لوگو وبسایت دکتر فرهاد موسی زاده
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

Letrozole چیست | ارتباط لتروزول با سرطان سینه

هورمون درمانی سرطان پستان یکی از راه‌های درمانی مکمل برای این بیماری به حساب می‌آید. لتروزول (Letrozole) دارویی است که در درمان انواع خاصی از سرطان سینه کمک می‌کند. استفاده از لتروزول در درمان سرطان سینه، برای بانوانی که در دوران یائسگی هستند، مناسب است. همچنین زنانی که تا پیش از این، داروهایی مانند تاموکسیفن مصرف می‌کرده‌اند، می‌توانند از داروی Letrozole استفاده نمایند. البته این موضوع به شرایط بیمار و تجویز پزشک معالج بستگی دارد.

تاثیر لتروزول بر درمان سرطان پستان، از طریق کاهش میزان هورمون‌های زنانه در بدن است. زیرا این هورمون‌ها می‌توانند به پیشرفت برخی از سرطان‌های پستان کمک کنند. بنابراین کاهش مقدار این هورمون‌ها در بدن، بر درمان سرطان سینه، تاثیر مثبتی می‌گذارد. نوع هورمون تراپی برای زنان در دوران یائسگی، می‌تواند با دوران قبل از یائسگی متفاوت باشد. در ادامه مقاله، نکاتی را درباره موارد منع مصرف Letrozole و مزایا و معایب آن بیان می‌کنیم.

داروی لتروزول چیست؟

لتروزول در درمان سرطان سینه

یکی از داروهایی که در هورمون تراپی سرطان پستان به کار می‌رود، لتروزول نامیده می‌شود. اغلب بانوانی که یائسگی طبیعی را پشت سر گذاشته‌اند، از لتروزول در درمان سرطان سینه استفاده می‌کنند. همچنین، برای زنانی که درمان‌های سرکوب‌کننده تخمدان را دنبال می‌کنند، مصرف Letrozole امکان‌پذیر است. داروی Letrozole را با نام تجاری آن یعنی فمارا (Femara) نیز می‌شناسند. همچنین برندهای مختلفی از Letrozole وجود دارند که از نظر دوز مصرفی، کاملا مشابه هستند.

تاثیر لتروزول در درمان سرطان سینه چیست؟

ترشح هورمون‌های زنانه در بدن بانوان ( مخصوصا استروژن)، باعث پیشرفت برخی از انواع سرطان پستان می‌شود. در سرطان سینه گیرنده هورمونی مثبت (ER+)، جذب هورمون توسط سلول‌های سرطانی، رشد تومور را سریع‌تر می‌کند. در چنین مواردی لازم است از ترفندهای مناسب، برای کاهش میزان هورمون‌های موجود در بدن استفاده نمود.

هورمون تراپی برست کنسر کمک می‌کند تا میزان جذب هورمون توسط سلول‌های سرطانی کاهش یابد. این داروها یا ترشح هورمون‌های زنانه در بدن را کمتر می‌کنند یا مانع از جذب آن‌ها در سلول‌های سرطانی می‌شوند. مصرف لتروزول در درمان سرطان سینه نیز با هدف کاهش رشد تومور به کار می‌رود. در واقع، لتروزول به عنوان یکی از مهار کننده‌های آروماتاز، مقدار استروژن ساخته شده در بدن را کاهش می‌دهد.

شماره تماس مطب دکتر فرهاد موسی زاده: ۸۸۶۷۶۹۲۹

 موارد مجاز استفاده از لتروزول برای درمان سرطان سینه

مصرف لتروزول در درمان سرطان پستان زمانی مفید است که بیماری از نوع گیرنده استروژن مثبت باشد. یعنی سلول‌های سرطانی، گیرنده‌های هورمونی داشته باشند. در غیر این صورت، هورمون‌ها تاثیری بر رشد تومور نداشته و متعاقبا درمان‌های هورمونی نیز تاثیرگذار نخواهند بود.

به طور کلی، مصرف لتروزول در درمان سرطان پستان، برای زنان یائسه گزینه مناسبی است. برخی از بانوان غیر یائسه، به دلایل مختلف، درمان‌های سرکوب‌کننده تخمدان را پشت سر می‌گذارند. برای این گونه افراد نیز مصرف لتروزول در درمان سرطان سینه موثر خواهد بود.

چه زمانی از لتروزول در درمان سرطان سینه استفاده می‌شود؟

لتروزول در درمان سرطان سینه

مصرف لتروزول برای درمان سرطان پستان، عمدتا به بعد از جراحی موکول می‌شود. این کار برای پیشگیری از عود سرطان پستان یا گسترش تومور انجام می‌گیرد. برای بیمارانی که در حال حاضر از داروهای شیمی درمانی سرطان سینه استفاده می‌کنند، زمان شروع مصرف Letrozole به نظر پزشک متخصص و وضعیت بیمار بستگی دارد.

