرزادی پستان

یکی دیگر از بیماری‌های مادرزادی پستان به ناحیه آرئولار مربوط می‌شود. برخی از کودکان از زمان تولد نوک پستان و آرئول خود را از دست داده‌اند. رشد سینه در این گونه افراد به درستی انجام نمی‌گیرد.

اصلی‌ترین نشانه ابتلا به اختلال مادرزادی ناهنجاری، عدم وجود یک پستان و آرئول است. برای کودکانی که به برخی اختلالات ژنتیکی دیگر نیز مبتلا هستند، بروز علائم اضافی مربوط به بیماری ژنتیکی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

ناهنجاری آرئولار می‌تواند از اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های مرتبط با DNA ناشی شود. برای مثال، بیماری دیسپلازی اکتودرم هیپوهیدروتیک، رشد و عملکرد ناخن، مو، دندان و غدد عرق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اختلال می‌تواند یکی از عوامل موثر بر ابتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی آرئولار باشد. سندرم پولند و سندرم یونیس نیز از عوامل دیگر ابتلا به ناهنجاری‌ها آرئولار به حساب می‌آیند.

 

جمع بندی نهایی

ابتلا به بیماری‌های مادرزادی پستان می‌تواند رشد سینه‌ها را در دوران بلوغ دچار اختلال کند. از این رو، تشخیص به موقع آن‌ها، انجام اقدامات درمانی برای رفع بیماری‌های مادرزادی پستان راحت‌تر خواهد کرد. در نتیجه می‌توان به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کرد.

در بسیاری از موارد مخصوصا در مورد اختلالاتی که با کاهش عضلات قفسه سینه همراه هستند، جراحی بزرگ کردن سینه می‌تواند راهکار مناسبی باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که انجام این جراحی‌ها باید تا انتهای سن رشد به تعویق افتد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از دکتر فرهاد موسی زاده، می‌توانید به قسمت ارتباط با ما در همین وبسایت مراجعه کنید.

منابع:

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.