گاهی هورمون تراپی در ترکیب با درمان‌های دیگر مانند شیمی درمانی سرطان پستان انجام می‌گیرد. ممکن است بر اساس تشخیص پزشک، Letrozole به عنوان اولین درمان برای سرطان سینه به کار رود. این حالت، اغلب برای بیمارانی است که نمی‌توانند جراحی شوند یا عمل جراحی ماستکتومی آن‌ها باید به تاخیر بیفتد. ناگفته نماند که مصرف لتروزول در درمان سرطان سینه، باعث کوچک‌تر کردن تومور قبل از جراحی نیز خواهد شد.

افرادی که دچار عود سرطان سینه می‌شوند نیز می‌توانند از Letrozole استفاده کنند. برای درمان سرطان متاستاتیک پستان هم مصرف لتروزول به درمان سرطان پستان کمک می‌کند. البته در این گونه موارد، معمولا داروی Letrozole باید همزمان با روش‌های درمانی دیگر به کار گرفته شود.

نحوه مصرف لتروزول برای درمان سرطان پستان

داروی لتروزول به صورت قرص برای بیمار تجویز می‌شود. میزان دوز مصرفی دارو بر اساس وضعیت بیمار و نظر پزشک متخصص تعیین می‌شود. با این حال این دارو اغلب باید به مقدار یک عدد در روز و همراه یا بدون غذا مصرف شود. برای اثربخشی بیشتر Letrozole بهتر است مصرف آن در یک ساعت مشخص باشد.

در مجله سلامتی سایت دکتر موسی زاده بخوانید:

اگر یک نوبت از دارو را فراموش کردید، نیازی به مصرف دوز اضافی نیست. زیرا با توجه به مصرف روزانه لتروزول در درمان سرطان سینه، سطح دارو در بدن شما بالا می‌ماند. در تولید Letrozole (برخی برندها)، مقداری لاکتوز به کار می‌رود. در صورتی که به مصرف لاکتوز حساسیت دارید، این مساله را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید.

لتروزول در درمان سرطان سینه

طول درمان سرطان سینه با لتروزول

افرادی که در مراحل اولیه سرطان پستان، قرص Letrozole را مصرف می‌کنند، غالبا ۵ تا ۱۰ سال باید به مصرف دارو ادامه دهند. البته ممکن است چند سال پس از شروع درمان با لتروزول، پزشک متخصص مصرف همزمان تاموکسیفن رو تجویز کند. اگر از داروی لتروزول در درمان سرطان سینه متاستاتیک یا عود سرطان پستان استفاده می‌شود، مصرف آن تا زمان اثربخشی دارو ادامه دارد. یعنی تا زمانی که بتوان بیماری را با Letrozole کنترل نمود، بیمار می‌تواند از آن استفاده کند.

12 مورد از عوارض جانبی داروی Letrozole

داروی لتروزول عوارض جانبی جسمانی و روانی برای بیمار در پی دارد. از عوارض رایج این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. احساس درد در مفاصل و ماهیچه‌ها
  2. احساس افسردگی و کم انرژی بودن
  3. بی کیفیت شدن خواب
  4. احساس خستگی شدید
  5. نازک شدن استخوان‌ها به دلیل کاهش استروژن در بدن
  6. بالا رفتن کلسترول و ابتلا به فشار خون بالا
  7. سردرد و گیجی
  8. تغییر اشتها، حالت تهوع و استفراغ
  9. تپش قلب و درد قفسه سینه
  10. ایجاد ورم در بازوها، دست‌ها، پاها و زانوها
  11. تشکیل لخته خون (عوارض غیر رایج)
  12. ابتلا به سندروم تونل کارپال (عوارض غیر رایج)

برای قطع لتروزول چه باید کرد؟

فرایند قطع لتروزول را پزشک متخصص به شما آموزش می‌دهد. معمولا برای قطع مصرف آن لازم نیست که به تدریج دارو را کنار بگذارید. اما سوال مهم این است که آیا با قطع Letrozole، از عود سرطان سینه در امان هستیم؟ تحقیقات نشان می‌دهند که تا چند سال پس از قطع مصرف داروی Letrozole، احتمال عود سرطان سینه کم است؛ بنابراین جای نگرانی نیست.

نکته دیگر اینکه اگر به هر دلیلی، مصرف لتروزول مشکلاتی را برای شما ایجاد می‌کند، این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید. معمولا در چنین مواردی پزشک، یک داروی هورمونی جایگزین را برای شما انتخاب می‌کند.

شماره تماس مطب دکتر فرهاد موسی زاده: ۸۸۸۷۰۹۱۳

تداخل دارویی لتروزول با سایر داروها

لتروزول در درمان سرطان سینه

ممکن است در طول مصرف لتروزول در درمان سرطان سینه، به داروی دیگری نیاز داشته باشید. مثلا شاید بخواهید داروی بدون نسخه‌ای را مصرف کنید؛ این گونه موارد را حتما با داروساز و پزشک خود در میان بگذارید. زیرا تداخل دارویی Letrozole با داروهای دیگر، اثر آن را کاهش دهد.

لازم است اشاره کنیم که مصرف داروهای حاوی استروژن، در زمان استفاده از Letrozole ممنوع است. زیرا این گونه داروها تاثیر لتروزول در درمان سرطان سینه را کاهش می‌دهند. همچنین اگر قصد مصرف داروهای مکمل یا قرص‌های گیاهی را دارید، حتما با متخصص یا داروساز مشورت نمایید.

تاثیر لتروزول بر بارداری و شیردهی

استفاده از این دارو در دوران بارداری، می‌تواند به جنین آسیب برساند. بنابراین بهتر است برای مصرف Letrozole در دوران بارداری، با پزشک متخصص مشورت نمایید.

در حین مصرف لتروزول برای درمان سرطان سینه، امکان بارداری وجود دارد. حتی اگر در اثر درمان‌های سرکوب‌کننده تخمدان، قاعدگی شما متوقف شده باشد. بهتر است در طول دوره مصرف لتروزول در درمان سرطان سینه، باردار نشوید. بر همین اساس، اگر در سنین باروری هستید، بهتر است از یک روش غیر هورمونی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

شیردهی به کودک نیز در حین مصرف Letrozole مجاز نیست. بهترین زمان برای شیردهی به نوزاد یک هفته پس از مصرف آخرین دوز است. در غیر این صورت، خطر انتقال دارو به بدن کودک وجود دارد.

چنانچه به اطلاعات بیشتری درباره مصرف لتروزول در درمان سرطان سینه نیاز دارید، می‌توانید با دکتر فرهاد موسی زاده مشورت کنید. جهت ارتباط با دکتر موسی زاده می‌توانید به سربرگ تماس با پزشک یا نوبت دهی مراجعه نمایید.

منابع:

  1. https://breastcancernow.org
  2. https://breastcancernow.org
  3. https://www.mayoclinic.org

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

پیمایش به بالا

بازسازی پستان به طور معمول همزمان با برداشتن پستان یا پس از آن و یا در آینده انجام می‌شود. راه‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای بازسازی پستان وجود دارد که می تواند شامل کاشت (ایمپلنت)، ترمیم با برداشتن بافت از دیگر قسمت های بدن جهت جراحی بازسازی پستان استفاده کند. نوع بازسازی بستگی به سن، مشخصات بدن و نوع جراحی‌‌‌‌‌‌‌ دارد. بازسازی پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک بیشماری قابل انجام است که ایجاد پستان به نسبت طبیعی از نظر شکل ، ظاهر و سایز بدنبال برداشتن پستان منجر می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب هر روش درمانی بر اساس نوع سرطان، گزارش آسیب شناسی، سن، وضعیت سلامت عمومی انجام خواهد شد. عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان، بر درمان موثر است. بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر بزرگ بوده و رشد کندی دارند. کلینیک دکتر فرهاد موسی زاده به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عواملی را در نظر می گیرد که شامل مرحله و درجه تومور، وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون، سن بیمار و سلامت عمومی، وضعیت یائسگی، ظهور جهش ژنی در سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

پس از انجام جراحی برنامه درمانی شامل ارزیابی کیفیت زندگی، وضعیت روحی، سلامت جنسی، خستگی، لنف‌ ادم و مدیریت وزن، بررسی در مورد شرایط باروری فرد و در صورت لزوم همراه با مشاوره های لازم در مرکز درمانی، بررسی و مباحثه در ارتباط با اثرات جانبی در حین سرطان پستان شامل علائم یائسگی، سلامت استخوان ها و اختلالات هورمونی، تعیین ریسک فاکتور های ابتلا به بیماری های قلبی -عروقی، ارزیابی برای احتمال بروز سرطان پستان دگربار و یا سرطان‌های جدید دیگر، انجام یک معاینه کامل فیزیکی و تاکید به ادامه مصرف داروهای تجویز شده دراز مدت، می باشد.

در کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان دکتر فرهاد موسی زاده، ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید و یا مشکوک، تشخیص جدید سرطان پستان، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان، بیماری های غیر سرطانی پستان از جمله آتیپیک، داکتال یا هیپرپلازی لوبولار و سرطان های لوبولار درجا و دیگر مشکلات پستان مانند تغییرات در پوست پستان، ترشح از نوک پستان، عفونت و درد پستان، بزرگ شدن سینه ها و یا توده جدید در مردان و … ارزیابی و تشخیص داده شده و بر اساس پلن درمانی برنامه ریزی شده درمان می گردد.